Körkort 2005

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Venuz -> Göteborg
Hoj
Liten sladdrig offroad-Honda från -98
Jag gör väl ett litet bidrag från min stora dag idag också då.. Så får man om inte annat pilla lite på alla coola temaikoner här på forumet :D

I borås då, Viared skulle vi hålla till. Vi var två från Asplunds trafikskola, träffades 0715 på skolan och drog upp till flygfältet. Två pers från annan skola i staden var redan där, övade på högfarstalt 1. En långskånk i sportställ och en som kört kross halva livet var det, trevliga killar iaf.

Vi hakade på varannan i banan. Började bra, lite touch av koner ett par-tre ggr men inget allvarligt. Vi hade tur med vädret som var småkyligt men inte mer än halvfuktigt på banan. Därefter lite krypkörning som också gick bra. Vi tränade på alt 1 (utan stopp).

Personligen hade de sista 70-90-bromsningarna jag gjorde för en vecka sedan gått kasst, men för någon dag sedan funkade 50 riktigt bra, när jag väl börjat trycka övre delen av kroppen mot styret innan bromsning, för mer kontakt där. Då sätter sig hojjen klockrent och man har bra kontakt med asfalten vilket medför bra grepp och att man kan ge bromsen vad den tål. Trots detta vart d dock ingen övning på bromsningar utan lärarn tyckte det nog blev bra ändå. Och sanning är det, man bromsar på samma sätt oavsett högre hastighet :)

Nåja, uppkörningsförrättaren kommer, på en fet BMW 1200, ganska liten kille. Helsjysst dock, drog det vanliga tugget om dagen osså fixade vi leg och uppdelning. Vi från vår skola först, varav jag tvåa. Vi som inte började direkt drog oss in o slappade i väntan på min tur.

Väl ute på banan blev det först koll av bromsarna, gick finemang. Därefter ledning till höger in i krypbanan, osså körning enligt alternativ 1. Det gick mycket bra. Trot jag kör saktare än vad man behöver men det var ju OK det också.

Mannen valde iaf alternativ två av högfartsprovet, med undanmanöver åt vänster. Ärligt talat det prov jag gillade minst av de två, eftersom det finns lite mindre tid att förbereda bromsningen efter sista konan, men what the heck, så ska d ju va! Jag drog iväg iaf, kom upp i 50, höll jämn gas o allt gick fint. Lade ner rejält i vändningen o drog på för att få lite stuk på det hela också :> Växlarna fint i innan tredje konan o fick riktigt skönt spår resten av vägen. Den för mig riskartade bromsningen gick även den asbra så alla var helnöjda :hihi

Hopp, rakt på nästa, 70, där det kunde blivit bättre. Jag tänkte inte mycket på det själv, men enligt utsago var inbromsningen lite väl klen, så mannen funderade tydligen lite på om den skulle göras om. Han gick dock vidare med 90-broms direkt, och den satt betydligt bättre. Kändes bra som faen då det var min största oro :D

Inga konstigheter, in i huset, de andra fixar, några körde vilse i högfartsbanan, men allt gick bra iaf, därefter drar eleven före mig och mannen i fråga iväg, vi andra drar till McDonalds i Hulta :Bugar

Väl min tur på med radio i båda höronen, och iväg. Vi tar turen till vänster i rondellen, upp till Trandaredsgatan, förbi Hawaii (pizzeria), o ut på 27:an, vänster. Vid Shell i Gånghester vänster, en tur genom tätbebyggt där, ut på 27 igen och iväg till Dalsjöfors. Där vänster vid "liten sjö", grusväg förbi Hjortryd mot rv40. Här var det ganska kul, först en grävare som tog upp hela vägen, bara sakta in och vänta på att han vrider upp. Därefter en bit bort en lastbil som håller på o lasta av en skogstrailer mitt på vägen. Vi stannar strax innan och kör vid tecken förbi strax innanför rullgruset på vägkanten, småspännande då det krängde lite o så :tungan

Ut på 40, efter ett lite långt stopp (hade kunnat smita strax efter stopp), och i med gasen tillbaka mot Borås. Blåste som faen men det var bara bra träning. Inget mer särskilt utan av mot Hulta/McDonalds där mannen meddelade att körningen var godkänd! :)

"Tyvärr" fick jag inga visdomsord då han inte hade något att påpeka, men det är ju bra även om det känns lite tomt på nåt vis :confused:

Coolaste känslan blev efteråt när den tidigare så trygge lärarn inte brydde sig om vilken väg man tog tillbaka, "du får ju köra själv nu". Visst fan.. :lol

Moral of Story:
* Vare sig du gillar McDonalds eller ej kan det bli dig ett kärt ställe
* Bättre bromsa aningen för lite än för mycket! :tummenupp
* Det är alltid lika kul att köra upp!! :hej
 

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Värmdö
Hoj
r1200gs esa pwnage
klarade skrivningen i morse. Det va lite knepigare än förväntat. Jag köpte den där MC-boken i måndags och läste igenom den en gång. Det va bra för det visade sig att den provskiva jag hade för MC inte va så himla bra och nog inte hade räckt för att klara vv-provet.

Det känndes som jag skulle flunka när jag klickade rätta men jag hade 57 rätt :)

Nu ska körskolan beställa uppkörningstid i morgon. Får se när det blir. Vet inte hur det ligger till med tider i stockholmsregionen just nu.

For the record så använde jag mig av bonniers trafikskola 4.0 (2004) för generella frågor. MC-boken som man köper på körskolan för mc-relaterade frågor. använde mig även lite av körkortsfrågorna från korkortet.com men dom va inte mycket och ha och jag skulle inte rekommendera dom.

Det jag lärt mig i mc-boken och via bonnier sitter ganska bra. Välskrivet och pedagogiskt. Jag fick ett antal frågor som inte fans med i MC-boken. Jag vet inte vart man förväntas få den informationen. Kanske i den vanliga körboken.

Va beredd på att det kommer ett par miljöfrågor. Kan vara en bra ide att plugga lite på det. Jag skrev upp vad jag flunkade på för frågor. Postar dom här när jag kommer hem från jobbet.

mvh
david
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Såg att det var 3st till som fått våra eftertraktade A kort ;)

Grattis killar! :banana
 

framhjulssladd

Ute i skogen
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Örbyhus
Hoj
ZseX10R
Lågfart

Hej!

Jag har läst o grunnat lite i den här tråden. Jag håller själv på (försöker) att ta A-kort. Det jag kommit fram till är att vi privatister har lite nackdel av att inte få den information som körskolorna ger sina elever, samtidigt som vi bedöms minst lika hårt som körskoleeleverna. Därför tänkte jag bidra med några tips jag har om lågfartsproverna, efter att ha gått ett antal lektioner. Eller tips o tips, snarare lite bilder över hur man optimerar sitt körsätt genom banan, lätt överdrivet kanske, men det borde ändå ge ett sken av hur man ska tänka. Genom att ta ut svängarna på rätt sätt så får man mycket mer marginaler än om man "bara kör".
Lågfartsprov.pdf
Min egen historia som privatist har precis börjat eftersom jag tills nu kört på körskola. Men tanten där ville inte låta mig köra upp nu så "sa jag upp henne". På körlektionerna klarar jag manöverproven hyffsat och körning i trafik är inga problem. Mitt förslag till henne var ungefär att jag skulle hyra en hoj en helg innan uppkörningen och tokträna på manöverproven för att sedan köra upp. Men icke!! Så nu står jag här ensam och liten(nåja) och ska köra upp som privatist, trots 11 dubbellektioner o lika många tusenlappar på skolan. Förhoppningsvis ska det inte innebära för mycket trubbel.
Någon som har något tips på var jag kan hyra MC i Uppsalatrakten med omnejd? (Jag har behörig privatövningschaufför med A-kort)
Och för övrigt, vilken/vilka motorcyklar är mest lätthanterliga i manöverproven?

/Micke
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
framhjulssladd skrev:
Hej!

Jag har läst o grunnat lite i den här tråden. Jag håller själv på (försöker) att ta A-kort. Det jag kommit fram till är att vi privatister har lite nackdel av att inte få den information som körskolorna ger sina elever, samtidigt som vi bedöms minst lika hårt som körskoleeleverna. Därför tänkte jag bidra med några tips jag har om lågfartsproverna, efter att ha gått ett antal lektioner. Eller tips o tips, snarare lite bilder över hur man optimerar sitt körsätt genom banan, lätt överdrivet kanske, men det borde ändå ge ett sken av hur man ska tänka. Genom att ta ut svängarna på rätt sätt så får man mycket mer marginaler än om man "bara kör".
Lågfartsprov.pdf
Min egen historia som privatist har precis börjat eftersom jag tills nu kört på körskola. Men tanten där ville inte låta mig köra upp nu så "sa jag upp henne". På körlektionerna klarar jag manöverproven hyffsat och körning i trafik är inga problem. Mitt förslag till henne var ungefär att jag skulle hyra en hoj en helg innan uppkörningen och tokträna på manöverproven för att sedan köra upp. Men icke!! Så nu står jag här ensam och liten(nåja) och ska köra upp som privatist, trots 11 dubbellektioner o lika många tusenlappar på skolan. Förhoppningsvis ska det inte innebära för mycket trubbel.
Någon som har något tips på var jag kan hyra MC i Uppsalatrakten med omnejd? (Jag har behörig privatövningschaufför med A-kort)
Och för övrigt, vilken/vilka motorcyklar är mest lätthanterliga i manöverproven?

/Micke


Vad är det för bana till vänster? Så ser inte min krypkörningsbana ut. :va
Fan kom inte med nya grejer nu och skräms när jag snart ska köra upp.
:)

/M
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
RocketQueen skrev:
Vad är det för bana till vänster? Så ser inte min krypkörningsbana ut. :va
Fan kom inte med nya grejer nu och skräms när jag snart ska köra upp.
:)

/M

På skolan är den säkert uppställd med start både ifrån höger och vänster? På uppkörningen har de ju redan valt vilket håll du ska börja på och då finns ju bara de konerna (som på bilden) för det hållet..

Om du inte visste att det fanns två olika lågfartsprov så ge lärarna på nöten!!!
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Milla skrev:
På skolan är den säkert uppställd med start både ifrån höger och vänster? På uppkörningen har de ju redan valt vilket håll du ska börja på och då finns ju bara de konerna (som på bilden) för det hållet..

Om du inte visste att det fanns två olika lågfartsprov så ge lärarna på nöten!!!

Shit Milla, det hade jag ingen aning om. Måste prata med dom imorgon. Jag har bara en gårdslektion kvar.
Grejen är att jag klarar nog den också men har man aldrig gjort den förut så blir man ju kanon nervös. :(

Jag vill såååååå gärna klara detta. Suck...
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
RocketQueen skrev:
Shit Milla, det hade jag ingen aning om. Måste prata med dom imorgon. Jag har bara en gårdslektion kvar.
Grejen är att jag klarar nog den också men har man aldrig gjort den förut så blir man ju kanon nervös. :(

Jag vill såååååå gärna klara detta. Suck...

Den är mycket enklare, så det blir nog inga problem!! :)

Du ska dock stanna till, (och då får man sätta ner en fot) på varje ställe där det är två koner!
 

Rojep

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
2007 Aprilia RSV 1000 R
Milla skrev:
Den är mycket enklare, så det blir nog inga problem!! :)

Du ska dock stanna till, (och då får man sätta ner en fot) på varje ställe där det är två koner!

Banan med stoppen i är dessutom tokmycket enklare än serpentinen!
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Rojep skrev:
Banan med stoppen i är dessutom tokmycket enklare än serpentinen!

Va bra!
Ja va fasen jag grejar ju serpentinkrypningen. Har ju som sagt en lektion kvar. Får köra den då ett par ggr så man iallafall kört den.

Gud va jag nojjar mig, nu får jag ge mig. :rolleyes:

Fast jag ska dra min lärare i örat.

/M
 
Last edited:

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
RocketQueen skrev:
Va bra!

Fast jag ska dra min lärare i örat.

/M

Ja det borde du, för även om de i stortsett aldrig kör banan med stoppen på Barkarby så ska du ju ändå veta om att den finns och ha provkört den!!!! :kocko
 

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R6 -06-
tjockisbulle skrev:
:banana :banana

ÄNTLIGEN KLAR!

Vi var 4st från min skola som körde upp idag,
3st kom tillbaka med A behörighet.

Uppkörningsgubben var trevlig och berättade att han bedömer helheten innan vi började.

Jag körde som nr3

Fick göra säkerhetskontroll först,
däck, kraftöverföring och olja.
Gick bra, pratade hela tiden och visade.

Sen till krypbanan utan stopp.
Fick först leda in cykeln, sen körde den utan problem.
TRODDE JAG.
Tydligen måste man köra ut på samma sida som man startade från.
Jag körde ut på andra sidan av T´et mot vad jag startade från.
Menmen

Till serpentinbanan med undanmanöver i början.
Drog på ganska hårt och körde banan i ca 60, la ner ordentligt mellan konerna.
Gick perfekt.

Sen till 70 och 90 bromsningen.
Gick också helt felfritt.

Då släpper han bomben,
"Du får köra om krypbanan efterssom du körde ut fel på den."
Shit då blev jag nervös, ett misstag här och man är rökt.

Så jag körde den 1gång till och den här gången körde ut på samma sida som jag körde in på. Det gick perfekt.

En kuggades på serpentinbanan så nu var vi bara 3kvar.
Jag blev då nr 2 i trafiken. Efter att ha kört från barkarby till stäket och väntat där i 30min ca var det min tur.

Fick bara köra landsväg, inget annat. Ganska tråkigt me tanke på all utbildning man fått i skolan, man vill ju visa att man kan!
Jag tyckte trotts allt det hade gått dåligt efter vi kommit tillbaka, kände bara att jag gjorde en del småfel, fel som man normalt hade fått skäll för av körskoleläraren.
Men uppkörningsgubben tyckte det gick fint och bedömde heltheten som säker och bra körstil.

:banana :banana



Jasså e det så hårt där uppe......vår uppkörningsgubbe sa: jag bryr mig inte om vilken sida ni väljer det bestämmer ni själv. Både va det gällde lågfartsdelen och högfartsdelen. Alltså vilken sida om konen man går på lågfartsdelen.....och åt vilket håll man vänder längst ner på högfartsdelen.
Och själv satte jag ner foten på lågfartsdelen, fick i friläge av nån underlig anledning....men det va inga problem
 

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Värmdö
Hoj
r1200gs esa pwnage
framhjulssladd skrev:
Hej!

Jag har läst o grunnat lite i den här tråden. Jag håller själv på (försöker) att ta A-kort. Det jag kommit fram till är att vi privatister har lite nackdel av att inte få den information som körskolorna ger sina elever, samtidigt som vi bedöms minst lika hårt som körskoleeleverna. Därför tänkte jag bidra med några tips jag har om lågfartsproverna, efter att ha gått ett antal lektioner. Eller tips o tips, snarare lite bilder över hur man optimerar sitt körsätt genom banan, lätt överdrivet kanske, men det borde ändå ge ett sken av hur man ska tänka. Genom att ta ut svängarna på rätt sätt så får man mycket mer marginaler än om man "bara kör".
Lågfartsprov.pdf
Min egen historia som privatist har precis börjat eftersom jag tills nu kört på körskola. Men tanten där ville inte låta mig köra upp nu så "sa jag upp henne". På körlektionerna klarar jag manöverproven hyffsat och körning i trafik är inga problem. Mitt förslag till henne var ungefär att jag skulle hyra en hoj en helg innan uppkörningen och tokträna på manöverproven för att sedan köra upp. Men icke!! Så nu står jag här ensam och liten(nåja) och ska köra upp som privatist, trots 11 dubbellektioner o lika många tusenlappar på skolan. Förhoppningsvis ska det inte innebära för mycket trubbel.
Någon som har något tips på var jag kan hyra MC i Uppsalatrakten med omnejd? (Jag har behörig privatövningschaufför med A-kort)
Och för övrigt, vilken/vilka motorcyklar är mest lätthanterliga i manöverproven?

/Micke


Serpentinbanan bör du ta ut ännu mer i rundpallen på sista konen. Tanken är att du ska falla in helt rätt ner så du inte svänger för kon 2...

asså.. hur ska man säga detta så det går att förstå =)
Du genomför nästan hela svängen till höger eller till vänster om konan så du bara kör förbi den när svängen är klar. Annars blir det i ens huvud som man gör 2 svängar. En till höger, för att komma bakom konan, och en till vänster för att komma tillbaks i banan.
Alltså inte en 8a utan en 9a

d
 

framhjulssladd

Ute i skogen
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Örbyhus
Hoj
ZseX10R
eccentric skrev:
Serpentinbanan bör du ta ut ännu mer i rundpallen på sista konen. Tanken är att du ska falla in helt rätt ner så du inte svänger för kon 2...

asså.. hur ska man säga detta så det går att förstå =)
Du genomför nästan hela svängen till höger eller till vänster om konan så du bara kör förbi den när svängen är klar. Annars blir det i ens huvud som man gör 2 svängar. En till höger, för att komma bakom konan, och en till vänster för att komma tillbaks i banan.
Alltså inte en 8a utan en 9a

d

Inte för att jag tycker min bild är direkt otydlig men den kan säkerligen förbättras. Jag är inte säker på att jag hängde med i ditt resonemang dock.
RITARITARITA! Så kan vi göra en perfekt bild av det hela.

/Micke
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Racercukel skrev:
Jasså e det så hårt där uppe......vår uppkörningsgubbe sa: jag bryr mig inte om vilken sida ni väljer det bestämmer ni själv. Både va det gällde lågfartsdelen och högfartsdelen. Alltså vilken sida om konen man går på lågfartsdelen.....och åt vilket håll man vänder längst ner på högfartsdelen.
Och själv satte jag ner foten på lågfartsdelen, fick i friläge av nån underlig anledning....men det va inga problem


Nja, vet inte om man kan säga att det är hårdare här.
Det verkar ju variera rätt bra från fall till fall hur hårt man blir bedömd.
Jag fick också välja vilken sida av första konen jag skulle köra, dock så var det utgången på T´et vid krypkörningen som jag var tvungen att köra ut på samma sida som man startade från.

@framhjulssladd
Det finns en bild tidigare i tråden (typ nånstans i mitten kanske) som visar precis som eccentric menar...
lycka till att leta upp den :hihi



@RQ
Galet!
Har du inte fått köra banan med stoppen?!
Helt sjukt, men som sagt, den är lättare, bara man planerar körningen i den.
Det kommer gå grymt bra för dig tror jag.

:tummenupp
 

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Värmdö
Hoj
r1200gs esa pwnage
framhjulssladd skrev:
Inte för att jag tycker min bild är direkt otydlig men den kan säkerligen förbättras. Jag är inte säker på att jag hängde med i ditt resonemang dock.
RITARITARITA! Så kan vi göra en perfekt bild av det hela.

/Micke

Nej då. Din bild är inte otydlig. Det var bara så att man kan göra körningen ännu enklare. Jag förstår dock inte ens själv vad jag skrev ovan :va så när jag kommer hem ska jag ge mig på att göra en bild jag med :)

d
 

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Z750 -04
eccentric skrev:
Nej då. Din bild är inte otydlig. Det var bara så att man kan göra körningen ännu enklare. Jag förstår dock inte ens själv vad jag skrev ovan :va så när jag kommer hem ska jag ge mig på att göra en bild jag med :)

d

jag tror jag förstod hur du menade... att den nästsista konen ska man kör in efter extra tidigt och sen dra ut på svängen långt ut på sidan så när man har vänt kommer man rakt in i konbanan igen? Jag ritade en bild, vet inte hur jag får in den här på sidan eller hur jag lägger ut den på nån länk dock.
 

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Värmdö
Hoj
r1200gs esa pwnage
Juice skrev:
jag tror jag förstod hur du menade... att den nästsista konen ska man kör in efter extra tidigt och sen dra ut på svängen långt ut på sidan så när man har vänt kommer man rakt in i konbanan igen? Jag ritade en bild, vet inte hur jag får in den här på sidan eller hur jag lägger ut den på nån länk dock.


Precis juice, det va så jag menade! :tummenupp

När du skapar ett meddelande så finns det ett par ikoner i toppen av editeringsfönstret. Du vet B för bold och I för italic.. typ som i MS Word. En av dom är en ikon som ser ut som ett berg med en solnednång.. klickar man på den kan man infoga bilder. Dock kanske bilden behöver finnas på nätet för att du ska kunna lägga in den. :tungan

d
 

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Z750 -04
eccentric skrev:
Precis juice, det va så jag menade! :tummenupp

När du skapar ett meddelande så finns det ett par ikoner i toppen av editeringsfönstret. Du vet B för bold och I för italic.. typ som i MS Word. En av dom är en ikon som ser ut som ett berg med en solnednång.. klickar man på den kan man infoga bilder. Dock kanske bilden behöver finnas på nätet för att du ska kunna lägga in den. :tungan

d
Mm det var det som var problemet, den finns inte på nätet :rolleyes: :tungan
Synd att jag inte bara kunde bifoga bilden här =)
Annars får väl du göra en bild när du kommer hem.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top