Köra laglig hastighet=omöjligt!!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Köp en enduro. Det känns ruggigt snabbt att köra i 50 på en knotig skoggstig :) Inga snutar heller! Fri fart !
 

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Försöka duger! Men jag tror det är svårt att låta bli! Jag har provat och det går tills man tycker "lite kan jag ju gasa" då är det över med det lagliga typ :) Hoj är kul men farligt. För man inser hur lite självbehärskning man har.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag bytte "ner" mig från min förra 1100 till min nuvarande 650 just för att jag själv märkte att jag hade enorma bekymmer att hålla mig under körkortsgränsen på alla vägar inklusive motorväg. Tyvärr blev enda resultatet att jag nu kör lika fort fast på mindre (kurvigare) vägar eftersom den lilla hojen är mycket lättare att slänga runt i kurvorna. På motorväg har jag däremot inga bekymmer att ligga hastighetsbegränsningen + moms nu :)

Nästa hoj blir nog en stor "äventyrshoj", kanske är den lättare att behärska sig på?
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Jag har lösningen!

Jag ska toura med fader och två av hans kompisar i år!
Då blir det nästan lagligt iaf ; )
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
:tummenupp. skogen eller mindre grusvägar är gött. köp enduro,offroad

Jo jag kör redan Enduro (Yamaha WR 250) och det är skitkul på alla sätt. Men gathoj är en speciell känsla som är ett "viktigt" komplement svårt att vara utan.

Efter vad jag förstår är det egentligen bara en lösning på problemet. Kör bana eller ta smällen på vägen då den kommer, om den kommer. En av er skämtade med att "inte stanna och vänta på polisen då de skall ta lappen". Jag skulle inte överväga att köra iväg men har dock tyvärr gjort det en gång för många år sedan. Jag bara såg polisen i ögonvrån och gjorde en snabbkalkyl på för och nackdelar och körde ifrån....osmart men det var som sagt 17 år sedan...och det gick bra den gången...


/D.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nästa hoj blir nog en stor "äventyrshoj", kanske är den lättare att behärska sig på?

Jag körde först en liten äventyrshoj (650) och bytte sen upp mig till en större i samma kategori. Har inga jätteproblem att hålla hastighetsgränserna även om det är kul att trycka på i 160 emellanåt..... De här hojjarna är inte bäst på att köra snabbt, och därför kör man inte så snabbt med dom heller.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
En av huvudorsakerna till att jag köpte (mer eller mindre) kåplös Buell var just denna. Här har du en cykel som faktiskt är rolig på vanlig väg trots att man håller sig nedanför "30 över", och samtidigt är fullt kapabel att ge japanska sporthojar en match så länge det är kurvigt (eller snarare: så länge man håller sig på nersidan 140 km/h - och det var ju det det handlade om: att behålla lappen).
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag körde först en liten äventyrshoj (650) och bytte sen upp mig till en större i samma kategori. Har inga jätteproblem att hålla hastighetsgränserna även om det är kul att trycka på i 160 emellanåt..... De här hojjarna är inte bäst på att köra snabbt, och därför kör man inte så snabbt med dom heller.

Det är faktiskt precis en R1200GS jag spanat in mig på, men tyvärr ligger den en bit över min budget för tillfället... Med två småttingar i familjen finns det en övre gräns för vad leksakerna får kosta :rullandeu

1150:an är mer i min prisklass, men tyvärr ger den inte riktigt samma habegär som en fullt Touratec-utrustad 1200 Adv. :rolleyes:
Hoppas på en fet bonus i år, så kanske det blir en bumse här med.
 

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Ort
I en liten fiskeby
Hoj
En stor och en liten
Anar att fler än jag har detta problem.........

Jag köpte inte hojen med ambitionen att hålla hastighetsgränserna......., då hade det blivit en EU- moppe istället. Den som köper en R1:a för att köra max 110 på allmän väg är i mina ögon bra korkad.

Byt hoj och spara en slant om dina fortkörningar plågar samvetet så mycket.


(30 och 50 håller jag stenhårt på (hackar mig fram på 1:an) i övrigt så avgör trafiksituationen, omgivningen och humöret min framfart.)
 

Tony Z1000

Bättre att ha otur än ingen tur alls!!!
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Z 1000 -08
Var för egen del ute och åkte bil på E6 mellan Göteborg och Helsingborg idag tillsammans med min fru. Någonstans efter Halmstad frågar hon vad jag tänker på. Jag funderar lite grann och kommer på mej själv på att sitta och fundera på hur "sakta" det går när man ligger mellan 140 och 160. 2-filig väg av hög standard. Mitt på dagen med lite trafik. Knappt en kurva så långt ögat når. Säkrare än så här kan det nog inte bli. Nu har väl den aktuella sträckan 120-gräns men ändå. Inte för att man tjänar massa tid på att köra för fort men det känns SÅÅÅ långsamt att "puttra" fram i 120.
När man sedan tar fram 2-hjulingen ur garaget blir ju inte saken lättare. Det känns som om man måste hålla ett öga på hastighetsmätaren hela tiden för att inte kortet ska vara på väg ut ur plånboken.
Till saken hör oxå att jag inte är någon direkt "fartdåre" (utan rätt feg egentligen) som måste maxa hela tiden. Kör inte många hundra mil om året även om jag vill. Med 4 tonåringar och snart 40 har man en annan syn och värdering på livet.
Men jag håller med trådskaparen: Köra laglig hastighet=omöjligt. (Fast inte på 30-väg) Tänk på våra barn. Dom vill oxå köra båge
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är faktiskt precis en R1200GS jag spanat in mig på, men tyvärr ligger den en bit över min budget för tillfället... Med två småttingar i familjen finns det en övre gräns för vad leksakerna får kosta :rullandeu

1150:an är mer i min prisklass, men tyvärr ger den inte riktigt samma habegär som en fullt Touratec-utrustad 1200 Adv. :rolleyes:
Hoppas på en fet bonus i år, så kanske det blir en bumse här med.

Tjööööp! Tänk bara på vad du tjänar in på försäkring. I Norrköping betalar du nog inte mer än 2500 hel/hel för en 1200GS. Beggade går väl för under 100 nu?
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Åk fort på rätt ställe .Där du vet att chansen inte är så stor att polisen brukar stå. så gör jag iallafall:)

lycka till
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Var för egen del ute och åkte bil på E6 mellan Göteborg och Helsingborg idag tillsammans med min fru. Någonstans efter Halmstad frågar hon vad jag tänker på. Jag funderar lite grann och kommer på mej själv på att sitta och fundera på hur "sakta" det går när man ligger mellan 140 och 160. 2-filig väg av hög standard. Mitt på dagen med lite trafik. Knappt en kurva så långt ögat når. Säkrare än så här kan det nog inte bli. Nu har väl den aktuella sträckan 120-gräns men ändå. Inte för att man tjänar massa tid på att köra för fort men det känns SÅÅÅ långsamt att "puttra" fram i 120.
När man sedan tar fram 2-hjulingen ur garaget blir ju inte saken lättare. Det känns som om man måste hålla ett öga på hastighetsmätaren hela tiden för att inte kortet ska vara på väg ut ur plånboken.
Till saken hör oxå att jag inte är någon direkt "fartdåre" (utan rätt feg egentligen) som måste maxa hela tiden. Kör inte många hundra mil om året även om jag vill. Med 4 tonåringar och snart 40 har man en annan syn och värdering på livet.
Men jag håller med trådskaparen: Köra laglig hastighet=omöjligt. (Fast inte på 30-väg) Tänk på våra barn. Dom vill oxå köra båge

Saken är den att jag också har barn, närmare bestämt 3 stycken under 8 år. Det är lite det som ger mig dåligt samvete, det är så lätt hänt att något händer men trots det kan man inte låta bli att dra på när det tillfälle ges. Under alla år i trafiken har jag aldrig råkat ut för något trots att jag började köra moppe (90 km/h...) som 14 åring och sedan köpte en RG125 gamma och så vidare. I och för sig bromsade jag in i en backande volvo som bestämt sig för att börja backa mitt i en korsning. Jag kollade precis in 2 fina flickor på en busshållplats...det enda som hände var att mina kulor fick sig en rejäl törn mot den tvära RG tanken:gnissla . Bevisligen var det ingen fara eftersom jag nu har 3 till synes friska barn:) . Har dock haft ett par nära döden upplevelser exempelvis då en gammal dam passar på att köra över gatan innan "moppen" kommer fram. Eller då den regnvåta vägkanten i en kurva blir allt mindre och lyktstolparna kommer allt närmare...

Tror en del av anledningen till att det ännu inte hänt något är tur men även att man väljer de tillfällen och de platser där man drar på. Att dra fullt genom ett bostadsområde är bara korkat oavsett vilken ålder man är i.

Har någon av er varit äckligt närma en enkelbiljett till Sankte Per?

/D.



Saken är bara den att
 

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
En rosa
Jag köpte inte hojen med ambitionen att hålla hastighetsgränserna......., då hade det blivit en EU- moppe istället. Den som köper en R1:a för att köra max 110 på allmän väg är i mina ögon bra korkad.

Byt hoj och spara en slant om dina fortkörningar plågar samvetet så mycket.


(30 och 50 håller jag stenhårt på (hackar mig fram på 1:an) i övrigt så avgör trafiksituationen, omgivningen och humöret min framfart.)

:tummenupp stal mina ord du...helt rätt:yoparty
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Det är ju det som är lite av tjusningen med hojåka - farten. Se till att åka på små kurviga vägar, där är farbror blå inte så aktiva eller gör man som tidigare nämts man kör bana för att bli av med fartbegäret där.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top