Körkort 2005

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Rojep skrev:
Tänk inte på den, den är skitenkel jämfört med serpentinen!
Sätt ner högerfoten bara.

Serpentin tycker jag är skitlätt.. Kan ingen rita upp hur man ska köra på den lågfarten med stopp då? För jag kommer knappt in mellan stoppkonerna känns det som o då börjar jag svajja lite. Ska man ta ut svängarna mkt eller bara köra rakt till konerna?
 

SirDave

when I feel ugly I just look at you
Gick med
16 Jun 2005
Ort
framsidan
Hoj
CBR 600
Alicia skrev:
Lågfarten tycker jag är klurig just med att komma iväg, direkt i starten allstå, utan att sätta ner nån fot...

Upp med blicken och fäst den på någon punkt långt fram, på så sätt får du bra balans direkt, och slipper således att sätta ner foten.
 

Rojep

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
2007 Aprilia RSV 1000 R
Pr0bz skrev:
Serpentin tycker jag är skitlätt.. Kan ingen rita upp hur man ska köra på den lågfarten med stopp då? För jag kommer knappt in mellan stoppkonerna känns det som o då börjar jag svajja lite. Ska man ta ut svängarna mkt eller bara köra rakt till konerna?

Ta ut svängen ordentligt så du kommer rakt in mellan konorna. På så sätt har du enklare att fortsätta sen också.
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Ljunghusen skrev:
Mr. Ljunghusen har numera ingen 1a framför A´t :)


:banana :banana
Grattis! det är du värd ;)
Berätta mer darlin! hur gick det till?

du får ta och göra en "jeha här är min hela dag" som alla andra :)
det gös oss lugna inför våra egna kommande "D" dagar att läsa.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tackar alla!
CeltaniC skrev:
Grattis! det är du värd ;)
Berätta mer darlin! hur gick det till?

du får ta och göra en "jeha här är min hela dag" som alla andra :)
det gös oss lugna inför våra egna kommande "D" dagar att läsa.

Ja en kort version då. ;) Kom dit 07.45 och fick lov att värma upp lite i serpentinen. Gick skit, rent ut sagt skit. Klarade 2/5 och dom jag klarade va osäkra

Men sen va det dags att köra upp! Krypkörningen gick kanon, missade en kon i höghastighetsdelen men det gjorde inget. Fick göra om 70-bromsningen en gång, 90 gick som en dans!

Ut i trafiken, motorväg en sväng, landsväg.. Tätbebyggelse i 2 minuter, landsväg tillbaka.. :) Ingen anmärkning på trafiken

Lycka till ni andra, nu måste jag bara lära mig tygla alla hojens pollar :gnissla
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Körde lite gård idag innan och efter min sista trafik lektin. Det gick SKITDÅLIGT! Precis som jag aldrig satt en fot på gården förut.
Är detta bara för att man vet att man ska köra upp om ett par dagar?
Högfartsbanan som brukar gå så bra funka inte alls. :va

Man får hoppas att detta var en engångs för idag. :rolleyes:


/M
Ps Grattis ni som klarat er! :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Pr0bz skrev:
Jag är så nervös för krypbanan med stopp i.. Hur kör ni i den? Jag känner mig så enormt nervös för det.. När man stannar ska man ta ner bara högra foten i backen eller båda på den banan?
Sätt ner båda fötterna gör inget men ta upp den foten sist åt det hållet du svänger åt.
Pr0bz skrev:
Serpentin tycker jag är skitlätt.. Kan ingen rita upp hur man ska köra på den lågfarten med stopp då? För jag kommer knappt in mellan stoppkonerna känns det som o då börjar jag svajja lite. Ska man ta ut svängarna mkt eller bara köra rakt till konerna?
Ta ut så mycket du kan. Jag fick också kämpa med det.. men de blir lättare då.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
För sent att börja ta MC-kort nu?

Nu när sommarjobbspengarna äntligen ramlat in är jag grymt sugen på att få A-kortet överstökat. Frågan är dock hur sent på året de håller uppkörningar (bor i Uppsala)? Är det helt kört att börja nu?

Har haft B-kort sedan -99 och har lätt för att lära mig så teoriprovet tror jag absolut inte är några problem om det bara finns uppskrivningstider. Hoppas också på få lektioner då jag har bra trafikvana... kanske en 3-5 dubbellektioner eller något.

Edit: jag kan inte komma i kontakt med en körskola förrän på måndag så om någon kunde stilla min nyfikenhet och oro över att vara för sent ute skulle det vara guld. :Bugar
 
Last edited:

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Kawa er6 -06
Ha! Idag var det min tur! :tummenupp

Nu äntligen!
Jag kuggade i måndags, beställde ny tid på tisdagen, körde upp idag, klarade det
:yoparty :yoparty :yoparty
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Ljunghusen skrev:
Tackar alla!


Ja en kort version då. ;) Kom dit 07.45 och fick lov att värma upp lite i serpentinen. Gick skit, rent ut sagt skit. Klarade 2/5 och dom jag klarade va osäkra

Men sen va det dags att köra upp! Krypkörningen gick kanon, missade en kon i höghastighetsdelen men det gjorde inget. Fick göra om 70-bromsningen en gång, 90 gick som en dans!

Ut i trafiken, motorväg en sväng, landsväg.. Tätbebyggelse i 2 minuter, landsväg tillbaka.. :) Ingen anmärkning på trafiken

Lycka till ni andra, nu måste jag bara lära mig tygla alla hojens pollar :gnissla
Tack ;) Jag har min med på morgonen 08:15 och hoppas på bra väder. Men vad jag har kollat ska hela nästa vecka vara skit väder, så jävla typiskt..... 7 DAGAR KVAR! Din lät lung och trevligt och helt normal. Kommer fan med vara as nervös när man ska göra sina prov tester precis innan det är dags för det "riktiga" usch.....

Grattis än en gång! och ni andra som har uppkörningen innan mig (9/9) Lycka Till!

/Regards Cel
 

Lindgren

MML
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
GSXR 600
Eftersom käringen inte ä medlem så skriver jag istället....

Hon fixade kortet igår först svåra lågfarten å sen lätta högfarten...

men jag funderar på de om jag inte var mer nervös än henne, gick å kollade på klockan hela dagen.... Faan va härligt :banana så förhoppnings vis så köper hon oxå hoj men de blir väl inte förren till nästa vår så kan vi va ute å gasa lite

var bara tvungen å skriva av mig lite granna för jag vart riktigt glad.... i helgen skas vi fira.... :fyllisar både hon å jag har båda tagit kortet i år..... :yoparty :yoparty
 

ammario

Upp med blicken......
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR 600F
Jeeeppppiiiiiiii

OCH SÅ VAR DET MIN TUR :)

En ny A-förare i Sverige :banana :banana :banana
ROSSI FÅR AKTA SIG :hihi

Fick kortet i torsdags men hade ingen tillgång till datorn förrän idag :)

Vill passa på och tacka alla som hjälpt mig direkt eller indirekt genom denna härliga tråden!! :tummenupp
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Sandstrom skrev:
Nu när sommarjobbspengarna äntligen ramlat in är jag grymt sugen på att få A-kortet överstökat. Frågan är dock hur sent på året de håller uppkörningar (bor i Uppsala)? Är det helt kört att börja nu?

Har haft B-kort sedan -99 och har lätt för att lära mig så teoriprovet tror jag absolut inte är några problem om det bara finns uppskrivningstider. Hoppas också på få lektioner då jag har bra trafikvana... kanske en 3-5 dubbellektioner eller något.

Edit: jag kan inte komma i kontakt med en körskola förrän på måndag så om någon kunde stilla min nyfikenhet och oro över att vara för sent ute skulle det vara guld. :Bugar

Dessvärre tror jag att du måste ha klarat skrivningen innan du kan boka in uppkörning. Men...

...är du grymt snabb, har kört mycke moppe/cross eller liknande så kanske det går. Dock kan jag inte rekommendera att köra upp en regning och svinkall oktober dag. Vilket jag gjorde....

Men lycka till i vilket fall.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Då va uppkörningen bokad! 29 september rockar det.

Har tragglat kryp i 2 dar och tycker att det går lätt...eller hyfsat lätt. Lite missar här o där som ska finslipas men annars går det som en dans.
Trafikläraren ringde idag kl 18.10 och sa att "du får nog köra fler ggr (han bokade om vissa andra...) dessa 2 veckorna...du ska till uppkörning!"
JIPPPI skek jag på motorträffen I Hög idag... :D :D

Hoppas....
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
ammario skrev:
OCH SÅ VAR DET MIN TUR :)

En ny A-förare i Sverige :banana :banana :banana
ROSSI FÅR AKTA SIG :hihi

Fick kortet i torsdags men hade ingen tillgång till datorn förrän idag :)

Vill passa på och tacka alla som hjälpt mig direkt eller indirekt genom denna härliga tråden!! :tummenupp


Hmmmm, körde du upp 8.15 i malmö..?

Isf; jag med cbr´en
 

ammario

Upp med blicken......
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR 600F
Ljunghusen skrev:
Hmmmm, körde du upp 8.15 i malmö..?

Isf; jag med cbr´en


Japp, kl 8.15 i torsdags, i Malmö.

Visst! Du som körde upp privatist med en röd cbr eller? ;)

Det gick bra för dig du med eller? de andra då?

Jag körde näst sist i min grupp. Jag som rökte konstant :rolleyes:
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Sandstrom skrev:
Nu när sommarjobbspengarna äntligen ramlat in är jag grymt sugen på att få A-kortet överstökat. Frågan är dock hur sent på året de håller uppkörningar (bor i Uppsala)? Är det helt kört att börja nu?

Har haft B-kort sedan -99 och har lätt för att lära mig så teoriprovet tror jag absolut inte är några problem om det bara finns uppskrivningstider. Hoppas också på få lektioner då jag har bra trafikvana... kanske en 3-5 dubbellektioner eller något.

Edit: jag kan inte komma i kontakt med en körskola förrän på måndag så om någon kunde stilla min nyfikenhet och oro över att vara för sent ute skulle det vara guld. :Bugar

Här uppe i norr kör de oktober ut (om vädret tillåter)
Jag hade aldrig kört en mc när jag började med kortet och det krävdes 3 lektioner (dubbel).
Tilläggas kan att jag inte kört ett skit hemma (bil kort i 6mån..)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top