Alicia skrev:Lågfarten tycker jag är klurig just med att komma iväg, direkt i starten allstå, utan att sätta ner nån fot... just i själva banan tycker jag att de är rätt lätt men att ta sig ur korridoren är knepigt
Jag övade på ett ställe där korridoren var målad på marken. Den har ju som bekant en öppning för att den ska fungera med det andra krypkörningstestet. Det första du bör göra är att sätta koner där öppningen är för att få en bättre känsla för vart gränsen i korridorkanten går. Om någon är med dig kan personen berätta för dig hur långt det faktiskt är kvar till konen. Något som är svårt att veta när man åker själv - speciellt om det är helt öppet i kanten.
För varje gång tightar ni till konerna så dom är 10-20cm smalare än banan är - allt i syfte att ge dig insyn i att ditt bakdäck spårar mer än du tror. Det följer faktiskt med framdäcket mycket mer än man kan tänka sig även i dessa låga farter.
Dock är det så att det bästa sättet att bli bra på att svänga kort efter att man krypstartat är att öva på kryptest 2.. alltså det där man stannar 3 gången under banans gång. Efter 1 timme med det testet kommer du inte känna dig osäker på korridorsvängen i test 1.
EDIT: Se även till att du, när du leder hojen till position A, placerar den längst mot toppen av T:et. Dvs så du får en så enkel och rak sväng som möjligt in i korridoren. När du styr in i korridoren så ser du till att dina knän trycker ganska tight om tanken så att du med foten på motsatt sida om svängen och höften får din egen tyngd att motverka hojens "fallbenägenhet" när styret vrids i låg fart. Detta kan även övas på stillastående genom att någon står framför dig och hojen med framhjulet mellan bena och hållandes i styret. Personen svänger hojen och håller emot när den börjar luta. Du som sitter på hojen rätar upp genom att trycka på fotpinnen och trykca med höften så hojen blir rak. Detta kan du göra utan oro för hojen efterssom personen står och håller i cyckeln. Det låter larvigt med det gör mycket mer än man tror.. Bara att testa några gånger förbättrar balansen och förståelsen för balansen avsevärt.
Last edited: