Köra skruvmejsel i pannan på en pitbull....

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,66000787_852__,00.html

Schäfer åt upp Malmöbos tumme
En 48-årig man som på söndagseftermiddagen var ute och rastade sin hund på Folksångsgatan i Malmö fick sin tumme avbiten av en ilsken schäfer.
Mannen mötte schäfern och dennes matte. Schäfern slet sig och hoppade på mannens hund, som fick flera bett. När husse försökte freda sin hund attackerade schäfern i stället 48-åringen och slet av honom höger tumme.
Ambulanspersonalen letade i området efter tummen, men hittade den inte, skriver Sydsvenskans nätsida. Förmodligen har fingret slukats av schäfern.
Den kvinnliga hundägaren försvann från platsen. Hon kändes dock igen och är nu misstänkt för brott mot lagen om tillsyn av hundar och katter.
TT
Publicerad: 2005-10-17
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Pb, amstaff, american bulldog, staffordshire bullterrier är inte farligar än någon annan hund i jämförbar storlek. Men det är klart är det ett fucko som har hunden och aktivt lär den och vara aggresiv så blir vilken hund som helst farlig. Personligen så är jag dock mer rädd för schäfer och doberman än pb, amstaff. Har bara goda erfarenheter av amstaff och pb, har ägt rasen själv och gjort nåt så ovanligt som att träna den i agility, gick hur bra som helst. Tyvärr så blev hunden sjuk så den fick avlivas. Alla förståsigpåare och experter kan gasta o skrika hur mycket dom vill om rasers falrighet, i slutändan är det ägaren som fostrat hunden som fått den till det den är, inte rasen. Instinktivt så är pb/amstaff och övriga sk kamphundar (däribland boxer) snälla mot människor, detta för att aggresivt beteende mot människor avlades bort när hundarna användes till kamp i början av 1900 talet. Det måste finnas en anledning till att Staffordshire Bullterrier går under smeknamnet nannydog. Fö är den hund som toppar bitstatistiken mej veterligt Golden Retriever.
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Blackninja skrev:
Hur är statistiken uträknad?

Är det ras / totala bett så klart att Golden kommer högre än Pitbull, det finns väl en himla massa fler Goldens?

Finns det statisktik på bett / antal av varje ras?

Nyfiken:)

Kan det dessutom vara skillnad på typen av bett? (När det gäller statistik så får man försöka se bakom siffrorna. Typ trafikolyckor 567, varav dödliga 48)
Golden: Bett/nyp i handen på en jäkligt dryg unge som petar den i ögonen??
"Kamphund": Bett-biter sig fast-tappar grepp- nytt bett??

Det är sällan man hör om Goldenretrivers som fått tokspel???

Bara en tanke.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Flamma77 skrev:
Kan det dessutom vara skillnad på typen av bett?

Där slog du huvudet på spiken, alla "min pitbull är jättesnällast och totalt ofarlig"-glömmer detta i allt sitt gastande. Dessutom kan vi ju testa att byta ut hela Goldenbeståndet mot Pitbulls och liknande hundar så ska vi se hur mycket det kommer att bitas....

Jag har inget emot att folk som verkligen vet vad de sysslar med skaffar en pitbull eller amstaff. Men man blir riktigt mörkrädd när folk på fullt allvar tror att det inte finns någon som helst skillnad mellan hundraser utan det är ägarna som gör skillnaden, det är såna människor som sk kamphundar blir riktigt otäcka ihop med.
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Chris Ash skrev:
Där slog du huvudet på spiken, alla "min pitbull är jättesnällast och totalt ofarlig"-glömmer detta i allt sitt gastande. Dessutom kan vi ju testa att byta ut hela Goldenbeståndet mot Pitbulls och liknande hundar så ska vi se hur mycket det kommer att bitas....

Jag har inget emot att folk som verkligen vet vad de sysslar med skaffar en pitbull eller amstaff. Men man blir riktigt mörkrädd när folk på fullt allvar tror att det inte finns någon som helst skillnad mellan hundraser utan det är ägarna som gör skillnaden, det är såna människor som sk kamphundar blir riktigt otäcka ihop med.

För en gångs skull håller jag med C.Ash. Detta måste innebära att vi nu rör oss med en absolut sanning.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag mötte förra grannens jätte rottweiler i trappen när jag kom i skinnstället, Jag sträckte fram handen och skulle hälsa på den som vanligt och den jäveln högg efter mig, som tur var missade han precis men jag kände tänderna på ett finger. Den som var så snäll å hade aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaldrig gjort så innan. Skönt att dom har flyttat.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
sEiKo skrev:
Men herre gud hur en del resonerar...

Skaffa katt kanske, den är iallafall inte så hög procent rädd för även om samma regler för koppel och tillsyn finns för katten.

TISSEMISSS KSSS KSSS KSSSS
 

Mago

I am Sofa King
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Kavasaki ZX-7R -97 *såld*
Rigge skrev:
Jag mötte förra grannens jätte rottweiler i trappen när jag kom i skinnstället, Jag sträckte fram handen och skulle hälsa på den som vanligt och den jäveln högg efter mig, som tur var missade han precis men jag kände tänderna på ett finger. Den som var så snäll å hade aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaldrig gjort så innan. Skönt att dom har flyttat.

Hade du frågat om du fick klappa honom då? :) Om ni kände varandra och du brukade hälsa är väl en annan sak, men finns väl inget värre än folk som dyker på och ska klappa så fort de ser en hund.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Mago skrev:
Hade du frågat om du fick klappa honom då? :) Om ni kände varandra och du brukade hälsa är väl en annan sak, men finns väl inget värre än folk som dyker på och ska klappa så fort de ser en hund.

Det är bara 3 lägenheter i mitt hus så jo jag känner dom ganska bra, brukade hälsa på jycken för att den skulle lugna ner sig lite, vem vet kanske fick frispel när jag hade skinnställ på mig, eller så sträckte jag fram handen för fort. Jag gillade aldrig den hunden efter det.
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Rigge skrev:
Det är bara 3 lägenheter i mitt hus så jo jag känner dom ganska bra, brukade hälsa på jycken för att den skulle lugna ner sig lite, vem vet kanske fick frispel när jag hade skinnställ på mig, eller så sträckte jag fram handen för fort. Jag gillade aldrig den hunden efter det.

Jag lovar att hunden var räddare än du om den aldrig sett dig i skinnet förut. :tungan

Fast en hund är ju inte för säker på sig själv när/om den bits. :gnissla
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
Igår när jag var ute och gick kom plötstligt en pittbull rusandes mot mig. Den var jätteglad och ville leka, så jag lekte lite med den. Kan förstå att vissa människor blir rädda när det händer en sån grej, men oftast är hunden bara glad.

Jag har nästan alltid våran hund lös när vi är ute och går(inte på stan), det är en Riesenschnauzer. Hon är väldigt lydig och snäll, går alltid lös på våran gård. När det går förbi hundar så bryr hon sig inte ens, hon ligger kvar och tittar bara. Men hon är väldigt vaktig av sig och ganska tuff i psyket.

Tycker förövrigt att det är en ganska dum idé att förbjuda sk "kamphundar".
 

Bifogat

  • Bild 081 (Small).jpg
    Bild 081 (Small).jpg
    50.3 KB · Visningar: 35

skerfe

Blåbärspaj
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Sv 650
Det är fantastiskt hur många människor det finns som inte har den blekaste aning om vad dom snackar om men ändå känner något behov av att ventilera sina totalt ogrundade åsikter. :kocko

Det finns inga fall i Sverige där en renodlad pitbull attackerat en människa. Samtliga "mördarhunds-attacker" har troligtvis skett av en blandningar av hundraser. Mer än möjligt har pitbull vart en del av blandningen.

Pitbull är inte aggressiv mot människor. Däremot är många exemplar ganska intoleranta mot andra hundar. Om man korsar en pitbull och en vakthund tex rottweiler så kan resultatet bli en hund som är intolerant mot människor.

Man blir ganska trött av alla opålästa tramsare som gnatar med sina argument om att pitbull kan låsa käkarna osv. :huvet Att en hund kan låsa sina käkar är en anatomisk omöjlighet!

Många verkar tro att en pitbull är en stor hund. Dom väger ungefär 18-29 kg. Inte speciellt stor alltså. Är dom större är det en korsning.

Istället för att fundera huruvida s.k. kamphundar ska förbjudas tycker jag ni ska fundera på hur mycket ni blir påverkade av media. :va

Besök gärna www.pitbull.nu och skapa er en egen uppfattning! :tummenupp

/Skerfe
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
skerfe skrev:
Det är fantastiskt hur många människor det finns som inte har den blekaste aning om vad dom snackar om men ändå känner något behov av att ventilera sina totalt ogrundade åsikter. :kocko

Det finns inga fall i Sverige där en renodlad pitbull attackerat en människa. Samtliga "mördarhunds-attacker" har troligtvis skett av en blandningar av hundraser. Mer än möjligt har pitbull vart en del av blandningen.

Pitbull är inte aggressiv mot människor. Däremot är många exemplar ganska intoleranta mot andra hundar. Om man korsar en pitbull och en vakthund tex rottweiler så kan resultatet bli en hund som är intolerant mot människor.

Man blir ganska trött av alla opålästa tramsare som gnatar med sina argument om att pitbull kan låsa käkarna osv. :huvet Att en hund kan låsa sina käkar är en anatomisk omöjlighet!

Många verkar tro att en pitbull är en stor hund. Dom väger ungefär 18-29 kg. Inte speciellt stor alltså. Är dom större är det en korsning.

Istället för att fundera huruvida s.k. kamphundar ska förbjudas tycker jag ni ska fundera på hur mycket ni blir påverkade av media. :va

Besök gärna www.pitbull.nu och skapa er en egen uppfattning! :tummenupp

/Skerfe


Personligen skiter jag i om 0,16 tusendels promille är galen, de kan snurra huvet 360 grader eller flyga...

Så länge det finns folk som är rädda och att det förekommer attacker, oavsett ras, så ska det vara..

Licens på dem och ALLTID koppel bland annat folk..
 
Last edited:

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
wd
Hoj
Ingen
Skaffa en leonberger. Stora som as och snälla som få. Vår lille unghund (1.5 år) väger ca 75-80 kilo, kan sätta upp tassarna på min fars (1.90) axlar utan problem men när Max skall leka med ungar nosar han dom bara lätt på ansiktet. På mig flyger han :3freak
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Rigge skrev:
Det skulle jag ju mått bättra av att veta om den träffat handen på mig.

Nä, men du kanske skulle må bättre av att veta att hundar kan vara rädda för människor. Så nästa gång du inte ser normal ut i hundens ögon är lite försiktigare.

Personligen är jag mer rädd för chihuahuor. Fattas bara att det kommer någon mindre begåvad ägare med en valp smugglad från något av "öststatsländerna", som visar sig vara rabiessmittad. :död
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top