Körkort 2005

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Stortryne skrev:
Om man står stilla p.g.a. möte så är väl risken ganska liten att någon kör om rakt in i mötet?

Risken finns att någon mötande börjar köra om och har missat att det står en liten stillastående mc i mitten av vägen. Bilister har oftast mest utkik efter andra bilister. Dessutom är det väl inte speciellt ovanligt att folk kör om trots att de har möte om det är en aningen bredare väg där det får plats tre bilar i bredd. Tre i bredd går bra, men knappast tre + mc....

BrandonW

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
Yamaha XJ650 -82, Tidigare Yamaha R6 -01
Wacom skrev:
hola!!!!

Ska hyra en BMW 850R inför min uppkörning då jag kör upp privat, HUR GÖR MAN SÄKERHETSKONTROLL PÅ EN MC MED KARDANDRIFT???

//Wacom :va

Jag ska köra upp på fredag med exakt den hojen, fast det är trafikskolans. När du ska kolla drivningen behöver du inte göra mkt, bara kolla så det inte finns några sprickor och läckor.

Men det är grymt att den hojen har abs-bromsar, så det är busenkelt med bromsningen :tummenupp

lycka till!

ammario

Upp med blicken......
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
Honda CBR 600F
Krypkörning

haxzter skrev:
Har frågat socrates, men filmene fins inte kvar.
Han skulle leta efter dem.
Hej Hej!

Har tidigare laddat ner krypkörnings filmer härifrån. Har laddat upp dem igen för de som missade :)

Film 1
Film 2
Film 3

Lycka till!!

Last edited:

Wacom

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Freewind XF 650
Men det är grymt att den hojen har abs-bromsar, så det är busenkelt med bromsningen :tummenupp

halloj.... BrandonW,

Jag är sjukt nyfiken på hojjen (BMW 850R) vi ska köra upp med, då jag inte ens sett den in "real life" vill jag veta hur den uppförsig.

Kan du berätta lite?
Hur är den i undanmanöverprovet, hur funkar ABSen?
Om ABSen är urkopplingsbar vill VV att man kör utan på uppkörningen?
Känns den klumpig? Är den lätt å smidig i kypkörningsprovet?

Några funderingar man har då det smäller BIG TIME nu på Torsdag 16.00 på Barkarby!

Är det någon mer som finns på tråden som oxå körupp då???

Må gott allihopa!
//Wacom
:tummenupp

BrandonW

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
Yamaha XJ650 -82, Tidigare Yamaha R6 -01
Wacom skrev:
Jag är sjukt nyfiken på hojjen (BMW 850R) vi ska köra upp med, då jag inte ens sett den in "real life" vill jag veta hur den uppförsig.

Kan du berätta lite?

Hej!
Är nästan säker på att det inte går att koppla ur ABS:n. Tror inte att VV vill att man kör utan ABS OM det nu skulle gå, för att min körskolelärare har inte nämnt något om det.

Jag tycker att den funkar bra på de snabba manöverbanorna, känns smidig.
På krypkörningen med 4 koner funkar ok, hojen har ju spår av sportighet som du kanske vet, så det är inte den allra bästa svängradien, vilket också min körskolelärare säger. Men det funkar om man tar spåret bra. Har äntligen börjat lära mig lite :) . Kör inte in för tidigt i svängen, utan kör på och ta ut svängen så att bakhjulet hamnar längre bort från konen.

Det var väl du som hade lite problem med blinkersen? Var lite ovan med BMW:n i början (hade bara kört min R:6), man blinkar vänster vid vänster handtag, höger vid höger handtag MEN man kan bara stänga av blinkandet på höger sida vilket kan bli lite förvirrande. Håller med det nån skrev tidigare, bara att peppra på avstängningen :tummenupp

Annars tycker jag den är rätt skön faktiskt (fan, trodde aldrig jag skulle säga så om en BMW), så det ska inte vara några problem med hojen!!!

Kommer inte på nått mer nu, men är det nått så fråga igen.

:crash

Wacom

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Freewind XF 650
BrandonW skrev:
Annars tycker jag den är rätt skön faktiskt (fan, trodde aldrig jag skulle säga så om en BMW), så det ska inte vara några problem med hojen!!!

Kommer inte på nått mer nu, men är det nått så fråga igen.

:crash

Super tack!!
Får önska lycka till för din del nu på Freadg!

May the force be with us!!!! :yoparty

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
På torsdag kl 14.00 är det dags för mig på Tullinge, det väntas regn under den dagen.
Jag har hört att det ska "gynna" mig i form att allt blir lite mer lättdömt kanske. Ni som
kört i regn på uppkörning hur har det gått för er? Har bedömningen i regnet känns relativt snäll
kanske i jämförelse med om det skulle vara solsken?

Hur länge var ni ute i trafiken?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vanish skrev:
På torsdag kl 14.00 är det dags för mig på Tullinge, det väntas regn under den dagen.
Jag har hört att det ska "gynna" mig i form att allt blir lite mer lättdömt kanske. Ni som
kört i regn på uppkörning hur har det gått för er? Har bedömningen i regnet känns relativt snäll
kanske i jämförelse med om det skulle vara solsken?

Hur länge var ni ute i trafiken?

Vanish - körde upp i ösregn förra måndagen utan bekymmer :)

1 - Krypkörningen funkade som vanligt
2 - Serpentinbanan som vanligt - fick dock välsignelse att hålla ned farten till ca 45km/h vid ingången till banan
3 - Bromsproven från 70 och 90 körde jag säkrare för att undvika värre låsning - i princip bara markera på bakbromsen.
4 - Trafikkörningen i veritabelt ösregn :död Såg till att hålla ned farten speciellt vid övergångsställen och j-vägsövergångar (blixthalt mellan skenorna)

Inga problem alls enligt VV-killen - tror att rätt taktik är att ta det ngt lugnare själv.

Lycka till med körningen och ....

Ha det! :)

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
roffe_s skrev:
Lycka till med körningen och ....

Ha det! :)

Tack för infon! :tummenupp

Det är just bromsning och manövering jag är lite rädd för i regnet kanske..gjorde en tabbe
när jag körde på körskola med 125a, det hade precis börjat regna och jag manövrera med låst framhjul och en
marksyning var ett faktum. Sen dess har jag väl lite nojja med det där, ska ut o öva bromsning och konbana nu i
dagarna så det sitter ordentligt!

Tigerman

Hårt o Brutalt
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda CBR 600 RR -04 Röd svart + godis
Teori matrial.??

Hej skulle någon här kunna tipsa mig på bra teori matrial som ja kan använda för o klara teori provet för A kortet..??? Har Bonniers men folk säger att det e kast..??

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Triumph Daytona 900
Tigerman skrev:
Hej skulle någon här kunna tipsa mig på bra teori matrial som ja kan använda för o klara teori provet för A kortet..??? Har Bonniers men folk säger att det e kast..??

Vad du än gör så köp inte "Körkortsfrågorna" från www.korkortet.com, en del svar är direkt felaktiga samt att det är tunt utbud av frågor där mindre än 1/3 dök upp på det riktiga provet, ( 51 rätt första gången och 56 rätt den andra. ).

Lycka till!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tigerman skrev:

Köp en nyare upplaga av Körkortsboken (INTE Du & jag i trafiken, den är inte lika bra)

Sen tanka hem Körkortsfrågor 2 och använd det som kontroll när du tycker att du pluggat färdigt. Visst man lär sig endel på sånna program också, men mycket är ju att man lär sig frågorna man besvarat fel på

Har B-teori idag, får väl se om mitt pluggsätt funkar :hihi

Tigerman

Hårt o Brutalt
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda CBR 600 RR -04 Röd svart + godis
Anton_Ljunghusen skrev:
Köp en nyare upplaga av Körkortsboken (INTE Du & jag i trafiken, den är inte lika bra)

Sen tanka hem Körkortsfrågor 2 och använd det som kontroll när du tycker att du pluggat färdigt. Visst man lär sig endel på sånna program också, men mycket är ju att man lär sig frågorna man besvarat fel på

Har B-teori idag, får väl se om mitt pluggsätt funkar :hihi

Tackar för bra svar...Så allså Boken är det bästa matrealet för att plugga så änkelt som möjligt..?? Vill ju hälst sitta vid datan o syudy,,, :rolleyes: ..Görna mera förslag...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tigerman skrev:
Tackar för bra svar...Så allså Boken är det bästa matrealet för att plugga så änkelt som möjligt..?? Vill ju hälst sitta vid datan o syudy,,, :rolleyes: ..Görna mera förslag...

Ja det tycker jag helt klart. En polare satt nyligen på körskola i åtskildiga timmar på deras datorprogram och fick 42/65 på provet.

Kom just hem från vv, fick 60/65 :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ok hjälp, fick just en ny uppkörningstid.. om 9 dagar, och jag ska ta premiärturen på nya hojen idag :skrämd

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Kör upp i morgon... Så nervös att jag snart är medvetslös! Längtar så sjukt tills det bara är över, skitsamma hur det går bara jag får det gjort!

Återkommer med rapport.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...