varje dag lär man sig något nytt
Men varför har inte de problem med självantändning? (visserligen inga oljor och fetter i dom systemen men endå, mycket som kan brinna)
Ursäkta trådkapningen.
Det har de, problem altså.
Dels har det hänt incidenter när syrgasflaskor har fattat eld/befunnit sig i närheten av eld och förvärrat situationen.
och jo det finns oljor och fetter, men det är speciella fetter och matrial som används i utrustning som skall hantera syreberikad luft (nitrox).
Det finns i princip 2 olika sätt att fylla flaskorna med en nitrox blandning.
man kan
1) fylla flaskan med en mängd ren syre och sedan fylla på med filtrerad luft som är fri från oljepartiklar osv från kompressorn.
2) fylla flaskan direkt via en kompressor med ett membran som släpper igenom mer syre än kväve. vilket gör att man kan få den önsade syrehalten.
Det man gör är tvättar flaskorna och all utrustning som skall komma i kontakt med syrgasen/nitroxen och byter ut alla farliga matrial.
Detta skall/bör göras på all utrustning som skall komma i kontakt med gasen.
Skall du köra in det i motorn på en bil med oljor och skit och fetter osv kommer det nog inte att sluta speciellt bra.
dock vet jag inte var gränserna för risken att det går katastrofalt fel ligger.
men jag skule aldrig ens fundera på mer än 40%
och jag skulle tippa på att 33% nog är det som fungerar bäst med tanke på att det inte verkar användas högre blandningar.
vill du ha en speciell gas med förhöjd syrgashalt hade jag om jag vore du vänt mig till air liquid/aga eller liknande företag som faktiskt blandar det.
oddsen är ganska stora att de redan har en färdig gas som passar dina syften.
där kan du fixa en 50liters flaska med det du önskar och ha en liten 0,8-10 liters beroende på vad du anser vara lämplig mängd som du fyller upp från 50 liters flaskan genom en speciell slang. Då får du exakt det du beställer. nackdelen är att du vid varje fyllning kommer att få mindre i flaskan (du utjämnar ju bara trycket) sedan när det börjar ta slut beställer du bara en till och fyller upp den lilla med
känner du någon som blandar själv eller en dykskola så kanske du kan övertala dem att hjälpa dig.
Det är långtifrån säkert att någon dykskola gör det.
edit
om du mixar en gas med 33% syrgas med en gas med 20% syrgas blir resultatet ALLTID mindre än 33%.
om du menar att du skall lägga till 20% syrgas till så att du får 53% så kommer du ha en ordentlig brand, det är jag ganska säker på.
plus att flaskan i sig MÅSTE vara ordentligt tvättad för 100% syrgas.
om du menar att du vill lägga till 20% ren syrgas till flaskan så det blir vad det nu blir av 33% + 20% 100% syrgas så vet jag inte resultatet men jag skulle inte chansa med tanke på hur jämrans illa det kan gå.