Körkort 2005

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jaha då va det min tur imorgon 8.15 då :)


Rocketqueen: Klarar du serpentinen klarar du den andra. Jag har bara kört den andra en gång :hihi
 

Jeppa2

VICTORY!!!
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Kalmar
Hoj
polka r1 -98
Måste bara få berätta vad som hände en jobbarkompis idag på uppkörningen :hihi

Innan körningen åkte han ut tillsammans med körskoleläraren för att värma upp inför de olika momenten, och efter en toklyckad krypkörning var självförtroendet på topp så då tar han sig an undanmanöverprovet....i ca65km/h :banana ...får in en kon i framhulet och totalkrashar med körskolans nya mc (kawa z750) :yoparty :yoparty

Hur som helst så klara han uppkörningen utan några anmärkningar och kom undan med ett par skrapsår och ett rejält blåmärke på ena låret :banana

Körskoleläraren har en mycket bra historia att berätta i många år framöver, och vi också.

Grattis Henrik Svensson i Visby!! :Bugar :Bugar
 

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Venuz -> Göteborg
Hoj
Liten sladdrig offroad-Honda från -98
framhjulssladd skrev:
Hej!

Jag har läst o grunnat lite i den här tråden. Jag håller själv på (försöker) att ta A-kort. Det jag kommit fram till är att vi privatister har lite nackdel av att inte få den information som körskolorna ger sina elever, samtidigt som vi bedöms minst lika hårt som körskoleeleverna. Därför tänkte jag bidra med några tips jag har om lågfartsproverna, efter att ha gått ett antal lektioner. Eller tips o tips, snarare lite bilder över hur man optimerar sitt körsätt genom banan, lätt överdrivet kanske, men det borde ändå ge ett sken av hur man ska tänka. Genom att ta ut svängarna på rätt sätt så får man mycket mer marginaler än om man "bara kör".
Lågfartsprov.pdf
Min egen historia som privatist har precis börjat eftersom jag tills nu kört på körskola. Men tanten där ville inte låta mig köra upp nu så "sa jag upp henne". På körlektionerna klarar jag manöverproven hyffsat och körning i trafik är inga problem. Mitt förslag till henne var ungefär att jag skulle hyra en hoj en helg innan uppkörningen och tokträna på manöverproven för att sedan köra upp. Men icke!! Så nu står jag här ensam och liten(nåja) och ska köra upp som privatist, trots 11 dubbellektioner o lika många tusenlappar på skolan. Förhoppningsvis ska det inte innebära för mycket trubbel.
Någon som har något tips på var jag kan hyra MC i Uppsalatrakten med omnejd? (Jag har behörig privatövningschaufför med A-kort)
Och för övrigt, vilken/vilka motorcyklar är mest lätthanterliga i manöverproven?

/Micke
Min uppfattning är att du inte kan hitta en lämpligare hoj som nybörjare än en Honda CB SevenFifty. Det är en som asmånga körskolor använder, och jag hade den själv. En RIKTIGT fin hoj, dessutom låg och lagom vilket är bra i manövreringar o krypkörning :)

Den verkar ganska standard för uthyrning också.
 
Last edited:

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Jahaja.. då har man själv inte så långt kvar tills man ska köra upp än en gång..
'
Går allt som planerat så ska man har körkort för begränsning den 12:e septemer :tummenupp

Den här tråden är ju sjukt lång, så jag orkade inte läsa igen alla sidor.. :rolleyes:

Men, ni som har kört den gamla banan, är dom här nya banorna svårare eller enklare? Några speciella tips ni kan ge?
 

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Jeppa2 skrev:
Måste bara få berätta vad som hände en jobbarkompis idag på uppkörningen :hihi

Innan körningen åkte han ut tillsammans med körskoleläraren för att värma upp inför de olika momenten, och efter en toklyckad krypkörning var självförtroendet på topp så då tar han sig an undanmanöverprovet....i ca65km/h :banana ...får in en kon i framhulet och totalkrashar med körskolans nya mc (kawa z750) :yoparty :yoparty

Hur som helst så klara han uppkörningen utan några anmärkningar och kom undan med ett par skrapsår och ett rejält blåmärke på ena låret :banana

Körskoleläraren har en mycket bra historia att berätta i många år framöver, och vi också.

Grattis Henrik Svensson i Visby!! :Bugar :Bugar

HAHAHAHA :rofl :lol ...
Fan vad sjysst!
 

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Venuz -> Göteborg
Hoj
Liten sladdrig offroad-Honda från -98
Ljunghusen skrev:
Jaha då va det min tur imorgon 8.15 då :)


Rocketqueen: Klarar du serpentinen klarar du den andra. Jag har bara kört den andra en gång :hihi
Lycka till! Det kommer nog att gå bra. Kom ihåg att det oftast släpper i pallet när du väl gör provet, alltså så att du inte tänker så mycket på detaljer utan det flyter istället :)
 

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Venuz -> Göteborg
Hoj
Liten sladdrig offroad-Honda från -98
Jeppa2 skrev:
Måste bara få berätta vad som hände en jobbarkompis idag på uppkörningen :hihi

Innan körningen åkte han ut tillsammans med körskoleläraren för att värma upp inför de olika momenten, och efter en toklyckad krypkörning var självförtroendet på topp så då tar han sig an undanmanöverprovet....i ca65km/h :banana ...får in en kon i framhulet och totalkrashar med körskolans nya mc (kawa z750) :yoparty :yoparty

Hur som helst så klara han uppkörningen utan några anmärkningar och kom undan med ett par skrapsår och ett rejält blåmärke på ena låret :banana

Körskoleläraren har en mycket bra historia att berätta i många år framöver, och vi också.

Grattis Henrik Svensson i Visby!! :Bugar :Bugar
Asg! :lol Stackarn, va hemskt det måste ha känts :gnissla Men en jäkligt bra historia iaf :D
 

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Venuz -> Göteborg
Hoj
Liten sladdrig offroad-Honda från -98
Har faktiskt ett litet "tips" till att dela med mig av som semi-privatist.. Jag köpte MC-boken från STR (www.str.se), och det är en bok som jag faktiskt inte rekommenderar. Den är helt enkelt dåligt skriven, saknar ofta innehåll o så.

Jag har kört rejäla genomgångar av böcker för tre olika kort, och TRU brukar ha bättre grejjer. Sen finns det ju fler, men de vet jag inte så mycket om. Böcker från körskolor bör ju dock vara ganska OK, de använder ju inte vilket skit som helst om det är en seriöst/vettig skola.

Mina två pinnar det! :banana
 

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Värmdö
Hoj
r1200gs esa pwnage
Juice skrev:
Mm det var det som var problemet, den finns inte på nätet :rolleyes: :tungan
Synd att jag inte bara kunde bifoga bilden här =)
Annars får väl du göra en bild när du kommer hem.

ok här kommer en bild på det jag menar :)

krypkorning.gif


alternativ länk http://www.brightnessreef.com/files/krypkorning.gif
 
Last edited:

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Ljunghusen skrev:
Jaha då va det min tur imorgon 8.15 då :)


Rocketqueen: Klarar du serpentinen klarar du den andra. Jag har bara kört den andra en gång :hihi
Lycka Till! may u have all the best driving tomorrow!
 

Lindisen

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati Monster 620 ie -06 röd!
Glad...gladare...skitglad!

Idag var d dax för uppkörning...och jag klarade det!!! Tjoho!!! :yoparty

/Linda
 

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Värmdö
Hoj
r1200gs esa pwnage
Fick just reda på att den 21a sept gäller det för min del. Borde gå gött känns det som - kör upp via körskola men har bara haft en testlektion än så länge.

Lär bli några till för att få trafiken o sitta

d
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Jag är så nervös för krypbanan med stopp i.. Hur kör ni i den? Jag känner mig så enormt nervös för det.. När man stannar ska man ta ner bara högra foten i backen eller båda på den banan?
 

Rojep

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
2007 Aprilia RSV 1000 R
Pr0bz skrev:
Jag är så nervös för krypbanan med stopp i.. Hur kör ni i den? Jag känner mig så enormt nervös för det.. När man stannar ska man ta ner bara högra foten i backen eller båda på den banan?

Tänk inte på den, den är skitenkel jämfört med serpentinen!
Sätt ner högerfoten bara.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top