Körkort 2005

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Värmdö
Hoj
r1200gs esa pwnage
Alicia skrev:
Lågfarten tycker jag är klurig just med att komma iväg, direkt i starten allstå, utan att sätta ner nån fot... just i själva banan tycker jag att de är rätt lätt men att ta sig ur korridoren är knepigt

Jag övade på ett ställe där korridoren var målad på marken. Den har ju som bekant en öppning för att den ska fungera med det andra krypkörningstestet. Det första du bör göra är att sätta koner där öppningen är för att få en bättre känsla för vart gränsen i korridorkanten går. Om någon är med dig kan personen berätta för dig hur långt det faktiskt är kvar till konen. Något som är svårt att veta när man åker själv - speciellt om det är helt öppet i kanten.

För varje gång tightar ni till konerna så dom är 10-20cm smalare än banan är - allt i syfte att ge dig insyn i att ditt bakdäck spårar mer än du tror. Det följer faktiskt med framdäcket mycket mer än man kan tänka sig även i dessa låga farter.

Dock är det så att det bästa sättet att bli bra på att svänga kort efter att man krypstartat är att öva på kryptest 2.. alltså det där man stannar 3 gången under banans gång. Efter 1 timme med det testet kommer du inte känna dig osäker på korridorsvängen i test 1.


EDIT: Se även till att du, när du leder hojen till position A, placerar den längst mot toppen av T:et. Dvs så du får en så enkel och rak sväng som möjligt in i korridoren. När du styr in i korridoren så ser du till att dina knän trycker ganska tight om tanken så att du med foten på motsatt sida om svängen och höften får din egen tyngd att motverka hojens "fallbenägenhet" när styret vrids i låg fart. Detta kan även övas på stillastående genom att någon står framför dig och hojen med framhjulet mellan bena och hållandes i styret. Personen svänger hojen och håller emot när den börjar luta. Du som sitter på hojen rätar upp genom att trycka på fotpinnen och trykca med höften så hojen blir rak. Detta kan du göra utan oro för hojen efterssom personen står och håller i cyckeln. Det låter larvigt med det gör mycket mer än man tror.. Bara att testa några gånger förbättrar balansen och förståelsen för balansen avsevärt.
 
Last edited:

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Alicia skrev:
Så om man kör upp, och river en kona på antingen högfart eller lågfart, får man ett försök till eller??

Kom på att de kanske är dags att öva på säkerhetskontrollen oxå

Hur gör ni för att kolla styrlager, svingarmslager och hjulager?

Det där är tydligen olika... Men när jag körde upp (3 veckor sen typ) så fick dom som misslyckades på krypkörningen gå vidare till högfartsbanan, o sedan återgå till krypkörningen. Allt för att man skulle lugna ner sig lite grann.
Att köra krypbanan två ggr efter varandra, o misslyckas på den första sätter enorm press på en :7peta
Personligen välte jag en kona i högfartsbanan, vid undanmanövern (gick tillbaka för sent)... Då sa han bara.
-Det där gick ju jätte bra, men varför välte du konan? Gör om, gör rätt :fatta! :rolleyes:

Då gick det bra andra gången, men jag var toknervös... Eftersom jag kände på mig att jag var en konvältning från att åka hem utan körkort :hihi
 

Lindgren

MML
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
GSXR 600
det har varit mycke snack om att använda bakbroms elle inte på lågfartsbanorna är jag övningskörde i våras sa körskole läraren att använd bakbroms så mycke som du vill.... när jag kom till uppkörningen i början av sommaren så sa killen :
på den här banan( lågfartsbanan) så ska ni använda er av koppling och gas.... då frågade jag om om man fick använda sig av bromsen oxå... han svarade jora till en viss del MEN du får inte ligga på bromsen hela tiden

så den förklaringen fick jag
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
saltvatten skrev:
Ja, precis. Högfartsbanan. Jag rev samma kona två ggr i rad också tyckte han att jag hade lite för lågt tempo genom samma bana.

Hämtade dock min nya hoj idag så jag blev lite gladare.
Bild på http://simpa.mine.nu/hoj/DSC01747.JPG

Simp out.


Hmmm det är ju fan typiskt. För mig har det gått så jäkla bra i högfartsbanan tills jag kom på att VVgubbarna kanske ber mig börja med manövern till vänster. :rolleyes: Tur man kom på de sist så man fick börja öva på det också. Annars hade jag stått på uppkörningen och blivit skitnervös bara för att jag ej gjort även vänster till en vana.

Grattis till hojen!
Ett ganska nice plåster på såren. :tummenupp

/M
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Alicia skrev:
Lågfarten tycker jag är klurig just med att komma iväg, direkt i starten allstå, utan att sätta ner nån fot... just i själva banan tycker jag att de är rätt lätt men att ta sig ur korridoren är knepigt


Jag håller med dig. Min lärare kikade på mig sist och allt gick kanon utom just i början. Jag satte ner foten hela tiden. :huvet

Känns som uppkörningen kan gå huuuuur som helst!
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
philsson skrev:
Börja trycka på bromsen i drygt 100 km/h sen hårdare hårdare och hårdare så kommer du upp sakta och fint.. kontrollerat och bra och får en långt stoppie. Hjulet kan landa lite snett men de reder du ut. :tummenupp
Proffsen trycker till på bromsen hårt en gång sen släpper de sakta de är skills.. veta hur mycket som behövs.. :Bugar


Hmmm låter ju inte så svårt! :rolleyes:

Kanske ska öva en stoppie på gården idag då. :hihi
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Mögel skrev:
Säkerhetskontroll mc

Sätt på tändningen och kontrollera:
*Hel- och halvljus
*Blinkers
*Bakljus med både hand- och fotbroms
*Tutan, kontrollampor

Slå av tändningen och kontrollera:
*Att bromshandtaget inte når ända in mot gasreglaget
*Bromsvätskan
*Att gashandtaget inte kärvar
*Att det inte läcker från bromsslangar eller bromsok (risk att bromsvätskan sätter sig på bromsskivan)
*Kopplingen, spel och ev. (hydraulvätskan)
*Bromsbelägg fram
*bromsbelägg bak
*Bromsskivor (repor, olja, sprikor)
*Framdäck (skador, lufttryk)
*Bakdäck (skador, lufttryk)
*Ekrar och fälgar

Kontroll av lager:
*Styrlager (glapp, hack)
*Framhjulslager
*Bakhjulslager
*svinglager

Kontrollera ochså:
*kedjespel (25-40mm)
*Kardanglapp + nivå
*fjädring/stötdämpare

:tummenupp

Kolla också "nödstopps"-funktionerna. Röda knappen till höger, och sensorn för sidostödet.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
eccentric skrev:
Jo precis. Har fått det hela förklarat senast idag som att:
"Krypkörning, till skillnad från den gamla garragesvängen, är helt och hållet baserad på att man använder gas och koppling. Kopplingen ska aldrig vara helt frikopplad och inte heller helt 'påkopplad'. Man ska ligga i dragläget konstant. Det är så att säga definitionen av krypkörning.

Genom att nyttja bakbromsen kan man balansera och göra "konster". Det är dock inte detta provet går ut på. Till skillnad från den gamla garragesvängningen så får man inte basera sin krypkörning på nyttjande av bromsen då provet går ut på provkörning. Man blir ju dock inte kuggad för att man duttar på bromsen någon gång ibland. Gör man det så ska man göra det med bakbromsen, vilket även står i teoriböckerna."

Vad jag förstår efter vidare samtal med en erfaren körskolelärare så förstår jag det som att i valet mellan att sätta ner en fot och:
-fokusera på nästkommande hinder istället för det du passerar
-trycka med foten på fotpinnen motsatt svängriktningen
-släppa ut kopplingen lite för att få mer fart
-dutta på bakbromsen
så kommer punkterna ovan före, i den ordning dom är angivna.

Kör man genom krypbanan med bromsen som "verktyg" för att klara balansen och ändå får godkännt så:
-sover uppkörningsgubben/tanten
-bromsljuset är paj

Det kan vara bra att öva på att halvstå och köra om man har problem med balansen. Då lär man sig att balansera genom att få vikten på rätt sida genom att "trycka" med foten på fotpinnen motsatt det håll man svänger.

Det är också bra att vid sista konen i slalomrkypningen göra "hela" rundpallen på sidan du kommer från så att du när du rätar upp hojen kommer rätt in i banan istället för att behöva svänga "in" på banan.

Genom att hålla upp blicket mot nästa eller kanske tillochmed näst-nästa kon/hinder så kommer du automatiskt hantera balansen bättre. detta kommer även indikera för uppkörningsnissen att man vet vad man håller på med och därmed blir chansen större att dom släpper igenom en..

Båda mina instruktörer (på körskolan) har sagt att man SKA använda fotbromsen. De sa även att man inte skulle ligga på dragläge med kopplingen hela tiden. Varva o släppa ut kopplingen lite grann för att få lite fart o sedan dra in kopplingen helt och rulla lite grann. Detta ska upprepas runt hela krypbanan. Får man lite övervikt innåt (börjar tippa åt vänster i vänstersväng) så ska man gasa på lite för att räta upp cykeln. Tippar man däremot utåt så skall man använda fotbromsen för att tippa tillbaka cykeln och få balans igen.
Däremot var det inte populärt att ligga på fotbromsen o bromsa hela tiden.
Well well, vi får väl se vad uppkörningsgubben säger på torsdag...
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Ljunghusen skrev:
Jag menar alltså om ni fick välja om ni kör till vänster eller höger om första konen! (dvs vilket håll man gör vändningen åt)
Jag fick det på min A1-uppkörning, undrar om det är upp till gubben?

I see. På min A1-körning frågade jag om detta och han sa att det spelar ingen roll åt mig
 

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Obbola
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Ja idag var det då dags för uppkörning. Började med att sätta ner foten när jag rundade sista konen, inga problem sa han, kör en gång till. Innan jag ens kommit ur vinkelkorridoren så satte jag ner foten igen ( nej s*tan tänkte jag ).. Inga problem, fortsätt du sa han. Högfart duttade jag ner foten runt sista konen, inga problem sa han :) Bromsning 70 och 90 gick fint, låste bakdäcket en millisekund på 90 bromsningen, inga problem sa han, det löste du finnt. Sen fick jag vänta 3 timmar tills det var dags för trafiken. Körde på, nervös som tusan.. Efter knappt 20 min var vi tillbaks på vägverket. Jahapp tänkte jag, fetkuggade naturligtvis gick runt i min skalle. Jag tyckte att jag va så förvirrad under körningen och tittade speglar o så i fel ordning. Men icket sa nicke, det sitter nog mer i ditt huvud sa han, för jag tyckte körningen var alldeles perfekt. Så nu efter teoriprov á 180:- + övningskört (privat) 3 ggr + uppkörning 840:- så sitter man här med lappen i hand. Och känslan är enorm, motarden har fått jobba i ca 10 mil i skrivande stund :banana Kan inte bli lyckligare just nu känns det som :banana :tummenupp Lycka till alla ni som inte kört upp än!!
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
TjReal skrev:
Ja idag var det då dags för uppkörning. Började med att sätta ner foten när jag rundade sista konen, inga problem sa han, kör en gång till. Innan jag ens kommit ur vinkelkorridoren så satte jag ner foten igen ( nej s*tan tänkte jag ).. Inga problem, fortsätt du sa han. Högfart duttade jag ner foten runt sista konen, inga problem sa han :) Bromsning 70 och 90 gick fint, låste bakdäcket en millisekund på 90 bromsningen, inga problem sa han, det löste du finnt. Sen fick jag vänta 3 timmar tills det var dags för trafiken. Körde på, nervös som tusan.. Efter knappt 20 min var vi tillbaks på vägverket. Jahapp tänkte jag, fetkuggade naturligtvis gick runt i min skalle. Jag tyckte att jag va så förvirrad under körningen och tittade speglar o så i fel ordning. Men icket sa nicke, det sitter nog mer i ditt huvud sa han, för jag tyckte körningen var alldeles perfekt. Så nu efter teoriprov á 180:- + övningskört (privat) 3 ggr + uppkörning 840:- så sitter man här med lappen i hand. Och känslan är enorm, motarden har fått jobba i ca 10 mil i skrivande stund :banana Kan inte bli lyckligare just nu känns det som :banana :tummenupp Lycka till alla ni som inte kört upp än!!


Grattis!
:tummenupp

Och köp en lott! Många har garanterat inte ens fått gå vidare till trafikkörningen med dom misstagen.
 

Rojep

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
2007 Aprilia RSV 1000 R
tjockisbulle skrev:
Grattis!
:tummenupp

Och köp en lott! Många har garanterat inte ens fått gå vidare till trafikkörningen med dom misstagen.

Så känner jag också.. Det gäller att hamna hos rätt gubbe...
 

EmKao

Småläning
Gick med
20 May 2005
Ort
Höör
Hoj
Dominator - GSXR 750 K8
Skrev äntligen upp idag imorse...
Skojar inte om att man var nervis som vara den :jisses
Men fy fasen vilken go känsla när jag gick där ifrån att jag hade klarat det.
Sura var ju att jag inte fick körning förrän den 20:e september.... :huvet

Jaja, får ut och övningsköra så att abstinensen lugnar sig lite..
Annars kommer jag ju aldrig att låta bli hojen :)
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Kliver upp på morgonen efter att inte sovit så mycket..
Rullar till körskolan runt 06:15~06:30, där börjar vi träna lite på manöverproven.. Gick lite halvdåligt.. :gnissla

Besiktningsmannen kommer dit och vi börjar med säkerhetskontrollen, den var okej. Låg / Högfarts-banorna gick bra :yoparty

Sedan under uppkörningen tyckte jag att allt gick ganska dåligt, var nervös som satan. När vi kommer tillbaka (efter de längsta 30min i mitt liv) så ber han mig komma närmare och titta på hans papper. Han tyckte att jag hade gjort en allvarlig miss, hmm tänkte jag vad var det då? (vid detta lag trodde jag att kortet var kört.. :huvet )

Hade väntat för länge vid vänstersväng på landsväg istället för att köra (nervis / van bil ) men det får du träna på själv för du har klarat det!

WOHOOO!!! :rofl :rofl :rofl :banana
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hur ska man göra vid vänstersväng på landsväg med ett antal bilar bakom? Blir uppkörningsgubben sne om man kör 500 meter till närsa högerkorsning och svänger in där?
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Ljunghusen skrev:
Hur ska man göra vid vänstersväng på landsväg med ett antal bilar bakom? Blir uppkörningsgubben sne om man kör 500 meter till närsa högerkorsning och svänger in där?

Om du har mer än 2 bilar / 1 lastbil och ett annat fordon bakom ska du antingen:

1. Släppa förbi dem genom att sakta ner och gå ut i väggrenen
2. Vika in på någon annan korsning och sedan korsa / köra upp på vägen igen och sedan in där du hade tänkt

Alltså, han blir inte sne! ;)
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Ljunghusen skrev:
Hur ska man göra vid vänstersväng på landsväg med ett antal bilar bakom? Blir uppkörningsgubben sne om man kör 500 meter till närsa högerkorsning och svänger in där?

Hellre köra vidare och svänga höger än att stanna mitt i vägen eller i högerkanten och sedan köra över, antar jag. :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top