Körde på ett LO-djur

Status
Ej öppen för fler svar.

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
t-quick skrev:
Allt kändes bra la mig på 160-200 inte en bil ute

Jag kommer att tänka på den gamla tecknade filmen "Bambi meets Godzilla".
Killen på MC:n är Bambi. De faror som lurar i omgivningen får symboliseras av det som dyker upp på filmen.

http://medial.com/bambi.zip (.avi = Windows Media Player)

Bifogat

• lodjur.jpg
    lodjur.jpg
    47.8 KB · Visningar: 65
Last edited:

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
636
El Garto skrev:
Menar du det inlägget där jag berättade att jag kört på ett rådjur?
Jag var kanske lite otydlig. Jag såg på flera hundra meters avstånd att rådjuret stod på vägens mittmarkering. Bromsade in och höll ca 40 20-30 meter innan rådjuret. Precis när jag skulle passera så hoppade naturligtvis rådjuret åt höger rakt framför bilen, tvärnit som näästan räckte till. Jag tror att skillnaden i hastigheten jag höll och lodjursmannens hastighet var betydande, eller.

Nu blev det ju riktigt roligt, du menar att du såg ett velande rådjur mitt på vägen, på flera hundra meters håll och ändå valde att passera det i en hastighet som var för hög för att du skulle kunna stanna när det hoppade ut framför bilen? Och du anser dig vara lite bättre än trådskaparen som överraskades fullständigt av ett djur som kom springande in på vägen just framför honom? Hur är nu trafikens grundregel vad gäller hastighetsanpassning, man är skyldig att hålla en hastighet sådan att man kan stanna för varje hinder som kan kan tänkas uppstå? Känns som att rådjursincidenten hade kunnat förutses. För att anknyta till djurtemat: Den där hästen du sitter på nu känns lite för hög för dig, kanske prova en liten ponny istället? :hihi

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
sajk skrev:
sgtpepper, jag tror du får så mkt skit av alla för att det lät som du hävdade att olyckan hade kunnat förhindras genom lägre fart.
Har jag fått mycket skit? Ett par enstaka halvidioter kallar jag inte för mycket. Tvärtom tycker jag att lodjursdödaren fått sig en ordentlig skopa ovett som sig bör.

detta är ju bara spekulationer och går ju knappast att bevisa, viltolyckor sker ju hela tiden (djur har en tendens att springa ut precis framför saker som låter och lyser starkt frammåt) och trots en låg hastighet så går dom tyvärr inte alltid att förhindra...
Killen kör i 170 på en mörk landsväg och lyckas köra på ett av Sveriges 1500 lodjur, något som han tror är en huskatt (!) och skiter i att rapportera. Sen lipar han på ett publikt forum och förväntar sig snälla ord och klapp på kinden? Herrejesus så jävla dumt. Jag tar mig för pannan.

Trött

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
R1
El Garto skrev:
Menar du det inlägget där jag berättade att jag kört på ett rådjur?
Jag var kanske lite otydlig. Jag såg på flera hundra meters avstånd att rådjuret stod på vägens mittmarkering. Bromsade in och höll ca 40 20-30 meter innan rådjuret. Precis när jag skulle passera så hoppade naturligtvis rådjuret åt höger rakt framför bilen, tvärnit som näästan räckte till. Jag tror att skillnaden i hastigheten jag höll och lodjursmannens hastighet var betydande, eller.
Nää, har inte ett skit med hastigheten att göra, i fel terräng, då är alla hastigheter för höga! det e djuret som avgör, inte du!!! :död

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
henlin skrev:
Hur är nu trafikens grundregel vad gäller hastighetsanpassning, man är skyldig att hålla en hastighet sådan att man kan stanna för varje hinder som kan kan tänkas uppstå?

Det lär ska vara ganska breda vägrenar där uppe i Kalix så kanske man klarar att efterleva det även på en ZX-7R ? :7peta

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
sgtpepper skrev:
Har jag fått mycket skit? Ett par enstaka halvidioter kallar jag inte för mycket. Tvärtom tycker jag att lodjursdödaren fått sig en ordentlig skopa ovett som sig bör.

Killen kör i 170 på en mörk landsväg och lyckas köra på ett av Sveriges 1500 lodjur, något som han tror är en huskatt (!) och skiter i att rapportera. Sen lipar han på ett publikt forum och förväntar sig snälla ord och klapp på kinden? Herrejesus så jävla dumt. Jag tar mig för pannan.

Vad är det för folk på det här forumet egentligen? Trodde det var normala Svenssons som satt här. Tydligen inte. Varför blir ni (speciellt du sgtpepper) så upprörda över att han kört över ett Lodjur? Hade det varit ett Rådjur hade ingen brytt sig om att skriva några spaltmeter över rådjurets sista minut i livet.

Samma sak med älgjakten. Nu kommer östermalmstalibanerna och säger att jägarna utsätter djuren för onödigt lidande. Vilket är smärtsammast för älgen/rådjuret; att krocka med en bil / bli strypt av ett lodjur / få en kula genom hjärtat alt lungan som de dör av knall och fall? Skulle jägaren mot förmodan missa (skadeskjuta) så sätter man in hunddrev efter djuret och söker upp det.

Kontentan: Det är ett djur han kört på. Hallå! Det utrotas ett antal arter varje år här i världen och vem av er är rätt man att bestämma att ett lodjur har så mycket högre signifikans än ett rådjur att det i det här fallet är föraren som får bära hundhuvudet? Tråkigt på Lodjuret men vi har LO-djur så det räcker och blir över :hihi

Skärp er!

Marvin750

Computer says no...
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
CBR 929
goodspeed skrev:
Vad är det för folk på det här forumet egentligen? Trodde det var normala Svenssons som satt här. Tydligen inte. Varför blir ni (speciellt du sgtpepper) så upprörda över att han kört över ett Lodjur? Hade det varit ett Rådjur hade ingen brytt sig om att skriva några spaltmeter över rådjurets sista minut i livet.

Samma sak med älgjakten. Nu kommer östermalmstalibanerna och säger att jägarna utsätter djuren för onödigt lidande. Vilket är smärtsammast för älgen/rådjuret; att krocka med en bil / bli strypt av ett lodjur / få en kula genom hjärtat alt lungan som de dör av knall och fall? Skulle jägaren mot förmodan missa (skadeskjuta) så sätter man in hunddrev efter djuret och söker upp det.

Kontentan: Det är ett djur han kört på. Hallå! Det utrotas ett antal arter varje år här i världen och vem av er är rätt man att bestämma att ett lodjur har så mycket högre signifikans än ett rådjur att det i det här fallet är föraren som får bära hundhuvudet? Tråkigt på Lodjuret men vi har LO-djur så det räcker och blir över :hihi

Skärp er!

Hade det varit ett rådjur så hade inte den här tråden skapats....

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
636
gunnar_gt750 skrev:
Det lär ska vara ganska breda vägrenar där uppe i Kalix så kanske man klarar att efterleva det även på en ZX-7R ? :7peta

Tyvärr är vägrenarna på tok för smala på alla mina favoritvägar, jag hoppas verkligen att pengarna från Stockholms trängselavgifter används för att råda bot på det problemet. :lol Tills dess klarar jag mig bra på mitt relativt rymliga samvete vad avser trafikförseelser, precis som resten av forummedlemmarna. Skenheligheten är bland det roligaste med det här forumet, tyvärr är den också huvudorsaken till ilskan som genomsyrar den här tråden (förutom sgtpeppers kanske, kan han vara den återfödde Jesus, förbannad i största allmänhet inför en eventuell repris på uppspikandet?).

Tusentals medlemmar, ständigt i färd med att bryta mot alla upptänkliga trafikregler, och alla är de fullständigt övertygade om att just de gör det på sätt som inte äventyrar säkerheten. Självklart gör vissa av oss saker som är dummare än andra, och dit hör kanske att köra 170 i mörker (även om jag gjort det själv, så sent som ikväll faktiskt, och förmodligen kommer att göra om det). Risken för att en olycka ska inträffa är mångdubbelt större än vid motsvarande körning i dagsljus, och då är den redan mångdubbelt större än vid körning i lagstadgad hastighet osv, ända tills man går bredvid sin motorcykel iförd full skyddsutrustning, för man vill ju inte äventyra säkerheten...

Vad som är intressant är att för varje hopkok av egna och faktiska trafikregler som en enskild Sporthojsmedlem väljer att kalla "säker körning" går det konstruera scenarion där olyckan varit omöjlig att undvika, även om hastigheten varit betydligt lägre, kanske tom lagenlig :lol . Just en sådan olycka var det förmodligen som trådskaparen råkade ut för, och även om han med sitt körsätt samtidigt utsatte sig för mängder av helt onödiga risker tycker man att tanken "Det kunde ha varit jag" borde hunnit passera genom ett par huvuden innan armén av käppviftarflinos mobiliserades.

Till trådskaparen vill jag bara säga, jag är uppriktigt glad att du klarade dig utan skador, jag ser tveklöst hellre att en människa är i livet än ett lodjur, även om människan är en sån där köra-fort-i-mörkret-kille (hej broder!).

Och till er som ville vrida debatten mer åt det filosofiska hållet och se t-quicks olycka som det senaste exemplet på människans övergrepp mot naturens rättmätiga ägare djuren: Hoppas Tartex-mackan till frukost imorgon smakar bra och att ni inte blir svettiga om fossingarna i syntetskorna, för jag kan inte tänka mig att så moraliskt högtstående individer väljer att äta eller klä sig i delar av djur, som i likhet med dem själva BARA HAR ETT LIV, eller hur det allra mest hjärteknipande inlägget nu var formulerat.

(Och ja, jag är medveten om att jag nu verkligen sänkt garden för den händelse att de användare jag i sista stycket pikade lite lätt alla skulle visa sig vara registrerade av Dennis Lyxzén eller likasinnade, men det kändes ganska riskfritt).

Last edited:

steman

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
YZF 1000R
sgtpepper skrev:
Lodjursdödaren fått sig en ordentlig skopa ovett som sig bör.

Hur tänker du nu?
Är du så självgod? Tror du på fullaste allvar att en viltOLYCKA inte kan hända dig?

Cornsnake

Ride Hard Die Free
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
2007 KTM 990 Adv
sgtpepper hoppas du inte är lika slut i riktiga livet som du är här på forumet för då tycker jag synd om dig.

Till trådskaparen, skönt att du klarade dig och kör lugnt.

:banana

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
sgtpepper skrev:
Jag har aldrig sett ett lodjur i frihet, nej. Jag antar att varenda Gävlebo gjort det? Ni vadar i argsinta lokatter?

Du känner inte mig och har ingen aning om vad jag har för erfarenhet eller inte.

Det var ju tråkigt, låt mig notera det i min lilla intressebok; "konstig lantis i Gävle tycker jag är pinsam"... Så, nu är det noterat!

Jag har sett ett när jag körde bil men jag lyckades aldrig pricka det.

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Farbrorn skrev:
Haha, shit. Det är som vanligt på sporthoj. Alla ballar ur, ingen humor. Bara arga och otrevliga inlägg mot varandra. :7peta

Jo, men sådana är vi sporthojare. Tydligen :rolleyes:

sgtpepper skrev:
Du kör på ett lodjur (och är så jävla pantad att du inte ens kan se skillnad på ett sådant och en vanlig katt) och skiter i att rapportera det? Är du efterbliven?

Är tydligt att du bara vill provocera. Hade du velat skapa en vettig diskussion hade du inte valt orden: "jävla pantad " och "Är du efterbliven?"

Du förstår väl själv att folk snarare reagerar på ditt ordval än att ta till sig vad du vad du vill ha sagt?

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
t-quick skrev:
nej som tur var, körde över huvet på han så först stutsade styret till sen
började d vobbla, var nästan 100 på att packboxarna hade gått men icke..
Skaplig tur...speciellt i dom hastigheterna som du körde i.

Skönt att de gick bra för både dig och hojen, lider med kissen dock....fast även i 90-100 så hade det nog varit svårt att "missa" honom eftersom vilt har en tendens att utan förvarning bara dyka upp på vägen.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
henlin skrev:
Nu blev det ju riktigt roligt, du menar att du såg ett velande rådjur mitt på vägen, på flera hundra meters håll och ändå valde att passera det i en hastighet som var för hög för att du skulle kunna stanna när det hoppade ut framför bilen? Och du anser dig vara lite bättre än trådskaparen som överraskades fullständigt av ett djur som kom springande in på vägen just framför honom? Hur är nu trafikens grundregel vad gäller hastighetsanpassning, man är skyldig att hålla en hastighet sådan att man kan stanna för varje hinder som kan kan tänkas uppstå? Känns som att rådjursincidenten hade kunnat förutses. För att anknyta till djurtemat: Den där hästen du sitter på nu känns lite för hög för dig, kanske prova en liten ponny istället? :hihi

Jag ger upp.

Rådjuret stod alldeles stilla. Det är klart, jag hade ett alternativ till och det var att stanna och gå ut och fösa bort djuret. Men nu gjorde jag inte det utan touchade till djuret i en hastighet av kanske 5-10 km/h. För övrigt så skrev jag inlägget för att beskriva hur försäkringsbolagen ser på viltolyckor.
Ha det bra gott folk, den hör tråden har spårat ur.

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
HönaPower skrev:
Håller med ovanstående....

Blir du förvånad över att klippa ett djur om du kör runt 200 km/h?
Lodjuren är fridlysta , ovanliga & i mina ögon det vackraste djuret vi har i Sverige, SKAMLIGT att ett av dessa djur ska behöva dö på detta sätt, & PUCKAT att du ej ringde polisen!! :fatta!

Och för att du lättare ska se skillnad på en "fet katt" & ett Lodjur....

Hallå, varför sådana hårda ord?? Det djuret hade nog dött i 90 km/h åxå.

Tagga ner lite

/T

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
sgtpepper skrev:
Självklart kan viltolyckor drabba även den bästa, det är bara trist att ett av vårt lands finaste rovdjur får sätta livet till bara för att något jävla kronjon inte har tillräcklig med körvana för att kunna anpassa sin hastighet efter siktförhållanden och tid på dygnet, att kronjonet sen inte ens förstår skillnaden mellan en huskatt och ett lodjur och inte rapporterar in det till myndigheterna ställer honom på samma nivå som tjuvskyttar och annat mänskligt avskräde.

Har du inget vettigt att tillföra kan du lika gärna skita i att kliva upp, vem vill höra på ditt gnäll???

Det va ju tur att killen klara sig helskinnad.

Vart ser du likheten med avsiktligt tjuvskytte och en viltolycka???

/T

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
henlin skrev:
...
Skenheligheten är bland det roligaste med det här forumet, tyvärr är den också huvudorsaken till ilskan som genomsyrar den här tråden (förutom sgtpeppers kanske, kan han vara den återfödde Jesus, förbannad i största allmänhet inför en eventuell repris på uppspikandet?).

Tusentals medlemmar, ständigt i färd med att bryta mot alla upptänkliga trafikregler, och alla är de fullständigt övertygade om att just de gör det på sätt som inte äventyrar säkerheten. Självklart gör vissa av oss saker som är dummare än andra, och dit hör kanske att köra 170 i mörker (även om jag gjort det själv, så sent som ikväll faktiskt, och förmodligen kommer att göra om det). Risken för att en olycka ska inträffa är mångdubbelt större än vid motsvarande körning i dagsljus, och då är den redan mångdubbelt större än vid körning i lagstadgad hastighet osv, ända tills man går bredvid sin motorcykel iförd full skyddsutrustning, för man vill ju inte äventyra säkerheten...

Vad som är intressant är att för varje hopkok av egna och faktiska trafikregler som en enskild Sporthojsmedlem väljer att kalla "säker körning" går det konstruera scenarion där olyckan varit omöjlig att undvika, även om hastigheten varit betydligt lägre, kanske tom lagenlig :lol . Just en sådan olycka var det förmodligen som trådskaparen råkade ut för, och även om han med sitt körsätt samtidigt utsatte sig för mängder av helt onödiga risker tycker man att tanken "Det kunde ha varit jag" borde hunnit passera genom ett par huvuden innan armén av käppviftarflinos mobiliserades.
...
Ett av de bästa inläggen på sistone!!!

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
sgtpepper skrev:

Vet inte riktigt vad du har för problem, om du blev tappad för många gånger i badrumsgolvet som liten eller om syskonskapet mellan dina föräldrar har på något sätt påverkat din uppväxt. Men att kalla folk för idioter bara för att inte såg vilket djur det var han körde på (vilket du förmodligen inte sett då lodjur sällan är med i Disneys filmer) är inte speciellt smart, trevligt och inte tillför det något vettigt heller. Men tufft det låter det, förortsbetongen härdar...

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Men wtf :4skrika :4skrika ...har inte följt hela den här tråden men har det inte spårat ur nu? LÄGG NED NU!!! Har ni inget bättre för er än att sitta och kasta skit på varandra???? :va Är rätt säker på att jag såg en tråd från allas vår Swedie nyligen där han uppmanade alla här att försöka hålla igen på de värsta personangreppen och sandlåderetoriken....missade ni den??? :7peta

Dra för fan till Lunarstorm om ni ska kalla varandra för "efterblivna" och annat som ni uppenbarligen tror höjer nivån på debatten men snälla låt oss slippa sånt på SH.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras