Körkort 2005

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Får väl börja med att tacka alla för deras medkänslor, för det känns fortfarande rent för jävligt.... Bästa kompisen som med är hoj kåt fick spel när jag köpte min och köpte sin första hoj idag! en FZ6S -04 och han hade en handledare så han tog en tur på 10 mil direkt och jag fick sitta ensam hemma och bara må skit!

Min körlärare skulle kontakta mig i måndags men no call......
och jag får nog fan be om sponsring av ngn för har inte råd med en uppkörning till förren man får lönen i oktober...... 2100:- går ju skiten på...

Life feels like shit even 4 days efter the shitty day...

/Ragards Cel
 
Last edited:

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
CeltaniC skrev:
Får väl börja med att tacka alla för deras medkänslor, för det känns fortfarande rent för jävligt.... Bästa kompisen som med är hoj kåt fick spel när jag köpte min och köpte sin första hoj idag! en FZ6S -04 och han hade en handläggare så han tog en tur på 10 mil direkt och jag fick sitta ensam hemma och bara må skit!

Min körlärare skulle kontakta mig i måndags men no call......
och jag får nog fan be om sponsring av ngn för har inte råd med en uppkörning till förren man får lönen i oktober...... 2100:- går ju skiten på...

Life feels like shit even 4 days efter the shitty day...

/Ragards Cel
Bit ihop och kom igen......Jag vet själv hur det va. Köpte hoj förra sommaren utan KK. Och tänkte från början bara övningsköra den sommaren. Men abstinensen blev för stor så i aug tog jag en lektion på körskolan för att få ett utlåtande från en körlärare. Hade då kört ca 500 mil och en jävla massa krypkörningsöva. Han sa
-Det här fixar du i år.
Jag ringde vv och fick en tid den 27 sep. Men dom hade bara uppkörning sep ut. Så jag vågade inte slänga pengar på lektioner om jag skulle kugga och sen behöva vänta ända tills våren i år för att lägga mer pengar på lektioner och en ny uppkörning. Så jag avbröt körkortstagandet och drog hem. Tog hojen och körde en runda själv och sedan ställde jag av den och gick i ide. Detta va den längsta vintern i mitt liv. Men men ringde vv i feb och fick den första tiden som dom släppte och klarade den i början på maj.......Den som väntar på nåt gott....
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
CeltaniC skrev:
Får väl börja med att tacka alla för deras medkänslor, för det känns fortfarande rent för jävligt.... Bästa kompisen som med är hoj kåt fick spel när jag köpte min och köpte sin första hoj idag! en FZ6S -04 och han hade en handläggare så han tog en tur på 10 mil direkt och jag fick sitta ensam hemma och bara må skit!

Min körlärare skulle kontakta mig i måndags men no call......
och jag får nog fan be om sponsring av ngn för har inte råd med en uppkörning till förren man får lönen i oktober...... 2100:- går ju skiten på...

Life feels like shit even 4 days efter the shitty day...

/Ragards Cel

Vet att det suger rejält men det är bara att ladda om killen.
Kan du inte köra upp med din egen hoj och spara en sudd?
Eller ska det vara en tung?
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Kapten Blåskägg skrev:
Yadda yadda... Mycket fint skrivet :tungan


TwinSucker :Bugar :Bugar :Bugar
Framför ett stort tack för alla goda råd och tips ang hojkörning i allmänhet och kurv/bromsteknik i synnerhet. Ser fram emot många mil med Da Bomb Körskola. Tack Mannen!


*Över och ut*

Mvh Blåskägg - nu utan grönskylt
Jag säger som alltid... Det är lugnt! Det har bara vart kul att kunna hjälpa till :tummenupp

Jag kan inte påstå att det har varit speciellt svårt med tanke på att du har gjort precis som jag har sagt, helt enkelt en mönsterelev.
Hela den här handledarbiten med dig är helt klart nånting som jag kommer att komma ihåg iaf! Kommer definitivt inte glömma första gången vi var ute och körde när jag parkerade dig på bussfickan på vägen till Nynäshamn och visade spårval, minen på dig där va ganska skön. Citat från en förvånad Kapten Blåskägg "Oh shit, går det att köra så fort i en kurva :jisses "
:rofl

Nu snart blir det till att gå in i en konstant fylledimma över vintern och vänta på ljuset igen :fyllisar :hihi

//Da handleader
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Kapten Blåskägg skrev:
Vet att det suger rejält men det är bara att ladda om killen.
Kan du inte köra upp med din egen hoj och spara en sudd?
Eller ska det vara en tung?
Japp tung är det jag "försökte" få kort till. Var nere på körskolan idag och tänkte fråga om betalningen till "fiaskot" kunde
försenas till slutet av månaden. Fick då en respons som lät "Ja det är inga problem och en sak till, den 26e är det dags för dig igen" jag bara jippi! mera pengar som går åt helvete...

Hela sommarsäsongen är ju redan totally screwed! men nu får man lägga upp ett nytt mål och det är väl att klara av skiten (ber om ursäkt för jag kallar ett A-Kort "Skit") så man slipper lägga ut mera pengar och inte börja om hela resan nästa år.

/Regards Cel
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
CeltaniC skrev:
Japp tung är det jag "försökte" få kort till. Var nere på körskolan idag och tänkte fråga om betalningen till "fiaskot" kunde
försenas till slutet av månaden. Fick då en respons som lät "Ja det är inga problem och en sak till, den 26e är det dags för dig igen" jag bara jippi! mera pengar som går åt helvete...

Hela sommarsäsongen är ju redan totally screwed! men nu får man lägga upp ett nytt mål och det är väl att klara av skiten (ber om ursäkt för jag kallar ett A-Kort "Skit") så man slipper lägga ut mera pengar och inte börja om hela resan nästa år.

/Regards Cel


Ja du, jag tycker jag lagt hur mycket pengar som helst och nu ska jag lägga 4000 till. Jag hade dock en mycket bra rättvis VV kille. Så jag känner mig inte bitter på min uppkörningen men gud vad det kostar!
Klarar jag inte uppkörningen denna gång måste jag vänta tills i mars.

Försök att släpp den där besvikelsen tills du ska köra upp igen. Ge järnet istället. Annars kanske du blir så nervös och nedstämd att det skiter sig igen!

/M
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Nybörjarmisstag

Jaha, klantig är man oxå :3freak
Tänkte att man skulle ta första turen med hojen själv eftersom Swedie var i Karlskoga och körde.
Började bli sent, tänkte att det självklart finns bensin kvar i tanken sen förra gången eftersom jag inte trodde att vi körde så långt då.
Jag har ingen bensinmätare på hojen och kör glatt iväg =)
Hmm, efter en stunds åkande börjar hojen sacka, var är de för fel?
Tänker en gång till att de finns ju bensin, måste vara något annat fel.
Kommer nästan ut till Swedies bror då hojen stendör, inte ens då tänker jag på bensinen... förren efter jag har ringt och sagt att något är fel kollar jag först i tanken... inte en droppe...
Ringer fort som bara den å fixar några liter bensin så man kan tuffa hem igen

Reservtank, visst troligt att lilla jag tänkte på den.. :huvet
 

framhjulssladd

Ute i skogen
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Örbyhus
Hoj
ZseX10R
Då har även jag klarat MC-kortet. :bow
Det var efter att ha sett "Insider" om rufflandes körskolor som jag sa upp tanten på min körskola, när hon ville att jag skulle ta en massa fler lektioner och att jag dessutom inte innan dess fick, trots att jag bad om det, köra upp via skolan. Och detta trots att jag förklarade att jag skulle hyra en cykel en dag o toköva manöverproven med. Så, i stället hyrde jag en BMW 850R i Vällingby i två dagar, varav den andra var dagen jag skulle köra upp. Den cykeln är möjligen lite bufflig men fantastisk att göra bromsprov med eftersom den har helintegral ABS! Och allt på uppkörningen gick över förväntan.
Därför kan jag bara rekommendera alla som "känner sig färdiga", att skita i körskolan och köra privat om möjlighet finns. Jag märkte dessutom inte att VV-killen var ett dugg hårdare mot mig än någon annan! Därför misstänker jag att det är ett rykte spritt av branchen.

Tänk till åtminstone, körskolorna gör FETA pengar på ER och när du kör upp är du ändå helt ensam.

/Micke
 

Hazzeman

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
I sandiga viken
Hoj
En gul/svart!
Såja, nu har man tagit körkort och blivit medlem här på SH. Tänkte bara tacka för alla suveräna tips och trix som har framkommit i denna tråd. Har varit och smygläst här under sommaren.

Uppkörningen var i onsdags morse här i Luleå. Säkerhetskontrollen gick ut på att kolla allt som hade med vätskor att göra. Krypkörningen, ångestmomentet nr 1 kom därefter. Fick köra den med fyra koner på rad, lyckades toucha en kon med foten, den föll dock inte. Jaja, bara och köra om sa VV mannen. Gick bättre andra gången. I serpentinkörningen blev det banan med undanmanöver i början. Klåpade mig vid vändningen och lyckades få i neutralen :huvet Resten gick bra, Jaja, sa VV mannen igen, och fortsatte med "Ta och kör om den där...". Sagt och gjort, vid andra vändan gick det galant. 70 och 90 bromsningarna följde. Lite oroad pga det blöta väglaget, hade lyckats låsa framhjulet vid uppvärmingen. Nåja, det gick bra i.a.f. Fick köra ut i trafiken som nr 2 vilket innebar en stunds väntan på VV. Väl ute i trafiken så började det började regna, ypperligt tillfälle att kolla hur vattentätt stället var. Fick köra E4:an, landsvägar, villakvarter, samt inne i stan. Väl tillbaka på VV så fick jag höra dom efterlängtade orden i luren, "Du är godkänd". Sweet!! :yoparty

Och ja, stället höll tätt :tummenupp

/H
 

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
Grattis! Det är inte alla som får 2 försök på båda banorna, måste gått galant för övrigt. I morgon är det min tur, skall ut och köra bana och broms idag. Alla andra som skall upp till bevis... Lycka till!
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Grattis alla som klarar korten i rasande fart nu!

Själv kör man upp på torsdag och är mycket nervös redan nu! Kör lite på körskola nu men känner mig inte alls så säker som jag önskar att jag gjorde.

Om man misslyckas hoppas man bara att man ska hinna få en till tid i år. Orkar inte ha ångest hela vintern!


Nå, håller tummarna gör jag!




Niclas
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Då har man fått uppkörningstid i Kristianstad på måndag.


Är det någon som har kört upp i kristianstad och kan berätta hur det är ?
 
Last edited:

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Själv håller man på just nu att ta lektioner... går utmärkt och jag gillar det som fan! :) Hoppas ha kortet om två veckor.

Bör tillägga att jag tar mitt körkort i Polen eftersom jag pluggar här. Kostar mig runt 2000 kr, inga längre väntetider, EU-godkänt och som jag har uppfattat det så här långt så är det seriöst. Lycka till alla! :tummenupp
 

trp

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2005
Ort
sollefteå
Hoj
gsxr 750 -97
körde upp privat den 6september i år för mellan och klarade de :) (hade inte lättkort innan).jag lånade en xr600 av en bekant som jag hann köra 2 dagar med innan uppkörningen. jag hade aldrig övningskört med trafikskolan eller privat så jag for ut på grusvägar och "övningskörde" lite med mig skälv. hade tänkt och öva inbrommsning från 90 och så men det slutade i lek o bus :tungan . dagen före uppkörningen var jag så nervös att jag fick feber men när jag väl satte mig på hojjen blev jag frisk igen :hihi o sisst ut på konbanan var man. första bromstestet var lite svårt eftersom jag aldrig hade brommsat på asfalt med hojjen förut och desutom var det grovt mönstrade offroad däck på den, men man vändje sig snabbt. och konbanan hade man aldrig provat sig på förut så de va ju intressant o se vad som skulle hända där. först ut på stadskörningen och det gick ju också bra :) . tur eller skicklighet låter jag vara osagt men jag har ju iofs. kört cagiva mito 125 i 2år utan körkort så lite vana hade man ju :hihi . o billigt blev ju kortet! men det är nog att rekomendera att gå genom trafikskola istället :tungan
 
Last edited:

Hazzeman

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
I sandiga viken
Hoj
En gul/svart!
Rossi 4 ever skrev:
Grattis! Det är inte alla som får 2 försök på båda banorna, måste gått galant för övrigt. I morgon är det min tur, skall ut och köra bana och broms idag. Alla andra som skall upp till bevis... Lycka till!

Jo det flöt på i övrigt, nuddade man en kon så var det per definition omkörning som gällde sa VV mannen. Även höghastighetkörningen gick bra, det var bara lite klåpighet vid vändningen som höll på och ställa till det, lyckades rädda situationen i.a.f :)

Lycka till imorn!

/H
 

kaptn

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Öland
Hoj
Z1000 -05
A'hoy, passar väl på att säga hej till alla i den här tråden, är ny på forumet och idag klarade man uppkörningen!

Helschyssta förarprövare (ja dom var två, en "lärling" och en handledare :) ). Det ända jag egentligen tabbade mig på var inbromsningen i 90, låste framhjulet en halvsekund, men släppte och bromsade igen. "Ja men det där redde du ju ut bra, nu får du ta en paus så kör vi trafiken sen".
Ett motorstopp i början på körningen med, men det sa dom inte ens något om efter körningen.

Hade väl lite tur med, fick bara "lätta" banor, alltså dels den där man ska stanna i portar och sätta ner foten tre gånger under krypkörningen, och sen den manöverbanan där man kör raka spåret och gör undanmanövern precis innan vändningen. Det var dom jag kände mig säkrast på, så lite flyt får man väl säga.

Trafiken var ju inga problem alls. Fick till stor del köra samma vägar som jag hade på B-uppkörningen för 3 år sen :hihi

Sån härlig känsla att man har fixat det iaf, nu ska man bara spara ihop till en vettig hoj med! :banana

Gick på 8 dubbellektioner, har inte kört något innan, förutom lite lite moped, och i stort sett endast nån timme privat krypkörning.

Lycka till till ni som är kvar, och grattis till alla som redan fixat detta under 2005!
 
Last edited:

Lindgren

MML
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
GSXR 600
Tänkte fråga om de är nån härifrån.... mötte en uppkörning när jag skulle fara på lunch igår som sagt nyfiken om de var nån härifrån och hur de gick, detta hände i Ö-vik vid 11.40-11.50 i Ström
 

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Yeeeehhhhaaa!
Klarade kortet precis nyss... En helschysst körkortsförättare som hade lite "medlidande" till att jag kom med en Zx9R. Tabbade mig på lågfart en gå¨ng men fick göra om, då satte jag den utan problem! Till alla er som tror att det inte går att klara med en sporthoj har jag överbevisat er:) Det var första uppkörningen och har inte gått en enda lektion...

Ne fan nu måste jag nog ut och bränna lite :banana
 

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
kl.12.45 Sitter inne i rummet och väntar på att gubbarna från VV skall komma in och ropa upp oss, en hel hög med både tjejer och killar. Redan här började pulsen gå på högvarv. Fick en härlig snubbe som hade med sig en asspirant. Av den anledningen tog han bara mig och en tjej till ( som jag glömt namnet på ), de övriga inspektörerna tog 4 elever var. Du börjar sa han till mig, "inte idag igen!!" tänkte jag. Jag fick kolla bromsarna, gick kanon. Fick lågfarten med 3 stopp. Sumpade bort mig vid första stoppet, var tvungen att baka bak för att få in framhjulet. Fick ihop resten rätt ok. Högfartsbanan blev den med slalom fram och tillbaka, körde ner en kona på vägen hem, bra 50 brom. "Du dödade en kona där, gör om". Denna gången gick det bra. Efter det var det 70 broms, låste, släppte, låste. blev m.a.o. långt. 90 broms, kändes bra men min kompis sa att jag fick lyft på bakhjulet. "Gör om både 70 och 90", kom ihåg att jag tänkte Hur många chanser får jag???. Satte bägge bra. Bra sa han vänta där på parkeringen så skall vi ut i trafiken senare. Phuuu

Nu var det tjejens tur, hon satte lågfarten klockrent ( Slalom ), satte även högfart med 50 broms klockrent. Tänkte att nu blir vi två ut i trafiken, å så får hon framhjulsläpp på 70 bromsen och lägger den ner. Tack och lov helt oskadd men hon fick inte fortsätta.

Om manöverprovet gick 3 cylindrar så gick körningen mkt bättre. 35 minuter senare satt jag med den vita lappen i näven och det kändes att idag var det min tur!!!

Tack allesammans för alla tips, knep, filmsnuttar, härliga historier etc. kommer att läsa denna tråden även i fortsättningen.

Lycka till alla som skall ut framöver, kom ihåg, det är inte frågan "om" ni får det utan "när"!!! :banana
 

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Z750 -04
Så här såg min dag ut:
=)

Imorse och tidigt på dagen mådde jag riktigt dåligt, förkyld, illamående och kände mig febrig och var grymt nervös. Jag var så nervös så jag spydde i morse.
Jag fick skjuss på hoj till skolan idag å började dagen med att käka kebab å sen dricka kaffe i stan. Trevlig start på dagen... Men ändå hade jag inte börjat känna mig pigg igen... Jag kände mig som ett vandrande virrigt kolli.
Sen fick vi även vittna en krock mellan två bilar i en korsning i stan=P

Sen gick jag till skolan och började uppvärmningen klockan 12:00, och det gick först hyffsat i trafiken sen när vi kom fram till flygplatsen å skulle öva banorna blev jag bara såå nervös och ALLT gick fel!!! å jag kände mig bara febrigare å nervösare...
Sen började det släppa lite och det gick rätt bra ändå, men jag kände mig fortfarnde hängig å febrig..
Sen när klockan var 13:45 och det var en kvart kvar så fick jag vila lite. Då började det kännas lite bättre iaf.
Sen fick jag å en kille som också skulle köra upp, köra efter läraren mot huset där vi skulle möta upp våra prövare.
Vi parkerade våra cyklar på mcparkeringen vid huset.. å sen gick vi på toa..

Sen kom våra prövare och jag skulle backa ut min cykel och det är grusigt på asfalten och bakom cykeln så vad det upphöjt och buckligt med grästovor å jord.. å jag fast med bakhjulet där när jag försöker dra bak den för att vända ut... sen får jag cykeln aldelles för långt i från mig! Och den vällter!!!
Nej faan tänkte jag!! jag har aldrig vält den förut varför ska jag göra det nu???:kocko

Jag fick hjälp av nån lärare att ta upp cykeln å han undrade om den var tung.."eh jo.." men sen sket jag i det å körde i väg efter prövaren..eller prövarna då jag hade en lärling som hade en handledare med sig.

Jag fick börja med att göra hela säkerhetskontrollen på cykeln (kanske inte så konstigt då jag vält den? :hihi )
När jag var klar med den frågade jag prövaren om han kunde hjälpa mig med att ställa sig en bit rakt bakom cykeln så jag kunde ställa in speglarna.
Å det gjorde han :)
Det behövdes efter jag vält den å krånglat...

Sen fick jag göra lågfartsprovet med slalom där man först får leda cykeln (han tyckte nog jag behövde träna på det där med att leda cykeln också=D)
Det gick bra och jag körde igenom utan problem, och helt utan gas.
Men han sa.. bra nu har du fått testa på den, kör nu igen på riktigt, vi vill se diig göra riktig krypkörning med koppling å gas..
Jag fattade inte riktigt va han menade, men jag körde igen å gasade lite lätt för hans skull då, för jag klarade mig igenom banan helt utan innan... den här gången fick jag dock sätta i en fot i vändningen..men det brydde han sig inte om! Så jag klarade den övningen.

Sen var det högfartsprovet den man kör rakt i början sen undanmanöver å sen rakt in i svängen. den gick galant!

70- och 90-bromsningen var inte heller några problem!

Sen fick jag köra i trafiken! En hel del landsväg och sen en massa i villaområde och sen på annan 70-väg å sen villaområde och landsväg igen och sen tillbaka till flygplatsen.

När vi var tillbaka sa prövaren att vi skulle sätta oss och sen sa han Grattis du har klarat det!:tummenupp
Inte en enda anmärkning hade han...

Och jag är såååå glad över att jag klarade det!!! :banana :) :yoparty

varför var jag så nervös innan för?? :tungan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top