bmwjohan skrev:
jo jag skulle absolut kunna köra oförsäkrat ifall det kostar för mycket.
jag förstår mig inte riktigt på de människor som köper en hoj för kanske 50.000kr och sedan betalar en försäkring på 30.000-40.000 kr per år för att köra den. då är man riktigt rik eller så är man verkligen beredd att leva på vatten och bröd för att få köra hoj. tycker att många försäkringar är helt overkligt dyra.
tex på länsförsäkringar skulle jag få betala typ 32.000kr per år i helförsäkring. hojen kostade 25.000. varför skulle jag pröjsa 32.000? finns ingen logik i det. säg att jag pajar hojen. för att få den lagad betalar jag även en självrisk på en 15.000kr kanske. jag betalar då alltså totalt 32+15=47.000kr för att få min hoj lagad.
jag kan köpa en ny för 25.000kr.
finns ingen logik.
Men herregud! Vilke´ stolleprov!
För det första:
Gör om beräkningen enligt ovan med två vurpor på en säsong så är det mycket lönsamt med helförsäkrat. Det händer faktiskt att folk kultar mer än en gång per säsong! Addera till detta de kostnader som Ambulans och nån mer tatt fram så är det billigt.
Och sen undrar jag hur din första mening ovan egentligen är tänkt. Gällande trafikförsäkringen är det så här:
Man har trafikförsäkring. Punkt och slut! Det finns inga andra val på menyn. Allt annat är groteskt ansvarslöst så skärp dig! Att enbart ställa frågan kan vara ren nyfikenhet (nyfikenhet är bra!) men din första mening i citatet ovan visar att du är helt åt skogen. Skärp dig och väx upp!
Gällande att köra avställt till och från Poängjakten (SBP) som någon skrev om:
Ja, jag tror också att man får köra avställt men inte utan trafikförsäkring. Tror jag.
Och slutligen:
Det var ett @£$$£6 gnällande om höga försäkringspremier. Kollektivet (dvs vi) har de premier som kollektivet förtjänar. Den konkurrens som jag hoppas finns mellan bolagen (även kallat "marknaden") ser till att de inte tjänar mer stålar på oss än vad som är rimligt.
Sen drabbar de "yrsliga valparnas" vårdslösa körande oss som är lite mer skötsamma på ett olyckligt sätt. Då kan man göra som jag (och numer Johan23), man nöjer sig med trafikförsäkring och kavlar upp ärmarna i händelse av klotning. Och då åkar jag ändå en av de där nyare hojarna (TL1000R) som faktiskt är dyrare än de som beskrevs ovan nånstans. (som för övrigt är till salu eftersom jag har för mycket hojar). Jag har faktiskt _aldrig_ haft mer än trafik på mina knarrar. Men så har jag också fått betala för mina misstag i form av garagetimmar. Många timmar....
Kort sagt: Köp den hoj _och_ försäkring du har råd med (någon annan skrev något liknande under samma tråd). Man kanske inte måste ha en klippny knarr. I ditt fall var det ju såvitt jag förstod en äldre knarr som gott klarar sig med trafik (eller halv om du inte kan låsa in den hemma). Acceptera den kostnad som dina önskemål om försäkringsskydd innebär. Om kostnaden är för hög så sänker man kraven eller låter bli. Så enkelt är det.
Oj, det blev mycket det här men den idiotiska tråden startade adrenalinet. Och eftersom man är adrenalinpundare så...
Om nu någon tycker att jag har varit vass i mitt inlägg så vill jag bara tala om att det var meningen! Den här gången var det inte ett misstag.
Robban38 (inte 23!!)