Köra hoj i shorts?!

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
härregud vad ni svenskar klagar, sånna trådar kommer det varje år. vem f**n bryr sig, låt folk åka hur dom vil!!
 

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Repatriering
Hoj
ZX6R -07
Blir så förbannad! :mad:
Många kräker av sig på oss sporthojsförare om att vi kör som idioter, kör för fort bla, bla, bla.
Säga vad man vill men säkerhetsmedvetna gällande klädsel & utrustning är vi (för det mesta) iallafall!
Men jag vet inte hur många Customhojar jag sett bara IDAG där förare Och/eller passagerare kommit farandes i linne, shorts, t-shirt, sommarjacka, gympadojjor, piratbyxor mm.
Det gör väl lika ont att trilla i 70 eller 90 m. en custom/glidare som m. en sporthoj, eller??! :va

Har jag missat något :va, måste man ha full mundering när man kör MC?
Av vilken anledning?
Det är väl upp till var och en att ta de beslutet :confused:
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Tror att om alla de som far runt i shorts, sandaler och t-shirt helt skulle tänka om om de bara fick känna på hur det känns att glida på asfalt i "bara" 30-50 i bara det skinnställ man föddes i.

Skulle nog få en del att tänka om, men inte alla då "det händer inte mig" mentaliteten finns.

Tror det gör tillräckligt ont att ramla i 50 med full mundering för att få en del att sluta åka hoj helt och hållet, för ett och annat brutet ben får man nog räkna med med tanke på gantkanter, refuger mm.

Det är det som är lustigt med hojåkandet, man ignorerar vilken fara man utsätter sig för. När jag åker snowbord är jag feg på äldre dar och låter bli att åka i "parker" i rädsla för att bryta handleder, men på hojen känner jag mig aldrig rädd (kör i.o.f försiktigt, men ändå...)
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Eftersom jag är en av de som praktiskt taget smälter i köerna på hemvägen från jobb så funderar jag på att skaffa någon typ av kevlarförstärkta jeans. Jag vet att man inte kan beräkna alla tänkbara situationer som kan uppstå i trafiken, men om man håller sig på 50-vägar och kör riktigt defensivt så borde det gå fint. Det känns iallafall som en risk jag är villig att ta. Givetvis kommer jag ha övriga skydd.

Någon som har testat kevlarförstärkta jeans?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En kille på jobbet åkte omkull i jeans å t-shirt, han satt sen en hel sommar och plockade grus ur såren å la om sina bandage. På frågan om han alltid använde full utrustning efter vurpan blev svaret: "Nej, varför skulle jag göra det?"
Så det är inte alla som fixar learning by doing heller... :dummer
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jupp, med kläder & utrustning, men med körstilen är det värre :gnissla

Tyvärr tror jag det är en viss övertro på kläder ibland (missförstå mig rätt).

Två sidor av myntet:

"Glidare" tenderar med att fuska med skydd+kläder med argumentet att man kör så lungt att inget händer...

"Sporthojare" tenderar att ha en övertro på man köra lite fortare bara man har bra skydd + kläder, men t-shirt eller skinnställ gör ingen större skillnad om du kör in i ett vägräcke/stolpe/träd osv (Hjälm + Ryggskydd gör dock stor skillnad).

Missförstå mig rätt, jag kör ALLTID med full mundering trotts 30 grader varmt.

Det ligger mycket i det säger, inte bara när det gäller hojkläder. Trafikanter har i allmänhet en kraftig övertro på säkerhetsutrustning. Med ABS, airbag och säkerhetsbälten tror de att de i princip är odödliga. Om det satt en stor spik i gaffelkronan/ratten skulle nog folk ta det betydligt lugnare. Det bästa sättet att undvika skador är inte att ha en massa utrustning utan att använda hjärnan när man kör. Därmed inte sagt att man ska strunta i skyddskläder och bälte.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
shorts is tha thing :tummenupp


skämt osidå.. var bara för bilden.. gick inte så fort vid tillfället :D
 

Bifogat

  • DSCN0163burn.JPG
    DSCN0163burn.JPG
    123.9 KB · Visningar: 155

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det ligger mycket i det säger, inte bara när det gäller hojkläder. Trafikanter har i allmänhet en kraftig övertro på säkerhetsutrustning. Med ABS, airbag och säkerhetsbälten tror de att de i princip är odödliga. Om det satt en stor spik i gaffelkronan/ratten skulle nog folk ta det betydligt lugnare. Det bästa sättet att undvika skador är inte att ha en massa utrustning utan att använda hjärnan när man kör. Därmed inte sagt att man ska strunta i skyddskläder och bälte.
Jag håller med helt å hållet, förbjud antisladd, fyrhjulsdrift å antispinn! :fakta Folk behöver aldrig lära sig hur man reder ut en sladd, för det gör ju bilen, och inga varningar får dom heller. När det sen släpper så är dom chanslösa! Å folk som köper fyrhjulsdrift för att det är en säkrare vinterbil kan få förklara hu rman bromsar bättre bara för att man har drivning på alla hjul? :va
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Slår man sig mer om man vurpar med en mc i 50km/h än man gör om det vore en moppe?

Alltså, om man anpassar sitt körsätt efter omständigheterna, dvs om man har skyddskläder, hur trafiken är och vilken hastighet det råder, så tycker jag nog inte att det är så mycket att dividera om.

Eller ni tycker kanske att man ska ha full utrusting när man kör en EU-moppe också?...

Däremot så blir jag inte så imponerad av folk som kör fort eller vårdslöst utan skydd, 70+ vägar går givetvis bort direkt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Slår man sig mer om man vurpar med en mc i 50km/h än man gör om det vore en moppe?

Alltså, om man anpassar sitt körsätt efter omständigheterna, dvs om man har skyddskläder, hur trafiken är och vilken hastighet det råder, så tycker jag nog inte att det är så mycket att dividera om.
Ja, en motorcykel väger minst 100kg mer än en moppe, och dom märks om du kommer under dom. Sen är det otroligt få som kör 45 med sin motorcykel... :rolleyes: Även dom som bestämt sig för att göra det innan dom drar iväg kör lätt med lite moms.
 

Sgt Liberia

Guest
Blir så förbannad! :mad:
Många kräker av sig på oss sporthojsförare om att vi kör som idioter, kör för fort bla, bla, bla.
Säga vad man vill men säkerhetsmedvetna gällande klädsel & utrustning är vi (för det mesta) iallafall!
Men jag vet inte hur många Customhojar jag sett bara IDAG där förare Och/eller passagerare kommit farandes i linne, shorts, t-shirt, sommarjacka, gympadojjor, piratbyxor mm.
Det gör väl lika ont att trilla i 70 eller 90 m. en custom/glidare som m. en sporthoj, eller??! :va

Personligen tycker jag att det är värre att köra som en idiot och köra för fort än att köra i linne och t-shirt.

Kör du som en idiot eller alldeles för fort så utsätter du alla för risker. Kör du i linne och t-shirt är det bara du själv som drabbas. Visst är det korkat, men inte lika korkat som att köra som en idiot.
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Blir så förbannad! :mad:
Många kräker av sig på oss sporthojsförare om att vi kör som idioter, kör för fort bla, bla, bla.
Säga vad man vill men säkerhetsmedvetna gällande klädsel & utrustning är vi (för det mesta) iallafall!
Men jag vet inte hur många Customhojar jag sett bara IDAG där förare Och/eller passagerare kommit farandes i linne, shorts, t-shirt, sommarjacka, gympadojjor, piratbyxor mm.
Det gör väl lika ont att trilla i 70 eller 90 m. en custom/glidare som m. en sporthoj, eller??! :va

SKillnad mellan länder och inställning. Var i Singapore förut i år. Där är tropiskt klimat och aldrig under +20 grader någon tid på dygnet. Där var normal utrustning för mcåkare följande. De bar shorts, strandtofflor/loafers, öppen hjälm möjligen med visir. Det var på motorvägarna och var man än såg dem. Ytterst få hade någon form av skyddsklädsel vi antar för given man ska bära.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kör du som en idiot eller alldeles för fort så utsätter du alla för risker. Kör du i linne och t-shirt är det bara du själv som drabbas. Visst är det korkat, men inte lika korkat som att köra som en idiot.
Förutom att det kostar samhället otroligt stora summor om någon klotar i 70 iklädd jeans å t-shirt, sjukskrivning, sjukhusvistelser mm. Resurserna den olyckan kräver kanske gör att att man inte har pengar över till tex preventiva undersökningar av cancer och andra livshotande sjukdomar. Det drabbar väldigt många, jag har själv råkat ut för det :gråta
Nu är det ju inte säkert, men med ett skinnställ vid samma olycka skulle föraren ha kunnat klarat sig med stukat självförtroende.
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Visst, en mc väger säkert 100 kg mer, men jag tror att skon klämmer mer kring att de flesta faktiskt kör fort oavsätt. Den där momsen du nämnde...

Men en sådan sak skulle inte jag göra, inte denna kära pågen inte, jag är ju konfirmerad för bövelen! :rolleyes:

Ja, en motorcykel väger minst 100kg mer än en moppe, och dom märks om du kommer under dom. Sen är det otroligt få som kör 45 med sin motorcykel... :rolleyes: Även dom som bestämt sig för att göra det innan dom drar iväg kör lätt med lite moms.
 

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Stock holm
Hoj
Rätta
När man läser trådar som denna, längtar man bort från Sverige.
Svenskar är nog bland de fegaste och klagosammaste folket överhuvudtaget.

Jag förstår inte heller riktigt meningen med tråden i sig?
Det bästa och allra säkraste vore ju att inte åka motorcykel alls?
När det dessutom är så extremt varmt ute med full mundering kan man också diskutera hur pass säker förare man blir. Tänk om du därför skulle få värmeslag och köra över en hel skolklass som var ute på promenad? Jag skulle inte vilja ha 20 barn och en lärare på mitt samvete iallafall!
 

Sgt Liberia

Guest
När man läser trådar som denna, längtar man bort från Sverige.
Svenskar är nog bland de fegaste och klagosammaste folket överhuvudtaget.

Skön inställning att dra 9 miljoner människor över samma kam.

Du kan inte vara på riktigt.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
härregud vad ni svenskar klagar, sånna trådar kommer det varje år. vem f**n bryr sig, låt folk åka hur dom vil!!

Håller med, själv brukar jag åka i shorts o t-shirt/jeans om man ska te stranden, båten, polarn tex.
Och då kör jag så mkt lugnare så ja kmr skada mig Mkt mindre än när jag går omkull i full skyddsutrustning (Nej det är inget skitsnack jag har erfarenhet av bägge sorternas krash)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Hade en snack om skyddsgrejor i veckan med Grottis på Bilprovningen i Rissne Stockholm..

Grottis berättade om en yngra vackar kvinne, med stort rött hår och en yndig liten gul kjol - som var klädslen när hon åkte på Vespa Bettan. Och hon var en årlig trogen besökare på Bilprovningen.
Grottis, sökte på en varm sommerdag att förklara för kvinnan hur hon tog risk för att lämlästa sig själv med endast hjhälm som skydd!
Kvinnan anså att eftersom hon körte väldigt flörsiktigt och aldrig över 45 km/t fannd det inga risk...

Plötsligt ett år kom hon inte!

Året därpå igen, kom en kvinna med kort hår, i stort skinnställ på en gammal rustig ramponerad vespa..
Det var den vackra kvinna, som efter ett år med olika plastic operationer, började att få lite koll på livet igen. Fortfarende fattades det några flera hud-transplationer. Och smärtor hade hon haft konstant sedan olyckan, vart en vänster svängende taxi fick ram på Bettan och kvinnan.

Grottis hade inga chans att känna igen kvinnan, som berättade vem hon var!
Och kommentarern till grottis var enkel;

Hade jag bara lyssnad på dej!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top