köra oförsäkrat, straff??

VTR-Johan

Muller o Buller
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Honda VTR1000F
bmwjohan skrev:
nej men alltså jag tror att det funkar som så att det tas pengar från någon fond eller liknande.
alltså ifall jag kör på dig och det är mitt fel. du och din hoj får skador för 500.000kr, så tror jag att dessa pengar tas från "fonden" och ges till dig och så blir jag skyldig "fonden" 500.000kr som jag får betala av så snabbt som möjligt.

Hmmm.. 500.000 det hostar du säkert upp snabbt eftersom du inte ens har råd att trafikförsäkra din hoj!!!
 

VTR-Johan

Muller o Buller
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Honda VTR1000F
bmwjohan skrev:
självklart vill man inte leva på existensminimum. vem vill det?

jag startade bara denna tråd av den anledningen att jag ville veta vad man får för straff ifall man kör oförsäkrat och blir haffad av polisen.

Börjar fundera på om jag inte ska ringa till snuten och fråga.

Du ska vara jävligt glad om du blir haffad av polisen innan det smäller...


Gör det! Då låser de nog in dig i förebyggande syfte!!
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
ha ha.. tror att VTRjohan tycker att jag behöver läxas upp.


men för miljonte gången... är det någon som vet vad det är för straff för att köra utan försäkring på hojen?

det behövs inga mer uppläxningar nu för jag HAR en trafikförsäkring på hojen.
 

mrdennisw

Självklart!
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha FZR-600
bmwjohan skrev:
yeeeeeeeeeeeeehhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.... :rock

snackade just med folksam.

en trafik hos dom kostar mig 416 kr i månaden. det är helt ok tycker jag. tecknade en försäkring över telefonen direkt.
imorgon ska jag ringa och ställa på den.

:tummenupp

Intressant!!

När jag ringde och kollade föräkring till min FZR-600 -89 så var Folksam absolut dyrast. Ring och kolla runt till ALLA!! Det lönar sej. :fakta
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
bmwjohan skrev:
jo jag skulle absolut kunna köra oförsäkrat ifall det kostar för mycket.
jag förstår mig inte riktigt på de människor som köper en hoj för kanske 50.000kr och sedan betalar en försäkring på 30.000-40.000 kr per år för att köra den. då är man riktigt rik eller så är man verkligen beredd att leva på vatten och bröd för att få köra hoj. tycker att många försäkringar är helt overkligt dyra.
tex på länsförsäkringar skulle jag få betala typ 32.000kr per år i helförsäkring. hojen kostade 25.000. varför skulle jag pröjsa 32.000? finns ingen logik i det. säg att jag pajar hojen. för att få den lagad betalar jag även en självrisk på en 15.000kr kanske. jag betalar då alltså totalt 32+15=47.000kr för att få min hoj lagad.
jag kan köpa en ny för 25.000kr.
finns ingen logik.

Men herregud! Vilke´ stolleprov!
För det första:
Gör om beräkningen enligt ovan med två vurpor på en säsong så är det mycket lönsamt med helförsäkrat. Det händer faktiskt att folk kultar mer än en gång per säsong! Addera till detta de kostnader som Ambulans och nån mer tatt fram så är det billigt.

Och sen undrar jag hur din första mening ovan egentligen är tänkt. Gällande trafikförsäkringen är det så här:
Man har trafikförsäkring. Punkt och slut! Det finns inga andra val på menyn. Allt annat är groteskt ansvarslöst så skärp dig! Att enbart ställa frågan kan vara ren nyfikenhet (nyfikenhet är bra!) men din första mening i citatet ovan visar att du är helt åt skogen. Skärp dig och väx upp!

Gällande att köra avställt till och från Poängjakten (SBP) som någon skrev om:
Ja, jag tror också att man får köra avställt men inte utan trafikförsäkring. Tror jag.

Och slutligen:
Det var ett @£$$£6 gnällande om höga försäkringspremier. Kollektivet (dvs vi) har de premier som kollektivet förtjänar. Den konkurrens som jag hoppas finns mellan bolagen (även kallat "marknaden") ser till att de inte tjänar mer stålar på oss än vad som är rimligt.
Sen drabbar de "yrsliga valparnas" vårdslösa körande oss som är lite mer skötsamma på ett olyckligt sätt. Då kan man göra som jag (och numer Johan23), man nöjer sig med trafikförsäkring och kavlar upp ärmarna i händelse av klotning. Och då åkar jag ändå en av de där nyare hojarna (TL1000R) som faktiskt är dyrare än de som beskrevs ovan nånstans. (som för övrigt är till salu eftersom jag har för mycket hojar). Jag har faktiskt _aldrig_ haft mer än trafik på mina knarrar. Men så har jag också fått betala för mina misstag i form av garagetimmar. Många timmar.... :)
Kort sagt: Köp den hoj _och_ försäkring du har råd med (någon annan skrev något liknande under samma tråd). Man kanske inte måste ha en klippny knarr. I ditt fall var det ju såvitt jag förstod en äldre knarr som gott klarar sig med trafik (eller halv om du inte kan låsa in den hemma). Acceptera den kostnad som dina önskemål om försäkringsskydd innebär. Om kostnaden är för hög så sänker man kraven eller låter bli. Så enkelt är det.

Oj, det blev mycket det här men den idiotiska tråden startade adrenalinet. Och eftersom man är adrenalinpundare så... :)

Om nu någon tycker att jag har varit vass i mitt inlägg så vill jag bara tala om att det var meningen! Den här gången var det inte ett misstag.

Robban38 (inte 23!!)
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
bmwjohan skrev:
ha ha.. tror att VTRjohan tycker att jag behöver läxas upp.


men för miljonte gången... är det någon som vet vad det är för straff för att köra utan försäkring på hojen?

det behövs inga mer uppläxningar nu för jag HAR en trafikförsäkring på hojen.


http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19751410.HTM

35 § Saknas föreskriven trafikförsäkring för motordrivet fordon som är registrerat i vägtrafikregistret och ej är avställt, kan den försäkringspliktige föreläggas vid vite att fullgöra sin försäkringsplikt.
Föreläggande som avses i första stycket meddelas av länsstyrelsen i det län där den försäkringspliktige har sin adress enligt vägtrafikregistret. Mot sådant föreläggande får talan ej föras. Lag (2002:343).

36 § Saknas föreskriven trafikförsäkring när motordrivet fordon som inte är registrerat i vägtrafikregistret eller som är avställt brukas i trafik här i landet av den försäkringspliktige eller av annan med dennes tillstånd, döms den försäkringspliktige till penningböter.
Fortsätter den försäkringspliktige under tid då han står under åtal för för- seelse som avses i första stycket att begå sådan förseelse, skall vad han har gjort sig skyldig till före varje åtal anses som särskilt brott. Lag (2002:343).

Samt att du av trafikskadenämnden eller någotsånt debiteras med ca 130:-/dygn tills fordonet är avställt eller försäkrat! dvs. ca 3800:-/mån.... eller ca 45600:-/år..... :skrämd
 

Kaxen

Ska bara fixa lite...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kramfors
Hoj
Såld!
Om JAG måsta betala försäkring för att få köra hoj, så måsta DU betala försäkring för att få köra hoj.

Så är det.

Punkt slut.


BASTA!!!
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
jag förstår tanken e sugen på en gixxer 600 att ha främst till att köra bana men även att ta en sväng när det är riktigt bra väder! ringde till if eftersom man kan ställa av och på som man vill där!!
men men en halvförsäkring skulle kosta mig 7500 i månaden!
hm.................................................. det är ganska mycket pengar för en ho ji 50 tusen kronors klassen jag måste vara jävligt farlig!
 

Perra

SRH
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525EXC-07
Fan lägg av och gnäll nu!! Han har ju tecknat en trafikförsäkring.
Och vill bara veta vad som gäller ifall man kör utan försäkring.
Kan tyvärr inte svara på frågan själv
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Robban C.. mina kalkyler funkar faktiskt med två nya hojar också.

alt 1. hoj 25.000kr + 32.000 helför + 15.000x2 (två krascher)=87.000kr

alt2. hoj 25.000kr x3=75.000 + 13.000kr trafik=88.000kr

ja det blev en tusing dyrare att köpa ny hoj tre gånger, men fattar hur mycket reservdelar man har i garaget ifall man kör alternativ 2 :)

härligt skruvis.. nu börjar det likna något :tummenupp
men jävlar va dom skriver konstigt i dom där texterna. jag ska läsa allt på sidan du länkade till imorgon när jag inte är lika trött. det verkar dock inte stå någonting om vilka pengasummor det rör sig om.
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
bmwjohan skrev:
. det verkar dock inte stå någonting om vilka pengasummor det rör sig om.

"kan den försäkringspliktige föreläggas vid vite att fullgöra sin försäkringsplikt :fakta "

Det kan stå dig mycket dyrt... tänk om du skadar någon människa för livet... gör dem typ förlammade!? 2-3-4 miljoner kanske i skadestånd? & lägg märke föreläggas vid vite... dvs. du får böta tills du fullgör din försäkrings plikt!

& som grädde på moset!! föreläggandet går inte att överklaga!

"Mot sådant föreläggande får talan ej föras :fakta "
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jo klart att det blir dyrt ifall man kör på folk, fast det var inte det jag frågade efter. jag undrar vad man får för böter ifall man kör oförsäkrat och åker fast för polisen UTAN att man har kört över en massa människor och krockat med hudranittiotvå bilar.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
bmwjohan skrev:
jo klart att det blir dyrt ifall man kör på folk, fast det var inte det jag frågade efter. jag undrar vad man får för böter ifall man kör oförsäkrat och åker fast för polisen UTAN att man har kört över en massa människor och krockat med hudranittiotvå bilar.

Jamen ring snuten och be om att få tala med jourhavande åklagare så slipper vi nöta vidare. :fakta
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
bmwjohan skrev:
Robban C.. mina kalkyler funkar faktiskt med två nya hojar också.
Om inte jag misstar mig så gör dom inte det.
Jag är nämligen rätt säker på att det finns en sak till som en helt vanlig trafikförsäkring täcker:
DINA skador. Dvs ditt brutna ben eller vad det nu rör sig om. Är dock inte riktigt säker.
Samt att jag har nåt svagt minne av att trafik ibland täcker skyddutrustning, dvs pajaskostym, vurpollon med mer men nu är jag verkligen ute på tunn is.

Sen finns det en till anledning till att ha en trafikförsäkring:
Vi vet alla att fbolagen kan vara svår att förhandla med men jag tror att Trafikförsäkringsföreningen (TFF) är ännu värre. Jag har en gång fått besked av bylingen att man måste _ansöka_ om ersättning därifrån. Detta gör att jag tror det är svårare att få ut ersättning från dom än från ett fbolag. Lägg därtill att "stridsviljan" relaterat TFF kanske inte är den bästa när man ligger där i gipsvagga med bruten rygg och funderar på om man någonsin mer ska kunna få st*nd.

Ovanstående är jag alltså inte helt säker på men nån annan kanske vet?

Hursomhelst lämnar jag den här tråden nu eftersom ämnet känns utagerat. Man har trafikförsäkring, punkt.

Robban, inte lika upprörd efter en natts sömn.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
robban... du missade att jag har med trafikförsäkring i alternativ 2. kolla igen.

alternativ 1 var med helförsäkring och använda sig av självrisk när man smäller. alternativ två var med bara trafikförsäkring och att man köper nya hojar när man smäller.

ämnet är tyvärr inte utaggerat därför att det fortfarande inte är någon som svarat på min fråga. alltså den frågan som hela tråden handlar om. alla diskuterar bara vad som händer ifall man krockar utan trafikförsäkring men det är inte det svaret jag är ute efter.
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
bmwjohan skrev:
robban... du missade att jag har med trafikförsäkring i alternativ 2. kolla igen.

alternativ 1 var med helförsäkring och använda sig av självrisk när man smäller. alternativ två var med bara trafikförsäkring och att man köper nya hojar när man smäller.

ämnet är tyvärr inte utaggerat därför att det fortfarande inte är någon som svarat på min fråga. alltså den frågan som hela tråden handlar om. alla diskuterar bara vad som händer ifall man krockar utan trafikförsäkring men det är inte det svaret jag är ute efter.

Är fordonet avställt så får du penningböter.
Är fordonet inställt så får du inbetalningskort från Trafikförsäkringsföreningen på en ca 130:-/dygn.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag fick tips från en kompis om att kolla på trafikjuristens sida. där hittar man allt som man undrar över. så nu har jag fått svar på min fråga + några till som jag undrade över.

läs och lär :fakta

Fört egen oregistrerad bil motorcykel/ terrångmotorfordon/ traktor
217A 800:-

Fört eget avställt fordon
218A 800:-

Fört eget fordon trots körförbud
219A 600:-

Fört fordon utan registreringsskylt
220A 400:-

Registreringsskylt/ provisorisk registreringsskylt dold under färd/ ej i sådant skick att den lätt kunde avläsas
43A 300:-
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top