Köra laglig hastighet=omöjligt!!

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Jag bytte "ner" mig från min förra 1100 till min nuvarande 650 just för att jag själv märkte att jag hade enorma bekymmer att hålla mig under körkortsgränsen på alla vägar inklusive motorväg. Tyvärr blev enda resultatet att jag nu kör lika fort fast på mindre (kurvigare) vägar eftersom den lilla hojen är mycket lättare att slänga runt i kurvorna. På motorväg har jag däremot inga bekymmer att ligga hastighetsbegränsningen + moms nu :)

Nästa hoj blir nog en stor "äventyrshoj", kanske är den lättare att behärska sig på?

Hahahha... :D Äntligen en till som gör som jag och använder sig av uttrycket "+ moms" på saker som inte alls har med moms att göra. Trodde jag var den enda.

Vill nog säga att det är lika lätt att bli av med kortet på en offroadare som det är på en sporthoj. Jag bytta själv till en XT660R för att jag tyckte att jag låg och smiska lite väl fort med 200+ på 90-vägar. Visst man ligger inte i lika höga hastigheter men det blir istället att man ligger o piskar runder i runt 90 på 50-sträcker, så kortet rycker lika mycket där.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Risken med en sån är å andra sidan att de redan fått ett värde på dig när varnaren tjuter. Och är det inte så liten spridning på lasern att det finns risk att sensorn inte känner av ljusstrålen om inte lasern träffar något annat först?


Jag har inte hittat nån lasersnut ännu för att kolla hur den låter vid laser,,,, fartkameror varnar den ca: 300 m innan,,,,,,,,,, visst hinner man slå på hejdarn, fast herr snut tycker ju att det är lite mysko,,,,

Som nån sa det gäller att få den innan för skinnstället fort som fan:ajjabajja
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Finns det någon logik i att betala 1500 kr för att chanserna att skadas i trafiken ska öka.

Laservarnare är bortkastade pengar om du frågar mig. I alla fall som skydd mot lasermätning av polisen såvida du inte har en närmast omänsklig reaktionsförmåga. Sträckor med fartkameror är alltid skyltade så där får man ju informationen gratis.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Finns det någon logik i att betala 1500 kr för att chanserna att skadas i trafiken ska öka.

Laservarnare är bortkastade pengar om du frågar mig. I alla fall som skydd mot lasermätning av polisen såvida du inte har en närmast omänsklig reaktionsförmåga. Sträckor med fartkameror är alltid skyltade så där får man ju informationen gratis.

klart det är värt 1500 när böterna ligger på 2000-4000,,,,,, sen ser jag den som ett komplement till vad jag själv ser.
Det ju så att den kanske inte är riktad mot just dej för ögonblicket ,,, sen är det värt en del att skita snuten på näsan :D
 

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1-03 såld
Laservarnare låter dumt, är ju redan kört när den börjar pipa som sagt.

Finns det inte laserstörare? Har nästan för mig det?

Finns väl inte så mkt att göra angående hastigheten.. det är ju kul att gasa :) Själv tar jag det lungt på vägar som är erkänt polistäta.. men det är ju inte alltid man vet sånt om man åker på lite längre turer. Försöka hålla så bra koll som möjligt och ha tur är det som gäller :) Annars kan man ju köra ifrån om man vågar det?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Laservarnare låter dumt, är ju redan kört när den börjar pipa som sagt.

Finns det inte laserstörare? Har nästan för mig det?

Finns väl inte så mkt att göra angående hastigheten.. det är ju kul att gasa :) Själv tar jag det lungt på vägar som är erkänt polistäta.. men det är ju inte alltid man vet sånt om man åker på lite längre turer. Försöka hålla så bra koll som möjligt och ha tur är det som gäller :) Annars kan man ju köra ifrån om man vågar det?

Det finns laserstörare "dyr" ,,,,,,,,,,,,,,, enligt uppgift så har man tid att bromsa in,,,, men jag lovar att återkomma ner jag har testat.

Jo visst man vet ju ungefär var de brukar stå och ha kontroller.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Laservarnare låter dumt, är ju redan kört när den börjar pipa som sagt.

Finns det inte laserstörare? Har nästan för mig det?

Finns väl inte så mkt att göra angående hastigheten.. det är ju kul att gasa :) Själv tar jag det lungt på vägar som är erkänt polistäta.. men det är ju inte alltid man vet sånt om man åker på lite längre turer. Försöka hålla så bra koll som möjligt och ha tur är det som gäller :) Annars kan man ju köra ifrån om man vågar det?

Laserstörare kanske finns, men de som finns på marknaden är garanterat bortkastade pengar.
Metod 1: Störaren måste hitta sensorn på "pistolen" och skicka tillbaka laserpulser till den så att den ger uppenbart galna mätresultat (vilket, som du säkert förstår, kräver ganska avancerad utrustning, eftersom sensorn inte är särskilt stor, och dessutom rör sig jämfört med din utrustning, samt att du inte har någon garanti för att den ens finns på samma höjd jämfört med ditt fordon varje gång), och sedan kan du sparka och slå hela vägen till domstol med att du är säker på att det var något fel på "pistolen" vid mätningen.
Metod 2: Utforma din motorcykel, och bygg kåporna av sådana material, att laserimpulsen absorberas av kåporna, och det som inte absorberas speglas bort från "pistolen". Funkar i teorin utmärkt om polisen tappar intresset för din cykel och bara försöker mäta hastigheten på den en enda gång, och på ganska stort avstånd.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Jag har inte hittat nån lasersnut ännu för att kolla hur den låter vid laser,,,, fartkameror varnar den ca: 300 m innan,,,,,,,,,, visst hinner man slå på hejdarn, fast herr snut tycker ju att det är lite mysko,,,,

Som nån sa det gäller att få den innan för skinnstället fort som fan:ajjabajja

Jo, men fartkameror är en helt annan sak. De står med radarn konstant igång (även när de inte tar bilder), och då syns de ju på ett par kilometers håll (om det inte finns hinder i vägen), eftersom radarstrålningen sprids från dem "konformat". Och med tanke på att de mäter vid ett specifikt avstånd och tar bilden vid ett annat specifikt avstånd, är det inte särskilt krångligt att lura dem.
En mänsklig snut med laser, "slår på" den när han faktiskt mäter din hastighet, i övrigt är han "osynlig" (har du tur, kan reflektioner från framförvarande fordon träffa sensorn på din varnare). Där radarkonen kan vara tiotals meter i diameter, har laserstrålen, om det är billig utrustning de använder, "växt" till storleksordningen centimeter.
I praktiken (utom om du har otrolig tur) tror jag faktiskt att laservarnare inte hjälper mot annat än kameraskåp med svepande lasermätning av hastigheten (strålen uppför sig som streckkodsmätaren i en kassa, så att den faktiskt täcker in avsökningsområdet och förhoppningsvis också sensorn på din varnare).
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Hahahha... :D Äntligen en till som gör som jag och använder sig av uttrycket "+ moms" på saker som inte alls har med moms att göra. Trodde jag var den enda.

Tro mig, det finns fler. Kör alltid med det. 110+moms är gällande hastighet på svensk motorväg. Vill staten ha moms så ska dom få det! ;)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det enda som hjälper, är att ha en hoj som inte går så fort eller är så obekväm att man drar sig för att gasa. Jag har kört allt från ER-5 och rs250 (tvåtakt) till R1 och Hayabusa och med samtliga går det fort - det är bara hur snabbt man tar sig upp till de högre hastigheterna som skiljer och var den övre gränsen går.

Den enda hoj som jag kunnat ta mig fram lagligt med, är en Ural med sidvagn. Den toppar runt 120 men ormar sig då på ett riktigt otäckt sätt. Men det är klart att man gärna gasar friskt på 70/50-vägar och ställer upp i feta bredställ :näsblod

Prova custom ? Nä, det hjälper inte. Dåligt drag i spisen och kassa bromsar till trots, så kan man busa runt med en sådan också. Ser bara konstigt ut med skinnställ i den kombinationen :va
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Här är mina tips:
-Skaffa barn. Det är jävligt kul och sätter tillvaron i ett helt annat perspektiv, inte minst det gäller det här med att ta risker.
-Kör mkt bana. Ingen patentlösning dock, vissa tenderar att köra ännu fortare hem från Gelleråsen än de gjorde dit.
-Köp en enduro eller cross...javisst ja det hade du ju redan :rolleyes: För mig är det iaf en grym ventil att smiska lergrop eller i skogen. Å ju närmare träden man kör desto fortare känns det.
-Byt hoj till något som inte formligen skriker efter mer varv. En litertwin kanske? Jag kan inte svära på att jag kör långsammare nu mot när jag åkte radfyra men det känns som om motorkaraktären är lite mer avstressande och då BORDE det ju gå lite mindre fort....:rolleyes:
 
Last edited:

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Det finns ingen lösning på problemet om du inte slutar att åka gata i huvudtaget.

Förr eller senare så loosar du lappen, den enda trösten då är att man tjänat ihop till det en miljon ggr innan den faktist ryker.

Thats it.



Pffft

Det enda du slipper på banan in kostnadsväg är försäkringen men då tillkommer avgifter, rep och risken att kasta 70 bananer i sjön.

Bana i all ära men ingen överglorifiering av den och överdramatisering av gatkörning tack.


Gatkörning behöver inte överdramatiseras. Statistiken talar sitt tydliga språk. Bara strutsmentalitet kan göra att man bortser från den.

Bankörning behöver inte överglorifieras. Det är en synnerligen rolig sysselsättning. Varje sekund är kvalitetstid (det är därför en del tillbringar längre tid på ett varv än andra).

All MC-körning är dyr. Inget snack om saken, bana eller inte. Men stora pengar rakt in i försäkringsbolagens fickor är nog den suraste kostnaden man kan tänka sig. Sen är det inte ett måste med en maskin för 70K (om man kan släppa prestigen).

Pfft på dig själv du!
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Här är mina tips:
-Skaffa barn. Det är jävligt kul och sätter tillvaron i ett helt annat perspektiv, inte minst det gäller det här med att ta risker.
-Kör mkt bana. Ingen patentlösning dock, vissa tenderar att köra ännu fortare hem från Gelleråsen än de gjorde dit.
-Köp en enduro eller cross...javisst ja det hade du ju redan :rolleyes: För mig är det iaf en grym ventil att smiska lergrop eller i skogen. Å ju närmare träden man kör desto fortare känns det.
-Byt hoj till något som inte formligen skriker efter mer varv. En litertwin kanske? Jag kan inte svära på att jag kör långsammare nu mot när jag åkte radfyra men det känns som om motorkaraktären är lite mer avstressande och då BORDE det ju gå lite mindre fort....:rolleyes:

Det är inte bara enduro jag har, har 3 barn också och ett ansvarsfullt jobb men inte tusan gör det att man kör lagligt. Håller med dig gällande att endurokörningen fungerar som en suverän ventil, tycker det är rena drömmen att köra i en våt lervälling. Man känner att man lever och det hela står som som tydlig kontrast mot jobbet framför datorn. MEN jag använder inte R1:an som en ventil, det går helt enkelt för fort bara för att det är roligt...! Har dock inte provat en lågvarvig, vridkraftig twin. Kanske läge att köpa en Ducati 1098 och köra lugnt därefter :)

/D.
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Lägg ner dina försök att vara laglig, jag tror inte att det har med sporthojar att göra, jag har svårt att tro att det finns någon som aldrig kört för fort. Även om en del moralister på sporthoj (av alla ställen!) försöker framställa sig vita som snö.
Kör istället med insidan för att undvika olyckor och skit i hastighetsskyltarna. Försök för allt i världen inte spana efter farbror blå eller tokfokusera på att hålla hastighetsmätaren under laglig fart, det är en riktig trafikfara.
Försök att se böterna som ännu en skatt på transporter, och använd de körkortslösa perioderna till att glädjas över hur lycklig du är som inte alltid har det så.
Lite tips:
Spara ihop till en bötesfond som täcker högsta böterna och kanske tre månaders kollektivt resande. Placera för avkastning, men ändå snabb avyttring vid behov.
Skaffa en laserjammer som du kan slå igång bara när hornen växer ut. Du får böter för apparaten som de dessutom tar, men du slipper trafikbot, och kortet blir kvar.
Det finns sms-tjänster som kan ge förvarning om en del trafikkontroller.
Det finns en fortkörningsförsäkring.
Skaffa en guldvinge med farthållare. Sätt en sticker på ena lastrummet:"In Sweden they have fart controls, luckily you can smell them at some distance."
Lycka till!

Ovan skrivet med lite skämt skämt och lite allvar...som livet självt med andra ord...
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
OM det nu är så att du inte vill köra fort fort kör ep annan sorts knarr motard/offroad tex:tummenupp


Funkar tyvärr inte med motard heller..... Tror inte Farbror Blå gillar att man kommer på bakslangen i 140 km/h.....:näsblod

Jo, men fartkameror är en helt annan sak. De står med radarn konstant igång (även när de inte tar bilder), och då syns de ju på ett par kilometers håll (om det inte finns hinder i vägen), eftersom radarstrålningen sprids från dem "konformat". Och med tanke på att de mäter vid ett specifikt avstånd och tar bilden vid ett annat specifikt avstånd, är det inte särskilt krångligt att lura dem.
En mänsklig snut med laser, "slår på" den när han faktiskt mäter din hastighet, i övrigt är han "osynlig" (har du tur, kan reflektioner från framförvarande fordon träffa sensorn på din varnare). Där radarkonen kan vara tiotals meter i diameter, har laserstrålen, om det är billig utrustning de använder, "växt" till storleksordningen centimeter.
I praktiken (utom om du har otrolig tur) tror jag faktiskt att laservarnare inte hjälper mot annat än kameraskåp med svepande lasermätning av hastigheten (strålen uppför sig som streckkodsmätaren i en kassa, så att den faktiskt täcker in avsökningsområdet och förhoppningsvis också sensorn på din varnare).


Finns idag en liten käck modell ifrån Rocky Mountain som är kombinerad varnare o störare.

http://www.blocket.se/vi/10049364.htm?ca=18_s

När Polisen "skjuter" dig störs signalen ut samtidigt som den larmar o du hinner bromsa ner till laglig hastighet.
Visst kan Polisen misstänka laserstörare , men det finns många andra faktorer som kan göra att han inte får "träff" med sin laserpistol , tex att alltid köra med helljus på hojen. Har gjorts tester på det o med helljus på så klarar du dig ytterligare X antal meter 8 beroende på hur starkt ljus du har ) , innan lasern får träff......

Vid tester med bilar o feta extraljus har de kommit ner till så lågt avstånd som 50 meter innan lasern kunnat hastighetsmäta...
 
Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Laservarnare låter dumt, är ju redan kört när den börjar pipa som sagt.

Finns det inte laserstörare? Har nästan för mig det?

Finns väl inte så mkt att göra angående hastigheten.. det är ju kul att gasa :) Själv tar jag det lungt på vägar som är erkänt polistäta.. men det är ju inte alltid man vet sånt om man åker på lite längre turer. Försöka hålla så bra koll som möjligt och ha tur är det som gäller :) Annars kan man ju köra ifrån om man vågar det?

Laservarnare funkar fint. Om man är först med att bli "skjuten" så är det nog värre.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Funkar tyvärr inte med motard heller..... Tror inte Farbror Blå gillar att man kommer på bakslangen i 140 km/h.....:näsblod




Finns idag en liten käck modell ifrån Rocky Mountain som är kombinerad varnare o störare.

http://www.blocket.se/vi/10049364.htm?ca=18_s

När Polisen "skjuter" dig störs signalen ut samtidigt som den larmar o du hinner bromsa ner till laglig hastighet.
Visst kan Polisen misstänka laserstörare , men det finns många andra faktorer som kan göra att han inte får "träff" med sin laserpistol , tex att alltid köra med helljus på hojen. Har gjorts tester på det o med helljus på så klarar du dig ytterligare X antal meter 8 beroende på hur starkt ljus du har ) , innan lasern får träff......

Vid tester med bilar o feta extraljus har de kommit ner till så lågt avstånd som 50 meter innan lasern kunnat hastighetsmäta...

OK, har läst på lite mer i ämnet, och det verkar stämma. En hel del av de aktiva laserjammers som finns fungerar - om man har dem i "ljuskonen" från pistolen. Samma gäller i så fall laservarnare.
Vad gäller Rocky Mountains "passiva" jammers, finns lite info här:
http://www.radarjammer.com/most-fail/about-rocky-mountain-radar.htm

De har tydligen gjort sig kända på att sälja s k "passiva" jammers som till största delen består av ett plastskal, några dioder och en vikt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top