Körkort 2005

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Mögel skrev:
Så är det inte idag!!! Och det finns ingen tid på slalombanan längre!!!

Näää men får ju inte ligga och slököra heller. Man ska ju köra banan i 50km/h. Men visst är det bra att den ej går på tid. :)

En fråga, visst fasen får man dutta lite på bakbromsen i lågfartsbanan vid behov?
Mina lärare säger att jag gärna kan använda den.
Jobbigt om man kuggar för att man fattat nåt fel. :confused:

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
philsson skrev:
när jag körde upp för 2 år sen så sa trafikskoleläraren nåt i stil med "hur hårt du än bromsar om du så skulle låsa hjulet så är det bara att du håller armarna raka och styr rakt så händer inget". Det blev min första stoppie och jag var minst sagt skiträdd. Helt oförberädd på vad som hände. Sen dess har de varit ett nöje att öva på stoppies.. :tummenupp

:rofl
Det är väl nåt i den stilen som måste hända mig om jag nånsin ska få till en stoppie. :rolleyes:

Whopper

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Just nu hojlös
Jag tog kortet nu i sommar på andra försöket och och jag fick uppmaningen från min körskolelärare att använda mig av gas, koppling och fotbroms under lågfartsprovet. Gjorde detta och ingen sa något!

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Själv så fick jag göra om lågfartsdelen för jag använde bakbromsen för mycket. Uppkörningskontrollanten sa att jag fick använda bromsen om det börjar gå för snabbt och då bara ett snabbt tryck.

Lycka till alla ni som ska köra upp!! :tummenupp

//Bosse

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Rossi 4 ever skrev:
KATASTROF...

Snacka om blockering i hjärnan, efter den missade lågfarten hade man inte mycket självförtroende med resterande körning. Högfarten gick bra fram till bromsningen där jag låste bakhjulet. Värst av allt var när jag skulle starta för 70 bromsningen, kom ihåg att jag tänkte " var sitter bromsen? var sitter gasen? var sitter kopplingen? vad i helvete håller jag på med?... och sen körde jag..... det gick som det gick..... hade varit gott och ha med sig något possitivt till nästa gång, typ "bra!!!, du vet i alla fall var lycktan sitter....."

:huvet
Illa detdär.. lågfartsdelen tyckte jag dock var svåraste biten. Högfarten klarade jag på första försöket. :tummenupp
RocketQueen skrev:
En fråga, visst fasen får man dutta lite på bakbromsen i lågfartsbanan vid behov?
Mina lärare säger att jag gärna kan använda den.
Jobbigt om man kuggar för att man fattat nåt fel. :confused:
Du får använda den om banan lutar men inte annars. Du får inte bromsa annars.
RocketQueen skrev:
:rofl
Det är väl nåt i den stilen som måste hända mig om jag nånsin ska få till en stoppie. :rolleyes:
Börja trycka på bromsen i drygt 100 km/h sen hårdare hårdare och hårdare så kommer du upp sakta och fint.. kontrollerat och bra och får en långt stoppie. Hjulet kan landa lite snett men de reder du ut. :tummenupp
Proffsen trycker till på bromsen hårt en gång sen släpper de sakta de är skills.. veta hur mycket som behövs.. :Bugar

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Visst fan får man använda bromsen om det behövs. Dock bara för att få ner farten och sedan släppa, man får inte åka med broms på hela tiden.

Det är nog däremot bra om man har en anledning till att farten blev för hög. Att marken lutar är en bra anledning, att gasa sig ut ur en tippning är en annan men lite mindre bra. Kom ihåg att det handlar om att visa att man har kontroll på cykeln. Att använda broms när det behövs är kontroll. Att inte kunna köra lågfart alls utan att använda broms är att inte ha kontroll. Att börja tippa är att inte ha kontroll. Att gasa sig ur en tippning är att ha kontroll. Att bromsa ner farten igen efteråt är att ha kontroll. Att göra det sjutton gånger på sin väg genom banan är att inte ha kontroll...

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Varför är det så många som använder fotbromsen i lågfartsdelarna, använder endast kopplingen och tycker att det funkar bäst..
Går det för sakta, släpp ut, går det för fort, dra in.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Alicia skrev:
Varför är det så många som använder fotbromsen i lågfartsdelarna, använder endast kopplingen och tycker att det funkar bäst..

Jag använder den eftersom vi har lite lut där banan står.
Men också för att fixa till körningen ibland. Har dock inte använt den alls nästan till lärarna påpekade att de var bra att använda den då o då.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Alicia skrev:

Drar jag in kopplingen rullar jag genom hela banan, på min hoj måste man bromsa ibland

Ni som fått slalombanan som krypkörning på uppkörningen; Fick ni välja håll?

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Triumph Daytona 900
Så... Nu har jag deppat färdigt och analyserat min körning ( som var :arsele ). Fokusera, Yoga och krypkörning på garageinfarten tills lamellerna tar slut! Ändå gott att fått känna på hetluften. Till alla andra som missade idag, kom igen det är långt kvar till :tomten kommer, bara att kämpa på och skaffa ny tid. Nästa gång då tar vi det!!! :tummenupp

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
Ljunghusen skrev:
Drar jag in kopplingen rullar jag genom hela banan, på min hoj måste man bromsa ibland

Ni som fått slalombanan som krypkörning på uppkörningen; Fick ni välja håll?

jag fick inte välja vilket håll jag skulle starta från.

Angående krypkörningen så får man använda bromsen men man ska inte bygga körningen på den utan bara använda den någon enstaka gång om det går för fort

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ogre skrev:

Angående krypkörningen så får man använda bromsen men man ska inte bygga körningen på den utan bara använda den någon enstaka gång om det går för fort

Jag menar alltså om ni fick välja om ni kör till vänster eller höger om första konen! (dvs vilket håll man gör vändningen åt)
Jag fick det på min A1-uppkörning, undrar om det är upp till gubben?

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
Rojep skrev:
Fäsiken, jag kuggade också... På't igen bara.
Gubben tyckte inte jag gjorde något annat än säkerhetskontrollen rätt..

Han gnällde bland annat för att jag var på bromsen för mycket i lågfarten. Vad har det med någonting att göra?
Inte en aning faktiskt. Är du privatist eller kör du på trafikskola? Vad jag har förstått så är "uppkörningssnubbarna" hårdare och har stramare tyglar på privatister.
Menmen, det är bara att svälja och ta nya tag.
Du ska nog se att det gåt bättre nästa gång!

RocketQueen skrev:
Aj aj!
Högfartsbanan eller va hände?

Gården går jäkligt bra för mig nu men jag kan mycket väl tänka mig att jag får hjärnsläpp när det är dags.

Fått en ny tid?
Ja, precis. Högfartsbanan. Jag rev samma kona två ggr i rad också tyckte han att jag hade lite för lågt tempo genom samma bana.

Hämtade dock min nya hoj idag så jag blev lite gladare.
Bild på http://simpa.mine.nu/hoj/DSC01747.JPG

Simp out.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Du får välja vilket håll du ska börja åt från första konen. Så du väljer ju även vilket hål du ska svänga åt i slutet.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Så om man kör upp, och river en kona på antingen högfart eller lågfart, får man ett försök till eller??

Kom på att de kanske är dags att öva på säkerhetskontrollen oxå

Hur gör ni för att kolla styrlager, svingarmslager och hjulager?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
philsson skrev:
Du får välja vilket håll du ska börja åt från första konen. Så du väljer ju även vilket hål du ska svänga åt i slutet.

Fick jag också på min uppkörning i våras.. Hoppas det är så för alla :) Nån mer som kört slalombanan på uppkörningen?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Alicia skrev:
Så om man kör upp, och river en kona på antingen högfart eller lågfart, får man ett försök till eller??

Kom på att de kanske är dags att öva på säkerhetskontrollen oxå

Hur gör ni för att kolla styrlager, svingarmslager och hjulager?
Du börjar med lågfarten. River du kona där eller sätter ner foten alt har för hög fart, ja något fel så får du gå vidare till inbromsningarna i alla fall. klarar du inte inbromsning från 70 så får du inte fortsätta. Efter 70-90 inbrosning så är de konbanan i hög fart och den bör du klara på första försöket du får 2 försök men personligen tyckte jag att den var jättelätt behövde aldrig öva dock var lågfarten rätt krånglig. När du klarat högfarten så får du gå tillbaks till lågfarten. Klarar du dig där får du åka ut i trafik annars är de bara att beställa ny uppkörning :(
Ljunghusen skrev:
Fick jag också på min uppkörning i våras.. Hoppas det är så för alla :) Nån mer som kört slalombanan på uppkörningen?
Jag körde den nu i sommar när jag körde upp för begränsad. Som sagt han sa vilken sida jag fick börja på men fortfarande så fick jag välja själv vilken sida jag ville ta första konen på.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Högfarten har jag inga problem med, kommer säkert att få pågrund av att jag kommer vara så nervös så att jag kommer glömma bort att jag ska svänga där nere oxå
Dock så tyckte jag att den med undanmanövern längre ner var busenkel jämfört med den direkt i början

Lågfarten tycker jag är klurig just med att komma iväg, direkt i starten allstå, utan att sätta ner nån fot... just i själva banan tycker jag att de är rätt lätt men att ta sig ur korridoren är knepigt

philsson skrev:
Du börjar med lågfarten. River du kona där eller sätter ner foten alt har för hög fart, ja något fel så får du gå vidare till inbromsningarna i alla fall. klarar du inte inbromsning från 70 så får du inte fortsätta. Efter 70-90 inbrosning så är de konbanan i hög fart och den bör du klara på första försöket du får 2 försök men personligen tyckte jag att den var jättelätt behövde aldrig öva dock var lågfarten rätt krånglig. När du klarat högfarten så får du gå tillbaks till lågfarten. Klarar du dig där får du åka ut i trafik annars är de bara att beställa ny uppkörning :(

Jag körde den nu i sommar när jag körde upp för begränsad. Som sagt han sa vilken sida jag fick börja på men fortfarande så fick jag välja själv vilken sida jag ville ta första konen på.

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
r1200gs esa pwnage
Ogre skrev:

Jo precis. Har fått det hela förklarat senast idag som att:
"Krypkörning, till skillnad från den gamla garragesvängen, är helt och hållet baserad på att man använder gas och koppling. Kopplingen ska aldrig vara helt frikopplad och inte heller helt 'påkopplad'. Man ska ligga i dragläget konstant. Det är så att säga definitionen av krypkörning.

Genom att nyttja bakbromsen kan man balansera och göra "konster". Det är dock inte detta provet går ut på. Till skillnad från den gamla garragesvängningen så får man inte basera sin krypkörning på nyttjande av bromsen då provet går ut på provkörning. Man blir ju dock inte kuggad för att man duttar på bromsen någon gång ibland. Gör man det så ska man göra det med bakbromsen, vilket även står i teoriböckerna."

Vad jag förstår efter vidare samtal med en erfaren körskolelärare så förstår jag det som att i valet mellan att sätta ner en fot och:
-fokusera på nästkommande hinder istället för det du passerar
-trycka med foten på fotpinnen motsatt svängriktningen
-släppa ut kopplingen lite för att få mer fart
-dutta på bakbromsen
så kommer punkterna ovan före, i den ordning dom är angivna.

Kör man genom krypbanan med bromsen som "verktyg" för att klara balansen och ändå får godkännt så:
-sover uppkörningsgubben/tanten
-bromsljuset är paj

Det kan vara bra att öva på att halvstå och köra om man har problem med balansen. Då lär man sig att balansera genom att få vikten på rätt sida genom att "trycka" med foten på fotpinnen motsatt det håll man svänger.

Det är också bra att vid sista konen i slalomrkypningen göra "hela" rundpallen på sidan du kommer från så att du när du rätar upp hojen kommer rätt in i banan istället för att behöva svänga "in" på banan.

Genom att hålla upp blicket mot nästa eller kanske tillochmed näst-nästa kon/hinder så kommer du automatiskt hantera balansen bättre. detta kommer även indikera för uppkörningsnissen att man vet vad man håller på med och därmed blir chansen större att dom släpper igenom en..

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
r1200gs esa pwnage
eccentric skrev:
detta kommer även indikera för uppkörningsnissen att man vet vad man håller på med och därmed blir chansen större att dom släpper igenom en..

Jag vill nog prata lite mer om detta :mattias

Jag tror att detta är huvudanledningen till att folk (godtyckligt) anser att privatister blir hårdare granskade än de som är körskolade.

Dom som går via körskola lär sig så mycket mer än att åka banan rätt, exempelvis. Smågrejer som helt enkelt ger en indikation av att personen faktiskt vet vad dom ska göra, även om dom råkar sätta foten i backen.
En privatist kan ju klara banan även om personen i fråga kanske inte ger samma intryck i sin körning. I fall en sån person sätter en fot i backen är sannorlikheten större att han/hon blir underkännd.

Det är säkert inte sällan som en uppkörningsgubbe/tant skulle vilja kugga en person som ger ett osäkert/oerfaret intryck men inte kan då personen faktiskt klarat det som krävs enl reglerna.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024