Körkort 2005

ammario

Upp med blicken......
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR 600F
Hej
jag har en liten fråga....
Om det över gatan bara finns en cykelskylt, alltså det ser ut som en plats för cykelbana som korsar gatan, med bara en cykelskylt utan den blåa markeringen.
Ska den ändå kallas en cykelbana :rolleyes:?? ska man stanna och lämna företräde för cyklister eller måste det finnas en blå markerad cykelbana för att stanna och lämna företräde??
Vidare, ska man stanna om de går och leder cykeln??
Hoppas att ni förstår min kluriga fråga :)

Tack på förhand!
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
iceaway skrev:
Vart kör man upp nånstans här i stan?

Manöverdelen körs vid brandövningsfältet på Herstön.

Vi var fyra stycken. En kille kuggade på lågfarten. Dags för mig då... Säkerhetskontrollen: Kontrollera ljus och signaler. Sagt och gjort, jag tutar, blinkar känns skitbra. Så får jag syn på en knapp jag aldrig tänkt på, ånej vad faen är nu detta? Så jag säger "så kollar vi varningsblinkers.." Förarprövaren ser undrande på mig och frågar vad jag sa? Jag svarar, nä nu svammlar jag bara. Jag är klar. (Det var parkeringsljuset). Jah han såg inte så imponerad ut men vi körde lågfart, högfart och bromsade. Det gick jättebra.

Själva körningen gick smidigt. Gjorde två missar, låste framhjulet på rullgrus och fick lite sladd på samma grus när jag skulle iväg. Det var inte så bra...

Sen hamnade jag i fel fil när vi skulle rakt fram så jag tog en vänstersväng istället. Men körningen godkänd!

Party! :banana
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Pr0bz skrev:
Denna fråga då?

Hur vet jag om jag får köra eller inte efter jag har ätit en viss medicin, hur kollar jag upp det?

A, På förpackningen
B, Innhehållsförteckningen
C, Baksidans innehållsbeskrivning

Då tog jag C, eftersom ja cisste att det brukar sitta en Röd triangel på förpackningens baksida.. Men denna fråga fanns inte i boken! Stod bara att de brukar varnas me röd triangel....

Å nu skall de röda trianglarna tas bort, så nu skall man gå på känsla... "Men snälla konstapeln, jag kände mig inte alls påverkad. Jag mådde jäääättebra" :kocko
 

XiQt

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
KTM RC8R
hopp, då kör man upp imorgon igen.... kanske ska gå bättre denna gången när förgasarna är synkade, var inte så populärt förra gången när dom inte var det då hojen dog på krypkörningen......
wish me luck =)
 

Ola_FZR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
TDM 850
placering

Hej

en fråga i ämnet håller på och hjälper en kompis med körkort. Och då hade vi ett snack om fordons placering på landsväg. Vart ska den vara ?? :)
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Ola_FZR skrev:
Hej

en fråga i ämnet håller på och hjälper en kompis med körkort. Och då hade vi ett snack om fordons placering på landsväg. Vart ska den vara ?? :)

Åka rakt fram = Mitten av körfältet
svänga vänster = vänster av ditt körfält, allts i mitten av körbanan.
svänga höger = höger av ditt körfält.

Skarp vänsterkurva i skymd sikt = ut mot höger kant och sväng in mot vänster i körfältet och när du nästan är igenom kurvan så kör du ut mot mitten igen.

Skarp högerkurva i skymd sikt = Vänster fast tvärtom..
 

Ola_FZR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
TDM 850
Det var så jag trodde med enligt den körskole läraren skulle man ligga till höger i sitt körfält ungeför där bilarna har sitt höger hjul par. Tycker det känns lite fel ?? Finns det några bilder på internet som visar detta ? så man får det svart på vitt ?

/Ola
 

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
XiQt skrev:
hopp, då kör man upp imorgon igen.... kanske ska gå bättre denna gången när förgasarna är synkade, var inte så populärt förra gången när dom inte var det då hojen dog på krypkörningen......
wish me luck =)


Lycka till!

Skall själv upp till bevis på måndag...
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Helvete får jag väl lov o säga. Var nervös så ini h****te..men lyckas på 3e försöket på både lågfart o högfart. Så har jag bara 90 bromsningen kvar! Det var blött på banan låser framhjulet höll på o göra en fin vurpa men lyckades hålla mig på fötterna. Surt sa räven, ska träna lite mer med hojen. Det där med o köra upp med en R hoj är ingen omöjlighet. Jag fick dock lågfartsbanan med stoppen. Vet ej hur det är med den andra banan! Bokar ny tid imorrn, ska kolla vädret också..
 

Wacom

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Bromma
Hoj
Freewind XF 650
Tack Vägverket, vv-inspektör och alla Er som svarat på alla mina konstiga körkorts relaterade frågor!!!!!!!

NU HAR JAG GREJAT DET EFTERLÄNGTADE A-KORTET!!!!!! :lol

Och till er som är på god väg vill jag bara säga:

Det är mycket enklare än man tror, dom flesta uppkörnings problemen sitter i ens huvud!

Vill även ge er mitt favorit talesätt!

— Tänk på att det är i motvinden draken lyfter!!!!!

ps.
Körde upp som privatist klarade både teori och uppkörning på första försöket.


Må gott!
Mvh
Wacom
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ola_FZR skrev:
Det var så jag trodde med enligt den körskole läraren skulle man ligga till höger i sitt körfält ungeför där bilarna har sitt höger hjul par. Tycker det känns lite fel ?? Finns det några bilder på internet som visar detta ? så man får det svart på vitt ?

/Ola

Nänä han har "fel". Ligger man till höger i körfältet är det ju som att be att få bli tagen som en mopedist!

Min mc-bok säger dessutom mitt i körfältet
 

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
Wacom skrev:
Tack Vägverket, vv-inspektör och alla Er som svarat på alla mina konstiga körkorts relaterade frågor!!!!!!!

NU HAR JAG GREJAT DET EFTERLÄNGTADE A-KORTET!!!!!! :lol

Och till er som är på god väg vill jag bara säga:

Det är mycket enklare än man tror, dom flesta uppkörnings problemen sitter i ens huvud!

Vill även ge er mitt favorit talesätt!

— Tänk på att det är i motvinden draken lyfter!!!!!

ps.
Körde upp som privatist klarade både teori och uppkörning på första försöket.


Må gott!
Mvh
Wacom

GRATTIS!!!! :banana
 

XiQt

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
KTM RC8R
F*N... säger jag... missade kortet bara för att jag låg bakom en bil i 80 på motorvägen när det regnade och inte tittade i höger backspegel vid EN vänstersväng, jag trodde man skulle anpassa farten till väglaget :huvet
bara till att boka en ny tid såfort som möjligt.....
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Wacom skrev:
Tack Vägverket, vv-inspektör och alla Er som svarat på alla mina konstiga körkorts relaterade frågor!!!!!!!

NU HAR JAG GREJAT DET EFTERLÄNGTADE A-KORTET!!!!!! :lol

....

Må gott!
Mvh
Wacom

Grattis som fan! Var ju inte så länge sedan du började skriva här i tråden, gick fort för dig :)
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Själv så har man uppkörning om 2 veckor.
Det sura är att det var över en vecka sen jag körde och jag kommer inte ha en chans att köra något nu innan uppkörning.

Trodde inte att det skulle vara så satans dyrt..
840 kr för bara uppkörningskostnaden, sen betala hyra för banan och hojen 750 kr.. därför har man självklart inte råd med en lektion som kostar 800 kr som man egentligen skulle behöva...

Det får bära eller brista helt enkelt
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Alicia skrev:
Själv så har man uppkörning om 2 veckor.
Det sura är att det var över en vecka sen jag körde och jag kommer inte ha en chans att köra något nu innan uppkörning.

Trodde inte att det skulle vara så satans dyrt..
840 kr för bara uppkörningskostnaden, sen betala hyra för banan och hojen 750 kr.. därför har man självklart inte råd med en lektion som kostar 800 kr som man egentligen skulle behöva...

Det får bära eller brista helt enkelt

blev du inte informerad av trafikskolan vad grejerna kostar i förväg?
tyckte också det var lite halvsaftigt (840 + 1300 i hyra av Mc + warmup) för en uppkörning... tänk om man skulle ha missat; då vill man ju gärna ha nån lektion till + en uppkörning. Typ 2-3000 till :(
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Nope, inte vad uppkörning kostade.. hade ingen aning förren räkningen damp ner i brevlådan
trodde inte att de var 750 för att hyra en hoj iallafall, dyrt
Det sura är ju om man kuggar så får man ju peja samma sak igen ju.
Lika med att kuggar jag så blir det ingen uppkörning förren nästa år då jag helt omöjligt inte har råd att köra en gång till

rikard1979 skrev:
blev du inte informerad av trafikskolan vad grejerna kostar i förväg?
tyckte också det var lite halvsaftigt (840 + 1300 i hyra av Mc + warmup) för en uppkörning... tänk om man skulle ha missat; då vill man ju gärna ha nån lektion till + en uppkörning. Typ 2-3000 till :(
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Alicia skrev:
Nope, inte vad uppkörning kostade.. hade ingen aning förren räkningen damp ner i brevlådan
trodde inte att de var 750 för att hyra en hoj iallafall, dyrt
Det sura är ju om man kuggar så får man ju peja samma sak igen ju.
Lika med att kuggar jag så blir det ingen uppkörning förren nästa år då jag helt omöjligt inte har råd att köra en gång till

ja, man tror ju att kostnaderna ska vara slut efter det där, men sen tillkommer 170 kronor när du hämtat körkortet också :tummenupp
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
rikard1979 skrev:
ja, man tror ju att kostnaderna ska vara slut efter det där, men sen tillkommer 170 kronor när du hämtat körkortet också :tummenupp


Hmpf.. snart ger jag upp... shit vad träligt
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top