Köra på Nürburgring

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Skall ner till Tyskland och funderar på att svänga förbi Ringen. Har letat efter trådar här på forumet men hittar dom inte, kan någon länka?
Vad jag främst undrar är om man kan bara droppa in och köra eller måste man boka sig i förväg, står inget om det på deras hemsida. Är det någon som har andra tips mottages dom tacksamt.
 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Om banan är öppen så är det bara att betala och köra. Öppettider står på hemsidan.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Jag har skrivit det förr i dylika trådar. Välj en dag mitt i veckan att köra dina första varv då det ofta är helt galet med folk på söndagskörningarna. Med lite tur kan man få ett varv helt själv utan någon kommer och kör om.

Njut, för det är en vacker bana. :tummenupp
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Tack för svaren:)

Äsch, 20 km bansträckning och hur var det nu, 80 kurvor går väl plugga in, jag har ju en DVD:tungan (Herregud, jag som knappt hittar runt Anderstorp)

Nää, allvarligt talat så tänkte jag lägga ett uppvärmingsvarv och sen vid nästa varv haka på ett lämpligt fordon som verkar ha ett vettigt spår och lämplig hastighet.

Jag har skrivit det förr i dylika trådar. Välj en dag mitt i veckan att köra dina första varv då det ofta är helt galet med folk på söndagskörningarna. Med lite tur kan man få ett varv helt själv utan någon kommer och kör om.

Njut, för det är en vacker bana. :tummenupp

Shit, jag hade planerat att starta från Sverige en fredag och siktat in mig på just en söndag. Du anser alltså att det är definitivt värt att skjuta på resan och köra t. ex en tisdagkväll istället? Hotellen går ju att boka om.
 
Last edited:

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Jag har varit nere 2 gånger och kört bil där, har man otur är det tokmycket fordon på banan. Störst chans till "frivarv" är vardagar.

Helger med fint väder och när engelsmännen har semester är nog rätt jobbiga med mc. Olycksrisken ökar rejält. Det jobbiga med engelsmännen är att de inte är vana vid högertrafik, vilket innebär att alla inte fattar omkörningsreglerna.

Nu lät det här kanske lite negativt, men det är inte så illa som det låter! Banan är helt underbar, ett himmelrike på jorden! Människorna är jättetrevliga, naturen är vacker, maten är god osv. :Bugar

Det är lätt att bli beroende... :yoparty

...När det gäller boende så kan jag verkligen rekomendera något av alla Gasthaus som finns i närheten. Ett billigare och ofta trevligare alternativ till hotell. :)
 

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati SF 1098S
Tips är att stå och vänta vid grindarna vid öppning och ta paus mitt på dagen för att komma dit till innan stängning - förvånadsvärt många som inte är där tidigt/sent på dagen

Jag har bara kört bil där (och kommer nog aldrig testa att köra hoj där), mitt tips är att hålla mycket koll bak- hojarna där nere brukar vara helt värdelösa på det.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Tack för svaren:)

Shit, jag hade planerat att starta från Sverige en fredag och siktat in mig på just en söndag. Du anser alltså att det är definitivt värt att skjuta på resan och köra t. ex en tisdagkväll istället? Hotellen går ju att boka om.

Definitivt. Folk har bilarna med på släpkärra fullkittade med bur och urplockad inredning och kör fort som f-n(Porschar och ännu snabbare). Dessutom är det många andra turister på banan en söndag.

Trevlig resa. :)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
ta det lugnt bara. och tänk på, krockar du är det du som betala för eventuella tråsigar räcken osv. kan bli dyrt mkt fort.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Tack för svaren:)

Äsch, 20 km bansträckning och hur var det nu, 80 kurvor går väl plugga in, jag har ju en DVD:tungan (Herregud, jag som knappt hittar runt Anderstorp)

Nää, allvarligt talat så tänkte jag lägga ett uppvärmingsvarv och sen vid nästa varv haka på ett lämpligt fordon som verkar ha ett vettigt spår och lämplig hastighet.

.

Angående bansträckningen:
Nürnberg är ju sjukt lång, massa knixiga partier, mitt tips är om du har t.ex. Playstation 3 är att köpa senaste Gran Turismo (går bra med PS2:an och gamla Gran Turismo också) och lägga en MASSA varv. I senaste versionen är många utav bulorna med också.

Mitt tips handlar inte om att du skall lägga den snabbaste tiden utan handlar mer om att du vet om bansträckningen, för att på så sätt kunna njuta mer när du har masat dig ner till det "gröna helvetet".

Till skillnad mot vanliga trackdays med bara mc så måste du ha bra koll i backspeglarna. En del värstingbilar med tokrutinerade ringensmiskare kör sjukt fort!
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
ta det lugnt bara. och tänk på, krockar du är det du som betala för eventuella tråsigar räcken osv. kan bli dyrt mkt fort.

Stämmer ju inte alls.
Det är ditt f-bolag som pröjsar detta - om din försäkrning gäller på den banan.. då banan i vissa svenska f-bolags ögon ej är allmänväg, vilket den klasas som i Tyskland.



Så kolla din trafikförsäkrning innan O be om ett papper med undersikrift & datum, att din försäkrning gäller.
Räcker ibland inte att läsa de allmänna försäkrningsreglerna på ditt f-bolags hemsida.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Se upp i kurvorna så att inte någon otålig bilist tränger sig förbi på innern. Kommer att sluta illa. Ett bra tips är att släppa fram dem på raksträckorna. Annars kommer de förr eller senare att chansa. Då är det sen inbromsning på innern som gäller. Bilisterna kommer inte att förstå att de stjäl ditt spår genom kurvan.

Personligen skulle jag nog inte köra motorcykel där under turistkörningen. Känns helt enkelt för farligt. Lämna all prestige hemma.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Stämmer ju inte alls.
Det är ditt f-bolag som pröjsar detta - om din försäkrning gäller på den banan.. då banan i vissa svenska f-bolags ögon ej är allmänväg, vilket den klasas som i Tyskland.



Så kolla din trafikförsäkrning innan O be om ett papper med undersikrift & datum, att din försäkrning gäller.
Räcker ibland inte att läsa de allmänna försäkrningsreglerna på ditt f-bolags hemsida.

inte alls stämmer ju då inte alls ;)
inte alla försäkrings bolag som betala och alltid dör man inte heller.
kan ju även gäller saneringen av banan som kosta en slant.
är i alla fall bäst att man kolla upp detta och är medveten om eventuella kostnader man kan råka ut för. som vissa påpekade så finns det de som kör grymt mkt snabbare. kan lätt bli stressigt om man är osäker.
 

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Monster 1100 -09
Angående bansträckningen:
Nürnberg är ju sjukt lång, massa knixiga partier, mitt tips är om du har t.ex. Playstation 3 är att köpa senaste Gran Turismo (går bra med PS2:an och gamla Gran Turismo också) och lägga en MASSA varv. I senaste versionen är många utav bulorna med också.

Detta. Jag har aldrig varit där men kan banan utan och innan.
Thank you TV-spel! :banana :D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kollade upp försäkringläget hos IF förra året. Kör man motorcykel gällde inte försäkringen på ringen. Körde man däremot bil så gällde den däremot.

Åker ni ner så kolla noga upp vad som gäller för ert bolag,
inklusive IF. Har ingen anledning att tro att de ändrat villkoren till i år, men det är upp till var och en att noga undersöka. Rätt mycket står på spel om det värsta skulle inträffa.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Det finns domar i Svensk domstol där ett flertal försäkringsbolag förlorat och fått betala sina kunders fordon, räcken som gått sönder mm: och anledningen till detta är att just TURISTKÖRNINGARNA är enkom att jämställas med framfart på allmän väg enligt Tysk lag!!

Sen har inget försäkringsbolag möjlighet att särskilja motorcyklar och bilar vad beträffar försäkringsskyddet på Nürburgring pga Svenska lagar!!

Skönt att höra :tummenupp
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Angående bansträckningen:
Nürnberg är ju sjukt lång, massa knixiga partier, mitt tips är om du har t.ex. Playstation 3 är att köpa senaste Gran Turismo (går bra med PS2:an och gamla Gran Turismo också) och lägga en MASSA varv. I senaste versionen är många utav bulorna med också.

Mitt tips handlar inte om att du skall lägga den snabbaste tiden utan handlar mer om att du vet om bansträckningen, för att på så sätt kunna njuta mer när du har masat dig ner till det "gröna helvetet".

Till skillnad mot vanliga trackdays med bara mc så måste du ha bra koll i backspeglarna. En del värstingbilar med tokrutinerade ringensmiskare kör sjukt fort!

Kör forza III i så fall, gran turismo är ju.... b :gnissla

På forza har man ju porsche 962 att glida runt i, riktigt fint ;)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det finns domar i Svensk domstol där ett flertal försäkringsbolag förlorat och fått betala sina kunders fordon, räcken som gått sönder mm: och anledningen till detta är att just TURISTKÖRNINGARNA är enkom att jämställas med framfart på allmän väg enligt Tysk lag!!

Sen har inget försäkringsbolag möjlighet att särskilja motorcyklar och bilar vad beträffar försäkringsskyddet på Nürburgring pga Svenska lagar!!

Jag känner till rättsfallet du syftar på med den 996 GT3rs som försäkringsbolaget fick ersätta efter en rättegång. Vem som helst driver inte en sådan process. Rättsskyddet räcker inte till på långa vägar. Jag vet att bolagen betalat ut ersättningar efter det här fallet. Men jag skulle inte ta det för givet. Skulle t ex inte köra motorcykel där även om samma bolag sagt att det är OK med bil men inte med motorcykel. Kan själv tycka att det var märkligt att man gjorde åtskillnad. Samtidigt kan jag förstå det då riskerna bör vara betydligt mycket högre på motorcykel.

Hur kan man peka på tysklagstiftning när det gäller de svenska bolagen? Kolla på de engelska bolagen. Mig veterligen får engelskmännen köra med särskilda motorsportsförskringar på ringen eftersom bolagen frånskrivit sig ringen i sina villkor.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top