Köra bakhjul!

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Kika på den här filmen , så hör/ser du växlingarna. Framhjulet går inte ner särskilt mkt o du antar rätt....det handlar om några mm på rullen. Håll tryck på växelpetaren o sen ett snabbt släpp på rullen så halkar nästa växel i....[YOUTUBE-ID]MvbQ-Ef7JiI[/YOUTUBE-ID]

Snyggt!

Beskriv hur du gasar upp den också på de olika växlarna, (förutom ettan då som ju itne är så svårt).

Gärna vid vilket vartal osv du gör allt. Skulle underlätta och öva upp lite färdigheter. Kopplar just nu upp den på 2an. Har inte lyckats få upp den på trean.
 
Last edited:

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -07
Snyggt!

Beskriv hur du gasar upp den också på de olika växlarna, (förutom ettan då som ju itne är så svårt).

Gärna vid vilket vartal osv du gör allt. Skulle underlätta och öva upp lite färdigheter. Kopplar just nu upp den på 2an. Har inte lyckats få upp den på trean.

Detta är 2 bra filmer för att lära sig slanga. Filmat med hjälm-cam oxå :tummenupp

[YOUTUBE-ID]FbiiCqgHgKA[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]XedchZMgIgY&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

Bergagården

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Ort
Arboga
Hoj
1997 Suzuki TL1000s
lärde mig koppla upp den på 2an i dag. gick ganska enkelt när man lärde sig hur man skulle göra
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Snyggt!

Beskriv hur du gasar upp den också på de olika växlarna, (förutom ettan då som ju itne är så svårt).

Gärna vid vilket vartal osv du gör allt. Skulle underlätta och öva upp lite färdigheter. Kopplar just nu upp den på 2an. Har inte lyckats få upp den på trean.

Hmmmm...Vet inte riktigt varvtalen. Man känner det där sen.... På 3'an brukar det vara lagom att rycka upp den i ca 90-110 km/h nånstans. Antingen dutta till på kopplingen eller ett snabbt släpp på gasen , så framgaffeln komprimeras ihop lite o precis när den vänder så möter man med ett , ryck o ett knyck o sen gas , så kommer den upp så fint så..:).
 

Jonne-J

Misshandlar R6!
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Kalix
Hoj
Yamaha R6
Jag har sagt det förr och säger det igen. Ni har väl koppling på hojen, varför inte använda den?!

håller med!

det är ingen större svårighet att växla med koppling, betydligt skonsammare för lådan lär det ju dessutom vara :gnissla

jag märker inte av att hojen hinner falla med framhjulet de gånger jag kör lite pow pow och växlar med koppling :)

jag har aldrig ens testat en crossväxling på slangen när jag tänker efter :)
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Snyggt!

Beskriv hur du gasar upp den också på de olika växlarna, (förutom ettan då som ju itne är så svårt).

Gärna vid vilket vartal osv du gör allt. Skulle underlätta och öva upp lite färdigheter. Kopplar just nu upp den på 2an. Har inte lyckats få upp den på trean.

På 2:an brukar den gå upp hur lätt som helst från 50 och uppåt. 3:an mellan 90-100 och 4:an med en hel del studs runt 130. Kör med 16-40 drev.

allt har med kroppen att göra, hade svårt med 2:an för två somrar sedan, men när jag äntligen började luta mig bakåt släppt allt. Brukar allt som oftast sätta mig på upphöjnaden precis till passagerardelen och trycka till med baken när jag ger lite gas så går den alltid upp fint.
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
På 2:an brukar den gå upp hur lätt som helst från 50 och uppåt. 3:an mellan 90-100 och 4:an med en hel del studs runt 130. Kör med 16-40 drev.

allt har med kroppen att göra, hade svårt med 2:an för två somrar sedan, men när jag äntligen började luta mig bakåt släppt allt. Brukar allt som oftast sätta mig på upphöjnaden precis till passagerardelen och trycka till med baken när jag ger lite gas så går den alltid upp fint.

Jag kör 16 fram/original bak (38 ??)....Behöver ha ca 140-150 km/h på fyran för att den ska smyga upp. Kanske 130 om man står upp....
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Brukar lyfta baken lite från sadeln och trycka fram lite på fotpinnarna så kommer kroppen ännu längre bak när jag lyfter på 4:an. Sen sätter jag mig igen när hjulet lyft en bit. Brukar funka bra...Känns väll snäppet mer okontrollerat än ett vanligt res på 2.an men.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Jag antar att vi pratar superduke nu. För det är vad jag är intreserad av.

På 3an är det knappt att framhjulet ens reser sig tom när jag kopplar. Då har jag inte ryckt så mycket för det känns ganska ostabilt.

Folke vad menar du med ryck och knyck? På dina filmer ser det ut som om du rycker ganska kraftigt i styret?
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Jag antar att vi pratar superduke nu. För det är vad jag är intreserad av.

På 3an är det knappt att framhjulet ens reser sig tom när jag kopplar. Då har jag inte ryckt så mycket för det känns ganska ostabilt.

Folke vad menar du med ryck och knyck? På dina filmer ser det ut som om du rycker ganska kraftigt i styret?

Har du drevat någonting? 17-38 som du har orginal kan med fördel bytas minst till 16 fram.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag antar att vi pratar superduke nu. För det är vad jag är intreserad av.

På 3an är det knappt att framhjulet ens reser sig tom när jag kopplar. Då har jag inte ryckt så mycket för det känns ganska ostabilt.

Folke vad menar du med ryck och knyck? På dina filmer ser det ut som om du rycker ganska kraftigt i styret?

Tja...vad menar jag ?:va... Hmmm...det sitter lixom inövat , så man tänker inte på det....

Tänk dig att du ligger i jämn hastighet på låt säga 3'an...typ 100 km/h. Du sitter lite längre bak än vanligt o med raka armar. Du gör ett snabbt påslag med gasen o rycker samtidigt till lite i styret , så gaffeln fjädrar ut....direkt efter så slår du av gas o lutar dig samtidigt lite framåt o följer med gaffeln , när den niger ner....o direkt efter det , slår du på gas igen samtidigt som du rycker till i styret med raka armar (så du kommer så långt bak som möjligt med överkroppen). Tänk dig att du vill använda framgaffeln som en fjäder.... först ska den fjädra ut , sen in o sen ut rejält. Allt handlar om timing o att känna när det är dags att rycka , knycka o gasa o släppa.... Allt ska gå i en smidig rörelse. En bra tanke är att du istället för att vilja lyfta framhjulet , är att du vill få in bakdäcket under dig. Så istället för att bara koncentrera dig på att slita o dra i styret , så tänk på att trycka till med häcken när du slår på gas igen.

Träna över små backkrön , så går det enklare....med rätt hastighet o storlek på backkrön , så går det att slita upp på 6'an oxå..:tummenupp
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Tja...vad menar jag ?:va... Hmmm...det sitter lixom inövat , så man tänker inte på det....

Tänk dig att du ligger i jämn hastighet på låt säga 3'an...typ 100 km/h. Du sitter lite längre bak än vanligt o med raka armar. Du gör ett snabbt påslag med gasen o rycker samtidigt till lite i styret , så gaffeln fjädrar ut....direkt efter så slår du av gas o lutar dig samtidigt lite framåt o följer med gaffeln , när den niger ner....o direkt efter det , slår du på gas igen samtidigt som du rycker till i styret med raka armar (så du kommer så långt bak som möjligt med överkroppen). Tänk dig att du vill använda framgaffeln som en fjäder.... först ska den fjädra ut , sen in o sen ut rejält. Allt handlar om timing o att känna när det är dags att rycka , knycka o gasa o släppa.... Allt ska gå i en smidig rörelse. En bra tanke är att du istället för att vilja lyfta framhjulet , är att du vill få in bakdäcket under dig. Så istället för att bara koncentrera dig på att slita o dra i styret , så tänk på att trycka till med häcken när du slår på gas igen.

Träna över små backkrön , så går det enklare....med rätt hastighet o storlek på backkrön , så går det att slita upp på 6'an oxå..:tummenupp




Tack för förklaringen. Ska öva lite på det får se om första resningen utan koppling kan ske snart. :)

Väntar lite med backkrönen för stunden :D

V-Kamikaze

Min är också 16-38 och är inte orginal (17 i fram?).


Man blir också sugen att prova att växla på bakhjulet när man läser Ingels kommentar :tungan
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Tack för förklaringen. Ska öva lite på det får se om första resningen utan koppling kan ske snart. :)

Väntar lite med backkrönen för stunden :D

V-Kamikaze

Min är också 16-38 och är inte orginal (17 i fram?).


Man blir också sugen att prova att växla på bakhjulet när man läser Ingels kommentar :tungan

Du ska väl inte ha problem att nöta bakhjul när du kör en superduke:krama

Den går ju knappt att hålla på 2 hjul.

Sen som någon skrivit innan så e backkrön kanon att dra upp den på.

Bara till att öva o öva
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Du ska väl inte ha problem att nöta bakhjul när du kör en superduke:krama

Den går ju knappt att hålla på 2 hjul.

Sen som någon skrivit innan så e backkrön kanon att dra upp den på.

Bara till att öva o öva

Jag håller med :D

Inga problem att gasa upp på ettan eller koppla upp på tvåan. Men mer än det har jag inte lyckats med än...

Håller med att de tär övning som gäller. Men ibland är några konkreta tillväga gångsätt bra för att se hur andra gör.
 

xjr1300sp1

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
xjr1300 2008
Det låter som om det kommer att bli dyrt....försök att ha roligt ändå. Om du ändå ska prova så gå in på Youtube, där finns det filmer som beskriver hur man går tillväga både att åka på bakslangen eller skrapa knäna. Men gör detta där ingen annan kan komma till skada,och var rädd om hojen. / Ha en skön hojsommar.:tummenupp
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Zigbee använd dig av backkrön eller nån vägbula för att dra upp han på 3an så du hittar känslan för det och märker att det inte är omöjligt ;) Efter det så går det lättare :)

Själv håller jag precis på att få in det med att växla på slangen drog 2an 3an ordentligt i förgår kväll blev väl ca 500m på slangen ,skitkul !

Jag gör såhär , drar upp han med eller utan koppling på 2an i ca 60km/h hittar åkläget drar upp han lite extra och släpper en gnutta på gasen och i med 3an sen så blir det åka av ..
Märkte att jag måste träna lite mer på att "landa" mjukare , funderar på att försöka lägga i 4an me .
En fundering med 4an i kommer jag närmare 200blås och därmed antagligen risk för wobbel eller tar min styrdämp bort allt sånt ?
Mvh
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
En fundering med 4an i kommer jag närmare 200blås och därmed antagligen risk för wobbel eller tar min styrdämp bort allt sånt ?
Mvh



Jag har ingen styrdämpare på min o har bara varit med om några enstaka darrningar i styret o då har det helt o hållet berott på mig själv , inte hastigheten. Sätt ner hjulet i färdriktningen , så slipper du darret..:)
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Jag har ingen styrdämpare på min o har bara varit med om några enstaka darrningar i styret o då har det helt o hållet berott på mig själv , inte hastigheten. Sätt ner hjulet i färdriktningen , så slipper du darret..:)

Det där är inte riktigt sant.... Jag fick ett ganska fint vobbel i kanske 170? eller nåt åkte rätt långt långt på slangen la ner rak och, PANG PANG small det i styret då styr stoppen slog i på varje sida när jag la ner.

De va returen som va för seg..
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Det är väl när framhjulet slutar snurra och man tar ner han i säg 170km/h som det kan bli Wobbler risk eller han ruskar på huvvet ..

Känns som det är mer påtagligt när man växlar från tex 2an till 3an än om man drar upp han direkt på 3an vid ca 100 och kör till 170km/

Ähh säkert bara inbillning :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top