Pr0bz skrev:
Alltså jag fattar fortfarande inte varför jag känner mig så nervös för om jag skulle få Krypkörning med stopp
Vet inte varför, jag har väldigt lätt för den andra krypkörningen, men den med stopp tycker jag är ganska svår med min Nsr.
Någon som kan säga vad ja ska tänka på? För det går ju inte ta ut banan mycket eftersom det är liten svängradie på nsren
Om du svänger åt vänster så lutar du dig lite med överkroppen åt höger.. lite bara.. träna på detta så du har balans oasvsett åt vilket håll du svänger.
Pressa gärna benen mot tanken så du verkligen blir ett med hojen. Bena ska inte sticka utåt som dom gör ibland när man kör cross.
När du sätter ner foten sätter du ner foten som är på motsatt sida mot hur du ska svänga. Återigen handlar det om att få motvikt mot det håll du ska svänga.
Du kan träna på detta stillastående. Sitt på hojen utan stödet och låt en person stå framför hojen med framhjulet mellan benen och händerna på styret. Du behöver inte ha händerna på styret. Du sitter helt rakt och personen framför svänger styret åt vänster - hojen lutar åt samma håll.. den vill liksom falla ner. Du lutar dig lite åt andra hållet och bågen står helt rätt.. efter ett tag får du kännslan för balansen utan att behöva tänka på att koppla, gasa och bromsa. Det kan vara värt o göra detta ett tag så du separat från körningen tränar på ren balans.
Normalt sätter man ner foten på höger sida och jag gjorde alltid det på krypkörningen oavsett åt vilket håll det svänger - men utifrån ett krypkörningsperspektiv och ett balansperspektiv så är det mest strategiska att sätta ner foten på motsatt sida från svängen.
Och det viktigaste av allt är att titta en bra bit frammåt.. typ 2 svängar frammåt.. du ska inte tänka på att svänga den sväng du är inne i..det sköter hjärnan åt dig.. du ska titta dit du ska senare så din hjärna kan förbereda sig på detta. Tittar du ner på framskärmen är det mycket svårare samt att uppkörningsliraren kommer tycka att du inte har koll även om du klarar krypkörniningen.. dvs ge dig mindre utrymme för att göra andra fel och ändå få godkännt.
mvh
david