Körkort 2005

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Ni som kört upp i Malmö, Kan ni berätta hur banan är att köra. Var har ni sen kört i malmö? så mycket details som möjligt. Skulle vara kul att få ngn info som kanske kan hjälpa. Fan snart är det dags! ska man få köra sin nymeckande,tvättade,vaxade hoj i helgen!?!?!?! plz god make me do it well on friday...

Tack
/Cel
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Då har jag också kört upp... och kuggat! :(


Gick jätte bra med banan. Kom lite fel i högfartsbanan och fick testa en gång till annars var det inga problem. Så där är jag väldigt nöjd med mig själv. :)

Sen bar det av i trafik. Var hemskt nervös eftersom jag ej har bilkort och tycker trafiken är lite svår ibland. Mycket riktigt så sket det sig. Rätt snabbt också. VV killen anmärkte på vägarbeten och korsningar.

Blir nog ca 4 lektioner till sen är det bara köra igen.

Jävlar va besviken man blev på sig själv men nu är jag glad igen. Jag kör upp tills jag klarar det helt enkelt!

Hoppas ni andra som kör upp nu i dagarna klarar er galant!

/M
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
RocketQueen skrev:
Då har jag också kört upp... och kuggat! :(

/M


Va trist!! Jag vet dock hur det känns!! :rolleyes:

Bara att bita ihop och komma igen, nästa gång vet du ju hur det går till, och då kommer du fixa det galant!!! :tummenupp

Ut och öva mycket i trafik nu så du känner dig tryggare!

Jag har haft bilkörkort sen -95, men så mycket idioter det finns i trafiken som kör först och tänker sen :kocko , så måste man ändå vara på sin vakt hela tiden när man kör hoj!

Lycka till nu nästa gång!

Kram Milla
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Milla skrev:
Va trist!! Jag vet dock hur det känns!! :rolleyes:

Bara att bita ihop och komma igen, nästa gång vet du ju hur det går till, och då kommer du fixa det galant!!! :tummenupp

Ut och öva mycket i trafik nu så du känner dig tryggare!

Jag har haft bilkörkort sen -95, men så mycket idioter det finns i trafiken som kör först och tänker sen :kocko , så måste man ändå vara på sin vakt hela tiden när man kör hoj!

Lycka till nu nästa gång!

Kram Milla


Ja usch det var inte så kul att komma så långt och sen kugga. :rolleyes:

Nu kommer man nog inte vara så nervös nästa gång för gården. Bara bita ihop och köra mer. Jag vet ju mina svagheter åtminstonde. Får öva på dem.

Kram :)
 

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
RocketQueen skrev:
Då har jag också kört upp... och kuggat! :(

/M

Ouch... Måste kännas riktigt surt. Var körde du upp?
Jag klarade kortet igår :banana , Lasse på farsta trafikskola är BÄST.
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Speedsoda skrev:
Ouch... Måste kännas riktigt surt. Var körde du upp?
Jag klarade kortet igår :banana , Lasse på farsta trafikskola är BÄST.


Jag körde upp på Barkaby imorse. Va så glad när gården var klar sen sket de sig. :gnissla

Mina lärare är kanonbra också! Janne och Sune! :) Men jag behöver köra lite mer trafik tydligen. :rolleyes:

Grattis till kortet!!!

/M
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Du tar det nästa gång gumman, tycker du är stark som håller humöret uppe! :tummenupp

kramiz till dig

/N

RocketQueen skrev:
Jag körde upp på Barkaby imorse. Va så glad när gården var klar sen sket de sig. :gnissla
/M
 

Mr duke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Ort
stockholm
Hoj
Flakmoppe me gas+ 3växlad crescent med ringklocka och stödhjul
Hur svårt är det att ta körkorthur många ggr har ni som har kk kört upp och ca vad har det kostat?? och hur länge övningskörde ni.. ja har ingen att övningsköra med vad kostar det då om man kör via körskola.. :Bugar
 

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Mr duke skrev:
Hur svårt är det att ta körkorthur många ggr har ni som har kk kört upp och ca vad har det kostat?? och hur länge övningskörde ni.. ja har ingen att övningsköra med vad kostar det då om man kör via körskola.. :Bugar

Inte skitsvårt. Plugga till provet och ta några lektioner så att allt sitter innan uppkörningen.
Kostade ungefär 5000 för mig, 4 lektioner och lite annat. Första försöket på provet och uppkörningen.
Se bara till att du är säker på allt, repetera många gånger i huvet så går det skitbra. :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
ammario skrev:
Japp, kl 8.15 i torsdags, i Malmö.

Visst! Du som körde upp privatist med en röd cbr eller? ;)

Det gick bra för dig du med eller? de andra då?

Jag körde näst sist i min grupp. Jag som rökte konstant :rolleyes:

Japp de va jag. Gick kanon =)

Alla andra klarade sig, åtminstonde alla i min grupp!
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Mr duke skrev:
Hur svårt är det att ta körkorthur många ggr har ni som har kk kört upp och ca vad har det kostat?? och hur länge övningskörde ni.. ja har ingen att övningsköra med vad kostar det då om man kör via körskola.. :Bugar

Jag tog 3 lektioner, och klarade första uppkörningen. Inte speciellt dyrt, om man inte räknar whiskyn till privatläraren :)
Å andra sidan så körde jag mycket (och hyffsat trimmad :angel ) moppe på den gamla goda tiden, och har kört bil i 15 år, så trafikvana finns ju.
Var mest att läsa in teorin igen och borsta av de gamla reflexerna :)
 

Tina TT

Europé & rumsren
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Lund
Hoj
Triumph T-bird Sport
RocketQueen skrev:
Då har jag också kört upp... och kuggat! :(
...snip...
Jävlar va besviken man blev på sig själv men nu är jag glad igen. Jag kör upp tills jag klarar det helt enkelt!

Hoppas ni andra som kör upp nu i dagarna klarar er galant!

/M

Synd att det inte gick men tjusig attityd... Du kommer klart att fixa det med den inställningen!! :tungan

Jag tog mitt i början av juni sen jag gått i körskola i Malmö och fått riktiga direktiv samt en j*kla massa tips. Jag har en märklig erfarenhet i att ta A-kortet som innefattar tre lyckade uppskrivningar (dom var inget problem för mig) samt innehav av tre olika hojar under hand, där jag fick sälja den förste efter att min sambo dog av en hjärnpropp och jag gick in i väggen... Allt sånt här försvann bara och jag hade inte råd heller.

Efter nästan ett år försökte jag som privatist med min egen hoj men misslyckades totalt. Jag ville väl egentligen bara ha försökt innan tiden gick ut för skrivprovet. Den egna hojen var en Triumph Legend som jag hade råd att hålla. Så skrev jag upp igen innan hösten var slut och sen körde jag med en god vän och hans fru på FMCK hela den vintern. Det var nyttigt!! Att lattja med en gjutjärnsJawa i leran lärde mig mkt om balans och jag vurpade och körde omkull utan att det var "any big deal". Jag hade många vänner som ställde upp och jag tror jag kört minst 2000 mil med grönskylt. Men!! Jag blev kaxig!

I fjol våras skulle jag träna 90-bromsning på egen hand och en vän hade sett ut och röjt en fin bit på Sjöborakan men jag skulle tvunget testa en annan bit på andra hållet och såg inte en ny asfaltbeläggning som började med en förhöjd kant... såå - ungefär där jag själv tänkt påbörja inbromsningen med nålen på 90 km/h - får jag bara styret upptryckt i handen!! Klämmer åt handbromsen när framhjulet är i luften och det kommer ner helt låst. Jag såg senare bromsspåret efter mitt framdäck - vingligt och ngr meter långt - innan jag for åt vänster medan hojen la sig till höger. Jag hade ju iofs sänkt farten med min idiotbromsning och kom undan med hjärnskakning och sönderslaget främre korsband på vänster knä... men att inte släppa bromsen??!! Hrm Learnin´the hard way! :kryckor

Men det räckte inte!!
Jag hade inte lärt mig utan sex veckor senare kör jag över min kapacitet och vurpar rakt ut i en åker i en tvär högerkurva. Full highside och jag tar för mig - bryter höger handled och skrotar min älskade hoj. Fick verkligen fundera över läget. Är jag vansinnig som 40+ kärring som tror att jag ska köra mc?? :galen

Nåväl - jag kunde ju inget göra på flera månader annat än komma fram till om jag skulle envisas. Men - praktiska saker löste sig förvånansvärt väl och jag kunde en dag be en vän köra hem min nya traja som jag otroligt nog kunde ordna utan att det ruinerade mig. När tiden gick ut för skrivprovet väntade jag till våren och skrev upp då. Sen anmälde jag mig på skola i Malmö, tog två veckor ledigt från jobb och körde i stort varje dag - hade bra lärare - missade första uppkörningen - jag var fortfarande rädd för att bromsa i nittio och fjantade bort den. Samt att jag innan dess lyckades vända i serpentinen utan att ha fått i tvåans växel, så det fanns inget pulver att ta till ut ur vändningen.... allt blev litta fel sen!! Men han svalde det tills vidare. Dock måste man kunna bromsa. :ajjabajja

Men fjorton dar senare satt det! :klappar
Jag vet att jag inte skulle fixat det utan skolan men det kan ju vara helt olika för olika personer. Man får väl försöka att ha sån koll på sina egna villkor att man inser vad som är rätt för en själv... och sen satsa på det man väljer. Det kräver en insats från en själv iaf. Om det sen är pengar och tid till en skola... eller tid och envishet att rodda själv... tja - upp till den det gäller. ;)

Men nån sa förut att det ju handlar om att ha kontroll och det håller jag helt med om. Nåt enstaka misstag går förbi om man dessutom reder ut det, desto bättre... jag satte ner foten lite snett i krypet och vinglade till men fixade det... inga problem då. Och jag lyckades plocka bort den mentala spärren mot att bromsa stenhårt tills det fungerade igen med att bara dra i handbromsen hårt, snyggt och kontrollerat tills man står still. Det ÄR ju ett stilprov också. Man ska sitta snyggt och se ut i fjärran medan däcken bara biter sig fast.

Jag är himla glad att jag fixade mitt kort till sist och känner starkt för alla som strular på och inte ger sig. Kan jag hjälpa nån med tips, så fråga bara.
Tina
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Superwoman!

Tina TT skrev:
Synd att det inte gick men tjusig attityd... ... Kan jag hjälpa nån med tips, så fråga bara.
Tina
Vilken härlig story! :yoparty
Det är helt rätt attityd, man får inte ge upp! Förstår att det har varit supertufft för dig och jag beundrar din styrka!
Vilken kvinna! :banana
/Mirre
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Gahha. Ska skriva upp imorron klockan 12:40 och är nervös som fasen, haha.
Men det borde la gå bra. Klarar bonniers trafikskolas teoriprov samt två andra så det borde fixa sig, hoppas jag :)
 

Thesod

Ny medlem
Gick med
15 May 2005
Ort
Lidingö
Hoj
Kawasaki ZR7S -01
Tina>> Rätt attityd!
Loy>>Ta det lugnt! kuggar du så kostar det bara 180 spänn att skriva igen! Se bara till att inte glömma bort att plugga trafikregler!

Själv har jag en kuggad uppkörning i bagaget, men snart en ny på gång!
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Comon boys n' girls! ni som körde upp i Malmö. Var ngnstans i trafikdelen körde ni? vill veta så man kanske har ngn hum om var man ska köra.

I morgon är det dags!!!
 

Lindgren

MML
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
GSXR 600
nyfiken fråga... hur länge håller MC-säsongen på??

tänkte för uppkörnings gubbar å gummor finns det nåt speciellt datum när dom slutar låta folk köra upp eller är beroende på vänder och vind?? :confused:
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Lindgren skrev:
nyfiken fråga... hur länge håller MC-säsongen på??

tänkte för uppkörnings gubbar å gummor finns det nåt speciellt datum när dom slutar låta folk köra upp eller är beroende på vänder och vind?? :confused:
Det hänger på väder och vind ;) nä men oktober ut ska nog gå bra iaf.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top