Köra med ren syrgas (O2)

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Jag kan tänka mig att dykare med slutet system har flaskor med ren syrgas som blandas med en annan gas eller utandningsluft eller liknande.
Syrgas är väll "giftigt" under ett visst djup om jag minns rätt...
(har inte dykt på fem år!)

slutet system? :va
Ja, annars lär det bli som att fisa i badkaret.... inte sant?:pannkyss

TheJohn

Klotoid
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
er5
med slutet system menar jag att man tar tillvara på fisen i badkaret och försöker andas in den igen... =)
Jag kan ha rört ihop begreppen lite!

TheJohn

Klotoid
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
er5
Så, nu får det prata vidare om att spränga sig i bitar med syrgas utan min inblandning!
Lycka till!

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Jag kan tänka mig att dykare med slutet system har flaskor med ren syrgas som blandas med en annan gas eller utandningsluft eller liknande.
Ja, när partialtrycket överstiger 1,66 om jag inte missminner mig.

yahman

Ben Spies+YAMAHA=Winner!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
banhoj

Svenska attackdykare använder ENDAST ren syrgas i sina slutna system=Man recirkulerar utandningsgasen över en behållare med dykarkalk som absorberar ens utandade koldioxid, sedan när det behövs så pytsar man i lite nytt syre.
Slutet system= INGA BUBBLOR o nästan inget ljud:tummenupp

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rebreather

De amerikanska NAVY Seals använder dock HELIOX i sina rebreathers, dvs. O2samt Helium, då kan de dyka djupt:)

http://www.therebreathersite.nl/09_Webshop/MK155/Biomarine_MK155.htm

Ja, när partialtrycket överstiger 1,66 om jag inte missminner mig.

NEJ! 1.6 Bar säger man idag, ryssarna körde med 3 Bar men då dog folk som flugor o de insåg att man kanske borde sänka gränsvärdet...:huvet

Inom fritidsdykning säger man idag att 1.4 Bar borde vara max PpO2.

Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Svenska attackdykare använder ENDAST ren syrgas i sina slutna system=Man recirkulerar utandningsgasen över en behållare med dykarkalk som absorberar ens utandade koldioxid, sedan när det behövs så pytsar man i lite nytt syre.
Slutet system= INGA BUBBLOR o nästan inget ljud:tummenupp

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rebreather

De amerikanska NAVY Seals använder dock HELIOX i sina rebreathers, dvs. O2samt Helium, då kan de dyka djupt:)

http://www.therebreathersite.nl/09_Webshop/MK155/Biomarine_MK155.htm

NEJ! 1.6 Bar säger man idag, ryssarna körde med 3 Bar men då dog folk som flugor o de insåg att man kanske borde sänka gränsvärdet...:huvet

Inom fritidsdykning säger man idag att 1.4 Bar borde vara max PpO2.
Åfasen, min gamla dykbok bör kanske läggas undan till förmån för en nyare upplaga.

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Ja, jag vet, men han ville ju ha info, då får han skylla sig själv:tummenupp

Tacka nej till info är inte många som gör, i alla fall inte jag ;)

Men som jag frågade i ett tidigare inlägg, vet du om det går att mixa lustgas med t.ex 20% syrgas? Och vart finns det folk som har tillgång till sån utrustning i så fall? Får en känsla av att du har bra koll på dykutrustning :D

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
varje dag lär man sig något nytt :D

Men varför har inte de problem med självantändning? (visserligen inga oljor och fetter i dom systemen men endå, mycket som kan brinna)

Ursäkta trådkapningen.
Det har de, problem altså.
Dels har det hänt incidenter när syrgasflaskor har fattat eld/befunnit sig i närheten av eld och förvärrat situationen.
och jo det finns oljor och fetter, men det är speciella fetter och matrial som används i utrustning som skall hantera syreberikad luft (nitrox).

Det finns i princip 2 olika sätt att fylla flaskorna med en nitrox blandning.
man kan
1) fylla flaskan med en mängd ren syre och sedan fylla på med filtrerad luft som är fri från oljepartiklar osv från kompressorn.

2) fylla flaskan direkt via en kompressor med ett membran som släpper igenom mer syre än kväve. vilket gör att man kan få den önsade syrehalten.

Det man gör är tvättar flaskorna och all utrustning som skall komma i kontakt med syrgasen/nitroxen och byter ut alla farliga matrial.
Detta skall/bör göras på all utrustning som skall komma i kontakt med gasen.

Skall du köra in det i motorn på en bil med oljor och skit och fetter osv kommer det nog inte att sluta speciellt bra.
dock vet jag inte var gränserna för risken att det går katastrofalt fel ligger.
men jag skule aldrig ens fundera på mer än 40%
och jag skulle tippa på att 33% nog är det som fungerar bäst med tanke på att det inte verkar användas högre blandningar.

vill du ha en speciell gas med förhöjd syrgashalt hade jag om jag vore du vänt mig till air liquid/aga eller liknande företag som faktiskt blandar det.
oddsen är ganska stora att de redan har en färdig gas som passar dina syften.
där kan du fixa en 50liters flaska med det du önskar och ha en liten 0,8-10 liters beroende på vad du anser vara lämplig mängd som du fyller upp från 50 liters flaskan genom en speciell slang. Då får du exakt det du beställer. nackdelen är att du vid varje fyllning kommer att få mindre i flaskan (du utjämnar ju bara trycket) sedan när det börjar ta slut beställer du bara en till och fyller upp den lilla med

känner du någon som blandar själv eller en dykskola så kanske du kan övertala dem att hjälpa dig.
Det är långtifrån säkert att någon dykskola gör det.

edit
om du mixar en gas med 33% syrgas med en gas med 20% syrgas blir resultatet ALLTID mindre än 33%.
om du menar att du skall lägga till 20% syrgas till så att du får 53% så kommer du ha en ordentlig brand, det är jag ganska säker på.
plus att flaskan i sig MÅSTE vara ordentligt tvättad för 100% syrgas.

om du menar att du vill lägga till 20% ren syrgas till flaskan så det blir vad det nu blir av 33% + 20% 100% syrgas så vet jag inte resultatet men jag skulle inte chansa med tanke på hur jämrans illa det kan gå.

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har inte en aning, men...

Om man antar att bilen drar ca 0.8L/mil vid landsvägskörning så betyder det att bensinkostanden per mil ligger på ca 8,80 kr per mil.

Bensinkostnad - 8,80kr/mil
Syrekostnad - 0,378 kr/mil

Som ni ser så behöver bränslebesparningen inte vara särkillt stor för att det ska löna sig. Detta är med dagens bränslepriser, tänk när bensinen kostar 20 eller 30 kr/liter.

För att förbränning ska ske behövs brännbart material, syre och värme.

En vanlig bensinmotor får sitt brännbara material från den insprutade bensinen, sitt syre från den insugna (eller överladdade) luften och sin värme från tändstiftets gnista.

Syre i sig brinner inte, det gör bara att brännbara material brinner så mycket lättare än vad de skulle gjort i luft.

I ditt räkneexempel har du glömt en viktig del i förbränningen, det brännbara materialet.

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Hoj
En rasad och en i delar
Ursäkta trådkapningen.
Det har de, problem altså.
Dels har det hänt incidenter när syrgasflaskor har fattat eld/befunnit sig i närheten av eld och förvärrat situationen.
och jo det finns oljor och fetter, men det är speciella fetter och matrial som används i utrustning som skall hantera syreberikad luft (nitrox).

Det finns i princip 2 olika sätt att fylla flaskorna med en nitrox blandning.
man kan
1) fylla flaskan med en mängd ren syre och sedan fylla på med filtrerad luft som är fri från oljepartiklar osv från kompressorn.

2) fylla flaskan direkt via en kompressor med ett membran som släpper igenom mer syre än kväve. vilket gör att man kan få den önsade syrehalten.

Det man gör är tvättar flaskorna och all utrustning som skall komma i kontakt med syrgasen/nitroxen och byter ut alla farliga matrial.
Detta skall/bör göras på all utrustning som skall komma i kontakt med gasen.

Skall du köra in det i motorn på en bil med oljor och skit och fetter osv kommer det nog inte att sluta speciellt bra.
dock vet jag inte var gränserna för risken att det går katastrofalt fel ligger.
men jag skule aldrig ens fundera på mer än 40%
och jag skulle tippa på att 33% nog är det som fungerar bäst med tanke på att det inte verkar användas högre blandningar.

vill du ha en speciell gas med förhöjd syrgashalt hade jag om jag vore du vänt mig till air liquid/aga eller liknande företag som faktiskt blandar det.
oddsen är ganska stora att de redan har en färdig gas som passar dina syften.
där kan du fixa en 50liters flaska med det du önskar och ha en liten 0,8-10 liters beroende på vad du anser vara lämplig mängd som du fyller upp från 50 liters flaskan genom en speciell slang. Då får du exakt det du beställer. nackdelen är att du vid varje fyllning kommer att få mindre i flaskan (du utjämnar ju bara trycket) sedan när det börjar ta slut beställer du bara en till och fyller upp den lilla med

känner du någon som blandar själv eller en dykskola så kanske du kan övertala dem att hjälpa dig.
Det är långtifrån säkert att någon dykskola gör det.

edit
om du mixar en gas med 33% syrgas med en gas med 20% syrgas blir resultatet ALLTID mindre än 33%.
om du menar att du skall lägga till 20% syrgas till så att du får 53% så kommer du ha en ordentlig brand, det är jag ganska säker på.
plus att flaskan i sig MÅSTE vara ordentligt tvättad för 100% syrgas.

om du menar att du vill lägga till 20% ren syrgas till flaskan så det blir vad det nu blir av 33% + 20% 100% syrgas så vet jag inte resultatet men jag skulle inte chansa med tanke på hur jämrans illa det kan gå.

Du besvarade nästan alla frågor där, tack :)

Det jag dock inte fattar är varför allt ska självantända? Rent syre i sig brinner ju inte. Är det att miljön som skapas gör det så lätt för ämnen att brinna så det inte behövs mycket för att antända det? Sen när det väl brinner förstår jag ju att det brinner väldigt våldsamt, men det där med att det ska självantända.

yahman

Ben Spies+YAMAHA=Winner!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
banhoj
Tacka nej till info är inte många som gör, i alla fall inte jag ;)

Men som jag frågade i ett tidigare inlägg, vet du om det går att mixa lustgas med t.ex 20% syrgas? Och vart finns det folk som har tillgång till sån utrustning i så fall? Får en känsla av att du har bra koll på dykutrustning :D

Lustgas med 20% syrgas, viss går det! Om flaskan är "tvättad o anpassad för ren O2". Vet bara inte riktigt hur jag skall räkna fram andelen syre om du blandar på det viset? Hur mkt O2 innehåller lustgas? 36% såg jag nu!
Säg att du har 150 Bar i en 10 L flaska o fyller på med resten ren O2 till 200 Bar totaltryck, då har du en gas där syrehalten är ca: 52% (Brinner lätt med allt det kommer i kontakt med)

LÄS NEDAN!!
http://www.nitrous.info/oxygen-instead-nitrous-oxide.htm

Ingenting självantänder!!!

Jo, folk med dålig andedräkt lär göra det:tungan

Om man skall sammanfatta hela denna diskussionen kortfattat kan man säga att ren O2 EJ är lämpligt i en Otto-motor, det hör hemma i raketer med dysor!

Last edited:

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Hoj
En rasad och en i delar
Ingenting självantänder!!!
Exakt, sluta skriv det då. (inte du men andra)

Lustgas med 20% syrgas, viss går det! Om flaskan är "tvättad o anpassad för ren O2". Vet bara inte riktigt hur jag skall räkna fram andelen syre om du blandar på det viset? Hur mkt O2 innehåller lustgas? 1/3?

nja stog inget nytt för mig på den länken.

N20 alltså 1/3 syre (dock inte O2 utan bara en syre), men verkar ju inte som att det går blanda något vidare enligt föregående inlägget, bättre då om man kan få färdig gas exakt som man vill ha den.

I vilket fall som helst så skitsamma, ska fråga på aga nästa gång jag ska byta svetstub så får man väll se vad det resulterar i :gnissla

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Du besvarade nästan alla frågor där, tack :)

Det jag dock inte fattar är varför allt ska självantända? Rent syre i sig brinner ju inte. Är det att miljön som skapas gör det så lätt för ämnen att brinna så det inte behövs mycket för att antända det? Sen när det väl brinner förstår jag ju att det brinner väldigt våldsamt, men det där med att det ska självantända.

Nej rent syre brinner inte men det gör så att andra saker brinner.

Jag vet inte vad badsituation menar med att ämnen inte självantänder.
Det får stå för honom.

som exempel på ämnen/saker som normalt sett anses kunna självantända.
trädamm/sågspån
linolja och trassel
damm
metaller i pulverform
osv osv

Enkelt och lite felaktigt förklarat så vad som händer när man höjer syrehalten är att man skapar en gynsammare miljö precis som du ovan insett. lägger man dessutom detta under tryck så gäller regeln ju mer tryck ju mer lättantändligt blir ämnet. Tänk dig att antalet syreatomer som kommer i kontakt med ämnet blir fler. Det krävs dock en viss balans i detta för att det skall brinna.

Men det som kan ske är att ett ämne som i luft vid en viss temperatur inte har lätt att antända passerar sin flampunkt när halten syre höjs och då börjar ämnet brinna.
samma sak gäller även tvärtom. Ett ämne som har gått förbi sin flampunkt kan om man tar bort några % syre ur luften släckas för att det inte har möjlighet att brinna mer. används ofta i brandsläcknings sammanhang

Sök på brandtriangel om du vill veta mer, den är inte helt rätt men tillräkligt för att man skall fatta.

En rolig detalj som du kanske kommer ihåg från kemin.
Natrium som förvaras i fotogen för att det inte skall antändas av vanlig luft.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Gaser består av molekyler. Syre = O2 och Lustgas = NO2. Nu är det så att NO2 molekylen är mindre än O2 molekylen så om man kör med NO2 så får man in mer syrgas i motorn än om man kör med ren syrgas.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA