Köra bakhjul!

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Titta jag kan slanga :huvet

Kan någon säga exakt varför jag får styrvobblet?

Det där är väl en rätt tidig årsmodell med lite häftigare styrvinkel än nyare superdukes, sen ser det inte ut som du har en styrdämpare.

Jag prövade en sån där en gång, typ -07 eller -08 och den wobblade ungefär hela tiden om man drog på lite.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag mår dåligt och svettas som attan när jag ser din film. Skönt att du klarade dig såpass. Hur gick det med din SD?
Riktigt fint av killarna som hjälpte dig!

Det kunde ha slutat så mycket värre.. Hojen klarade sig nog väldigt bra. Har inte hunnit kolla igenom den men växelpetaren är trasig, stödet lite snett och den startar inte. Annars tror jag att den har klarat sig helt. All plast, kylarvingen och dämparen är oskadda. Som tur är så klarade sig även hojen från att nudda räcket!

Fyfan är huvudet dumt får kroppen lida. Du tog körkort för nån vecka sedan och övar bakhjulsåkning på motorvägen :huvet

Tur det gick bra iaf :tummenupp

Stalker :fyllisar

När jag tog körkort har inte speciellt mycket med olyckan att göra va? :) Styrvobbel kan alla få. Sen har jag kört hela förra säsongen också. (så det så, och hör sen etc) Motorvägen, eller snarare farten, gör det lättare att hålla balansen. Och det var raksträcka med en relativt bra väg. Sen var det ju faktiskt inte själva slangandet som var problemet. Jag slog ju inte över, did I? Styrvobbel har jag fått vid andra tillfällen också, såsom vid acceleration över ojämnheter som ibland är lätta att missa. Men givetvis är det inte speciellt schysst att köra runt såhär i trafiken då det skulle kunna bli fler inblandade.

Disclaimer: Jag är inte gud, jag är inte odödlig, jag är inte felfri. Men rätt så ska rätt som man brukar säga. En relativt glest trafikerad motorväg är inte det sämsta stället. Här kan man få snabb hjälp vid en olycka och det var 5-6 minuter ifrån danderyds sjukhus.

Tycker han ska ha en stor eloge som faktiskt vill lära sig. Jag började själv samma dag jag tog lappen. Dom bästa på ett hjul har ramlat MINST en gång. Tur att han dessutom körde med skinnkläder. Hade det varit goretex hade han förmodligen inte suttit hemma nu.

ja det finns ju liksom en anledning till varför jag kör med skinnställ trots att det är uppemot 40 grader i skuggan på sommaren. Om olyckan är framme så spelar det ingen större roll hur varmt det är ute :fakta

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Skönt att du klarade dig bra... och du ser ut att haft en jävla flyt med hur hojen klarade sig.
Att dessutom ha sån tur att göra det brevid några sånna najsa snubbar som i den bilen... ja då har man verkligen flyt.
Skicka dom grabbarna 5kg bullar eller nått.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Såg inte skoj ut med styrvobblet, men du kanske bara satte ned den lte för snett och det lät som du hade varvat ur den och inte snabbt kunde accelerera mer?
Well shit happens och det gick ju jäkligt bra iaf!

Styrdämpare skulle vara nice..

Att den inte startar kan ha nått med det böjda stödet att göra, sensorn kanske också fått sig så den tror stödet är nere hela tiden?

Aja, snabbt få igång den åsså ut igen :yoparty

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Vill du verkligen testa något riktigt kul & lärorikt?
Definitivt under säkrare former...................

Anmäl dig till en SMC-KURS ............

www.svmc.se/school

Grabbar med kulor av titan................ kör hoj som de älskar livet.

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
När jag tog körkort har inte speciellt mycket med olyckan att göra va? :) Styrvobbel kan alla få. Sen har jag kört hela förra säsongen också. (så det så, och hör sen etc) Motorvägen, eller snarare farten, gör det lättare att hålla balansen. Och det var raksträcka med en relativt bra väg. Sen var det ju faktiskt inte själva slangandet som var problemet. Jag slog ju inte över, did I? Styrvobbel har jag fått vid andra tillfällen också, såsom vid acceleration över ojämnheter som ibland är lätta att missa. Men givetvis är det inte speciellt schysst att köra runt såhär i trafiken då det skulle kunna bli fler inblandade.

Disclaimer: Jag är inte gud, jag är inte odödlig, jag är inte felfri. Men rätt så ska rätt som man brukar säga. En relativt glest trafikerad motorväg är inte det sämsta stället. Här kan man få snabb hjälp vid en olycka och det var 5-6 minuter ifrån danderyds sjukhus.

Låter som att du har förstått det där med riskmedvetenhet och att dra lärdom av dina misstag! :tummenupp
Wheela i 200 nästa gång istället, så får du bättre balans!

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
View attachment 367127

Såhär gick det för en annan som slangade idag. :(
Hur fasen gick det där till? :död och vem är den olycklige? :krama

Vill du verkligen testa något riktigt kul & lärorikt?
Definitivt under säkrare former...................

Anmäl dig till en SMC-KURS ............

www.svmc.se/school

Grabbar med kulor av titan................ kör hoj som de älskar livet.
Du vet om att smc är emot slangande på sina kurser va? Så du kan stoppa tipsen om den förbannade banåkning i :arsele :finger

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Helt plötsligt inser jag att jag ska vara glad med mina skador jag fick på hojen i jämförelse med er. Hur ska denna tråd sluta när säsongen är slut för i år :confused: ?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Jag har inte så lätt för att få upp den..
(hojen då, hojpotentsproblem?) :D:D:D
Edit: Fint uttryck :)

Kör 1:an eller 2:an (föredrar 2:an) i kanske 60km/h... Drar in koppling, varvar motorn och släpper ut kopplingen samtidigt som jag ger mer gas?

Något jag inte förstår? Enda gången jag kommit upp riktigt på bakhjulet var med en kompis bakpå när jag drog på fullt i 1:an, utan att vara medveten om vad som skulle hända gjorde vi en två persons wheelie ner för gatan... :banana

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Helt plötsligt inser jag att jag ska vara glad med mina skador jag fick på hojen i jämförelse med er. Hur ska denna tråd sluta när säsongen är slut för i år :confused: ?
De är en aning jobbigt med skador på hojen, men hellre att hojen tar smällen än att man själv blir skadad :) Hoppade på kryckor i nästan två månader med en skadad fot, från maj till juli :död hojen tog en kvart att fixa till körbart skick :D

Jag har inte så lätt för att få upp den..
(hojen då, hojpotentsproblem?) :D:D:D
Edit: Fint uttryck :)

Kör 1:an eller 2:an (föredrar 2:an) i kanske 60km/h... Drar in koppling, varvar motorn och släpper ut kopplingen samtidigt som jag ger mer gas?

Något jag inte förstår? Enda gången jag kommit upp riktigt på bakhjulet var med en kompis bakpå när jag drog på fullt i 1:an, utan att vara medveten om vad som skulle hända gjorde vi en två persons wheelie ner för gatan... :banana
Testa att sänka farten, våga varva innan du dumpar kopplingen och dra själv dig/styret bakåt för att flytta vikten :tummenupp

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC