Körkort 2005

Tina TT

Europé & rumsren
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Lund
Hoj
Triumph T-bird Sport
RocketQueen skrev:
På måndag får jag min nya tid. :banana

/M


Du fixar det säkert! Du och Ni andra!! :tummenupp
Några av mina bästa tips!
Var lugn och peppa Dig säker, om man kan säga så. Undvik i varje fall all stress och eventuella överambitioner. Sikta på att genomföra programmen säkert och med kontroll, lite resurs också på att kunna - och vara beredd på att - "ordna upp" ett eventuellt småfel. Det verkar man köpa. T ex en låsning i bromsprovet. Släpper man den och genomför bromsningen, så blir det oftast godkänt. Ge inte upp för att det blev ett misstag.

Trafiken - som en filbunke med huvet på skaft, titta överallt hela tiden och det säkra före det osäkra. Om man inte fick koll på hastigheten, kan man mestadels se det på mittlinjens streck och hur tätt de ligger och hur långt varje streck är. Kolla i faktaboken och lär Dig det!! Står det hastighetsbegränsningsskyltar på BÅDA sidor om vägen - är det helt säkert en förändring i hastighet det gäller. Står det bara på ena sidan - den högra då, så är det troligen en påminnelse... Kan vara bra att spana framåt efter skyltarna för att vara säker på att man kör rätt hastighet där man är.
:angel

Huvudled - ett kapitel för sig! När det INTE är huvudled (vilket man måste ha koll på!) gäller högerregel (!!!) även ute på landet, även på sjuttiovägar och Du bör tydligt visa att Du är medveten om detta med sk bromsberedskap samt att man tittar och tittar och tittar...
:hjälm

Det CeltaniC berättar var ju sorgligt att höra... om Du satt allting och bara fick den anmärkningen, så förstår jag att det tog hårt. Men försök att komma ifrån det bittra och bara lämna det därhän och ta Ditt kort. Du har det ju nästan redan. Lycka till alla som strular!
:squid

TinaTT

edit/stavfel
 
Last edited:

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
När ska man kolla döda vinkeln? Jag vet bara några ställen är det alla?

När man ska ut ex från en parkering i vägkanten.
Byta fil.
Omkörning.

Något mer ställe?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Pr0bz skrev:
När ska man kolla döda vinkeln? Jag vet bara några ställen är det alla?

Du skall kolla i döda vinkeln så fort du får för dig att du vill veta vad som där finns.

Det är lite som att äta mat. Man behöver inte göra en lista på när man skall öppna munnen. Det fungerar bra om man är så fräck att man helt enkelt endast öppnar käften om det är en skopa mat på ingång. Svårare än så är det inte.
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
då kör då jag upp för A-begränsad imorgon samling 06:30 på trafikskolan :tomten vi får se hur det går...

EDIT:
Hjälp någon la omkull trafikskolans hoj idag under krypkörningen och nu blir jag tvungen att köra någon hoj jag aldrig provat förut
 
Last edited:

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Jahaja.. då får man väll berätta hur det gick...

Konbanan gick bra, men blev kugad i trafiken.. Han kuggade mej på 2saker:
1. högerregeln, det roliga var att jag inte gjorde något fel där (det kom en lastbil från höger, som stannade, jag krypkörde jättelänge å visade åt lastbilen att den kunde fara, sedan såg jag att förarn släkte lyset å stängde av lastbilen med andra ord.
Givetvis fortsätter jag då att köra, men det skulle jag tydligen inte gjort, han ansåg att jag inte kunde veta att det var vv som höll på att bygga om vägarna där och kunde inte veta att han skulle parkera där. :va

2. Vänstersväng vid trafikljus, visst, den kan jag acc. men kan inte påstå att det var någon som helst grov miss när det vart lite omständigt tack vare en tant som var lite förvirrad i sin körning från andra hållet..
Jan, som han heter som jag körde upp med tycker jag normalt är rättvis i sina bedömningar (körde upp med han förut också) men idag måste jag påstå att han gjorde en felbedömning när det gällde min körning iaf!
Nästa tid blev den 3:e oktober, men dock på hemmaplan iaf..
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Delger några tankar efter att ha tagit A-kort, förhoppningsvis kanske nåt är användbart för någon annan.

Till er som ska börja vill jag gärna säga: köp en hoj om ni har möjlighet. Kan ni sen fixa en eller ett par handledare så kommer ni att spara en del pengar. Kör ni mycket så kommer ni att känna hojen väldigt bra när det är dags för uppkörning vilket är en stor fördel om ni väljer att köra upp med egen hoj.

Hoj då? Finns ett antal dårar här som har mer erfarenhet och kan svara bättre på den frågan men min åsikt är att Honda 600/900 Hornet är en mycket bra hoj att börja med. Lättkörd som fan och lagom med mos. Jag tillhör skaran som har svårt att se fördelen med att börja med en liten och klen hoj, men det är bara min egen åsikt. Själv valde jag mellan 900 Hornet, XJR1300, GSX1400 och 1200 Bandit. Efter att ha penetrerat försäkringdjungeln och hojarna föll valet på en GSX1400 -03, köpte den ny strax före jul förra året och betalade 74900 kr. Har inte ångrat mig en sekund!
Självklart går det lika bra med en äldre hoj men jag kan inte så mycket om gamla hojar så jag avstår från att rekommendera någon särskild.

Utrustning då, skinn vs Goretex? Kände från början att man förmodligen vill ha båda två men ekonomiskt utrymme fanns bara för det ena och jag valde Goretex, främst för att jag vill kunna köra hoj till jobbet utan att bli genomblöt. Ställ, hjälm, stövlar, ryggskydd och två par handskar gick på ca 11000 kr med lite rabatt. Utrustningen har funkat kalas, ända tills jag fick min första SH-tröja. Den gick ju inte att ha utanpå Goretexjackan varför en skyddsväst fick inhandlas för 2000 kr, får väl konteras på kontot för fånig fåfänga.

Teorin krävde två försök. Började med att läsa in MC-boken ordentligt, fick för mig att jag kunde alla "vanliga" trafikregler eftersom jag haft B-kort i 20 år. Detta skulle visa sig vara en rejäl felbedömning och provet gick åt h-e ordentligt. Byte taktik och gick in för att plöja lite övningsfrågor som jag fick av en hjälpsam kille på SH(Tack Korvgubbe). Andra provet gick smärtfritt, hade "bara" fyra fel.

Även uppkörningen krävde två försök. Jag har haft förmånen att ha fyra handledare som har varit snälla att ta sig tid med mig, vi har kört ca 200 mil tillsammans vilket gjort att jag känner mig ganska säker i trafiken. Har också tagit fyra lektioner på Deabs Trafikskola varav tre i körgården och en i trafik, allt har funkat kalas på Deab.
Insåg rätt tidigt att krypkörningen var det jag skulle få svårast med varför jag drillade den rejält inför första uppkörningen. Körde upp på Tullinge 24 aug och kom dit ganska lugn och samlad, Deab var snälla och körde dit en hoj. Gjorde en säk-koll och ledde hojen en bit men när det var dags för krypkörning så tror jag fan pulsen steg till 200 eller nåt. Fick tre försök men alla gick åt helvete. Rejält stukad var det bara att sätta sig i bilen och rulla hemåt, utan att ha fått visa hur "skicklig" jag var i trafiken. De som rörde sig runt Tullinge vid tiden för "brottet" hade goda möjligheter att se en vuxen man sitta och gråta i sin bil.

Andra uppkörningen 9 sept på Tullinge, samma uppkörningsgubbe, trevlig som fan. Valde denna gång att köra upp med egen hoj, iofs några kilo till att baxa runt i serpentinbanan men den är djuriskt stark på tomgång vilket är en fördel vid krypkörning samt att jag känner den rätt väl. Körde massor med krypkörning mellan PET-flaskor hemma gatan sista veckan. Kvällen innan ringde jag en av handledarna(TwinSucker), vi ställde upp en halv serpentinbana på en bakgata och öste på ett par timmar.
Samma visa igen, säk-koll och leda hoj och sen 200 i puls. Missade första krypkörningen och tänkte att det är fan inte sant, inte en gång till. :huvet Uppkörningsgubben såg att Blåskägg hade lite hög vilopuls och förslog att jag skulle prova att andas samtidigt som jag körde, syret skulle annars bara räcka åt ena hållet i krypkörningen var hans gissning. Gubben såg ju rutinerad ut så det vara bara att lyda råden, satte andra försöket. Låste framhjulet lite kort vid 90-bromsningen men släppte av direkt och fick beröm. Efter en trevlig halvtimmestur i trafik var körkortet i hamn, känslan var klart jämförbar med sex av god kvalitet :tummenupp
Två teoriprov, två uppkörningar och några lektioner har kostat ca 6000 kr.

Nu i efterhand inser jag att jag skulle övat mer på krypkörning och mindre på nedlägg på Bulten, iaf för uppkörningens skull. Vi dock gärna ge rådet till er som precis börjat med A-kort att lära er att bromsa hårt och rejält samt att våga lägga ner hojen ordentligt. Vi ska ju inte bara lära oss för uppkörningen utan för att bli duktiga och långlivade hojåkare. Om man nu skulle bromsa på sig och välta så är det ju bättre att göra det i körgården med skolans hoj.
Även om man inte tror det i början så är det faktiskt så att man kan bromsa jävligt hårt om man bara släpper direkt när det låser. Samma sak med nedlägg, jag tycker jag lägger ner som fan men bakom ligger Twinsucker och "ojjar" sig om att det är flera cm kvar innan fotpinnarna tar i :lol
Vi har även provat att filma min övningskörning, roligt och mycket nyttigt att se sig själv och sina "patetiska" nedlägg på krokvägarna norr om Sthlm. Filmen(av TwinSucker döpt till Da Bomb Körskola) kommer att vara ett skönt minne från övningskörningen.


Några summerande råd, goda eller ej får ni avgöra själva.
- Köp en hoj om du har möjlighet.
- Snåla inte på skyddsutrustningen, välj en billigare hoj om det fattas pengar.
- Dra dig inte för att pressa dig själv ordentligt i körgården, det gör dig till en bättre pilot även efter uppkörningen.
- Dra dig inte för att pressa dig lite på vägen heller. Leta upp ett skönt avsnitt med fri sikt, noll trafik och någorlunda vettiga avåkningszoner sen är det bara att elda på under seriös handledning
- Köp inte en för liten hoj. Kubik=vrid=lättkört.
- Låter korkat men jag säger det ändå: Bli inte nervös vid uppkörningen. Inte för att jag klarade av det men det skulle varit skönt :hihi
Trots allt är ju det värsta som kan hända är att du blir av med 840 kr, förutom ett stukat ego då förstås.
- Skit i bakbromsen vid bromsproven, lägg foten på pedalen bara så slipper du kugga på låst bakhjul. Uppkörningsgubben märker ingen skillnad. Bakhjulet låser ruggigt lätt om du bromsar korrekt med framhjulet.
- Även om det är skönare och ger mer kontroll med två fingar på broms och koppling så använd alla fyra på uppkörningen, annars kan det bli bakläxa.
- Öva på/avslag under nedlägg då det ändrar balansen i hojen högst markant. Första gången ska inte vara på uppkörningen när du behöver justera hastigheten i serpentinbanan.
- Kör aldrig, aldrig, aldrig utan ryggskydd och hjälm
- Ta en kurs i kurv/bromsteknik på bana, det tänker jag göra nästa år.

Lycka till alla ni som har uppkörning på G :tummenupp
RQ, CeltaniC mfl som liksom jag har kuggat en gång, ge inte upp!!!
Jag vet att det suger majestätisk elefantdiscoballe(citat SH) men det är bara att ladda om, ni kommer klara det jag lovar :tummenupp


TwinSucker :Bugar :Bugar :Bugar
Framför ett stort tack för alla goda råd och tips ang hojkörning i allmänhet och kurv/bromsteknik i synnerhet. Ser fram emot många mil med Da Bomb Körskola. Tack Mannen!


*Över och ut*

Mvh Blåskägg - nu utan grönskylt
 
Last edited:

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
CeltaniC

Lider med dig !! Åkte på nästan samma sak. Hade bromsberedskap vid dolda utfarter men tände inte bromslampan så .......tyvärr. Påpekade att jag hade handen på bromsen men det hade snubben inte sett ( åkte bil bakom) så han sa bara " Det kan du säga , men jag såg det inte "

Uppkörning igen imorgon o lyckades nu på kvällen lägga hojen under krypövn o knäckte kopplingshantaget i två delar :huvet !!! Hur kul är det då !!!! :mad: Bästa uppladdningen... :(
 
Last edited:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
vx800 skrev:
CeltaniC

Lider med dig !! Åkte på nästan samma sak. Hade bromsberedskap vid dolda utfarter men tände inte bromslampan så .......tyvärr. Påpekade att jag hade handen på bromsen men det hade snubben inte sett ( åkte bil bakom) så han sa bara " Det kan du säga , men jag såg det inte "

Uppkörning igen imorgon o lyckades nu på kvällen lägga hojen under krypövn o knäckte kopplingshantaget i två delar :huvet !!! Hur kul är det då !!!! :mad: Bästa uppladdningen... :(


Lycka till imorgon :tummenupp

Knäckte mitt med, tejpa över de vassa kanterna med silvertejp. Funkar kalas om det bara är tillräckligt mycket kvar av handtaget.
 

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
Tack för tanken , kapten !

Tyvärr gick det av vid fästet så det går inte att tejpa. Har provat med flytande stål. Får se om det håller. Ska kolla om jag kan få tag på ett nytt. Skulle kännas bättre än att använde ett som har gått av en gång redan

Nu gäller det bara att bita ihop å tänka på en hel massa saker :)
 

SirDave

when I feel ugly I just look at you
Gick med
16 Jun 2005
Ort
framsidan
Hoj
CBR 600
Då ska väl jag berätta om min uppkörning som skedde i Falkenberg idag. Uppkörningen skulle äga rum 13.15 och kl. 11.45 samlades jag och en snubbe till på körskolan, och tog oss sedan ut till övningsplatsen och började värma upp på banorna. Vid 13- tiden kom kontrollanten, en skön lirare, och jag var först ut.. fick börja göra daglig säkerhetskontroll, efter det över till lågfartsbanan, gick galant ( fick den med 4 koner på rad).

Högfartsbanan gick bra, men jag fick köra om en gång för han tyckte jag körde för sakta.. (fick undanmanöver till höger i början av banan). 70 och 90 bromsningarna gick även de smärtfritt.

Efter att den andra killen kört banorna va det dags att fara ut i trafiken, där fick jag köra landsväg, mindre landsväg, stadstrafik och motorväg.. tyckte själv att det gick bra och det gjorde även kontrollanten.. va väldigt skönt när han sa " jaha..då va det klart, du är godkänd utan anmärkning"
Så nu sitter jag här med mig efterlängtade körkort och bara ler..

over & out
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
nu har jag också A-begränsad :D

Ska berätta en lång historia om hur det gick till:
kvällen innan uppkörningen fick jag veta att mcn jag skulle köra upp på (GS500E) var omkull-lagd och jag skulle få köra upp på en annan trafikskolas hoj (cb500s).

Kom till skolan klockan 06:30 dom säger då att GS500E funkar igen. Vi åker ut till övningsbanan och värmer upp. Krypbanorna gick värdelöst och jag fick motorstopp flera gånger. Vi märker då att den vänstra framblinkersen inte fungerar och alla får panik. När vi kommer till flygplatsen så säger uppkörningsmannen att inte får köra upp på den utan fungerande blinkers.
Jag och en lärare från trafikskolan far in till stan igen för att hämta en annan hoj. Vi hämtar också lite 5-56. Tillbaka på flygplatsen och efter lite skruvande och smörjning fungerar blinkersen igen på suzukin.

Så nu till själva provet.
Jag väljer ändå att köra upp på cb:n. Krypkörningen gick perfekt har aldrig någonsin kört så bra och felfritt, manöverbanan går också bra.
Så till inbromsningarna VVs man tycker att jag fick för lång bromsträcka från början så jag provar igen-låser framdäcket får ett sista försök och det blir bra likaså 90 bromsningen. Trafiken gick fint den med ,man har ju trots allt 140 mil med 125an bakom sig denna säsong :)

nu sitter jag här och ska snart fara ut och köra :D
 

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
JAAAAAAA !!!!!! Idag satt det !!!! Kortet i handen !!!

Körde upp i Falkenberg med en skön snubbe som tyckte att nu skall här åkas hoj !!

/Jonas
 
Last edited:

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
själv fyller man år 16 oct..... man kan inte köra upp efter den 15 om man är förstagångsuppkörare. surt sa räven :huvet
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top