köra oförsäkrat, straff??

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
fireblade skrev:

3. de akuta kstnaderna för dig i form av utryckning av polis, ambulans och brandkår ca 3000:- (falkslarm kostar så mycke alternativt att det blir en del saneringarbete). Lägg sedan till läkarkostnad på akuten för låt oss säga ett brutet ben (har ingen aktuell suffra på detta, "ambulans" har kanske?) men skulle tippa på mellan 10-20000:-

ja.. du har en bra gissning.
Ett dygn på intensiven kostar ca: 20.000 :-
Har du en skallskada och kan inte transporteras på vägen , pga av olika anledningar som är för krångliga att förklara, så kostar en helikoptertransport ungefär 20.000 :- till Uppsalas Neurointensiv.. blir det operation där så pratar vi inte under 100.000 till.
Ambulanstransport kostar 20:-/ kilometern, 10 mil bort och 10 mil till sjukhuset = 4000:- .. då är inte jag inräknad med min lön+de saker jag tar ur ambulansen för att hålla nån vid liv.. smärtstillande läkemedel, olika dropp, nålar, syrgas, masker, förband osv... där är det svårt att uppskatta en siffra, men säg 10 bananer för transport inklucive vård av mig i ambulansen med dess material.

Nån påkörd.. så mc föraren och nån till är skadad, ja då är det ju genast det dubbla... och nu har ja räknat försiktigt.
jag tror jag fortsätter att betala min försäkring allafall... :)

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Viper skrev:
<PERSONLIGTPÅHOPP>
Du är helt slut i huvudet!
Hoppas du klotar och sabbar ett par bilar på vägen
och bli skuldsatt resten av ditt liv.
</PERSONLIGTPÅHOPP>

/ Viper, arg som fan på muppar.

jag är ledsen killen men det där gick inte att läsa för det finns inte några sådana html-taggar

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
R1 Uffe skrev:
Är det hel/halv eller trafik du betalar 13 000 för

det var för trafik bara på länsförsäkringar.. men som jag skrev så fick jag tag på 416kr i månaden hos folksam så nu är jag nöjd.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Teddy skrev:
Jodå, det är just det det finns. Om du bara brydde dig om att försöka förstå den så skulle du inse att den är mycket enkel. Allt är matematik, närmare bestämt addition. Det fick man lära sig redan i första klass, räkna giraffer å sånt. Ett plus ett är lika med två. Kommer du ihåg?

Och snälla, kläm inte ur dig fler sådana kommentarer. Du framstår bara som korkad då. Det finns ett helt forum för försäkringsfrågor där det skrivits spaltkilometer om hur försäkringar fungerar. Om du bara anstränger dig lite och läser vad som är skrivet kommer du också att förstå hur försäkringar fungerar. Om du efter det trots allt inte förstår, ja, då är du ett hopplöst fall.

det jag menade med att jag inte tycker att det finns någon logik, kanske jag uttryckte lite dumt. det jag menade var mer att jag inte förstår hur man kan betala groteska pengar för att försäkra en billig hoj. alltså som jag sa i mitt fall så skulle det kännas väldigt dumt att betala 32000 för en helförsäkring plus kanske 15.000 i självrisk för en hoj som kostar 25.000kr i inköp. det är bara att köpa en ny(begagnad) ifall man vurpar. det var så jag menade.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
ja men allt blir ju begagnat, ska man sälja varje år o köpa nytt menar du?
Det fins ju valet att köra halv eller bara trafikförsäkring med.
På din gammla hoj tex är det ju inte ett måste med helförsäkring, speciellt inte om den är dyr. En sån hoj fixar man ju själv eller skrotar helt enkelt.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Re: Re: köra oförsäkrat, straff??

303 skrev:
såna borde man söka upp slå sönder deras knäskålar, kanske hoppa dem på huvet också.. när man ändå är där kan man hota deras barn om de har några.. ta lagen i egna händer typ!!! det är manligt!!!!

för det första så tror jag minsann att någon är psykiskt störd här på forumet...

för det andra så undrar jag hur det spelar någon roll för dig ifall jag inte har någon trafikförsäkring. ja det som händer ifall jag smäller är att jag får betala enorma summor ur min egen plånbok för att betala skadorna. vad spelar det för någon roll för dig?

Last edited:

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Silwer skrev:
ja men allt blir ju begagnat, ska man sälja varje år o köpa nytt menar du?
Det fins ju valet att köra halv eller bara trafikförsäkring med.
På din gammla hoj tex är det ju inte ett måste med helförsäkring, speciellt inte om den är dyr. En sån hoj fixar man ju själv eller skrotar helt enkelt.

nej alltså jag menar bara att ifall man kör hojar som kostar under 30-35.000kr kanske så blir det billigare för plånboken ifall man köper en till hoj när man smäller. alltså att man bara kör trafik och köper en ny hoj när man skrotar. är man smart så köper man en likdan och vips så har man en massssssa reservdelar :)

om jag la omkull min hoj finns det inte en chans att jag skulle köpa nya kåpor. jag skulle bara plocka av dom andra och köpa ett crosstyre. körglädje framför utseende.

jag väljer alltså såklart att bara köra trafik.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nej nej och åter nej.. jag är inte johan23.

man börjar verkligen bli nyfiken på vem johan23 är.

ingen som kan berätta?

sen det där ni pratade om att det är tillåtet att köra till och från besiktning stämmer nog mycket bra ifall man har tid.
med bil vet jag att det funkar att köra till och från verkstaden också med avställd bil utan att få böter.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jo, men din kostar ju under de där pengarna och du betalar inga 30 tusen i försäkring, du har ju löst det själv. Klart andra har gjort det med.

Du får hålla dig ifrån R1orna ett tag helt enkelt där kan det ju sluta som du säger, billigt i inköp och dyrt att försäkra för unga.
Men som nån sa inköpspriset är INTE hela kostanden, man bör ha kollat upp vad det kommer att kosta att försäkra eftersom det är den största enskillda utgiften på en sporthoj. Bensinförbrukning och annat kommer ju sällan ipp i liknade summor.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Re: Re: Re: köra oförsäkrat, straff??

bmwjohan skrev:
för det andra så undrar jag hur det spelar någon roll för dig ifall jag inte har någon trafikförsäkring. ja det som händer ifall jag smäller är att jag får betala enorma summor ur min egen plånbok för att betala skadorna. vad spelar det för någon roll för dig?

Ursäkta att jag kommer in i er diskussion men bmwjohan börjar ju spåra ur ordentligt...

Vad det spelar för roll????? Bara det materiella tex. en ny bil ca 400000:- Hur faan ska du skita fram dom stålarna då????
För att inte tala om vad det kostar att bygga om huset för den som du kör på, om han kanske blir handikappad eller liknande!!!

Låter som resonemanget kommer från en trotsig tonåring.... :fakta

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jo men fortfarande vad spelar det för roll för andra ifall jag inte har trafikförsäkring?

visst jag kan inte slanta upp 400.000kr direkt utan jag lär få sitta och betala av hela mitt liv. det är inte som så att den jag kör på inte kommer att få någon ersättning. vad jag har förstått så blir det ingen skillnad för den som blir påkörd ifall jag har försäkring eller inte. det är bara för mig som det blir en jävla skillnad.
rätta mig om jag har fel.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
bmwjohan skrev:
jo men fortfarande vad spelar det för roll för andra ifall jag inte har trafikförsäkring?

visst jag kan inte slanta upp 400.000kr direkt utan jag lär få sitta och betala av hela mitt liv. det är inte som så att den jag kör på inte kommer att få någon ersättning. vad jag har förstått så blir det ingen skillnad för den som blir påkörd ifall jag har försäkring eller inte. det är bara för mig som det blir en jävla skillnad.

Så då ska jag vänta ett "helt liv" innan jag kan flytta in i mitt hus för att rullstolen inte kommer in genom ytterdörren???

"vad jag har förstått så blir det ingen skillnad för den som blir påkörd ifall jag har försäkring eller inte."

Vem FAAAAN ska betala allt då????? Jo, troligtvis vi andra försäkringstagare!!
Om du blir skyldig ca 1 mille så har du bara räntor att pröjsa på sisådär 5-6k i månaden!!!

Kom med vettiga argument. Egotänkande gör mig jä--igt sur. :fakta

Nu går jag hem.. svarar på nördiga inlägg åter imorgon kl0900.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nej men alltså jag tror att det funkar som så att det tas pengar från någon fond eller liknande.
alltså ifall jag kör på dig och det är mitt fel. du och din hoj får skador för 500.000kr, så tror jag att dessa pengar tas från "fonden" och ges till dig och så blir jag skyldig "fonden" 500.000kr som jag får betala av så snabbt som möjligt.
jag tror att det är så i alla fall.
eller?

nördigt och nördigt. jag tycker bara att det är bra att man reder ut hur såna här saker fungerar eftersom jag inte tror att det är speciellt många som har full koll på det(inte jag i alla fall).

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
bmwjohan skrev:

Det kostar samhället en massa pengar, inte försäkringspengar utan skattepengar om du gör på detta sättet.
Du kommer troligen inte kunna betala utan får leva som utslagen eller på existensminimum resten av livet.
Tycker du inte sånna saker spelar nån roll överhuvudtaget?
Sen att motparten nu ändå efter en del om och men får ut för skadorna är ju en annan story.
Tänk dig att alla skulle tänka som dig då blev det inga pengar till nånting, man fick stå för skadorna helt själv på varanndra.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
självklart vill man inte leva på existensminimum. vem vill det?

jag startade bara denna tråd av den anledningen att jag ville veta vad man får för straff ifall man kör oförsäkrat och blir haffad av polisen. jag har som jag skrivit tidigare redan tecknat en trafikförsäkring på hojen och jag frågar mest i det syfte att jag gillar att ha koll på saker. jag vill veta vad man får för straff för olika grejer. är helt enkelt rätt vetgirig av mig.

och det är fortfarande inte någon som har svarat på vad man får för straff. alla håller bara på och gnäller. någon måste väl veta.

börjar fundera på om jag inte ska ringa till snuten och fråga.

Last edited:

outsider

hojjen skrot, jag lika så.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200 ST -05
bmwjohan skrev:
jo jag skulle absolut kunna köra oförsäkrat ifall det kostar för mycket.

jag förstår mig inte riktigt på de människor som köper en hoj för kanske 50.000kr och sedan betalar en försäkring på 30.000-40.000 kr per år för att köra den. då är man riktigt rik eller så är man verkligen beredd att leva på vatten och bröd för att få köra hoj. tycker att många försäkringar är helt overkligt dyra.

tex på länsförsäkringar skulle jag få betala typ 32.000kr per år i helförsäkring. hojen kostade 25.000. varför skulle jag pröjsa 32.000? finns ingen logik i det. säg att jag pajar hojen. för att få den lagad betalar jag även en självrisk på en 15.000kr kanske. jag betalar då alltså totalt 32+15=47.000kr för att få min hoj lagad.
jag kan köpa en ny för 25.000kr.
finns ingen logik.

Prioriteringar man måste prioritera vad man vill syssla med jobbar ca 50 timmar i veckan för att ha råd med det jag vill göra samt skiter i krogen min försäkring hel/hel = 450:- VECKAN

Gämför det med en krogrunda inträde 100:- öl 60:-X8st sen så hittar men en liten tös som man försöker supa ner så man får med henne hem :D drinkar 76:-X5st sen så åker man taxi hem 200:- summa en kväll på krogen 1160:- hur många kvällar e du ute i månaden? :confused:

har man inte lust att prioritera, för att kunna vara med dom tuffa pojkarna å leka så ska man sätta sej på trampcykeln eller krypa ner i sandlådan igen och fortsätta drömma................... :fakta

låter hårt men så e det här i livet :fakta :notme

Last edited:

VTR-Johan

Muller o Buller
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Honda VTR1000F
bmwjohan skrev:
för det första så tror jag minsann att någon är psykiskt störd här på forumet...

.....Ja, DU!!! :fatta!

Att köra halvförsäkrat och utan stöld och brandförsäkring skadar bara din ekonomi.
Kör du på en människa som blir invalid eller t om dör, UTAN trafikförsäkring har du inte bara förstört hans eller hennes liv utan även ditt eftersom du kommer bli miljonskuldsatt och leva på existensminimum för resten av ditt liv. Då skulle nog förslaget med krossade knäskålar vara skönare!!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln