Delger några tankar efter att ha tagit A-kort, förhoppningsvis kanske nåt är användbart för någon annan.
Till er som ska börja vill jag gärna säga: köp en hoj om ni har möjlighet. Kan ni sen fixa en eller ett par handledare så kommer ni att spara en del pengar. Kör ni mycket så kommer ni att känna hojen väldigt bra när det är dags för uppkörning vilket är en stor fördel om ni väljer att köra upp med egen hoj.
Hoj då? Finns ett antal dårar här som har mer erfarenhet och kan svara bättre på den frågan men min åsikt är att Honda 600/900 Hornet är en mycket bra hoj att börja med. Lättkörd som fan och lagom med mos. Jag tillhör skaran som har svårt att se fördelen med att börja med en liten och klen hoj, men det är bara min egen åsikt. Själv valde jag mellan 900 Hornet, XJR1300, GSX1400 och 1200 Bandit. Efter att ha penetrerat försäkringdjungeln och hojarna föll valet på en GSX1400 -03, köpte den ny strax före jul förra året och betalade 74900 kr. Har inte ångrat mig en sekund!
Självklart går det lika bra med en äldre hoj men jag kan inte så mycket om gamla hojar så jag avstår från att rekommendera någon särskild.
Utrustning då, skinn vs Goretex? Kände från början att man förmodligen vill ha båda två men ekonomiskt utrymme fanns bara för det ena och jag valde Goretex, främst för att jag vill kunna köra hoj till jobbet utan att bli genomblöt. Ställ, hjälm, stövlar, ryggskydd och två par handskar gick på ca 11000 kr med lite rabatt. Utrustningen har funkat kalas, ända tills jag fick min första SH-tröja. Den gick ju inte att ha utanpå Goretexjackan varför en skyddsväst fick inhandlas för 2000 kr, får väl konteras på kontot för fånig fåfänga.
Teorin krävde två försök. Började med att läsa in MC-boken ordentligt, fick för mig att jag kunde alla "vanliga" trafikregler eftersom jag haft B-kort i 20 år. Detta skulle visa sig vara en rejäl felbedömning och provet gick åt h-e ordentligt. Byte taktik och gick in för att plöja lite övningsfrågor som jag fick av en hjälpsam kille på SH(Tack Korvgubbe). Andra provet gick smärtfritt, hade "bara" fyra fel.
Även uppkörningen krävde två försök. Jag har haft förmånen att ha fyra handledare som har varit snälla att ta sig tid med mig, vi har kört ca 200 mil tillsammans vilket gjort att jag känner mig ganska säker i trafiken. Har också tagit fyra lektioner på Deabs Trafikskola varav tre i körgården och en i trafik, allt har funkat kalas på Deab.
Insåg rätt tidigt att krypkörningen var det jag skulle få svårast med varför jag drillade den rejält inför första uppkörningen. Körde upp på Tullinge 24 aug och kom dit ganska lugn och samlad, Deab var snälla och körde dit en hoj. Gjorde en säk-koll och ledde hojen en bit men när det var dags för krypkörning så tror jag fan pulsen steg till 200 eller nåt. Fick tre försök men alla gick åt helvete. Rejält stukad var det bara att sätta sig i bilen och rulla hemåt, utan att ha fått visa hur "skicklig" jag var i trafiken. De som rörde sig runt Tullinge vid tiden för "brottet" hade goda möjligheter att se en vuxen man sitta och gråta i sin bil.
Andra uppkörningen 9 sept på Tullinge, samma uppkörningsgubbe, trevlig som fan. Valde denna gång att köra upp med egen hoj, iofs några kilo till att baxa runt i serpentinbanan men den är djuriskt stark på tomgång vilket är en fördel vid krypkörning samt att jag känner den rätt väl. Körde massor med krypkörning mellan PET-flaskor hemma gatan sista veckan. Kvällen innan ringde jag en av handledarna(TwinSucker), vi ställde upp en halv serpentinbana på en bakgata och öste på ett par timmar.
Samma visa igen, säk-koll och leda hoj och sen 200 i puls. Missade första krypkörningen och tänkte att det är fan inte sant, inte en gång till.
Uppkörningsgubben såg att Blåskägg hade lite hög vilopuls och förslog att jag skulle prova att andas samtidigt som jag körde, syret skulle annars bara räcka åt ena hållet i krypkörningen var hans gissning. Gubben såg ju rutinerad ut så det vara bara att lyda råden, satte andra försöket. Låste framhjulet lite kort vid 90-bromsningen men släppte av direkt och fick beröm. Efter en trevlig halvtimmestur i trafik var körkortet i hamn, känslan var klart jämförbar med sex av god kvalitet
Två teoriprov, två uppkörningar och några lektioner har kostat ca 6000 kr.
Nu i efterhand inser jag att jag skulle övat mer på krypkörning och mindre på nedlägg på Bulten, iaf för uppkörningens skull. Vi dock gärna ge rådet till er som precis börjat med A-kort att lära er att bromsa hårt och rejält samt att våga lägga ner hojen ordentligt. Vi ska ju inte bara lära oss för uppkörningen utan för att bli duktiga och långlivade hojåkare. Om man nu skulle bromsa på sig och välta så är det ju bättre att göra det i körgården med skolans hoj.
Även om man inte tror det i början så är det faktiskt så att man kan bromsa jävligt hårt om man bara släpper direkt när det låser. Samma sak med nedlägg, jag tycker jag lägger ner som fan men bakom ligger Twinsucker och "ojjar" sig om att det är flera cm kvar innan fotpinnarna tar i
Vi har även provat att filma min övningskörning, roligt och mycket nyttigt att se sig själv och sina "patetiska" nedlägg på krokvägarna norr om Sthlm. Filmen(av TwinSucker döpt till Da Bomb Körskola) kommer att vara ett skönt minne från övningskörningen.
Några summerande råd, goda eller ej får ni avgöra själva.
- Köp en hoj om du har möjlighet.
- Snåla inte på skyddsutrustningen, välj en billigare hoj om det fattas pengar.
- Dra dig inte för att pressa dig själv ordentligt i körgården, det gör dig till en bättre pilot även efter uppkörningen.
- Dra dig inte för att pressa dig lite på vägen heller. Leta upp ett skönt avsnitt med fri sikt, noll trafik och någorlunda vettiga avåkningszoner sen är det bara att elda på under seriös handledning
- Köp inte en för liten hoj. Kubik=vrid=lättkört.
- Låter korkat men jag säger det ändå: Bli inte nervös vid uppkörningen. Inte för att jag klarade av det men det skulle varit skönt
Trots allt är ju det värsta som kan hända är att du blir av med 840 kr, förutom ett stukat ego då förstås.
- Skit i bakbromsen vid bromsproven, lägg foten på pedalen bara så slipper du kugga på låst bakhjul. Uppkörningsgubben märker ingen skillnad. Bakhjulet låser ruggigt lätt om du bromsar korrekt med framhjulet.
- Även om det är skönare och ger mer kontroll med två fingar på broms och koppling så använd alla fyra på uppkörningen, annars kan det bli bakläxa.
- Öva på/avslag under nedlägg då det ändrar balansen i hojen högst markant. Första gången ska inte vara på uppkörningen när du behöver justera hastigheten i serpentinbanan.
- Kör aldrig, aldrig, aldrig utan ryggskydd och hjälm
- Ta en kurs i kurv/bromsteknik på bana, det tänker jag göra nästa år.
Lycka till alla ni som har uppkörning på G
RQ, CeltaniC mfl som liksom jag har kuggat en gång, ge inte upp!!!
Jag vet att det suger majestätisk elefantdiscoballe(citat SH) men det är bara att ladda om, ni kommer klara det jag lovar
TwinSucker
Framför ett stort tack för alla goda råd och tips ang hojkörning i allmänhet och kurv/bromsteknik i synnerhet. Ser fram emot många mil med Da Bomb Körskola. Tack Mannen!
*Över och ut*
Mvh Blåskägg - nu utan grönskylt