Köra MC och ha barn

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Jag går just nu i köptankar av en ny motorcykel efter att ha varit utan hela sommaren.

Skillnaden från tidigare år då jag körde motorcykel är att jag numera är pappa sedan april, och det är just detta som leder mig in på den moral-etiska diskussionen:
Ska jag köpa motorcykel och bejaka mina drömmar, trots att jag har en dotter? Eller är det moraliskt förkastligt att utsätta sig för onödiga risker när man har små barn?

Givetvis är inte min plan att köra bombrepor i tätbebyggda områden, utan rekreativ körning samt pendling. Förmodligen lutar det åt en Suzuki SV 1000.

Låt mig höra Era tankar!

// Afterburner

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
Tycker absolut du ska skaffa. Sambon o jag tog våra kort samtidigt som hon var gravid. Vi har varsen hojj o kör flitigt bägge två. Som sagt man kör inga bombarrepor men visst det svårt att hantera gasen ibland. Men jag är av uppfattningen att olyckor kan hända varsom helst när som helst hur som helst och det är inget man kan gå o oroa sig för. Kör med ansvar. Lyckliga föräldrar får lyckliga barn! Kör o ha kul!!

Linda A

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Hoj
Honda CBR1000rr
Jag förstår inte varför man behöver ge upp sina drömmar bara för att man får barn. Visst det är tidskrävande med barn (kan jag tänka mig har inga själv) men hur lycklig blir man själv om man ger upp sina intressen helt o hållet. Blir lite ledsen när man ser annonser på mc där ägaren säljer pga tillökning i familjen...kanske lätt för mig att säga när jag inte är i den situationen men jag har väldigt svårt att tänka mig själv ge upp hojandet när jag får barn. Men det är jag det....:rolleyes:

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Jag har själv en son och en dotter på 4 respektive 6 år och kör sporthoj. Självklart hade det varit mindre riskfyllt att inte köra överhuvudtaget, men samtidigt måste jag personligen fortsätta göra saker jag tycker är roligt för att kunna vara en bra man och pappa. Visst märker man att en del "kollar snett" och tycker det är oansvarigt att kombinera hojåka med den livssituationen, men till sist är det bara du själv som kan avgöra hur du vill designa ditt liv.

Visst är det större risk att köra hoj än att köra bil. Men trots det stryker 4-500 bilförare med varje år och 30-50 fotgängare. Så att man skulle vara "safe" bara för att man tar bort hojen är en illusion.

En SV1000 och en "farsa" som har en sund inställning och respekt för att köra hoj tror jag är en bra kombination.

Kör förståndigt, teckna en bra livförsäkring och lycka till :tummenupp

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Själv har jag en dotter på 1 år och nyss skaffat mc kortet.

Såklart så gör jag ju inga kamikaze-högfarts-körningar men man kan ju inte ge upp allt här i livet bara för att man skaffar unge...

Så köp du hoj och ha kul istället.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Vadå moralisk-etisk?

Enligt samma princip måste du alltid ha hjälm på huvudet när du åker på allt på två hjul, undvika vissa sträckor under vissa tider på dygnet pga den hårda trafikeringen, ej dricka, röka, äta fet mat etc.

Kör du med huvudet finns ingen anledning till varför hojandet skulle vara farligare än något annat.

Så är du en pappa på bättre humör än att sitta där och sukta hela tiden från nu till all framtid.

Och även om du nu skulle gå bort så är det jobbigt, men hon kommer klara sig fint med all stöd som det härliga Sverige erbjuder.

• Gilla
Reaktioner: Lx3

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Ungarna älskar att åka hoj. Med topp box bak flyger dom inte av så lätt. En fram, en bak, så kan man skjutsa till dagis.

Lagen säger: upp till sju år, hjälm krav men inte MC-hjälm krav.

Ride on everybody!

Hojval: Låter ok m SV 1000, bra med en som de är roligt med även under 9500 rpm. Pendling, åker du max två mil dvs mest stadsåka kanske du ska ta en mindre och smidigare tex xt660. Men då kan du glömma touring.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag har 3 barn och kör nästan varje dag.(så länge det inte snöar.)

Kör iofs som den 40+are jag är på allmän väg och kanske lite mer
som en 25- med hävdelsebehov på bana/kurs. :rolleyes:

Samtidigt om man jämför statistiken för cykelolyckor i Stockholm
med den för medelålder akademiker med full skyddsutrustning och
utan tidigare samröre med trafik eller annan polis på en hoj med
under 50 hk och över 200 kg med sjükt många blå och gula reflexer
så börjar skillnaden bli ganska liten.

Men ingen tycker väl att man är en oansvarig egotripp om man
cyklar till jobbet?

Men visst kan man inte gardera sig mot allt. That´s life lixxom.

Men om man väljer bort mc borde dock i konsekvensen namn även
skidåkning, ridning, vindsurfing, klättring etc. väljas bort.

Sedan att man kanske avlider av uttråkning efter ett par år är en annan femma. :död

I kväll skall jag åka minimoto med sonen btw! :yoparty

/e

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Jag köpte min senaste hoj när mina tvillingtöser var 4 och min son var 2, och ja..........jag fick en hel del hintar från folk att det inte var i rätt läge i livet, har kört hoj till o från hela livet och älskar det, men saken är den att det aldrig blivigt samma att åka efter barnen kom, förr kunde man stå på som fan med vetskapen att man bara hade sig själv att tänka på....

Nu för tiden går det inte en gång när man slangar utan att ser min lilla son framför sig, tråkigt undrar ni...nej, faktiskt inte, sensmoralen är att jag blivigt en mognare förare sen barnen kom, faktum är att jag har mer kul nu än innan, men det kanske hänger mer ihop med hojvalet :)

Så köp hojen, ha kul, men ha i baktanke att du har små ögon hemma som väntar på dig.

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Hoj
Monster 900 -02
Bara att skaffa hoj. :)

Jag har en dotter på snart 3 år. Det är betydligt mindre tid töver till att åka hoj sedan hon blev en del utav livets ekvation. Men man måste få ha lite eget också.

Skaffade hus förra året, ytterligare en sak som tar tid och resurser ifrån hojåkandet. men då och då hinner man ut. :yoparty

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Håller med hoj måste man ju få ha fast man knullat.
Det som skiljer sig för mig är att man kör mycket mindre så då kör man ju med automatik sämre. Sen så känns det kanske inte så kul med en värsting hoj som kostar massor när den mest står så jag nu har jag skaffat mig lite mindre långsammare hojar när man ändå inte drar på semester några veckor per år så funkar det fint för mig annars så får jag väl lägga en helg på att få liv i Trajjan så kan man gasa lite igen:)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Grovt avrundat sker hälften av alla dödsolyckor med mc där föraren saknar körkort, stulit hojen och/eller är full/påtänd. Ytterligare en del bör räknas bort pga riktiga idiot-bombarrepor där det varit en tidsfråga länge.

Visst, du KAN möta en full bilist som går över på sida och då är det godnatt. Men du kan möta en tant som får en hjärtinfarkt i stan och kör rätt på dig på trottoaren också, lika godnatt.

Någonstans måste man dra gränsen mellan försiktighet, ansvar och detsamma i perspektivet att man inte ska bli den där bittra gubben till farsa om 20 år, vars liv tog slut när dotterns tog fart.

----------------------------------------

Vi mobiliserar (långsiktigt) för första kotten nu, samtidigt åker vi hoj båda två, och jag mobiliserar och försöker få ihop en racebudget för att försöka bli snabb och tävla så mkt det går.

Kort sagt: Kööööp

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
den där bittra gubben

Har en granne på landet, typ 65+.
Han vill så hemskt gärna köpa en gammal BSA eller Norton,
men han får inte för sin fru! :huvet

I den åldern kan man ju dö i stroke eller prostatahaveri vilken sekund som helst.
Men mc? Big no-no! :tuttar

Stackars kille. :(

Men visst är det mer safe att stanna med fru och
barn i sin vadderade Fritzl-källare. Lite trist bara. :rolleyes:

/e

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Tack för alla fina svar, fortsätt gärna!

Det är ganska uppenbart att man är omgiven av människor utan den insikt och förståelse som Ni har. Dock får man nog se det som ett sundhetstecken att man faktiskt gör reflektionen över detta.

// Afterburner

EDIT: Haha! Festlig admin ser jag. Slut på "Twinner Sinner" :D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Min fru stöttade mig när jag ville ta körkortet, hon har stöttat mig under säsongerna efter också då jag snittar ca 1000mil åka och hon har stöttat mig den här säsongen då jag lagt en hel del tid på kurser på storbana också, detta när vi i dagsläget har två grabbar på 1år respektive 3år.
Har redan börjat planera inför nästa säsong med fruns välsignelse. :yoparty

Fast det kanske hjälper att hon själv håller på med havremoppar. :gnisslar

Och ja just det, senast imorse när jag lämnade grabbarna på dagis så bad 3åringen mig att köra förbi dagiset med brum-brummen när jag åkte till jobbet. :yoparty

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
Naturligtvis ska även nyblivna föräldrar köra hoj. Blev väl ganska tomt på vägarna annars... Men vet du med dig att du är tung på gasen och gärna chansar lite i trafiken, så kan säkert tanken på den lille där hemma fungera bra som "dämpare"! Det går att kombinera KUL körning med ANSVARSFULL körning. Faktiskt. :)

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Jag tycker att du skall köpa hoj och köra så mycket som du tycker att du HINNER. I våras när vi fick barn nr två så insåg jag att jag inte skulle hinna köra så mycket hoj i år så jag valde därför att sälja. Blir nog en ny hoj till nästa år dock.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det går att kombinera KUL körning med ANSVARSFULL körning. Faktiskt. :)

Facit: Man håller sig på bana.

Jag har ärligt talat slutat tycka att det är kul att åka gata. Det går helt enkelt åt helvete för fort för vad som är försvarbart ens för mig själv om det ska va "kul".

Däremot finns ju faktiskt en (för mig nyfunnen) dimension i hojåkat där det är lite mysigt att åka hoj också.. Betydligt säkrare för familjefäder.

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Jag lade tvärt av när vi skulle ha barn.
Hade precis gift oss, köpt hus och så blev hon på smällen.
Kassan var tom så hojen såldes och istället köptes kombi, barnvagn och diverse baby grejer.
Så det var enbart av ekonomiska skäl jag lade hojåkningen på hyllan temporärt.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...