Köra hoj i shorts?!

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Varför är det farligare att köra hoj i skinnställ än i shorts :va

En del (och vissa har utmärkt sig här i tråden) verkar ha lite väl stort förtroende för skinnställ. Så även om du vet att det inte riktigt var så jag menade så finns det nog fall där det är farligare att köra hoj i skinnställ än shorts.
 

Gabor

Guest
En del (och vissa har utmärkt sig här i tråden) verkar ha lite väl stort förtroende för skinnställ. Så även om du vet att det inte riktigt var så jag menade så finns det nog fall där det är farligare att köra hoj i skinnställ än shorts.

Jopp, 40 grader varmt i solen å man ska köra hoj...jag avstår hellre från hojåkat å ligger poolside med en intressant brud å en drink....:D
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Intressant hur vi lever i detta samhälle.
Vi bara klagar och är avundsjuka på varann.

Tex
Grannen säger! jaså! larsson har skaffat ny bil, vad kul! vilket sterio och vilka fälgar han har:tummenupp . och pool ska han bygga också!
Tänk om man själv kunde ha det så.:)

Eller är jag ringer min farmor Asta.
Hej hur har du det? vad har du gjort i veckan?. JAA säger hon
en ny granne har flyttat in i dörren brevid. ÅÅ gud vad mycket saker dom har, såna fina tavlor och sån fin soffa. hur får dom plats med allt.
Å så åker det en röd bil här varje dag kl13,00 den låter så mycket å han spelar sån hög musik så jag knappt hör musikkrysset på radion.
När hon i själva verket vill åka med och poppa musik med ett par solbrillor.:yoparty
Hon pratar bara vad andra har gjort och gör,
inte om hon själv har gjort nå kul! å de e såå synd om henne:gnissla

Eller när olle säger
Grannen har köpt raggar bil och håller på att justera holly förgasaren!
Den låter så illa när han gasar hela tiden:mad: . när han i själva verket vill ligga under huven och skruva.:yoparty

Gräset är grönare på andra sidan!!

Varför lever vi inte för oss själva istället för andra?:confused:

Man lever bara en gång så sluta klaga på varann så ni inte får hjärtattack.

En vacker dag vaknar man upp o e pensionär och frågar sig själv vad man gjort hela sitt liv. :confused:

Ja när jag var 15år och hoppade i bara badbyxorna och jag och polaren tog min trimmade puch dakota och drog o bada den gick bara i 80km/h å det var helt galet men kul var det:yoparty

Å den gången när vi drog på supar fest till cypen och jag vaknade upp på ett hotel någonstans brevid 2 tjejer i sängen. :D Var mycket jag drack jag kunde ha dött ju! men gud var kul det var! De var tider det.:yoparty

Nej vi spenderar våran tid på!

Ja grannen har jag irreterat mig på i 10år

Någon båt har jag alldrig haft för någon sade att dom e farliga
och kan skjunka.

Någon bil med Cab blev de alldrig man kan ju få en insekt i ögat och bli blind så de e farligt.

Man kan skriva hur mycket som helst.
Ska man tänka så här förstår jag varför det finns psykologer o alla dessa lugnade medel. ta en valium så löser det sig.:D
 

Kia

Guest
Det kommer Jag inte göra och i så fall får ni länga hur mycket ni vill.

Vet du. Ta och läs igenom mina inlägg igen...eller Jag drar det här nu då Jag vet at du läser det. Jag avfärdar inte utrustningen, Jag har skrivit i tråden att Skinn är bättre än hud och att de i vissa fall räddar svåra skador och i många mot skrubbsår. Jag argumenterar inte MOT skydd, Jag argumenterar FÖR min rätt att själv avgöra hur Jag vill leva.

Du tycker alltså att frihetsåsikter är så pass raikala att man förlorar rättigheter? (Ryssland) Om någon Jag känner omkomer har Jag all rätt att kommentera det. Hur FAN kan du ta på dig rätten att avgöra det? Acceptera i stället att folk har sina åsikter och kanske i ett senare skede när du lärt dig hantera det, RESPEKtera att andra har andra åsikter.

Igen, du läser fortare än vad hjärnan hinner tolka....
Sätt på varvstoppet igen...

Jag RÅDER dig....

Du får tycka å göra precis hur fan du vill....
Ta ditt eget råd. Respektera att andra har andra åsikter än dig.
Din åsikt är inte mer rätt än min... Men min åsikt fungerar bättre i min värld där vi bryr oss om varandra och är rädda om varandra...

Jag skrev min personliga åsikt. (precis som jag antar att du sitter och gör?) Om du sen håller med eller inte det är upp till dig. Måste väl få ventilera åsikter på ett diskussionsforum utan att ni totalvarvar och får tokspel? :va
 

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
Skydd/ inte skydd

Jaha, tycker diskutionen börjar spåra ur men självklart får alla ha sin åsikt oavsett hur den ser ut!!! Vad jag undrar när man ser alla allvarligt skadade och ett stort antal omkomna motorcyklister redan nu när säsongen knappt har börjat är om det finns någon statistik på hur många som hade skyddsutrustning och inte. Det borde kanske avspegla sig på försäkrings premien betydligt mer än det gör idag om man är villig att skydda sig även om det är varmt,, bara en kort bit, etc etc. Jag undrar bara hur det skulle se ut en varm sommar dag om det va typ halva premien för alla som skyddar sig?
 

Gabor

Guest
Jaha, tycker diskutionen börjar spåra ur men självklart får alla ha sin åsikt oavsett hur den ser ut!!! Vad jag undrar när man ser alla allvarligt skadade och ett stort antal omkomna motorcyklister redan nu när säsongen knappt har börjat är om det finns någon statistik på hur många som hade skyddsutrustning och inte. Det borde kanske avspegla sig på försäkrings premien betydligt mer än det gör idag om man är villig att skydda sig även om det är varmt,, bara en kort bit, etc etc. Jag undrar bara hur det skulle se ut en varm sommar dag om det va typ halva premien för alla som skyddar sig?

De flesta FB lämnar rabatt om man har skydd i avtalet. 5% på trafiken brukar det vara.
 

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Jaha, tycker diskutionen börjar spåra ur men självklart får alla ha sin åsikt oavsett hur den ser ut!!! Vad jag undrar när man ser alla allvarligt skadade och ett stort antal omkomna motorcyklister redan nu när säsongen knappt har börjat är om det finns någon statistik på hur många som hade skyddsutrustning och inte. Det borde kanske avspegla sig på försäkrings premien betydligt mer än det gör idag om man är villig att skydda sig även om det är varmt,, bara en kort bit, etc etc. Jag undrar bara hur det skulle se ut en varm sommar dag om det va typ halva premien för alla som skyddar sig?

OBS! Inte till dig personligt brollan!!!

Det finns nog ingen riktig statistik på nånting vad gäller olyckorna. Såg en som körde ihjäl sig förra året, han hade alla tänkbara skydd men inte dog han mindre för det. Det finns inga skydd som räddar den som krashar på "fel" sätt, vi människor är förjävla bräckliga när det kommer till att fladdra in i hårda saker.
Jag tror att det som dom som nu tror att skydden kommer rädda deras liv i en krash istället bör tänka lite på för att inte bli en siffra i statistiken är alla SJUKA omkörningar som är så populära. Man kan vara ute o gasa helgalet, men när det körs om där det inte finns någon sikt alls och dessutom i fel körfält,så kanske lite körskoleteori hjälper bättre än nya skyddskläder.
Skydden är inte på nåt sätt lagstadgade och kommer säkert aldrig bli det heller. Att tjafsa om dessa betalningar hit o dit känns lite larvigt, vad kostar en olycks-fritidsförsäkring?? 75kr/månad. Det har iaf jag råd med och jag är fan ingen miljonär. Drulleförsäkring kostar inte heller så mycket. Jag tror inte att mc-försäkringen skulle bli billigare för att alla har skydd, hur skulle det påverka antalet olyckor? Skulle det dra ner antalet stulna hojar och göra idioter mindre klåfingriga?? Alla är jätteledsna för att det blir lite dyrare nu med leksaker, men i Sverige funkar det för politikerna att hålla på så här, för vi svenskar bara tackar o tar emot skiten.
När vi ska ut o röja o gasa då åker skydden på, för skulle vi nu överleva en smäll så kanske plastikräkningarna blir mindre iaf.
Men ibland så tar vi den lilla söta motarden och leker med i sommarvärmen. Då kan det bli shorts o linne o flipflops(inget bra skoval vid stoppiesar dock). Det är säkert jättekorkat och alla ser jättesura ut när vi kommer. Men vi är vuxna människor som har både olycksförsäkring och drulleförsäkring utöver HELförsäkring på hojarna, så vi klär på oss vad vi vill när det passar oss. Vi bryr oss inte heller om ifall andra åker in på sjukan efter en olycka, vi tycker istället att varje person som kostar oss pengar på sjukan är en mindre i dödsstatistiken. Man kan väl inte gnälla över att folk skadar sig, det är fruktansvärt att några ens kan komma på den tanken. Men som resonemanget går kanske det är bättre att ge poliserna bultpistoler så dom kan avliva varenda jävel som smällt med hoj, fatta vad PENGAR det skulle spara samhället för begravningar betalas ju av dom anhöriga.
 
Last edited:

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
Hej!! Jag tog det inte personligt (bara så du vet).
Va jag menar är att OM det finns någon statistik på skyddsutrustning så vore den intresant att läsa,, är det så att många liv hade räddats av rätt klädsel?
Jag har ingen aning och är väl medveten om att har man tur så kan man klara sig i väldigt både möjliga och "omöjliga" olyckor,,, sen så finns ju tyvärr den raka motsatsen. Men min fråga är ju ändå varför ska man skydda huvet och inte resten av kroppen, hur kul kan de va att ligga som en grönsak på ett hem utan kropp men med fullt fungerande "huve",, förvisso så får man ju gått om tid att tänka igenom om de va värt de eller inte.
Måste bara säga att JAG TYCKER ATT ALLA FÅR GÖRA SOM DOM VILL men om det visar sig att icke skyddade mc förare kostar mer både på min försäkring och för samhället så borde det avspegla sig med en väldigt stor skillnad på våra försäkringar,,, rätt eller fel? vet ej men så tycker jag iaf.
Vad jag önskar är ju självklart flera motorcyklister på vägarna inte färre.
Alla människor bestämmer ju själva, en del kör på fyllan andra drog påverkade nästa utan bälte och så dom som ibland kör utan kläder men är det verkligen rimlig att ALLA ska dela lika på dessa kostnader? OM DET NU ÄR EN MERKOSTNAD,, de vet inte jag.
Nog tjatat av mig.
Hoppas bara att vi får detydligt färre mc olyckor resten av sommarn,,
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Hej!! Jag tog det inte personligt (bara så du vet).
Va jag menar är att OM det finns någon statistik på skyddsutrustning så vore den intresant att läsa,, är det så att många liv hade räddats av rätt klädsel?
Jag har ingen aning och är väl medveten om att har man tur så kan man klara sig i väldigt både möjliga och "omöjliga" olyckor,,, sen så finns ju tyvärr den raka motsatsen. Men min fråga är ju ändå varför ska man skydda huvet och inte resten av kroppen, hur kul kan de va att ligga som en grönsak på ett hem utan kropp men med fullt fungerande "huve",, förvisso så får man ju gått om tid att tänka igenom om de va värt de eller inte.
Måste bara säga att JAG TYCKER ATT ALLA FÅR GÖRA SOM DOM VILL men om det visar sig att icke skyddade mc förare kostar mer både på min försäkring och för samhället så borde det avspegla sig med en väldigt stor skillnad på våra försäkringar,,, rätt eller fel? vet ej men så tycker jag iaf.
Vad jag önskar är ju självklart flera motorcyklister på vägarna inte färre.
Alla människor bestämmer ju själva, en del kör på fyllan andra drog påverkade nästa utan bälte och så dom som ibland kör utan kläder men är det verkligen rimlig att ALLA ska dela lika på dessa kostnader? OM DET NU ÄR EN MERKOSTNAD,, de vet inte jag.
Nog tjatat av mig.
Hoppas bara att vi får detydligt färre mc olyckor resten av sommarn,,

Det är du inte ensam om att hoppas.

Det här klippet finns i Olyckstråden
"Mc-förare förd till sjukhus efter trafikolycka
SKATTKÄRR

En 64-årig man på motorcykel körde av vägen i närheten av Östra Fågelviks kyrka strax före klockan åtta på måndagsmorgonen.

Det är oklart vad som orsakade olyckan 300 meter efter Östra Fågelviks kyrka vid gamla E 18. Mannen klarade sig utan några allvarligare skador men klagade över smärtor i ryggen.
– Han var utrustad så som man ska vara när man kör mc. Det kan ha gjort att han inte skadades värre
, säger man vid polisens länskommunikationscentral.
Mannen fördes ändå i ambulans till Centralsjukhuset i Karlstad.

Publicerad: 2007-06-11 08:30
http://www.nwt.se/ArticlePages/20070...NWT066.dbp.asp"

så någon nytta gör väl ställen :)
 

peppureikä

Guest
olyckor....

Blir så förbannad! :mad:
Många kräker av sig på oss sporthojsförare om att vi kör som idioter, kör för fort bla, bla, bla.
Säga vad man vill men säkerhetsmedvetna gällande klädsel & utrustning är vi (för det mesta) iallafall!
Men jag vet inte hur många Customhojar jag sett bara IDAG där förare Och/eller passagerare kommit farandes i linne, shorts, t-shirt, sommarjacka, gympadojjor, piratbyxor mm.
Det gör väl lika ont att trilla i 70 eller 90 m. en custom/glidare som m. en sporthoj, eller??! :va
Hej på er alla sporthojare...kollade lite statistik på finska sidorna angående mc-olyckor...det ser ju faktiskt mck ljusare ut där..om man kan uttrycka så...jag vet inte vad det beror på men i Finland händer det mck mindre olyckor än här...är det nån som kan svara utan att det blir pajkastning igen...
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Bara att inse, skyddsutrustning är för töntar och mesar som inte kan köra. Eliten kör med hawaii-skjorta och klippklappskor, alltid.

Jag förstår för övrigt inte hur ni orkar hålla en sådan här diskussion igång. Det är ju inte direkt som så att någon en varm dag kommer att stanna till när denne är på väg att gränsla hojen och komma ihåg att folk på Internet sagt att det är farligt att åka utan skyddsutrustning och därmed ställa in hojen i garaget igen.
 

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Hej!! Jag tog det inte personligt (bara så du vet).
Va jag menar är att OM det finns någon statistik på skyddsutrustning så vore den intresant att läsa,, är det så att många liv hade räddats av rätt klädsel?
Jag har ingen aning och är väl medveten om att har man tur så kan man klara sig i väldigt både möjliga och "omöjliga" olyckor,,, sen så finns ju tyvärr den raka motsatsen. Men min fråga är ju ändå varför ska man skydda huvet och inte resten av kroppen, hur kul kan de va att ligga som en grönsak på ett hem utan kropp men med fullt fungerande "huve",, förvisso så får man ju gått om tid att tänka igenom om de va värt de eller inte.
Måste bara säga att JAG TYCKER ATT ALLA FÅR GÖRA SOM DOM VILL men om det visar sig att icke skyddade mc förare kostar mer både på min försäkring och för samhället så borde det avspegla sig med en väldigt stor skillnad på våra försäkringar,,, rätt eller fel? vet ej men så tycker jag iaf.
Vad jag önskar är ju självklart flera motorcyklister på vägarna inte färre.
Alla människor bestämmer ju själva, en del kör på fyllan andra drog påverkade nästa utan bälte och så dom som ibland kör utan kläder men är det verkligen rimlig att ALLA ska dela lika på dessa kostnader? OM DET NU ÄR EN MERKOSTNAD,, de vet inte jag.
Nog tjatat av mig.
Hoppas bara att vi får detydligt färre mc olyckor resten av sommarn,,


Tror vi alla hoppas på färre olyckor med alla typer av fordon. Men att det skulle minskas av skyddsbärande är nog en utopi. Få folk att köra efter sin egen begränsning och kunskap är nog ett bättre sätt att få ner antalet. Tror även att en lite bättre utbildning på mc vore en hit, det är ju faktiskt en viss fördel om man får lära sig att svänga innan man tar kortet och då menar jag inte i krypfart runt en massa koner.
Om man ser lite krasst på det hela så är ju inte ens poliserna välklädda på sina hojar utan sitter och gör efterföljanden i HÖGA farter med "mindre fartlämpade" kläder. Dom gör det dessutom inte av fri vilja utan utför ett arbete. Tycker det är lite som att en takarbetare skulle få jobba utan skyddslinor.
Åter till kärnan innan jag drar iväg igen.
Alla får välja, det är en rättighet vi faktiskt har i Sverige den dagen vi fyller 18 år och mamma och pappa inte längre bestämmer åt oss.
Personligen tror jag inte att skydden spelar så stor roll i sammanhanget, det är antalet olyckor och stölder. (Det gäller vad jag förstått både mc och bil.) Mc-n går ju inte sönder mindre för att man kör med skydd och det är ju en stor kostnad precis som när klåfingriga skitar ska sno andras saker. Men jag har inte heller forskat så mycket i frågan, så det blir väl första steget för dagens lista på saker att göra en lördagmorgon.:rolleyes:
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top