Ogre skrev:
jag fick inte välja vilket håll jag skulle starta från.
Angående krypkörningen så får man använda bromsen men man ska inte bygga körningen på den utan bara använda den någon enstaka gång om det går för fort
Jo precis. Har fått det hela förklarat senast idag som att:
"Krypkörning, till skillnad från den gamla garragesvängen, är helt och hållet baserad på att man använder gas och koppling. Kopplingen ska aldrig vara helt frikopplad och inte heller helt 'påkopplad'. Man ska ligga i dragläget konstant. Det är så att säga definitionen av krypkörning.
Genom att nyttja bakbromsen kan man balansera och göra "konster". Det är dock inte detta provet går ut på. Till skillnad från den gamla garragesvängningen så får man inte basera sin krypkörning på nyttjande av bromsen då provet går ut på provkörning. Man blir ju dock inte kuggad för att man duttar på bromsen någon gång ibland. Gör man det så ska man göra det med bakbromsen, vilket även står i teoriböckerna."
Vad jag förstår efter vidare samtal med en erfaren körskolelärare så förstår jag det som att i valet mellan att sätta ner en fot och:
-fokusera på nästkommande hinder istället för det du passerar
-trycka med foten på fotpinnen motsatt svängriktningen
-släppa ut kopplingen lite för att få mer fart
-dutta på bakbromsen
så kommer punkterna ovan före, i den ordning dom är angivna.
Kör man genom krypbanan med bromsen som "verktyg" för att klara balansen och ändå får godkännt så:
-sover uppkörningsgubben/tanten
-bromsljuset är paj
Det kan vara bra att öva på att halvstå och köra om man har problem med balansen. Då lär man sig att balansera genom att få vikten på rätt sida genom att "trycka" med foten på fotpinnen motsatt det håll man svänger.
Det är också bra att vid sista konen i slalomrkypningen göra "hela" rundpallen på sidan du kommer från så att du när du rätar upp hojen kommer rätt in i banan istället för att behöva svänga "in" på banan.
Genom att hålla upp blicket mot nästa eller kanske tillochmed näst-nästa kon/hinder så kommer du automatiskt hantera balansen bättre. detta kommer även indikera för uppkörningsnissen att man vet vad man håller på med och därmed blir chansen större att dom släpper igenom en..