Köra skruvmejsel i pannan på en pitbull....

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
OLJEKYLD GSXR skrev:
Det funkar faktiskt bra att dragkampas med Gizmo, han har inte visat tendenser till att bli för härjig, men det rekommenderas ju inte att kampas alltför ofta, fast även om man kampas en gång om dagen så märker jag ingen skillnad.

Det rekommenderas inte?! Vem har du hört det från? Samma människa som hävdar att man inte får säga nej till en staffe, amstaff, APTB och alla dess blandningar, för att hunden då skulle bli aggressiv?!
Du kanske oxå skulle behöva läsa på om rasen och inte bara lyssna på EN person som TYCKER...
Per.. Det handlar inte om OM man kampas, utan att man ser till att hunden vet om att LEKEN är slut, när den är det....

/FW

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Men herre gud hur en del resonerar...
Hundar ÄR ROVDJUR och potentiellt farliga.
DU som hundägare vet aldrig vad som rör sig i skallen på din hund, omöjligen, aldrig nånsin.
Jag är själv hundägare men verkar ha fattat det där med ansvar bättre än vissa.
På allmän plats ska hunden vara kopplad(eller på annat sätt kontrolleras likvärdigt med koppel).
Det finns folk som är hundrädda, lika som det finns folk som tycker det är läskigt med spindlar, ormar, Höga höjder, blod m.m.
För att kunna fungera tillsammans med andra människor gäller det att ha förmågan att känna empati.
Empati=förmågan att sätta sig in i hur andra människor mår och känner sig.
Kan du inte det ska du bo för dig själv i skogen där du kan ha din hund springandes lös hur mycket du vill.
Skaffa katt kanske, den är iallafall inte så hög procent rädd för även om samma regler för koppel och tillsyn finns för katten.

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Hundar är rovdjur. Det är förbjudet att ha rovdjur som husdjur i Sverige.

Att hundar är undantagna är för att de "alltid" funnits som husdjur.

Vänd på steken, vad skulle du säga om en tiger kommer springandes lös mot dig på stan? Eller en varg? På vilket sätt skiljer det sig en stor hund gör detta? Ingen stor skillnad egentligen.

Nu behöver man väl inte vara så hård att man gör ett totalförbud, men att hunden alltid ska vara kopplad utomhus är väl den självklaraste sak i världen. En annan grej som är bra är om ägaren väger något mer än hunden, så inte hunden leder ägaren istället för tvärtom. Har sett allt för många exempel där personer kämpar för att hålla i sina bångstyriga hundar.
Med andra ord: Licens för att ha hund samt ett koppelkrav borde vara en förutsättning för att få ha hund.

Last edited:

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Bo_jahn skrev:
Vänd på steken, vad skulle du säga om en tiger kommer springandes lös mot dig på stan? Eller en varg? På vilket sätt skiljer det sig en stor hund gör detta? Ingen stor skillnad egentligen.
Ja du. Att jämföra en Panthera Tigris med en hund, är som att jämföra bu med bä. En tiger är ett utpräglat ensam-djur med bestämda revir, som endast sällar sig till andra tigrar vid parning. En tiger blir ca 1 meter och mer i mankhöjd, ca 4 meter lång och kan väga över 300 kg. En tiger kan fälla en fullvuxen hjort med ett enda slag med tassen.

Världens största hund, den irländska varghunden, blir även den runt metern i mankhöjd, men väger inte mer än 55-70 kilo. Generellt för alla hundraser är att dom är flockdjur, men skilljer sig från ras till ras i behovet av att klättra i rang.

En Rottweiler börjar t.ex redan sina försök till rang-klättring redan vid en så ung ålder som 13 veckor, medans en tax t.ex aldrig försöker att ta över ledar-posten.

Och vargar, som har väldigt många egenskaper som en hund har, skilljer sig på det sättet att den inte befinner sig i samma flock som människan, och heller inte ser människan som ett byte. Därför anfaller inte vargar människor. Enda gången en varg skulle anfalla en människa är om 1, den är skadad eller sjuk. 2, den är hotat och inte har någonstans att fly.

Bo_jahn skrev:
Nu behöver man väl inte vara så hård att man gör ett totalförbud, men att hunden alltid ska vara kopplad utomhus är väl den självklaraste sak i världen. En annan grej som är bra är om ägaren väger något mer än hunden, så inte hunden leder ägaren istället för tvärtom. Har sett allt för många exempel där personer kämpar för att hålla i sina bångstyriga hundar.
Med andra ord: Licens för att ha hund samt ett koppelkrav borde vara en förutsättning för att få ha hund.

Nej det är inte alls självklart att en hund alltid ska vara kopplad. Licens kan jag hålla med om för vissa arter. Vikten på ägaren jämförd med hundens spelar ingen roll.

De hundar som har och kommer att bita en människa gör det av några enkla anledningar:

1, den är skadad eller sjuk.
2, den känner sig hotat och kan inte fly.
3, den vill klättra i rang.
4, den följer flocken och gör som flockledaren (som i artikeln som denna tråden handlar om).

Hade ni hängt med på biologi-lektionerna i skolan så hade vi inte haft så många dumma kommentarer. Och som vanligt med alla rädslor, så handlar även rädsla för hundar enbart om er okunskap.

Pawwe

SDK Socio#2533
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 1000SS -06
CJ900RR skrev:
Ja du. Att jämföra en Panthera Tigris med en hund, är som att jämföra bu med bä...

Bra förklarat, men det e bara en sak som stör mig. Kan du inte byta Avatar? Jag blir så jävla yr i huvudet. Men jag kan liksom inte ge fan i att titta :tungan :3freak

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
watson skrev:
Det rekommenderas inte?! Vem har du hört det från? Samma människa som hävdar att man inte får säga nej till en staffe, amstaff, APTB och alla dess blandningar, för att hunden då skulle bli aggressiv?!
Du kanske oxå skulle behöva läsa på om rasen och inte bara lyssna på EN person som TYCKER...
Per.. Det handlar inte om OM man kampas, utan att man ser till att hunden vet om att LEKEN är slut, när den är det....

/FW

Varför skulle man inte få säga nej till de raserna? Vem har sagt det? Jag säger nej till Gizmo och han vet vad det betyder och blir inte aggresiv för det. Är det hans mamma som har sagt det? Hon och jag har inte alltid samma uppfattning om vad som funkar. Det om leken och avslutet nämnde jag ju i ett inlägg tidigare, och dessutom kampas jag ju rätt ofta med honom utan att det har påverkat honom negativt. Jag lyssnar på Gizmos lärare och så testar man ju saker och ser vilken metod som är bäst, och hon sa att man inte ska kampas för ofta för att det förstärker det medfödda beteendet, men det är ju klart att alla hundar påverkas olika av det. :)

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
CJ900RR skrev:
Ja du. Att jämföra en Panthera Tigris med en hund, är som att jämföra bu med bä. En tiger är ett utpräglat ensam-djur med bestämda revir, som endast sällar sig till andra tigrar vid parning. En tiger blir ca 1 meter och mer i mankhöjd, ca 4 meter lång och kan väga över 300 kg. En tiger kan fälla en fullvuxen hjort med ett enda slag med tassen.

Världens största hund, den irländska varghunden, blir även den runt metern i mankhöjd, men väger inte mer än 55-70 kilo. Generellt för alla hundraser är att dom är flockdjur, men skilljer sig från ras till ras i behovet av att klättra i rang.

En Rottweiler börjar t.ex redan sina försök till rang-klättring redan vid en så ung ålder som 13 veckor, medans en tax t.ex aldrig försöker att ta över ledar-posten.

Och vargar, som har väldigt många egenskaper som en hund har, skilljer sig på det sättet att den inte befinner sig i samma flock som människan, och heller inte ser människan som ett byte. Därför anfaller inte vargar människor. Enda gången en varg skulle anfalla en människa är om 1, den är skadad eller sjuk. 2, den är hotat och inte har någonstans att fly.

Nej det är inte alls självklart att en hund alltid ska vara kopplad. Licens kan jag hålla med om för vissa arter. Vikten på ägaren jämförd med hundens spelar ingen roll.

De hundar som har och kommer att bita en människa gör det av några enkla anledningar:

4, den följer flocken och gör som flockledaren (som i artikeln som denna tråden handlar om).

Hade ni hängt med på biologi-lektionerna i skolan så hade vi inte haft så många dumma kommentarer. Och som vanligt med alla rädslor, så handlar även rädsla för hundar enbart om er okunskap.

Jag kan min biologikunskap utmärkt bra, tack så mycket. Men till skillnad från vissa så verkar jag tänka längre än näsan räcker och det är förstås obekvämt när man inte har några hållbara argument själv.

Jag noterade att du inte tog notis om att hundar är ett rovdjur och därmed borde vara förbjudna att hålla som husdjur enligt svensk lag. Jag vet mycket väl hur en tiger fysiska beskaffenhet är och dess levnadsvanor. Likaså vargar. Jämförelese var grundad i hur många som faller offer för dylika djur varje år. Kan vi vara överens om att en tiger är farligare än en geting? Men eftersom fler dör av getingstick, vilken är det största problemet för samhället? Jag tror du kan gissa vad jag tycker, om du tycker tvärtom så visst.

Klart förresten att vikten på ägaren spelar roll, om du fäster hunden i ett 10 tons klippblock så kan jag garantera att den inte går någonstans. Här pratar jag om hundar som har en tendens att dra iväg, för det har merparten av de hundar jag sett. Tyvärr.

Men du verkar ha glömt en sak: Ge mig några bra skäl till varför folk ska tillåtas ha ett i många fall oberäkneligt rovdjur springa fritt i tätbebyggt område? Det är den punkten jag anser att det faller på, jag kan inte hitta några bra skäl alls.

Last edited:

walleskydive

Speedoholic
Gick med
31 May 2005
Hoj
GIXXER 750-96
Pittbullshit

HönaPower skrev:
...skulle jag ha gjort...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,713274,00.html

Räcker det inte snart?
Hur många ska behöva bli söndertuggade av dessa satans påfund till missfoster innan allmänheten inser att dom bara ska förbjudas!!

Ok ok...nu kommer allt snack om att det inte är den söta hundens fel, utan ägarens!

Det SKITER jag i....om en sån där jävel ens nosar för mycket på mig så knäcker jag nacken på den direkt.

Nån som håller med? :rolleyes:
Håller med fullständigt!
Varför avla fram dessa missfoster,till vilken nytta,när det ändå är förbjudet
att bedriva hund-kamper?Lägg ner,utrota rasen.Finns så många andra stabilare raser.Leder ändå bara till att dom kommer i händerna på massa
osäkra människor som känner sig hotade eller har dåligt självförtroende!
PITTBULL MATTAR O HUSSAR = :kocko

Last edited:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
CJ900RR skrev:

Hade du inte varit så okunnig så hade vi kanske inte haft så många människor som var hundrädda.

Koppel på vissa ställen är ett måste, det finns ingen hundägare som har så bra pli på hunden att den alltid går att lite på till 100%.
Det är ett djur och kommer aldrig bli annat än det, oavsett hur många coola trix du lär det.
Lägg till några till punkter på listan.

5, Det är en felavlad ras som har "kortare stubin" än andra hundar/ har fysiska/mentala defekter som gör den mer benägen att attackera.

6, Det är en felavlad ägare som har hunden som tror att det är nån slags jävla leksak/kramdjur och bara gullar med den så hunden aldrig fattar när den gör fel eller ens vem som bestämmer.

7, Jaktinstinkt/vallningsinstinkt finns hos de flesta hundar, mer eller mindre.
Oavsett hur bra pli du tycker du har så kan hunden få en knäpp, precis som människor faktiskt, vi är inte heller mer komplicerade än det.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
OLJEKYLD GSXR skrev:
Varför skulle man inte få säga nej till de raserna? Vem har sagt det? Jag säger nej till Gizmo och han vet vad det betyder och blir inte aggresiv för det. Är det hans mamma som har sagt det? Hon och jag har inte alltid samma uppfattning om vad som funkar. Det om leken och avslutet nämnde jag ju i ett inlägg tidigare, och dessutom kampas jag ju rätt ofta med honom utan att det har påverkat honom negativt. Jag lyssnar på Gizmos lärare och så testar man ju saker och ser vilken metod som är bäst, och hon sa att man inte ska kampas för ofta för att det förstärker det medfödda beteendet, men det är ju klart att alla hundar påverkas olika av det. :)

Ja... Hans mamma har i de flesta fallen nollkoll på vad det är hon gör... Det finns en anledning till att Gizmo börjar betee sig nu och var en hundastrof i möblerade rum tidigare.

@walleskydive:
För inte så fasligt många år sedan var det schäfern som var den "balla hunden". Schäfern var oxå "sönderavlad" under ung. samma tid (aggresivt beteende, höftsjukdomar osv), men nu har man fått ganska bra ordning på rasen. En schäfer som man jobbar med har ju visat sig vara väldigt bra i många ändamål som tex, polishund, väktarhund, knarkhund osv. Ska vi sluta avla på raser som faktiskt gör nytta för människan och istället bara avla vavvor eller pappilloner? Föresten så kan även vavvor och pappisar bitas, och man kan nog dö av blodförgiftning så vi skiter i dem oxå?!
Även om DU inte har kunskap om raser som APBT, staff, amstaff, så kan jag försäkra dig om att även DE raserna hjälper MÄNNISKAN. Det utbildas just nu, i just dessa raser, hundar som räddningshundar.

/FW

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Detta citat ur gammeltråden tycker jag är bra....

tob skrev:
Uttalanden som att man litar 100% på sin hund och att den ALDRIG skulle göra nåt är rent löjliga uttalanden som enbart speglar en katastrofal okunskap och ett farligt förmänskligande av djuret i kopplet.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Intressant det där. En hund som är framavlad för kamp, enbart för kamp försvaras med näbbar och klor av en del. Vad påminner det mej om här... nu minns jag... USA's vapenlobby? :va

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
Blip skrev:
Intressant det där. En hund som är framavlad för kamp, enbart för kamp försvaras med näbbar och klor av en del. Vad påminner det mej om här... nu minns jag... USA's vapenlobby? :va
:rofl

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det otäckaste är väl egentligen att så många hundägare verkar ha total oförståelse för hur farliga deras djur KAN vara...

"Jag trodde bara han ville hälsa... han är ju alltid så lugn o snäll annars... världens goaste jycke med barn... trodde aldrig han skulle bita armen av nån......"

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
heimdal skrev:
antar att du syftar på mig.. å de jag ville ha fram va att jag ser helst att hundar måste vara kopplade "in public"

Ok, låter ju mindre radikalt.
Håller helt o hållet med om att hundägare som inte är 110 & säkra på att deras hund inte springer fram till någon bör hålla dem kopplade.

Om man inte fixar det som hundägare förtjänar man en jävla utskällning av de som känner sig drabbade.

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag håller delvis med om dragkampen, men inte helt. Det är viktigt för hunden att få vinna, det stärker självförtroendet och gör hunden mer säker. VAd som är viktigt är att kunna avbryta leken för att hunden ska förstå att den ska rätta sig efter det du vill.
Hej! Jag håller med dig! Du är ju inne på samma spår som mig, att poängen är att visa hunden vem som bestämmer, men han får ändå aldrig tro att han Kan vinna över husse om han vill det, tror jag. De har mamma sagt iaf! :)

Last edited:

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Hur är statistiken uträknad?

Är det ras / totala bett så klart att Golden kommer högre än Pitbull, det finns väl en himla massa fler Goldens?

Finns det statisktik på bett / antal av varje ras?

Nyfiken:)

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
r1
Smeddie skrev:
Kan ju bero på att du är en idiot .. idiot.

Nä men allvarligt. Jag kan väl inte vara en idiot för att andra är födda i farstun.
Att du därimot stöder taliban regimen tyder verkligen på idioti ifrån din sida, att dessutom utövar våld på yngre människor och hundar tyder på ren dårskap.

Du borde spärras in på ett mentalsjukhus.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln