rAWTAZ
Skvimpa.
Jag gör väl ett litet bidrag från min stora dag idag också då.. Så får man om inte annat pilla lite på alla coola temaikoner här på forumet
I borås då, Viared skulle vi hålla till. Vi var två från Asplunds trafikskola, träffades 0715 på skolan och drog upp till flygfältet. Två pers från annan skola i staden var redan där, övade på högfarstalt 1. En långskånk i sportställ och en som kört kross halva livet var det, trevliga killar iaf.
Vi hakade på varannan i banan. Började bra, lite touch av koner ett par-tre ggr men inget allvarligt. Vi hade tur med vädret som var småkyligt men inte mer än halvfuktigt på banan. Därefter lite krypkörning som också gick bra. Vi tränade på alt 1 (utan stopp).
Personligen hade de sista 70-90-bromsningarna jag gjorde för en vecka sedan gått kasst, men för någon dag sedan funkade 50 riktigt bra, när jag väl börjat trycka övre delen av kroppen mot styret innan bromsning, för mer kontakt där. Då sätter sig hojjen klockrent och man har bra kontakt med asfalten vilket medför bra grepp och att man kan ge bromsen vad den tål. Trots detta vart d dock ingen övning på bromsningar utan lärarn tyckte det nog blev bra ändå. Och sanning är det, man bromsar på samma sätt oavsett högre hastighet
Nåja, uppkörningsförrättaren kommer, på en fet BMW 1200, ganska liten kille. Helsjysst dock, drog det vanliga tugget om dagen osså fixade vi leg och uppdelning. Vi från vår skola först, varav jag tvåa. Vi som inte började direkt drog oss in o slappade i väntan på min tur.
Väl ute på banan blev det först koll av bromsarna, gick finemang. Därefter ledning till höger in i krypbanan, osså körning enligt alternativ 1. Det gick mycket bra. Trot jag kör saktare än vad man behöver men det var ju OK det också.
Mannen valde iaf alternativ två av högfartsprovet, med undanmanöver åt vänster. Ärligt talat det prov jag gillade minst av de två, eftersom det finns lite mindre tid att förbereda bromsningen efter sista konan, men what the heck, så ska d ju va! Jag drog iväg iaf, kom upp i 50, höll jämn gas o allt gick fint. Lade ner rejält i vändningen o drog på för att få lite stuk på det hela också :> Växlarna fint i innan tredje konan o fick riktigt skönt spår resten av vägen. Den för mig riskartade bromsningen gick även den asbra så alla var helnöjda
Hopp, rakt på nästa, 70, där det kunde blivit bättre. Jag tänkte inte mycket på det själv, men enligt utsago var inbromsningen lite väl klen, så mannen funderade tydligen lite på om den skulle göras om. Han gick dock vidare med 90-broms direkt, och den satt betydligt bättre. Kändes bra som faen då det var min största oro
Inga konstigheter, in i huset, de andra fixar, några körde vilse i högfartsbanan, men allt gick bra iaf, därefter drar eleven före mig och mannen i fråga iväg, vi andra drar till McDonalds i Hulta
Väl min tur på med radio i båda höronen, och iväg. Vi tar turen till vänster i rondellen, upp till Trandaredsgatan, förbi Hawaii (pizzeria), o ut på 27:an, vänster. Vid Shell i Gånghester vänster, en tur genom tätbebyggt där, ut på 27 igen och iväg till Dalsjöfors. Där vänster vid "liten sjö", grusväg förbi Hjortryd mot rv40. Här var det ganska kul, först en grävare som tog upp hela vägen, bara sakta in och vänta på att han vrider upp. Därefter en bit bort en lastbil som håller på o lasta av en skogstrailer mitt på vägen. Vi stannar strax innan och kör vid tecken förbi strax innanför rullgruset på vägkanten, småspännande då det krängde lite o så
Ut på 40, efter ett lite långt stopp (hade kunnat smita strax efter stopp), och i med gasen tillbaka mot Borås. Blåste som faen men det var bara bra träning. Inget mer särskilt utan av mot Hulta/McDonalds där mannen meddelade att körningen var godkänd!
"Tyvärr" fick jag inga visdomsord då han inte hade något att påpeka, men det är ju bra även om det känns lite tomt på nåt vis
Coolaste känslan blev efteråt när den tidigare så trygge lärarn inte brydde sig om vilken väg man tog tillbaka, "du får ju köra själv nu". Visst fan..
Moral of Story:
* Vare sig du gillar McDonalds eller ej kan det bli dig ett kärt ställe
* Bättre bromsa aningen för lite än för mycket!
* Det är alltid lika kul att köra upp!!
I borås då, Viared skulle vi hålla till. Vi var två från Asplunds trafikskola, träffades 0715 på skolan och drog upp till flygfältet. Två pers från annan skola i staden var redan där, övade på högfarstalt 1. En långskånk i sportställ och en som kört kross halva livet var det, trevliga killar iaf.
Vi hakade på varannan i banan. Började bra, lite touch av koner ett par-tre ggr men inget allvarligt. Vi hade tur med vädret som var småkyligt men inte mer än halvfuktigt på banan. Därefter lite krypkörning som också gick bra. Vi tränade på alt 1 (utan stopp).
Personligen hade de sista 70-90-bromsningarna jag gjorde för en vecka sedan gått kasst, men för någon dag sedan funkade 50 riktigt bra, när jag väl börjat trycka övre delen av kroppen mot styret innan bromsning, för mer kontakt där. Då sätter sig hojjen klockrent och man har bra kontakt med asfalten vilket medför bra grepp och att man kan ge bromsen vad den tål. Trots detta vart d dock ingen övning på bromsningar utan lärarn tyckte det nog blev bra ändå. Och sanning är det, man bromsar på samma sätt oavsett högre hastighet
Nåja, uppkörningsförrättaren kommer, på en fet BMW 1200, ganska liten kille. Helsjysst dock, drog det vanliga tugget om dagen osså fixade vi leg och uppdelning. Vi från vår skola först, varav jag tvåa. Vi som inte började direkt drog oss in o slappade i väntan på min tur.
Väl ute på banan blev det först koll av bromsarna, gick finemang. Därefter ledning till höger in i krypbanan, osså körning enligt alternativ 1. Det gick mycket bra. Trot jag kör saktare än vad man behöver men det var ju OK det också.
Mannen valde iaf alternativ två av högfartsprovet, med undanmanöver åt vänster. Ärligt talat det prov jag gillade minst av de två, eftersom det finns lite mindre tid att förbereda bromsningen efter sista konan, men what the heck, så ska d ju va! Jag drog iväg iaf, kom upp i 50, höll jämn gas o allt gick fint. Lade ner rejält i vändningen o drog på för att få lite stuk på det hela också :> Växlarna fint i innan tredje konan o fick riktigt skönt spår resten av vägen. Den för mig riskartade bromsningen gick även den asbra så alla var helnöjda
Hopp, rakt på nästa, 70, där det kunde blivit bättre. Jag tänkte inte mycket på det själv, men enligt utsago var inbromsningen lite väl klen, så mannen funderade tydligen lite på om den skulle göras om. Han gick dock vidare med 90-broms direkt, och den satt betydligt bättre. Kändes bra som faen då det var min största oro
Inga konstigheter, in i huset, de andra fixar, några körde vilse i högfartsbanan, men allt gick bra iaf, därefter drar eleven före mig och mannen i fråga iväg, vi andra drar till McDonalds i Hulta
Väl min tur på med radio i båda höronen, och iväg. Vi tar turen till vänster i rondellen, upp till Trandaredsgatan, förbi Hawaii (pizzeria), o ut på 27:an, vänster. Vid Shell i Gånghester vänster, en tur genom tätbebyggt där, ut på 27 igen och iväg till Dalsjöfors. Där vänster vid "liten sjö", grusväg förbi Hjortryd mot rv40. Här var det ganska kul, först en grävare som tog upp hela vägen, bara sakta in och vänta på att han vrider upp. Därefter en bit bort en lastbil som håller på o lasta av en skogstrailer mitt på vägen. Vi stannar strax innan och kör vid tecken förbi strax innanför rullgruset på vägkanten, småspännande då det krängde lite o så
Ut på 40, efter ett lite långt stopp (hade kunnat smita strax efter stopp), och i med gasen tillbaka mot Borås. Blåste som faen men det var bara bra träning. Inget mer särskilt utan av mot Hulta/McDonalds där mannen meddelade att körningen var godkänd!
"Tyvärr" fick jag inga visdomsord då han inte hade något att påpeka, men det är ju bra även om det känns lite tomt på nåt vis
Coolaste känslan blev efteråt när den tidigare så trygge lärarn inte brydde sig om vilken väg man tog tillbaka, "du får ju köra själv nu". Visst fan..
Moral of Story:
* Vare sig du gillar McDonalds eller ej kan det bli dig ett kärt ställe
* Bättre bromsa aningen för lite än för mycket!
* Det är alltid lika kul att köra upp!!