Körkort 2005

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Z750 -04
Olof.B skrev:
Ska du köpa hoj nu? Säsongen är ju snart slut.
Själv väntar jag till nästa säsong :)

OT: Sporthoj.coms längsta tråd?

Hehe mm =)
Det sägs ju att det är billigare så här års...
Plus att jag får grymma abstinens besvär om jag inte får köra en massa nu innan den långa vintern... Och särskillt nu när jag precis tagit kortet;)

Jag tror också att det är bra att skaffa hoj så fort som möjligt efter att man klarat uppkörningen så man är ute och tränar så mycket som möjligt när man är nybörjare. Så man inte glömmer bort det man lärt sig och så att man får rutin.
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Juice skrev:
Hehe mm =)
Det sägs ju att det är billigare så här års...
Plus att jag får grymma abstinens besvär om jag inte får köra en massa nu innan den långa vintern... Och särskillt nu när jag precis tagit kortet;)

Jag tror också att det är bra att skaffa hoj så fort som möjligt efter att man klarat uppkörningen så man är ute och tränar så mycket som möjligt när man är nybörjare. Så man inte glömmer bort det man lärt sig och så att man får rutin.

Tyvärr ser det inte ut att bli så många dagar till. När man slutat från jobbet har man ju två timmar på sig innan det blir mörkt typ.
På morgon o kväll är det redan nu kallt, så en buff+varma handskar är ett måste :7peta
Men, det e klart man vill köpa en hoj såfort man klarat kortet :tummenupp

Jag tog körkortet 4:e augusti i år, och har lärt mig jättemycket på mina 580+ mil nu :hihi
Mina kompisar tycker jag e knäpp som kört så mycket, men vad ska jag säga. Tycker fortfarande det är hur kul som helst, även med lite kyla.
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Nu!

Tack för tipsen och svaren på mina frågor. Kom precis hem från Barkaby och det gick rätt bra! Fick kryp utan stopp och högfart med ansats, slog ner en kona första gången, andra gången gick det bra.

Bromsningarna gick lättare än förväntat, inte provat från 90 förut.

Körningen gick bra, förutom när jag skulle vända på en grusplan så klantade jag in neutralen, men fick ordning på det rätt fort. Han var schysst killen jag hade.

Tack till Tibble trafikskola, Sporthoj.com och Daniel, min handledare. Det känns mycket skönt att inte behöva tjuvköra på eftermiddagarna...

Nu ska det firas med :fyllisar och så ska jag sätta på lite ljuv musik och :banana loss lite!


Mvh



Niclas
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Alltså jag fattar fortfarande inte varför jag känner mig så nervös för om jag skulle få Krypkörning med stopp :gnissla Vet inte varför, jag har väldigt lätt för den andra krypkörningen, men den med stopp tycker jag är ganska svår med min Nsr.

Någon som kan säga vad ja ska tänka på? För det går ju inte ta ut banan mycket eftersom det är liten svängradie på nsren :(
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Har uppkörning på måndag i Kristianstad och är redan nervös :kocko


Men jag undrar bara om det är någon som kan berätta om hur det är att köra upp i Kristianstad ? Hur är "gubbarna" där ?
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Pr0bz skrev:
Alltså jag fattar fortfarande inte varför jag känner mig så nervös för om jag skulle få Krypkörning med stopp :gnissla Vet inte varför, jag har väldigt lätt för den andra krypkörningen, men den med stopp tycker jag är ganska svår med min Nsr.

Någon som kan säga vad ja ska tänka på? För det går ju inte ta ut banan mycket eftersom det är liten svängradie på nsren :(

Det enda du kan göra är att så fort som du kört förbi en kon är fullt styrutslag DIREKT. Man tjänar ganska mycket på det och får inte utrymmesbrist. Personligen så tyckte jag att just banan med stopp var enklare med nsren :va men det kanske skiljer sig från person till person. Klarar du ena banan borde det inte vara några problem med den andra.
Lycka till :tummenupp
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Nu är jag tjurig :mad: Skulle börna Rd idag men har fått fel kolv så det gick åt skogen. Men men fick tröstköra några timmar klr så var allt bra igen :) Har väl kört ca 200 mil sen den 28 augusti.

Lycka till alla som ska köra upp!
 

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Värmdö
Hoj
r1200gs esa pwnage
Pr0bz skrev:
Alltså jag fattar fortfarande inte varför jag känner mig så nervös för om jag skulle få Krypkörning med stopp :gnissla Vet inte varför, jag har väldigt lätt för den andra krypkörningen, men den med stopp tycker jag är ganska svår med min Nsr.

Någon som kan säga vad ja ska tänka på? För det går ju inte ta ut banan mycket eftersom det är liten svängradie på nsren :(

Om du svänger åt vänster så lutar du dig lite med överkroppen åt höger.. lite bara.. träna på detta så du har balans oasvsett åt vilket håll du svänger.
Pressa gärna benen mot tanken så du verkligen blir ett med hojen. Bena ska inte sticka utåt som dom gör ibland när man kör cross.
När du sätter ner foten sätter du ner foten som är på motsatt sida mot hur du ska svänga. Återigen handlar det om att få motvikt mot det håll du ska svänga.

Du kan träna på detta stillastående. Sitt på hojen utan stödet och låt en person stå framför hojen med framhjulet mellan benen och händerna på styret. Du behöver inte ha händerna på styret. Du sitter helt rakt och personen framför svänger styret åt vänster - hojen lutar åt samma håll.. den vill liksom falla ner. Du lutar dig lite åt andra hållet och bågen står helt rätt.. efter ett tag får du kännslan för balansen utan att behöva tänka på att koppla, gasa och bromsa. Det kan vara värt o göra detta ett tag så du separat från körningen tränar på ren balans.

Normalt sätter man ner foten på höger sida och jag gjorde alltid det på krypkörningen oavsett åt vilket håll det svänger - men utifrån ett krypkörningsperspektiv och ett balansperspektiv så är det mest strategiska att sätta ner foten på motsatt sida från svängen.

Och det viktigaste av allt är att titta en bra bit frammåt.. typ 2 svängar frammåt.. du ska inte tänka på att svänga den sväng du är inne i..det sköter hjärnan åt dig.. du ska titta dit du ska senare så din hjärna kan förbereda sig på detta. Tittar du ner på framskärmen är det mycket svårare samt att uppkörningsliraren kommer tycka att du inte har koll även om du klarar krypkörniningen.. dvs ge dig mindre utrymme för att göra andra fel och ändå få godkännt.

mvh
david
 

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Honda CBR900RR -97
Grymt lång tråd det här :yoparty Jag ska själv köra upp på Onsdag nästa vecka, börjar redan nu känna mig skakis, :Bugar till MC-gudarna att det går bra :D

Grattis till alla er som klarat er redan, själv är ju detta typ sista rycket innan säsongen är slut, missar man får man ju vänta till våren, suck va nervöst.
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jaha imorse då var andra försöket i Tullinge, med samma uppkörningsgubbe som jag hade för en månad sen, men nu var jag inte alls nervös. Jag börjar med att komma 5 minuter för sent varpå han säger: Det var på tiden Olsson nu kör vi. Var skeptisk redan igår och innan. Så började jag kolla elen, kolla allt sen sa han stödet såklart, den sensorn funkade inte, hursom vidare på lågfartsbanan serpentinen. Det gick inte alls! Sen på högfartabanan klara det fint och bromsningarna gick kalas och sedan på lågfarten igen, satte det klockrent var knappt nervös alls.

Sen bär det ut i trafiken där han sa innan att jag skulle köra som jag själv gör och inte krångla till det i o m att jag haft lättmc kort innan, landsvägskörning först sen vände vi tillbaka och in i villaområde. Tillbaka skulle jag parkera hojjen och ger han radion så säger han att jag ska sätta mig på bänken så länge. Då tänkte jag, aja det var det för den här gången. Sen sätter han sig ner o säger: Ja ska väl säga grattis då så du slipper fundera över det! Tack säger jag o ler lite. Tar lappen o går in till min handledare med en :tummenupp

Hoppas killen från Rönninge som körde efter mig grejjar det!!

Kan den här veckan starta bättre?? Nääää skulle inte tro det :squid
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Karade uppkörningen idag så jävla gött :banana

Allt gick perfekt och han hade inte den minsta skitsak att anmärka på. En rolig sak som hände var att efter ca 1,5 mil när vi var inne i Kristianstad och snurrade så gick min gasvajer av. Han bara " ajaj...hmm...hur ska vi nu göra...GRATTIS " så gött :D


Sen körde han iväg till dom andra på kontoret och jag fick stå ute i ett kvarter och vänta på att min farfar kom med släpen så vi kunde lasta motorcykeln och köra hem.

Nä, nu ska jag ut och fixa gasvajern :tungan
 

EmKao

Småläning
Gick med
20 May 2005
Ort
Höör
Hoj
Dominator - GSXR 750 K8
Fasen... Skall köra upp om 2h.. :gnissla

Magen tycker det är skitkul o härjar som fasen..
Äta frukost imorse... Hell No, helt omöjligt!!! :4skrika
 

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Hindås med Blitzen
Hoj
CBR 600f -89
EmKao skrev:
Fasen... Skall köra upp om 2h.. :gnissla

Magen tycker det är skitkul o härjar som fasen..
Äta frukost imorse... Hell No, helt omöjligt!!! :4skrika


Lycka till :tummenupp
Jag hade oxå hoppats på uppkörning denna säsongen men ack vad jag bedrog mig.Fick svaret att det inte finns några tider.Men nästa år så..

Grattis alla som klarat det!
 

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
Goiting skrev:
Lycka till :tummenupp
Jag hade oxå hoppats på uppkörning denna säsongen men ack vad jag bedrog mig.Fick svaret att det inte finns några tider.Men nästa år så..

Grattis alla som klarat det!


Ring varje dag, det kan dyka upp återbud!!! Lycka till!
 

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Hindås med Blitzen
Hoj
CBR 600f -89
Rossi 4 ever skrev:
Ring varje dag, det kan dyka upp återbud!!! Lycka till!


Det otroliga har hänt. Jag har fått uppkörningstid den 11/10...Jag ringde "Kul på hjul" för att kolla läget lite.Det slutade med att jag bokade en dubbellektion nästa vecka och dom ringde och bokade en uppkörningstid för mig.Han jag skall köra med skall kolla på måndag hur det verkar om jag kan klara körkortet i år eller inte.... FAN VAD GLAD JAG ÄR....!!!!

Pirrar grymt i magen kan jag lova..... Önska mig lycka till för det lär jag behöva. :yoparty :yoparty
 

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
Grattis allihop som tagit kortet och lycka till till resten! Ta't bara lugnt så ni inte gör er eller andra illa! Ny hoj kan man alltid skaffa men det är svårt att köpa ett par nya ben som man kan gå med eller ett nytt liv att leva....

Vuxen och moralkakemode off.....
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top