Köra hoj i shorts?!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag tänkte bara meddela att jag körde utan full skyddsutrustning igår. Det var i rusningstrafik, och jag kryssade mellan bilarna i söderledstunneln och på centralbron. Motorcykeln saknade dessutom körriktningsvisare och backspeglar. Den låter jävligt illa också, fast det är nog säkrare så svensson hör att jag kommer. Jag kan ha uiilat lite på strandvägen också, men bara lite.

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Jag körde i veckan enbart iförd shorts, ryggskydd och hjälm. Men jag åkte mest på ett hjul i taget så jag tog inte upp så stor plats. :hojraket

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Personligen tycker jag det skulle kunna lagstadgas, enbart pga av empati för ALLA INBLANDADE vid en olycka.För det finns ju folk som skall ta hand om eländet vid en olycka, folk som blir vittnen kan bli chockskadade för att se händer, armar ben nedskavda in till benen, det belastar samhällsekonomin hårdare, genom långvarig sjukvård, och övriga samhällsförluster pga av olycka enbart pga bristfälligt personligt skydd, jag tycker det är lika illa att klä sig illa(rimmade) som att ta dricka alkohol och köra, pga av det oxå belastar samhällsekonomin negativt vid olycka, eller folk som kör obältade, plus att andra oskyldiga kan skadas.
Visst kan man ta det beslutet, MEN händer det något dem så skulle det läggas på en avgift på dem som dubbel olycka..All heders till vissa försäkringsbolag som har KRAV för en giltlig försäkring att heltäckande skyddskläder och ryggskydd och handskar och skor anpassade för mc-åkning skall bäras.

Hajar ni inte att ni i princip förespråkar mc-förbud. Låt folk sköta sitt och engna lite mer tid era egna liv i stället för att fylla era skallar med huvudbry om andra individer. Lär er skita i saker!

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Brukar köra med skinnställ stövlar ryggskydd handskar och hjälm när vädret är bra. Annnars byter jag skinnstället mot allväders kläder.

ceicli

Jag kör så långsamt jag vill!!! *basta*
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Honda CBX600E-83
Jag uppskattade att ungefär en tredjedel av alla 2-hjulingar jag såg idag framfördes med kortbyxor och t-shirt. Detta oberoende av hojtyp!
jag trodde först det var hälften, men så dök det upp fler välklädda förare.
Fast jag tycker nog att scoterförarna slarvar mest, som om det inte behövs skyddskläder för att benen är vindskyddade? (tänkt på under lång tid)

(själv svettades jag) Inte så skönt, men ändå....
Turen var skön dock, till och från jobbet (= en varm buss)

TelefonicaMovie

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
Honda CBR 600 RR Telefonica Movistar
Er helt enig om å ha på seg fullt utstyr! Selv er jeg fersk sjåfør, og må si jeg er blitt veldig overrasket over hvor varmt det er på en sykkel, en sommerdag, i fullt kjøreutstyr... Trodde det skulle være luftig og herlig (herlig er det jo!), men man skjønner fort hvor viktig det er når man kjører litt fort, og ser for seg at man vurpar over på asfalten... da har man kun seg selv å skylde hvis man kjører uten utstyr, søk på youtube på ulykker, fant endel filmer med stygge knær etter relativt "snille" velter...

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Så länge folk inte kör som svin och utsätter mig och andra för fara bryr jag mig inte så värst mycket. Sen är det upp till var och en vad dom vill ha på sig när dom kör hoj.
Jag kör till jobbet ibland utan stövlar o skinnbyxor och försöker anpassa min körning efter klädsel. I övrigt är det full utrustning som gäller.
Skjutsar jag ska alla skydd som finns sitta på eftersom jag är direkt ansvarig för passageraren.
Så gör jag!
Ni som gör annorlunda gör det som känns bra för er.

Ta det lungt på vägarna i sommar!

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Jag har idag kört med seglarskor, jeans och bar överkropp. Hojen är troligen både skattad, besiktigad och försäkrad, men jag är inte helt säker. Handskar hade jag inte heller. Bromslampan funkar bara på bakbromsen, men det kan kvitta eftersom jag vid första inbromsningen upptäckte att jag slarvat med bromsjusteringen. Ljuset sket jag också i att sätta på, och backspeglar saknas. En två storlekar för stor Jet-hjälm krängde jag dock på skallen.

Men man bara MÅSTE köra när man precis avslutat totalrenoveringen med att synka Amal-fuggarna på en 44 år gammal Bonnevlle. :tummenupp

Annars är det helläder som gäller, med skydd i.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Delete delete delete...Man kan ju fråga sig varför Rossi o grabbarna inte kör i kortbyxor annars.. Där, på banorna, finns det ju inte många stolpar!? Fråga dom som har hasat på asfalten hur glada dom är att dom hade skinnställ, alternativt, fråga de söndernötta resterna av nån som inte hade skinnställ hur mycket dom ångrar sitt val.

Vid bankörning/rally på 4 hjul används hjälm som skyddsutrustning...
Använder du hjälm när du kör bil på gatan? :tungan

Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Vid bankörning/rally på 4 hjul används hjälm som skyddsutrustning...

Du glömde de flamsäkra underställen, den flamsäkra overallen, dito kängor och strumpor och ballaklavan och handskarna. Där kan ni snacka om att SVETTAS :gnissla

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Jag kör nästan alltid utan annan skyddsutrustning än hjälm, ryggskydd och handskar när jag kör inom Uppsala och Stockholm, exempelvis för att handla, träffa någon eller utföra något ärende. Det är min avvägning mellan risken för att jag drar på mig större skador i förhållande till besväret av full skyddsutrustning.

Det är av yttersta vikt att vi som individer får göra egna riskbedömningar när det kommer till beslut som bara påverkar oss själva och sjukvården. Frihet.

Personligen tycker jag det skulle kunna lagstadgas, enbart pga av empati för ALLA INBLANDADE vid en olycka.För det finns ju folk som skall ta hand om eländet vid en olycka, folk som blir vittnen kan bli chockskadade för att se händer, armar ben nedskavda in till benen, det belastar samhällsekonomin hårdare, genom långvarig sjukvård, och övriga samhällsförluster pga av olycka enbart pga bristfälligt personligt skydd, jag tycker det är lika illa att klä sig illa(rimmade) som att ta dricka alkohol och köra, pga av det oxå belastar samhällsekonomin negativt vid olycka, eller folk som kör obältade, plus att andra oskyldiga kan skadas.
Visst kan man ta det beslutet, MEN händer det något dem så skulle det läggas på en avgift på dem som dubbel olycka..All heders till vissa försäkringsbolag som har KRAV för en giltlig försäkring att heltäckande skyddskläder och ryggskydd och handskar och skor anpassade för mc-åkning skall bäras.

Ja, det är faktiskt en god anledning till att förbjuda MC. Du måste verkligen ha lagt band på dig själv för att inte utvidga skyddskläderdiskussionen till att röra MC i stort.

Förövrigt måste ditt likställande mellan att köra onykter och utan full skyddsutrustning vara årets lågvattenmärke.

Last edited:

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
KTM 525 -06
Jag va ute och åkte i t-shirt och shorts idag... Inget jag är stolt över men det va för varmt att ha skinnställ för att åka idag. Borde inte ha tagit hojen men jag hade inget val då flickan hade bilen.

Man ramlar ju inte lättare för att man inte har full utrustning ju... Jag kör snarare ännu mer försiktigt och tar ut extra avstånd och är mer beredd på bromsen bara för jag är så oskyddad!

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
En stor och en liten
Blir så förbannad! :mad:
Många kräker av sig på oss sporthojsförare om att vi kör som idioter, kör för fort bla, bla, bla.
Säga vad man vill men säkerhetsmedvetna gällande klädsel & utrustning är vi (för det mesta) iallafall!
Men jag vet inte hur många Customhojar jag sett bara IDAG där förare Och/eller passagerare kommit farandes i linne, shorts, t-shirt, sommarjacka, gympadojjor, piratbyxor mm.
Det gör väl lika ont att trilla i 70 eller 90 m. en custom/glidare som m. en sporthoj, eller??! :va

Kan väl säga att jag inte sett någon framförare av sporthoj idag som haft annat än T- shirt o shorts på sig och jag har ändå sett minst 10. Så du verkar bara se det du vill se.

MR R6™

Alla andra är dumma i huvudet!
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Ktm 450 exc
...bara :censored kör i shorts!
Jag vet många custom åkare (från mitt jobb) som menar att det inte är "coolt" med skydd!......lycka till när ni vurpar sa jag!

Jag förstår mig inte på hur människor tänker, det gör ju ont som fan att trilla av cykeln och skrapa knäet i 10 km/h tänk då i 110km/h.....:huvet

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
...bara :censored kör i shorts!
Jag vet många custom åkare (från mitt jobb) som menar att det inte är "coolt" med skydd!......lycka till när ni vurpar sa jag!

Jag förstår mig inte på hur människor tänker, det gör ju ont som fan att trilla av cykeln och skrapa knäet i 10 km/h tänk då i 110km/h.....:huvet

Bara :censored? Vad är det du försöker framföra?

Att du inte förstår hur människor tänker är en brist som jag skulle ta på allvar om jag var du. Men med tanke på din TPB-reklam är jag inte förvånad :D.

Majse

Banerace är cool
Gick med
25 May 2007
Hoj
Yamaha R6'er
I Danmark köar mange också rundt i shorts och t-shirts. Det er riktig for dumt. Der är en grund till at man har lavet säkerhetskläder. Kør med det. Jag forstår bra at nogen vilja vil köar i shorts fordi det er varmt.. men går det galt, så har du ar for livet.. kanske kommer du aldrig till att köar igen.. Jag har (sometimes) kørt på hoj i jeans. Men jag har det dåligt med det når jeg köar, så det er inte så ofta jeg kører i jeans...

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
Nu ska jag ut med hojen i linne, shorts och sandaler. Svänger nog förbi korvmojen och köper mig en extremt flottig burgare. Avslutar måltiden med ett par cigg och sen petar jag in en fet mullbänk under läppen. Ikväll så jag supa som ett svin.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati