Paroxyst skrev:
Skillnaden där var att det var tom motorväg mitt på dagen och efter jag kommit upp i 250 så slog jag av på gasen direkt och körde enligt begränsning. Det var ett snabbt test. Han hade 170 - 180 i medelhastighet i mörker. Jag kör enligt begränsningar + moms 99.99% av tiden bara för att jag testar vad hojen går för direkt när jag köpt den så klassar jag mig inte i samma skåp som denna kille gör som kör 170 i mörker..antagligen på 90 väg dessutom min va 120 (säkrare väg/viltstängsel).
Japp jag är prylfaggot men radarvarnaren var redan monterad på hojen när jag köpte den.
Jag tycker tyvärr fortfarande att det är dubbelmoral.
Du gjorde en bedömning att det var säkert att köra fort just då.
Det stackars (l)odjuret skulle ju kunna springa in där viltstängslet slutade och sen kutat upp på vägen precis när du kommer eldande i 250.
Det kan ha hänt en olycka på vägen framför dig som du inte hinner se i 250 osv osv
Jag har dessutom något svagt minne av att du skrivit i någon tidigare tråd att du blåst ur din gamla GPZ i 240 på en raka på Åland.
Köra i 240 med en GPZ kan aldrig betecknas som säkert
Kom nu ihåg att jag kör för fort mot vad som är lämpligt och inte alls fördömmer fortkörare.
Det jag vill komma fram till med mina inlägg här som du råkade komma i vägen för är följande.
(Jag är taskig nog att använda dig som exempel men det riktar sig till alla)
Bara för att du gör en bedömning att det var säkert att köra 250 på motorvägen så har du inte rätt att dömma killen som körde 180 på en annan stor väg.
Han har garaterat själv gjort en liten riskanalys där han har kommit fram till att just 180 på den vägen känndes inte alls farligt.
Det finns garanterat tillfällen då det är farligare att köra 250 på motorvägen är 180 i mörker.
Det är omständigheterna som avgör hur farligt det är, och det är just omständigheterna som vi inte bestämmer över.
Med andra ord, vi gör alla olika bedömningar och har helt olika referensramar för vad som är säkert och inte.
Det du gör i något tillfälle kanske den här mörkerköraren tycker är helt vårdslöst och tokigt, har han då rätt att skrika ut över folkmassan att du är en idiot?
Jag har själv varit i lägen där jag tycker nån av mina kompisar gör något tokkorkat och farligt.
Nästa gång har de reagerat på något som jag gjort där jag själv har uppfattat situationen på ett helt annat sätt.
Ett exempel är en kompis som är lika förtjust i köra fort och köra på slangen som jag, om inte mer!
Det är inte vid 1 tillfälle jag har varit säker på att han ska krocka och tyckt att det har vart stendumt att köra som han gjorde då.
När vi åkte till Gotland för något år sedan så letade jag mig fram på motorvägen och sicksackad lite. Jag reflekterade inte så mycket över det utan tyckte jag hade stor (nåja) marginal och ville fram fort.
Precis som vi brukar köra.
När vi kommer fram så frågar han om jag är dum i huvet som kör så idiotiskt!!!??!! Jag såg ut som ett frågetecken.
Han tyckte det såg livsfarligt ut och ville ta det lugnare när jag trodde att han egentligen ville köra om och köra fortare, baserat på tidigare erfarenheter av hans körning.
Kontentan av detta dravel är att döm inte andra för hårt.
Vi har helt olika kunskap erfarenheter.
Over and out.