Körkort 2005

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Tina TT skrev:
Synd att det inte gick men tjusig attityd... Du kommer klart att fixa det med den inställningen!! :tungan

Först vill jag beklaga din olyckor med hojen och framför allt din sambos bortgång. :(

Jag brukar va glad för det mesta så jag satsade på det även denna gång. Men klart det var surt. Men jag är så glad jag fixade gården sådär bara. Trodde jag skulle kugga där. Var ju ganska nervös...

Blir en ny uppkörning snart. Blir ett par lektioner till innan.
För mig har skola varit kanon att gå i men det hade varit kanon att kunna köra privat. Har bara gjort det 2 ggr. Jag behöver ju trafikvana eftersom jag innnan detta aldrig kört i trafik. Du vet att saker ska komma av sig själv. Att man ska ha det i ryggmärgen liksom. Det har ju inte jag.

Så jag får va envis som du och bara köra på. Och bli heeelt ruinerad! :hihi
Det är det värt!

Grattis till ditt kort som du tillslut fick! Vilken känsla. Jag kommer skrika rakt ut. hehe

/Marielle
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Vaknade klockan fem idag på morgonen, vred på mig fram till klockan sex, drog på mig skinnställer och begav mig mot körskolan.

Kom ut till banan där manöverproven skulle göras, vi hade nästan en timma på oss att öva innan själva provet.
Gick igenom alla proven, bromsningarna och säkerhetskontrollen, allting funkade skit bra.

Körförättaren el vad det heter rullade ut på banan, kanske tur att han var tidig så att han såg mig sätta krypkörning galant.

Vi var fyra stycken, tre killar och jag.
(Endast 3 stycken fick kortet)
Jag fick starta 3:a, nervös som bara den rullar jag bort, säkerthetskontrollen går bra, ska köra igång och köra krypbanan.
Allting blir bara kaos, hojen dör när jag ska köra iväg, sätter ner foten två-tre gånger under banans gång, vid varje stopp dör hojen, bara urk allstå.
Sa till honom att de gick kanon förut och jag fick pröva en gång till, då satt det :)
Högfartsdelen gick jätte bra, sen var det 70 bromsning, lyckas låsa bakhjulet som jag aldrig någonsin har gjort förut, varför just nu??
Bara å testa en gång till, gick bättre men fortfarande en lite pytte låsning men fick fortsätta med 90 bromsningen som gick bra.
Dock så tyckte han att de var konstigt att jag bromsade så effektivt men att hojen bara fortsätter att rulla, bromsbeläggen lika med slut nästan, så det var ajabaja för att trafikskolan inte bytt bromsbeläggen.

Ut i trafik.

Går bra till en början tills jag ska igenom två rondeller, uppfattar inte vad han sa så jag fortsatte runt i genom andra rondellen, fel. Tillbaka till första rondellen och då var han mer tydlig så då hamna jag rätt.
Krokig 70 väg, jag trodde att det var 50, hopp..
In i stan igen, vägarbetsområde 30 km, i mitten kommer en raksträcka, inget arbete där, trodde att det var 50, nehopp, fortfarande 30, köra 50 på 30 väg kan ju aldrig vara bra särskilt inte när han dirigerar en tillbaka dit man starta direkt efter.
Tänkte "Nu är det kört, f*n"

Tar av mig hjälmen lite motigt och gubben säger: Provet är GODKÄNT!!!!

Hela dagen har varit en riktig pina men slutade som sagt bra,
fick köra tillbaka hojen själv till körskolan eftersom min körskolelärare inte hade tid att vänta, har fortfarande inte gått in att jag nu har mitt efterlängtade körkort, fick blackout och hittade knappt tillbaka till körskolan :kocko

/ Liten story från en mycke glad Alicia :yoparty
 

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
:)


Klarade kortet igår... :yoparty

Vet inte om jag kan hålla med Bike om att det blivit lättare, det är svårt att veta vad de vill ha på en uppkörning.
Men efter två uppkörningar har man konstaterat att det är bara att ta det lugnt, köra säkert och känna din hoj.

Håller tummarna för dig och hoppas att det blir varmt v9

//Lynn
 

bigmajk

schluurrp.... borta!
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Skogen
Hoj
0,65 l utan turbo men med laddtrycksmätare, dumpventil och kolasås
Snälla ni, ta ner mig på jorden igen om det behövs!

Efter att ha läst lite här så tror jag att min väg till motorcykelkort kommer att gå som en dans :)

När det gäller manöverproven tycker jag de verkar ganska enkla, speciellt lågfartbanorna som många förfasar sig över. Som gammal cross/enduroåkare tycker jag mig inte kunna se några stora svårigheter att efter lite träning klara dessa galant.

När det gäller trafikkörningen hoppas jag att det också ska gå ganska lätt med tanke på min trafikvana (yrkeschaufför).
Ja! jag vet och har upplevt att alla i trafiken är idioter som kan ta sig till vad som helst.

Så, vad som behövs är alltså lite kunskap om placering i trafiken med en MC och de kan väl inte vara alltför svårt.

Snälla ni, ta ner mig på jorden innan jag blir alltför uppblåst och skrytsam! :banana
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
RocketQueen skrev:
Då har jag också kört upp... och kuggat! :(


/M



Men vad tråkigt,
men nu låter det som du kan allt men bara slarvar, sluta upp med det och visa dom istället hur en perfekt uppkörning går till!

Nästa gång kommer det gå galant!

:tummenupp
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
tjockisbulle skrev:
Men vad tråkigt,
men nu låter det som du kan allt men bara slarvar, sluta upp med det och visa dom istället hur en perfekt uppkörning går till!

Nästa gång kommer det gå galant!

:tummenupp


Ja mina nerver satt inte direkt där dom skulle. :rolleyes:

Nästa gång skiter jag i att va nervös!
Det var ju faktiskt sjukt kul att köra upp (iallafall på gården hehe). :tummenupp

/M
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Då var min Dag över och slutade med en förvånad kuggning.......... :confused:


Nu är sagan slut och som det känns nu vill jag inte ha en ny.......

Hoj Säljes........
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Alicia skrev:
Vaknade klockan fem idag på morgonen, vred på mig fram till klockan sex, drog på mig skinnställer och begav mig mot körskolan.

Kom ut till banan där manöverproven skulle göras, vi hade nästan en timma på oss att öva innan själva provet.
Gick igenom alla proven, bromsningarna och säkerhetskontrollen, allting funkade skit bra.

Körförättaren el vad det heter rullade ut på banan, kanske tur att han var tidig så att han såg mig sätta krypkörning galant.

Vi var fyra stycken, tre killar och jag.
(Endast 3 stycken fick kortet)
Jag fick starta 3:a, nervös som bara den rullar jag bort, säkerthetskontrollen går bra, ska köra igång och köra krypbanan.
Allting blir bara kaos, hojen dör när jag ska köra iväg, sätter ner foten två-tre gånger under banans gång, vid varje stopp dör hojen, bara urk allstå.
Sa till honom att de gick kanon förut och jag fick pröva en gång till, då satt det :)
Högfartsdelen gick jätte bra, sen var det 70 bromsning, lyckas låsa bakhjulet som jag aldrig någonsin har gjort förut, varför just nu??
Bara å testa en gång till, gick bättre men fortfarande en lite pytte låsning men fick fortsätta med 90 bromsningen som gick bra.
Dock så tyckte han att de var konstigt att jag bromsade så effektivt men att hojen bara fortsätter att rulla, bromsbeläggen lika med slut nästan, så det var ajabaja för att trafikskolan inte bytt bromsbeläggen.

Ut i trafik.

Går bra till en början tills jag ska igenom två rondeller, uppfattar inte vad han sa så jag fortsatte runt i genom andra rondellen, fel. Tillbaka till första rondellen och då var han mer tydlig så då hamna jag rätt.
Krokig 70 väg, jag trodde att det var 50, hopp..
In i stan igen, vägarbetsområde 30 km, i mitten kommer en raksträcka, inget arbete där, trodde att det var 50, nehopp, fortfarande 30, köra 50 på 30 väg kan ju aldrig vara bra särskilt inte när han dirigerar en tillbaka dit man starta direkt efter.
Tänkte "Nu är det kört, f*n"

Tar av mig hjälmen lite motigt och gubben säger: Provet är GODKÄNT!!!!

Hela dagen har varit en riktig pina men slutade som sagt bra,
fick köra tillbaka hojen själv till körskolan eftersom min körskolelärare inte hade tid att vänta, har fortfarande inte gått in att jag nu har mitt efterlängtade körkort, fick blackout och hittade knappt tillbaka till körskolan :kocko

/ Liten story från en mycke glad Alicia :yoparty

GRATTIS!! Va gott o höra!

Vad gäller 30 vid vägarbeten så har jag fått reda på från VV att det är REKOMMENDERAD hastighet. Inget fastställt! Vägsträckan måste vara registrerad för en viss hastighet. Står annan hastighet (och det inte är registrerat på VV) så kan du inte få böter el. liknande om du kör enligt den hastigheten som gäller normalt. Så tillfälliga platser med lägre hastighet är inget att vara orolig för.
Det var ett fall uppe i rätten där föraren fick rätt mot polisen och alla som blivit tagna på berörd sträcka under den tiden som detta rörde sig om, fick böterna återbetalda. :tummenupp

Kör försiktigt nu bara! Min tur kommer den 29 sept. 08.15!!
 

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
Alicia skrev:
Vaknade klockan fem idag på morgonen, vred på mig fram till klockan sex, drog på mig skinnställer och begav mig mot körskolan.

Kom ut till banan där manöverproven skulle göras, vi hade nästan en timma på oss att öva innan själva provet.
Gick igenom alla proven, bromsningarna och säkerhetskontrollen, allting funkade skit bra.

Körförättaren el vad det heter rullade ut på banan, kanske tur att han var tidig så att han såg mig sätta krypkörning galant.

Vi var fyra stycken, tre killar och jag.
(Endast 3 stycken fick kortet)
Jag fick starta 3:a, nervös som bara den rullar jag bort, säkerthetskontrollen går bra, ska köra igång och köra krypbanan.
Allting blir bara kaos, hojen dör när jag ska köra iväg, sätter ner foten två-tre gånger under banans gång, vid varje stopp dör hojen, bara urk allstå.
Sa till honom att de gick kanon förut och jag fick pröva en gång till, då satt det :)
Högfartsdelen gick jätte bra, sen var det 70 bromsning, lyckas låsa bakhjulet som jag aldrig någonsin har gjort förut, varför just nu??
Bara å testa en gång till, gick bättre men fortfarande en lite pytte låsning men fick fortsätta med 90 bromsningen som gick bra.
Dock så tyckte han att de var konstigt att jag bromsade så effektivt men att hojen bara fortsätter att rulla, bromsbeläggen lika med slut nästan, så det var ajabaja för att trafikskolan inte bytt bromsbeläggen.

Ut i trafik.

Går bra till en början tills jag ska igenom två rondeller, uppfattar inte vad han sa så jag fortsatte runt i genom andra rondellen, fel. Tillbaka till första rondellen och då var han mer tydlig så då hamna jag rätt.
Krokig 70 väg, jag trodde att det var 50, hopp..
In i stan igen, vägarbetsområde 30 km, i mitten kommer en raksträcka, inget arbete där, trodde att det var 50, nehopp, fortfarande 30, köra 50 på 30 väg kan ju aldrig vara bra särskilt inte när han dirigerar en tillbaka dit man starta direkt efter.
Tänkte "Nu är det kört, f*n"

Tar av mig hjälmen lite motigt och gubben säger: Provet är GODKÄNT!!!!

Hela dagen har varit en riktig pina men slutade som sagt bra,
fick köra tillbaka hojen själv till körskolan eftersom min körskolelärare inte hade tid att vänta, har fortfarande inte gått in att jag nu har mitt efterlängtade körkort, fick blackout och hittade knappt tillbaka till körskolan :kocko

/ Liten story från en mycke glad Alicia :yoparty

F.n va Gött!!! Grattis!
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
CeltaniC skrev:
Då var min Dag över och slutade med en förvånad kuggning.......... :confused:


Nu är sagan slut och som det känns nu vill jag inte ha en ny.......

Hoj Säljes........


Usch vet hur det känns. :4skrika
Jag tänkte "Nu skiter jag i det här, så jävla skoj är det väl f_n inte att köra hoj. Dyrt och farligt" :rolleyes:

På måndag får jag min nya tid. :banana

Du ska väl testa igen? Vad kuggade du på?

/M
 

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
CeltaniC skrev:
Då var min Dag över och slutade med en förvånad kuggning.......... :confused:


Nu är sagan slut och som det känns nu vill jag inte ha en ny.......

Hoj Säljes........


Du mår bättre imorgon, tro mig, jag vet... Om tre dar känner du dig oslagbar igen, ge inte upp. På det bara... Den 20 är det min tur... igen...
 

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Z750 -04
Rossi 4 ever skrev:
Du mår bättre imorgon, tro mig, jag vet... Om tre dar känner du dig oslagbar igen, ge inte upp. På det bara... Den 20 är det min tur... igen...

Synd att du inte klarade det celtanic..men nästa gång klarar du det!
Jag skulle också kört upp idag..men min uppkörning skjöts upp igeeen.. jag får ju aldrig köra upp=P

Men nu är det bestämt att jag ska köra upp den 20.
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
What a Shitday......

What A Shitday!

Uppstigning 05:30 med en bra frukost. Körde till körkolan för att träffas där 06:30. Jag körde med den kopplingsslitna Kawan till Malmö (Bulltofta) och det är en lysande dag med en sol som redan tittat fram strax över 07:15. Värmde upp fast det inte behövdes för jag satte alla utan problem på första försöket. Sen var det äntligen dags kl 08:15! Leg koll på alla och jag var Nr 2 i första gruppen (2 grupper/4 i varje) Jag satte allt! och fick till och med fram ett "Så ska det se ut!" med ett leende från Inspektören på högfarts provet. Sen vänta i 1 timme och fick äntligen komma iväg ut i trafiken. Allt gick bra och det kändes som detta kommer gå! kom tillbaka och fick den mycket :confused: meningen "tyvärr jag kan inte godkända dig" WHAT!? blev uttrycket från mitt ansiket och fattade noll :va han sa att jag hade inte tittat i döda vinklen (vilket jag gjorde 110% säker!) vid en påbörjad körning till en cirkulationsplats och det var "livsfarligt" och därför inte kunde godkänna mig. Det var allt inget mer, är så jävla besviken! är inte ett dugg sugen på att fortsätta just nu men hoppas komma på andra tankar snarast. Nu har man lagt ut så jävla mycket på detta oh vet inte om jag kommer ha råd med en uppkörning till och förtroende för att det ska gå vägen denna gången i heller......

Cel Over And Out! What A Shitty Day..........
 
Last edited:

Rojep

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
2007 Aprilia RSV 1000 R
CeltaniC skrev:
What A Shitday!

WHAT!? blev uttrycket från mitt ansiket och fattade noll :va han sa att jag hade inte tittat i döda vinklen (vilket jag gjorde 110% säker!)

Fyfan! Lider med dig. På't igen bara, så inte allt detta är förgäves!
 

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
CeltaniC skrev:
What A Shitday!

Uppstigning 05:30 med en bra frukost. Körde till körkolan för att träffs där 06:30. Jag körde med den kopplingsslitna Kawan till Malmö (Bulltofta) och det är en lysande dag med en sol som redan tittat fram strax över 07:15.
Värmde upp fast det inte behövdes för jag satte alla utan problem på första försöket. Sen var det äntligen dags kl 08:15! Leg koll på alla och jag var Nr 2 i första gruppen (2 grupper/4 i varje) Jag satte allt! och fick till och med fram ett "Så ska det se ut!" med ett leende från Inspektören på högfarts provet. Sen vänta i 1 timme och fick äntligen komma iväg ut i trafiken. allt gick bra och det kändes som detta kommer gå! kom tillbaka och fick den mycket :confused: meningen "tyvärr jag kan inte godkända dig" WHAT!? blev uttrycket från mitt ansiket och fattade noll :va han sa att jag hade inte tittat i döda vinklen (vilket jag gjorde 110% säker!) vid en påbörjad körning till en cirkulationsplats och det var "livsfarligt" och därför inte kunde godkänna mig. Det var allt inget mer, är så jävla besviken! är inte ett dugg sugen på att fortsätta just nu men hoppas komma på andra tankar snarast. Nu har man lagt ut så jävla mycket på detta oh vet inte om jag kommer ha råd med en uppkörning till och förtroende för att det ska gå vägen denna gången i heller......

Cel Over And Out! What A Shitty Day..........


Ibland undrar man om dom måste fylla någon "tyvärr inte idag" kvot!!! Läser om den ena efter den andra som tabbar sig och ändå får kortet, lider med dig.

En sak är säkert... det är inte frågan OM du får kortet... det är frågan om NÄR du får det...
 

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
jahaja.. nu är det inte många timmar kvar.. imorrn kvart i nio ska man befinna sig i ö-vik (på bortaplan för min del).

Man börjar känna suget efter att eventuellt ha lappen för mellan, men samtidigt lite nervositet..

Förhoppningsvis går det här hela vägen hem :tummenupp

Mera uppdateringar kommer imorrn...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top