Köra bakhjul!

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag har en FZ1 med 16T drev (-1) men har ändå svårt att slanga i 2:an. Den går upp ett par decimeter men inte mer. Jag har (tror jag) vid ett par tillfällen fått in nån perfekt slangning där den reser sig sakta, och går att hålla länge, men kan aldrig upprepa det.

Vad gör jag fel? Ska försöka filma med gopro och lägga upp här.
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
jag har en FZ1 med 16T drev (-1) men har ändå svårt att slanga i 2:an. Den går upp ett par decimeter men inte mer. Jag har (tror jag) vid ett par tillfällen fått in nån perfekt slangning där den reser sig sakta, och går att hålla länge, men kan aldrig upprepa det.

Vad gör jag fel? Ska försöka filma med gopro och lägga upp här.

Gasar du verkeligen fullt:va mitt problem i början var att ja "trodde" ja gasa fullt. Men när man verkeligen gasar fullt så ska du se att den går upp:yoparty
Vrid till det stoppar!
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
jag har en FZ1 med 16T drev (-1) men har ändå svårt att slanga i 2:an. Den går upp ett par decimeter men inte mer. Jag har (tror jag) vid ett par tillfällen fått in nån perfekt slangning där den reser sig sakta, och går att hålla länge, men kan aldrig upprepa det.

Vad gör jag fel? Ska försöka filma med gopro och lägga upp här.

Testa att stå upp och gunga till samtidigt så att du får gaffeln att komprimera också...dessutom tycker jag personligen att det är lättare att kontrollera höjden på wheelien ståendes...

Funkar inte det så går du upp 2-3 kugg på bakdrevet också.

Funkar det fortfarande inte då...så är det garanterat din teknik det handlar om...för en smått drevad FZ1 har definitivt tillräckligt med mos för slang på tvåan med såväl koppling som rena powerhjulingar.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Testa att stå upp och gunga till samtidigt så att du får gaffeln att komprimera också...dessutom tycker jag personligen att det är lättare att kontrollera höjden på wheelien ståendes...

Funkar inte det så går du upp 2-3 kugg på bakdrevet också.

Funkar det fortfarande inte då...så är det garanterat din teknik det handlar om...för en smått drevad FZ1 har definitivt tillräckligt med mos för slang på tvåan med såväl koppling som rena powerhjulingar.

Nån som verkligen kan, kan slanga med vad som helst. Sen tror jag också att det handlar om den extra vikten jag bär på. En kompis (som väger lite över 20 kilo mindre) kunde slanga med den originaldrevad ocskå, i två-an.
Stå upp känns lite instabilt, jag vill gärna lära mig det dock.
Jag tänkte gå upp EN kugg på bakdrevet, har läst om att det är den gyllene kombinationen på denna hojen. Får göra det när det e snö ute ..
Ska se om jag lyckas komma ut i kväll och spela in
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Övar på samma metod.
Känns mer kontrollerat, och gör att det finns fler platser att öva på också :)

Att sedan få både se (live och en film) att någon drar upp just "sin" hoj är ju också en boost för en själv.

Varvtal och hastighet mm är alltid bra att veta, då den mentala spärren att "det gååår inte, vad gör jag för fel" har lättare att släppa.
För man har ju svart på vitt att någon annan har gjort det med en likadan hoj och vilken hastighet / rpm som de "poppar" upp fronten i.:banana

Det värsta är att jag inte har någon film på internet just vid tillfäller jag drar upp den :( Har dock filmer på det från datorn... visst jag kör motard men ändå... När jag får tag i en datorn som pallar hd film så ska ja ladda upp några "poppningar" :)

Men postar 2 på mig här ändå... Den ena är från mitt konto den andra från i somras när ja bodde i skåne.


http://www.youtube.com/watch?v=QrE51mUD1is

http://www.youtube.com/watch?v=MXwxn8ISluU
 
Last edited:

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Nån som verkligen kan, kan slanga med vad som helst. Sen tror jag också att det handlar om den extra vikten jag bär på. En kompis (som väger lite över 20 kilo mindre) kunde slanga med den originaldrevad ocskå, i två-an.
Stå upp känns lite instabilt, jag vill gärna lära mig det dock.
Jag tänkte gå upp EN kugg på bakdrevet, har läst om att det är den gyllene kombinationen på denna hojen. Får göra det när det e snö ute ..
Ska se om jag lyckas komma ut i kväll och spela in

Lägg upp filmen här sen så man får se :) Tror det handlar om tekniken i ditt fall, har inte kört en fz1 men testat en fz6 och den gick upp fin fint på tvåan med koppling, tycker det borde vara enklare med en liter hoj :va

Men det är faktiskt skit svårt i början, trodde aldrig jag skulle få upp min gamla ninja i tvåan (reserverar mig för misstolkning :D ) så skulle jag köra och tanka hojen alltså 20kg lättare nästan och direkt gick den upp hur fint som helst och där satt jag som ett frågetecken, tog väl ett par dagar innan man fick styr på hur man skulle ändra sin teknik från första växeln till andra. Men sedan gick det hur enkelt som helst. bara ut o testa sig fram. så pröva med endast bensin så det räcker till reserven? :)
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur är det svårt att få upp en 750 på slangen?? :va

Jag har problem att hålla NER framhjulet på min lilla 600a när man ha bråttom iväg. SuperDuken med 120 häst gick också på ett hjul utan vidare..

Fan, tom tjejens fd CBR600F -97 lyfte ju hjulet utan anstränging och koppling. Jämnt varv runt 8000 och bestämd fullgas så kom den också utan tveksamheter.

Att sen hålla balansen när man är där uppe har aldrig varit min grej, men att lyfta hjulet har aldrig haft problem med på moderna sporthojar oavsett storlek. Jag tror att du fegar lite på gasen, så att hojen "sätter sig" innan kraften kommer. Du måste få lite hjälp av momentet i att fjädringen flyttar bak vikten, och då måste all kraft komma lite abrupt. Tjöör ba´
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Hur är det svårt att få upp en 750 på slangen?? :va

Jag har problem att hålla NER framhjulet på min lilla 600a när man ha bråttom iväg. SuperDuken med 120 häst gick också på ett hjul utan vidare..

Fan, tom tjejens fd CBR600F -97 lyfte ju hjulet utan anstränging och koppling. Jämnt varv runt 8000 och bestämd fullgas så kom den också utan tveksamheter.

Att sen hålla balansen när man är där uppe har aldrig varit min grej, men att lyfta hjulet har aldrig haft problem med på moderna sporthojar oavsett storlek. Jag tror att du fegar lite på gasen, så att hojen "sätter sig" innan kraften kommer. Du måste få lite hjälp av momentet i att fjädringen flyttar bak vikten, och då måste all kraft komma lite abrupt. Tjöör ba´

Vänta nu här lite!! Jag har inga problem med att få upp min hoj. Förstår inte vilket av mina inlägg som kan tolkas så. På trean får jag däremot inte upp den...då skulle det krävas pizzadrev bak.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vänta nu här lite!! Jag har inga problem med att få upp min hoj. Förstår inte vilket av mina inlägg som kan tolkas så. På trean får jag däremot inte upp den...då skulle det krävas pizzadrev bak.

TS hade tydligen också en 750..

Tro det eller ej, men du hade inte den enda ;)
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Till och med min fars honda cb 1300a skulle gå att koppla upp på bakhjulet på 2an, att bara ge fullt på 2an vid 5000rpm gör att hjulet reser sig en bit.
Så enda anledningen till att vissa inte får upp sina sporthojar när dom säger att dom kopplar och gasar fullt är ju heöt enkelt för att dom INTE gasar fullt xD
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
TS hade tydligen också en 750..

Tro det eller ej, men du hade inte den enda ;)

Jaha, nu är jag med. Tog för givet att du menade min eftersom TS startade tråden för snart 5 år sedan och sedan våren 2008 diskuteras inte hans 750 längre i tråden...dessutom bytta han hoj då

:krama
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Hahhaha, helt underbart! Hade du fått upp den i tvåan hade jag fan varit impad....vilket partytrick!!!! :Bugar

Riktigt fint skit :tummenupp jackass släng er i vägen!!


Till och med min fars honda cb 1300a skulle gå att koppla upp på bakhjulet på 2an, att bara ge fullt på 2an vid 5000rpm gör att hjulet reser sig en bit.
Så enda anledningen till att vissa inte får upp sina sporthojar när dom säger att dom kopplar och gasar fullt är ju heöt enkelt för att dom INTE gasar fullt xD

kanske inte bör göra det på en r1a heller ifs när man är ny på de hela :p då får man in skaffa ordentlig ryggskiva o tolva :D

Men du har sant i de du säger, folk e fega helt jävla enkelt :tungan
 

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Gävle
Hoj
CBR F4I Stunt
Till och med min fars honda cb 1300a skulle gå att koppla upp på bakhjulet på 2an, att bara ge fullt på 2an vid 5000rpm gör att hjulet reser sig en bit.
Så enda anledningen till att vissa inte får upp sina sporthojar när dom säger att dom kopplar och gasar fullt är ju heöt enkelt för att dom INTE gasar fullt xD

Ja, på 2an bara måste man ju få upp hojen, får ju tillåmed gasres med min lilla 125a på 2an :facepalm
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Ja, på 2an bara måste man ju få upp hojen, får ju tillåmed gasres med min lilla 125a på 2an :facepalm

Ja om man gasar fullt och dumpar kopplingen men en literhoj så MÅSTE man det... Vilket många säger att dom gör utan att hojarna orkar upp till balanspunkten.:gnissla
 

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -07
Jag hade inställningen att "går det åt helvete, går det åt helvete, men upp ska den fan" O det funka efter ett gäng försök. Nu har jag övat i 2-3 veckor och har lyckats hålla den uppe tvåan ut...

Jag ligger på tvåans växel, upp till mellan 8-10k på varvmätarn (beroende på soppamängd), full gas, vid uppnått varvtal klicka till på kopplingen och släpp INTE på fullgas förrän du börjar komma upp på önskad höjd...

Har inte kommit så långt där jag klarar lägga i trean och där gas och back-broms e kompatibelt men det kommer säkert, om inte denna säsongen så nästa :tummenupp
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
alla hojar e inte som motarderna . på stormotard har jag inga problem att slanga upp den i 2:an och 3:an, men min är tyngre, och med mer vikt på framhjulet. Det gör stor skillnad
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Hur är det svårt att få upp en 750 på slangen?? :va

Jag har problem att hålla NER framhjulet på min lilla 600a när man ha bråttom iväg. SuperDuken med 120 häst gick också på ett hjul utan vidare..

Fan, tom tjejens fd CBR600F -97 lyfte ju hjulet utan anstränging och koppling. Jämnt varv runt 8000 och bestämd fullgas så kom den också utan tveksamheter.

Att sen hålla balansen när man är där uppe har aldrig varit min grej, men att lyfta hjulet har aldrig haft problem med på moderna sporthojar oavsett storlek. Jag tror att du fegar lite på gasen, så att hojen "sätter sig" innan kraften kommer. Du måste få lite hjälp av momentet i att fjädringen flyttar bak vikten, och då måste all kraft komma lite abrupt. Tjöör ba´

Att få upp hojen på slangen beror mycket från hoj till hoj.
Hade en Versys (650cc med ca 68 hk) och den var inga problem att få upp, medan F800R som jag nu har är bra mycket svårare även om den är starkare och lättare.

Allt har med hjulbasen, dvs om den är kort som attan eller lång som på bmw'n.

Sen så är allt lätt när man kan. :)
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
alla hojar e inte som motarderna . på stormotard har jag inga problem att slanga upp den i 2:an och 3:an, men min är tyngre, och med mer vikt på framhjulet. Det gör stor skillnad

tycker det verkar konstig, jag menar jag får upp farsans xj 900 -96a med fullextra utrustning. Och kollar man på youtube finns det folk som gör wheelies med harleys och än tyngre grejor än en fz1, vad har den 150hk och 200kg? min ninja hade 139hk och 243kg tankad och klar o det gick fin fint
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top