Körkort 2005

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ljunghusen skrev:
Bara jag som har problem med att det lätt går för fort i krypkörningen? Lite vind i ryggen eller lite lite sluttning (som det är på vissa uppkörningsbanor) så rullar man igenom hela banan :huvet

Ha lite tryck på bakbromsen.
 

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
I morgon är det dags, kl 12.45 rullar man ut på manöverbana. Tränade krypkörning slalom idag, kändes inte bra. Skall småkrypa en stund imorgon bitti och se om man kan hitta känslan igen. Vädret verkar inte heller vara på min sida, blåst och regn. Gäller väl bara att inte låsa hjulen under bromsningarna.

Önska mig lycka till,

Återkommer imorgon med en rapport...
 

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Rossi 4 ever skrev:
I morgon är det dags, kl 12.45 rullar man ut på manöverbana. Tränade krypkörning slalom idag, kändes inte bra. Skall småkrypa en stund imorgon bitti och se om man kan hitta känslan igen. Vädret verkar inte heller vara på min sida, blåst och regn. Gäller väl bara att inte låsa hjulen under bromsningarna.

Önska mig lycka till,

Återkommer imorgon med en rapport...

Lycka till säger jag :)
/marie
 

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Kawa er6 -06
Jag ska också köra upp i Gbg 12:45 imorgon och nervositeten vet inga gränser.
Om SMHI har rätt så skall det regna imorgonbitti, men bara bli mulet mitt på dagen. Förhoppningsvis så har det torkat upp.
Ska hursomhelst iväg och hämta upp min nya hoj i morgon eftermiddag.
:gnissla
 

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Värmdö
Hoj
r1200gs esa pwnage
Har tränat en del på krypkörning och undanmanöver i helgen.
Har några frågor som ni kanske har svar på.

Undanmanöver.. asså den är ju extremt enkel. Känns knappt som något man behöver träna på. Om man tar den som man kör slalom hela vägen till sista konan. Ska man hålla 50 heeela vägen eller får man börja bromsa ner farten mot slutet? Och hur pass snabb ska man vara i vändningen?

Gällande krypkörningen så känns det ju som om krypkörning skulle behöva en definition.. Hur fort får man köra egentligen och får man använda bromsen så där mycket som på de filmsnuttar man kan ladda ner (se tidigare postning i denna tråd för länkar till filmerna). I så fall är även krypkörningen extremt enkel efter någon timmas övning.
Den där man stannar i krypkörningen. Måste man stanna på något särskillt sätt? Med någon särskilld fot?

Och slutligen bromsningen. Ska man maxa bromsningen (precis innan låsning) eller ska det vara mer "kontrollerat"?

haha massor med frågor men det ska man väl ha när det börjar närma sig :gnissla
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ljunghusen skrev:
Får man verkligen det?

Jag fick tipset av min körlärare när det begav sig, så det får du säkert. Men fråga lärare eller uppkörningsgubbe först iallafall.
 

flinga

Det Är Inte Snön Som Faller
Gick med
26 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Monster 696
eccentric skrev:
Har tränat en del på krypkörning och undanmanöver i helgen.
Har några frågor som ni kanske har svar på.

Undanmanöver.. asså den är ju extremt enkel. Känns knappt som något man behöver träna på. Om man tar den som man kör slalom hela vägen till sista konan. Ska man hålla 50 heeela vägen eller får man börja bromsa ner farten mot slutet? Och hur pass snabb ska man vara i vändningen?

haha massor med frågor men det ska man väl ha när det börjar närma sig :gnissla

Här är VV´s föreskrifter:
Manöverprovets högfartsdel skall utföras enligt figur 5 eller figur 6. Förrättningsmannen avgör vilket alternativ som skall genomföras.

Är underlaget vått får förrättningsmannen medge lägre hastighet vid undanmanövern.

Förrättningsmannen skall före provet avgöra om undanmanövern skall göras åt vänster eller höger. Provet skall utföras på belagd yta och med 30 cm höga koner.

Provet inleds med:
att sökanden tar ansats och i en hastighet av minst 50 km/h genomför en undanmanöver och kör vidare med bibehållet tempo genom serpentinbanan, vänder vid sista konen, accelererar till ca 50 km/h och kör tillbaka genom serpentinbanan med samma hastighet. Sist utförs en effektiv och kontrollerad inbromsning från ca 50 km/h till stillastående med ansättande av både fram- och bakhjulsbroms. Inbromsningen påbörjas vid konerna för undanmanövern,

eller

att sökanden i en hastighet av minst 50 km/h genomför en undanmanöver, vänder vid sista konen, accelererar till ca 50 km/h och kör tillbaka genom serpentinbanan med samma hastighet. Sist utförs en effektiv och kontrollerad inbromsning från ca 50 km/h till stillastående med ansättande av både fram- och bakhjulsbroms. Inbromsningen påbörjas vid konerna för bromsning.

Jag har blivit instruerad enl följande:

Dra upp till 50 (helst gärna strax över 50), håll jämn gas vid undanmanövern dvs släpp inte gas vid undanmanövern. Bibehåll farten fram till strax före 4:de konen där släpper man på gasen och strax före 5:de konen, bromsa och växla ner till 2:an. I svängen ha 2:an i och koppling ute (ingen bromsning), sväng runt (här gäller att lägga ner cykeln å då krävs fart) och i slutet av svängen gasar sej ur och för att snabbt komma upp till 50 igen…osv

Förvånar mej inte om det finns lokala avvikelser bland Vägverkets förrättningsmän. Tydligen är man inte är överens om vilka krav som ska ställas på högfartsdelen.
 

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Värmdö
Hoj
r1200gs esa pwnage
flinga skrev:
Här är VV´s föreskrifter:
Dra upp till 50 (helst gärna strax över 50), håll jämn gas vid undanmanövern dvs släpp inte gas vid undanmanövern. Bibehåll farten fram till strax före 4:de konen där släpper man på gasen och strax före 5:de konen, bromsa och växla ner till 2:an. I svängen ha 2:an i och koppling ute (ingen bromsning), sväng runt (här gäller att lägga ner cykeln å då krävs fart) och i slutet av svängen gasar sej ur och för att snabbt komma upp till 50 igen…osv


ok det är ungefär så jag gör fast jag växlar inte ner till 2an då jag inte kör på 3an när jag ligger i 50-60.

Det intressanta med allt detta är att det inte framgår för 5 öre (i VV:s föreskrifter) när man får bromsa och hur man ska svänga runt den sista konan. Det hade vart enklare om dom angav någon slags tidsram som man bör hålla när man kör banan i 50km/h. Då skulle man veta om man gör "rätt" eller inte. Samma sak gällande krypkörningen...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
eccentric skrev:
ok det är ungefär så jag gör fast jag växlar inte ner till 2an då jag inte kör på 3an när jag ligger i 50-60.

Det intressanta med allt detta är att det inte framgår för 5 öre (i VV:s föreskrifter) när man får bromsa och hur man ska svänga runt den sista konan. Det hade vart enklare om dom angav någon slags tidsram som man bör hålla när man kör banan i 50km/h. Då skulle man veta om man gör "rätt" eller inte. Samma sak gällande krypkörningen...


VV antar förmodligen helt enkelt att man tar körlektioner och kör upp via körskola. Det är standard nu förtiden

Riktigt taskiga anvisningar av vv
 

flinga

Det Är Inte Snön Som Faller
Gick med
26 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Monster 696
Ljunghusen skrev:
VV antar förmodligen helt enkelt att man tar körlektioner och kör upp via körskola. Det är standard nu förtiden

Riktigt taskiga anvisningar av vv

Att anlita körskola är ingen garanti.
Förrättningsmännen har olika och egna tolkningar på högfartsdelen.
Tydligen så skruvas och ändras kraven under resans gång...och tyvärr inte från centralt håll.
 

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Värmdö
Hoj
r1200gs esa pwnage
Ljunghusen skrev:
VV antar förmodligen helt enkelt att man tar körlektioner och kör upp via körskola. Det är standard nu förtiden

Riktigt taskiga anvisningar av vv

Noterar även att det inte står något om att man inte får uuuuuila. Det är ju inhängnat område :hihi

Det lär väl gå bra i alla fall. Roade mig med att köra krypbanan i högsta möjliga fart samt i lägsta möjliga med konstant fotbroms... sjukt vad man kan hålla balansen när man får jobba med gas/balans/broms. Gäller bara att inte få för sig att göra något sådant under uppkörningen :3freak
 

flinga

Det Är Inte Snön Som Faller
Gick med
26 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Monster 696
Ljunghusen skrev:
Självklart inte, men körskolelärarna borde ju fått en genomgångning på VV´s nya uppkörningsprogram?

Det vore den mest självklara saken i världen men tydligen har man missat Gbg :va
När man hör diskussionerna från trafikskolan så inser man att kartan inte är klar. Man har inkörningsproblem helt enkelt.
 

Rojep

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
2007 Aprilia RSV 1000 R
Rossi 4 ever skrev:
I morgon är det dags, kl 12.45 rullar man ut på manöverbana. Tränade krypkörning slalom idag, kändes inte bra. Skall småkrypa en stund imorgon bitti och se om man kan hitta känslan igen. Vädret verkar inte heller vara på min sida, blåst och regn. Gäller väl bara att inte låsa hjulen under bromsningarna.

Önska mig lycka till,

Återkommer imorgon med en rapport...

Vi är tydfligen några sporthojare som kör upp idag. Jag kör också 12.45 i Säve idag. Lycka till!
 

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
saltvatten skrev:
Jag ska också köra upp i Gbg 12:45 imorgon och nervositeten vet inga gränser.
Om SMHI har rätt så skall det regna imorgonbitti, men bara bli mulet mitt på dagen. Förhoppningsvis så har det torkat upp.
Ska hursomhelst iväg och hämta upp min nya hoj i morgon eftermiddag.
:gnissla

Vi ses! Lycka :) till!
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
RocketQueen skrev:
9 dagar för min del.
Mår fan redan piss. :brinnerup

Någon vänlig själ som kan lägga upp säkerhetskontrollen?
Skulle va lite nice att kolla in den nu.

/M

Säkerhetskontroll mc

Sätt på tändningen och kontrollera:
*Hel- och halvljus
*Blinkers
*Bakljus med både hand- och fotbroms
*Tutan, kontrollampor

Slå av tändningen och kontrollera:
*Att bromshandtaget inte når ända in mot gasreglaget
*Bromsvätskan
*Att gashandtaget inte kärvar
*Att det inte läcker från bromsslangar eller bromsok (risk att bromsvätskan sätter sig på bromsskivan)
*Kopplingen, spel och ev. (hydraulvätskan)
*Bromsbelägg fram
*bromsbelägg bak
*Bromsskivor (repor, olja, sprikor)
*Framdäck (skador, lufttryk)
*Bakdäck (skador, lufttryk)
*Ekrar och fälgar

Kontroll av lager:
*Styrlager (glapp, hack)
*Framhjulslager
*Bakhjulslager
*svinglager

Kontrollera ochså:
*kedjespel (25-40mm)
*Kardanglapp + nivå
*fjädring/stötdämpare

:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top