Köra laglig hastighet=omöjligt!!

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
XT 600 -89
...men det finns många andra faktorer som kan göra att han inte får "träff" med sin laserpistol , tex att alltid köra med helljus på hojen. Har gjorts tester på det o med helljus på så klarar du dig ytterligare X antal meter 8 beroende på hur starkt ljus du har ) , innan lasern får träff......

Vid tester med bilar o feta extraljus har de kommit ner till så lågt avstånd som 50 meter innan lasern kunnat hastighetsmäta...

Jag läste att det bara är en skröna att det fungerar att köra med helljusen på då laserljusets frekvens skiljer sig ifrån de frekvenserna som heljuset "sänder" ut.
Det som gör att polismannen inte får sin mätning är väl i bästa fall att han blir bländad. :tungan

En laser-"jammer" skickar ut störande signaler i samma frekvensomfång som lasern och det gör att lasern får många felaktiga mätvärden och då inte visar något resultat.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Lägg ner dina försök att vara laglig, jag tror inte att det har med sporthojar att göra, jag har svårt att tro att det finns någon som aldrig kört för fort. Även om en del moralister på sporthoj (av alla ställen!) försöker framställa sig vita som snö.
Kör istället med insidan för att undvika olyckor och skit i hastighetsskyltarna. Försök för allt i världen inte spana efter farbror blå eller tokfokusera på att hålla hastighetsmätaren under laglig fart, det är en riktig trafikfara.
Försök att se böterna som ännu en skatt på transporter, och använd de körkortslösa perioderna till att glädjas över hur lycklig du är som inte alltid har det så.
Lite tips:
Spara ihop till en bötesfond som täcker högsta böterna och kanske tre månaders kollektivt resande. Placera för avkastning, men ändå snabb avyttring vid behov.
Skaffa en laserjammer som du kan slå igång bara när hornen växer ut. Du får böter för apparaten som de dessutom tar, men du slipper trafikbot, och kortet blir kvar.
Det finns sms-tjänster som kan ge förvarning om en del trafikkontroller.
Det finns en fortkörningsförsäkring.
Skaffa en guldvinge med farthållare. Sätt en sticker på ena lastrummet:"In Sweden they have fart controls, luckily you can smell them at some distance."
Lycka till!

Ovan skrivet med lite skämt skämt och lite allvar...som livet självt med andra ord...

Mycket av det du säger är helt rätt! Böter skiter jag i men att vara körkortslös är mindre kul. Frågan är om man klarar av att låta R1:an stå i garaget en fin vindstilla vårkväll när man saknar kortet:va

D.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Gatkörning behöver inte överdramatiseras. Statistiken talar sitt tydliga språk. Bara strutsmentalitet kan göra att man bortser från den.
QUOTE]

Vafalls pfft igen, om Sveriges 270 000 hojar som är i trafik endast skulle köras på bana så skulle nog statistiken för bankörning se annorlunda ut? Tror inte du? Äpplen å päron. Därmed inte sagt att det inte är säkrare att köra endast eller på bana. Men statistiken i en kurva ser bra ut, faktiskt. Det blir bättre å bättre gäller bara att man kikar på vem som tar fram den.

Det enklaste är väl att använda sin gathoj på banan? Alltså så handlar det inte om prestige, men vad vet jag jag kanske är för ung fär att förstå bättre..

Nåja
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Vafalls pfft igen, om Sveriges 270 000 hojar som är i trafik endast skulle köras på bana så skulle nog statistiken för bankörning se annorlunda ut? Tror inte du? Äpplen å päron. Därmed inte sagt att det inte är säkrare att köra endast eller på bana. Men statistiken i en kurva ser bra ut, faktiskt. Det blir bättre å bättre gäller bara att man kikar på vem som tar fram den.

Det enklaste är väl att använda sin gathoj på banan? Alltså så handlar det inte om prestige, men vad vet jag jag kanske är för ung fär att förstå bättre..

Nåja

Kanske om man tog ut alla personbilar, traktorer och lastbilar och införde mötande och korsande trafik på banan. Så länge det är bara motorcyklar så är nog chansen att dödas betydligt mindre i alla fall. Det finns nog inga som lyckas vrida på statistik, för att något av den farligaste hobby som finns skall bli ofarlig, som strutsar på gathojar. Sen gällde ju frågeställningen extrema sporthojar inte alla registrerade motorcyklar.

Gathoj på banan. Javisst men då får man ju de två företelesernas sammanlagda nackdelar kostnadsmässigt.

Är du för ung för att förstå? Jag vet inte hur ung du är eller var gränsen för din förmåga att förstå går. Men det finns de som är utbildade på sånt.

Pftt, vafalls, Nåja och god kväll
 
Last edited:

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Mycket av det du säger är helt rätt! Böter skiter jag i men att vara körkortslös är mindre kul. Frågan är om man klarar av att låta R1:an stå i garaget en fin vindstilla vårkväll när man saknar kortet:va

D.

Jo, hrm - jag förstår hur du menar. När jag körde bud fick jag det välmenande rådet av åldermannen (27 bast typ) att inte försöka dra "dem" om inte lappen var körd ändå. :D

Men nu har man ju mognat lite. Så, kanske låta sitt straff ta sin tid och låta frugan köra. Ger ju dubbelt incitament att supa i vart fall - supa för att dränka sorgen över att inte få köra, supa för att man slipper köra! :tungan
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Kanske om man tog ut alla personbilar, traktorer och lastbilar och införde mötande och korsande trafik på banan. Så länge det är bara motorcyklar så är nog chansen att dödas betydligt mindre i alla fall. Det finns nog inga som lyckas vrida på statistik, för att något av den farligaste hobby som finns skall bli ofarlig, som strutsar på gathojar. Sen gällde ju frågeställningen extrema sporthojar inte alla registrerade motorcyklar.

Gathoj på banan. Javisst men då får man ju de två företelesernas sammanlagda nackdelar kostnadsmässigt.

Är du för ung för att förstå? Jag vet inte hur ung du är eller var gränsen för din förmåga att förstå går. Men det finns de som är utbildade på sånt.

Pftt, vafalls, Nåja och god kväll

Farligaste hobby som finns? Om 50st dör per år av 270 000 reggade fordon. Lägg sedan till att minst 2 av dessa som omkommer gör det på oreggade fordon... Finns det inget annat som är farligare? Verkligen? Hmmm.

Denna diskution kommer inte att komma längre och strutsmentalitet? Jag har aldrig sagt att det inte är farligt. Det är farligt att kliva ur sängen med vad man sedan gör efter att man klivit upp kan ju påverka oddsen positivt eller negativt. Men man lever bara en gång och livet är för kort för att oroa sig. Påstår du att man inte kan tolka eller vrida på statistik till den ena lr andras fördel? Ojoj..

Heppåre
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jo, men fartkameror är en helt annan sak. De står med radarn konstant igång (även när de inte tar bilder), och då syns de ju på ett par kilometers håll (om det inte finns hinder i vägen), eftersom radarstrålningen sprids från dem "konformat". Och med tanke på att de mäter vid ett specifikt avstånd och tar bilden vid ett annat specifikt avstånd, är det inte särskilt krångligt att lura dem.
En mänsklig snut med laser, "slår på" den när han faktiskt mäter din hastighet, i övrigt är han "osynlig" (har du tur, kan reflektioner från framförvarande fordon träffa sensorn på din varnare). Där radarkonen kan vara tiotals meter i diameter, har laserstrålen, om det är billig utrustning de använder, "växt" till storleksordningen centimeter.
I praktiken (utom om du har otrolig tur) tror jag faktiskt att laservarnare inte hjälper mot annat än kameraskåp med svepande lasermätning av hastigheten (strålen uppför sig som streckkodsmätaren i en kassa, så att den faktiskt täcker in avsökningsområdet och förhoppningsvis också sensorn på din varnare).
:gnissla Du va mej en man som man tydligen inte övertyger i första runda,,, :D du kan ju kolla med jänkarna de har ju byggt ett steltplan som är osynlig för radar, jag vill absolut ha en sån hoj
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
:gnissla Du va mej en man som man tydligen inte övertyger i första runda,,, :D du kan ju kolla med jänkarna de har ju byggt ett steltplan som är osynlig för radar, jag vill absolut ha en sån hoj

Har läst på lite, och det verkar som att en del laservarnare funkar - dock absolut inte de som saluförs som lagliga, eftersom den måste störa också för att ha en chans mot en polis med laser.

Radar/laser-"osynlig" hoj skulle nog funka i en Marvel-tidning, men i praktiken har du lite problem. Det skulle exempelvis vara problem att få en hoj som hade de egenskaperna och var sportig samtidigt (det är en av orsakerna till att det är ett 20-tons flygplan och inte en 200 kilograms motorcykel jänkarna använder till att bomba skiten ur "upproriska" kurder och annat pack som råkar stå ivägen för deras "millimiterprecisionsvapen". :rolleyes: )
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Har läst på lite, och det verkar som att en del laservarnare funkar - dock absolut inte de som saluförs som lagliga, eftersom den måste störa också för att ha en chans mot en polis med laser.

Radar/laser-"osynlig" hoj skulle nog funka i en Marvel-tidning, men i praktiken har du lite problem. Det skulle exempelvis vara problem att få en hoj som hade de egenskaperna och var sportig samtidigt (det är en av orsakerna till att det är ett 20-tons flygplan och inte en 200 kilograms motorcykel jänkarna använder till att bomba skiten ur "upproriska" kurder och annat pack som råkar stå ivägen för deras "millimiterprecisionsvapen". :rolleyes: )

Att bygga en hoj av stelttyp går väl kanske,, men hur fan gör man med sig själv för att bli osynlig för radar:gnissla :gnissla ......... Jag hoppas ju att min laservarare ska funka så man kan lura en och annan snut i allafall :arsele , bara tanken gör ju att man mår gott i hela kroppen:D .
Ska hämta min Ninja på Beviks på onsdag, nylackad och en massa nya prylar, vurpade i somras........ :)
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Att bygga en hoj av stelttyp går väl kanske,, men hur fan gör man med sig själv för att bli osynlig för radar:gnissla :gnissla ......... Jag hoppas ju att min laservarare ska funka så man kan lura en och annan snut i allafall :arsele , bara tanken gör ju att man mår gott i hela kroppen:D .
Ska hämta min Ninja på Beviks på onsdag, nylackad och en massa nya prylar, vurpade i somras........ :)


Fin lack och nya prylar låter guld! :tummenupp
Kör inte sönder den igen! :näsblod
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Det bästa tipset är väl att INTE köra för fort? Jag menar, omöjligt är väl att ta i. Jag vet, jag har "bara" en 25kw R6, men den går ganska fort ändå, tillräckligt för att bli av med kortet. Även jag får horn i pannan när man ligger på en tom raksträcka, och antingen gasar man eller så gör man det inte.
Även om man har ett need-for-speed (vilket många mc-förare har) så borde man ha så pass mycket vett i skallen att man kan beordra sin hand att ge fan i gasen om man inte vill köra för fort. Kan man inte det, så är det väl bara att stå för det man gör. Kör du för fort riskerar du att åka dit, så är det bara. Det är bara du själv som kan göra något åt ditt "fartberoende". Det är min åsikt iallafall :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Finns det någon logik i att betala 1500 kr för att chanserna att skadas i trafiken ska öka.

Laservarnare är bortkastade pengar om du frågar mig. I alla fall som skydd mot lasermätning av polisen såvida du inte har en närmast omänsklig reaktionsförmåga. Sträckor med fartkameror är alltid skyltade så där får man ju informationen gratis.

Varför skulle chansen att skadas öka?

I bilen varnar den i god tid innan kamera och på motorcykeln har jag då klarat mig en gång. Påväg hem från midsommarfirande och låg 110 på 70 väg så stod polisen där och skjöt med lasern, jag tvärnitade och blev ej invinkad:tuttar
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Varför skulle chansen att skadas öka?

I bilen varnar den i god tid innan kamera och på motorcykeln har jag då klarat mig en gång. Påväg hem från midsommarfirande och låg 110 på 70 väg så stod polisen där och skjöt med lasern, jag tvärnitade och blev ej invinkad:tuttar

Olycksstatistiken talar sitt tydliga språk. Olyckorna ökar med högre fart. Anledningen till att man skaffar en laservarnare borde rimligen vara att man samtidigt väljer att köra för fort. Kör man hela tiden lagligt fyller laservarnaren ingen större funktion mer än att man i så fall får reda på när man blir mätt med lasern. Om det är värt 1500 kr får ju var och en bedöma som sagt...

I samma stund som apparaten varnar blir du ju mätt med lasern. En mätning tar väl ca 1-2 sekunder att utföra. Om du hann reagera och sakta ner från 110 till 70 km/h på denna tid så är det ju bara att gratulera. Personligen tror jag att det låg annat bakom då de valde att inte vinka in dig.
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Kör med bromskivlåset kvar då går det inte så fort
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Det bästa tipset är väl att INTE köra för fort? Jag menar, omöjligt är väl att ta i. Jag vet, jag har "bara" en 25kw R6, men den går ganska fort ändå, tillräckligt för att bli av med kortet. Även jag får horn i pannan när man ligger på en tom raksträcka, och antingen gasar man eller så gör man det inte.
Även om man har ett need-for-speed (vilket många mc-förare har) så borde man ha så pass mycket vett i skallen att man kan beordra sin hand att ge fan i gasen om man inte vill köra för fort. Kan man inte det, så är det väl bara att stå för det man gör. Kör du för fort riskerar du att åka dit, så är det bara. Det är bara du själv som kan göra något åt ditt "fartberoende". Det är min åsikt iallafall :)

Som jag skrev i inledningstråden tycker jag faktiskt det är nästintill omöjligt att hålla hastighetsgränsen, du har helt rätt i att man bör ha vett nog att inte gasa på men på något sätt faller hela konceptet med sporthoj om man håller sig till laglig hastighet. Varför ha en +150hk sporthoj med utmärkt väghållning om man endast skall köra i "nissan micra hastighet" ? Man t.o.m sitter fel på en R1:a för att köra sakta. Personligen är jag en ansvarsfull människa med ansvar över mycket folk och stor familj. Det är kanske därför man behöver en ventil någonstans, speciellt när man inte dricker, inte rökar, inte festar eller på andra sätt missköter sig. Tills nu har mina 4400 mc mil inte resulterat i en en enda olycka och det enda jag kört sönder är en framskärm. Polisen har heller aldrig behövt lägga någon tid på mig.

Baserat på detta resultat kan man kanske säga att jag väljer var jag drar på och att det finns en del vett i skallen. Sedan jag skapade tråden har jag dock kommit fram till att jag accepterar böter och eventuellt ett förlorat körkort. Det jag inte accepterar är att skada någon annan eller mig själv och därigenom min familj. Det gäller att köra aktivt men med goda marginaler. Att ha en R6:a eller en R1:a och alltid köra i laglig hastighet är kanske inte omöjligt men mycket svårt. För min del blir lösningen att köra av mig på bana och vara så laglig det bara går i trafiken.

Vi får se hur resultatet blir då vi hörs av i september:tummenupp

/D.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Menar du att du använder en sån på hojen? Hur hör du om den varnar? Jag har en sån i bilen men har svårt att se att man kan använda den på hojen!

Kul föresten att se en K-holmare här! Bodde själv där i 22 år! :)


:tummenupp öronsnäcka, man har tänkt på det mesta på denna laservarnare,,,,,,
och du 25 kw:aren,,, jag har ju inte köpt en Ninja för att åka 90 km/h och har den nu ca: 130hp så måste i allafall jag kolla om de är på plats,,,,,,,,, sen ska man givetvis vara på alerten när man gasar på allmän väg

Kör med bromskivlåset kvar då går det inte så fort


jag har provat :confused: djävlar vad det gick sakta, eller rättar sakt det gick inte alls, dessutom en bromsskiva som inte gillade tilltaget:confused:
 
Last edited:

Bananen

Guest
verkar som vi alla har samma problem, I lands problem eller ej som tidigare sagt..

Har ännu en fråga....eftersom de flesta verkar vara överens om att det är ganska lätt att köra lite för fort. Om man gasar lite för mycket står det lätt 200+ på mätaren vilket gör att körkortet kan vara ett minne blott. Vi tar således körkort som ändå ryker all världens väg om det råkar finnas en kontroll. Logik på hög nivå!

Skulle ni riskera att köra utan körkort? Vad händer om man blir tagen i en rutinkontroll och inte har körkort?

/D.

Och varför skulle man stanna i en rutinkontroll om man inte har något körkort:va
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top