Köra hoj i shorts?!

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag har bara kört i vanliga kläder (+hjälm och handskar då) några kortare sträckor eller runt kvarteret för att testa nåt på hojen, men det ger ju en helt annan känsla med vanliga kläder.
Med ställ så känns det mer som jag har en egen "kockpit" och är skyddad från omvärlden.
Med vanliga kläder så känns det verkligen att man kör motorcykel på ett helt annat sätt. (och då har hastigehterna varit ung 50km/h).
Är nog det att man känner sig mer oskyddad utan ställ och det känne lite "spännande".
Sen är det onekligen mycket skönare med jeans när det är 25 i skuggan.
Kanske kan man kompromissa?
Om man kör i vanliga kläder 1 mil på 100 måste ju chansen minska att (om man) man råkar ut för nåt som stället skulle skyddat från?
(för när allt kommer omkring är ju livet en massa kompromisser och statistiska chanstagningar hursomhelst =)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jupp, med kläder & utrustning, men med körstilen är det värre :gnissla

Tyvärr tror jag det är en viss övertro på kläder ibland (missförstå mig rätt).

Två sidor av myntet:

"Glidare" tenderar med att fuska med skydd+kläder med argumentet att man kör så lungt att inget händer...

"Sporthojare" tenderar att ha en övertro på man köra lite fortare bara man har bra skydd + kläder, men t-shirt eller skinnställ gör ingen större skillnad om du kör in i ett vägräcke/stolpe/träd osv (Hjälm + Ryggskydd gör dock stor skillnad).

Missförstå mig rätt, jag kör ALLTID med full mundering trotts 30 grader varmt.

Att du har rätt i det där ser man ju lätt här på sporthoj!

Dyker det upp en länk där någon MC frontat med en Scania så nog ska några genier komentera skyddsutrustningen.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Folk kan köra i vad fan dom vill, gärna nakna med en rebellflagga uppstucken i röven för att visa hur coola dom är så länge deras söndervurpade kroppar inte belastar min skatt och försäkring den dag det går åt helvete.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Varför bryr man sig? Fan vad folk verkar ha det dåligt hemma. Ingenting positivt. Låt folk avgöra om de vill köra med/utan utrustning. I bästa fall lär sig de som kör utan den hårda vägen. Som jag gjorde. ett par stygn i armbågen och skrapsår. Ångrar mig än i dag att jag inte tog på mig skinnet då jag "bara" skulle käka pizza som låg 500 meter bort...

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Jag personligen förstår mig inte riktigt på folk som sätter en svettig kropp före sin egen säkerhet. Jag åkte som senast omkull i lördags. Körde på ett rådjur i 80-90 km/h och jag kan bara säga att jag är jävligt glad över att jag har full mundering på. Jag ställde mig upp efter att ha glidit och rullat ca 50 m på asfalten. Jag är öm i kroppen och har lite ont i högerfoten men kan gå. Inte ett ben brutet och inte ett skrubbsår. Jag skulle vilja se någon i bara hjälm göra samma vurpa och ställa sig upp efteråt.

Självklart får alla köra i vilka kläder de vill men för mig är saken klar. Olyckor händer ofta så fort att man inte hinner reagera. Jag hann reagera men inte ens nudda bromsen innan det smällde!. Visst överlever man nog om man kör som folk om man vore ensam på vägen. Men det är ju väldigt sällan man är det.

Och de som säger: Det spelar ingen roll om man har rätt grejjer ifall man smackar in i ett berg eller träd har säkert rätt. Men åker ni bil utan bälte också? Frontar ni med en annan bil hamnar troligen motorn i knäet och då överlever ni inte i alla fall. Visst det är inte lika varmt med bilbälte som skinnställ men jag tror ni fattar principen.

Och detta enorma inlägget kommer nästan ifrån ett moppefucko.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag kör i shorts och linne för att det är skönt. Dör gör man inte av att inte ha läderoverall, det gör man av att smälla = plocka tider på bulten samt gena som ett cp mellan rullande köer av olikfuntade människor på centralbron. Då kan ni ha vilka overaller ni vill...

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag personligen förstår mig inte riktigt på folk som sätter en svettig kropp före sin egen säkerhet...

Svettig kropp kan i värsta fall riskera andras säkerhet. Blir Jag för varm kör Jag sämmre än om Jag hade 5 öl innan för västen. Så i så fall skiter Ja i att köra alls och då kommer frågan igen, varför kör man hoj? Är det ekonomiskt,
bra fraktmöjligheter eller är det bara för att det är kul?

Skit i vad andra har på sig och ha dom grejer på er ni vill ha så blir alla glada.

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Svettig kropp kan i värsta fall riskera andras säkerhet. Blir Jag för varm kör Jag sämmre än om Jag hade 5 öl innan för västen. Så i så fall skiter Ja i att köra alls och då kommer frågan igen, varför kör man hoj? Är det ekonomiskt,
bra fraktmöjligheter eller är det bara för att det är kul?

Skit i vad andra har på sig och ha dom grejer på er ni vill ha så blir alla glada.

...hmm ...ne, tänker nog inte kommentera

Dominator-Rocks

Guest
Varför bryr man sig? Fan vad folk verkar ha det dåligt hemma. Ingenting positivt. Låt folk avgöra om de vill köra med/utan utrustning. I bästa fall lär sig de som kör utan den hårda vägen. Som jag gjorde. ett par stygn i armbågen och skrapsår. Ångrar mig än i dag att jag inte tog på mig skinnet då jag "bara" skulle käka pizza som låg 500 meter bort...

Jag tycker att folk skall köra med skyddskläder/skydd men som du säger Ooorka hålla på o gnälla gneta tjata pissa på dem som kör utan.

Jag har åkt utan brallor och stövlar till jobbet ett par gr lagom att man skrotar då.

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Nu kom en typisk missuppfattning igen! Skinnställ skyddar inte mot benbrott! Men var glad ändå för i den farten skulle du troligen varit ett enda stort skrubbsår utan skinnstället.

PS. Glad att det gick bra för dig! Ursäkta påhoppet!

Jag tror helt till 100% att bootsen kan skydda mot benbrott. Jag hade en ordentlig bula på foten som jag var och röntgade. Med bara gympapjucks vette fan hur foten hade sett ut idag.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Blir så förbannad! :mad:
Många kräker av sig på oss sporthojsförare om att vi kör som idioter, kör för fort bla, bla, bla.
Säga vad man vill men säkerhetsmedvetna gällande klädsel & utrustning är vi (för det mesta) iallafall!
Men jag vet inte hur många Customhojar jag sett bara IDAG där förare Och/eller passagerare kommit farandes i linne, shorts, t-shirt, sommarjacka, gympadojjor, piratbyxor mm.
Det gör väl lika ont att trilla i 70 eller 90 m. en custom/glidare som m. en sporthoj, eller??! :va

varför bry sig om hur nån annan är klädd? :va

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag tycker att folk skall köra med skyddskläder/skydd men som du säger Ooorka hålla på o gnälla gneta tjata pissa på dem som kör utan.

Jag har åkt utan brallor och stövlar till jobbet ett par gr lagom att man skrotar då.

Håller med helt, folk får göra vad de själva vill.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har jag missat något :va, måste man ha full mundering när man kör MC?
Av vilken anledning?
Det är väl upp till var och en att ta de beslutet :confused:

Personligen tycker jag det skulle kunna lagstadgas, enbart pga av empati för ALLA INBLANDADE vid en olycka.För det finns ju folk som skall ta hand om eländet vid en olycka, folk som blir vittnen kan bli chockskadade för att se händer, armar ben nedskavda in till benen, det belastar samhällsekonomin hårdare, genom långvarig sjukvård, och övriga samhällsförluster pga av olycka enbart pga bristfälligt personligt skydd, jag tycker det är lika illa att klä sig illa(rimmade) som att ta dricka alkohol och köra, pga av det oxå belastar samhällsekonomin negativt vid olycka, eller folk som kör obältade, plus att andra oskyldiga kan skadas.
Visst kan man ta det beslutet, MEN händer det något dem så skulle det läggas på en avgift på dem som dubbel olycka..All heders till vissa försäkringsbolag som har KRAV för en giltlig försäkring att heltäckande skyddskläder och ryggskydd och handskar och skor anpassade för mc-åkning skall bäras.

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Enligt SH-moralen får man bara köra i shorts om ett av följande villkor är uppfyllda:

(a) En kort tur på stan.
(b) På väg till affärn för att handla mjölk.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag håller med helt å hållet, förbjud antisladd, fyrhjulsdrift å antispinn! :fakta Folk behöver aldrig lära sig hur man reder ut en sladd, för det gör ju bilen, och inga varningar får dom heller. När det sen släpper så är dom chanslösa! Å folk som köper fyrhjulsdrift för att det är en säkrare vinterbil kan få förklara hu rman bromsar bättre bara för att man har drivning på alla hjul? :va

Jag förstår ditt resonemang, men du går lite väl långt. 4wd ÄR säkrare på vintern, "bara" styra och gasa så kommer man dit man vill (jo, efter måååånga varv på isbana i rwd, fwd och 4wd har man fått sig ett hum om hur det fungerar). Fast samtidigt har du rätt, största faran är inbromsningar eftersom man inte märker att det är halt. Antispinn och antisladd fungerar bra sålänge det inte blir för extrema förhållanden, då arbetar de snarare emot sig själv (någon med antispinn som har försökt starta i en extremt isig backe vet vad jag talar om).

Så: Man kan mycket väl ha alla de där systemen. Men man ska lära sig klara sig utan också. Likaväl ska man veta att de bara underlättar för att undvika olyckor, inte omöjliggör dem.

På MCn har jag så gott som alltid full mundering (orkar inte kränga på mig stället då jag ska hämta posten, tyvärr). Inte blir jag då odödlig men jag slipper skrapas sönder och samman om jag nu skulle få mig en tur på arslet. :tummenupp

Och snälla grabbar som kör i t-shirt, shorts och träskor: Ta på er stället! Om ni själva skrapas sönder och samman spelar mig ingen roll, de facto mår jag nog ganska bra vid tanken på att ni fick vad ni förtjänade. Men det är så taskigt mot de som måste plocka upp bitarna och andra åskådare som kanske inte skulle må så bra av att ha upplevt den synen.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati