Körkort 2005

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
GasGas FSE400, Highland Outback V2 950 (Till salu)
Klart man ska ta kortet!

Körkortet är ju helt nödvänligt när det börjar kännas vår i luften!
Man har ju teorin klar och bokad uppkörning.. någon som har några tips på vad man kan köra hemma?
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Hej hej

Jag har nu snackat med en uppkörningsgubbe (kommer inte ihåg vad de heter på riktigt.)
Han sa iaf att konbanan får ansappas om hojen uppenbarligen inte klarar banan han visste dock inte hur banan skall anpassas. :p

//Mvh
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Ni som vill öva inför uppkörning, ta fram mallen för banorna och öva hemma! Ta några tomma drickaflaskor och fyll med lite vatten, funkar fint som koner... :hihi
Leta bara reda på en ledig parkering eller öppen plats, nyttigt och lära sig känna hojen. Föreskrifterna och banorna (med instruktioner) finns på följande länk: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Ett bra tips! :)
Lycka till.. :tomten
/mvh Johan
 

Socrates

Guest
Har nog min näst sista lektion i morgon...sen blir det till att vänta snällt. Har en körlektion den 26:e, sen uppkörning den 27:e (April). Önskar jag kunde säga att jag har nerverna under kontroll...men så är inte fallet :gnissla

Tränade för första gången på manöverprovet ...vet inte om man hade 8m (Mitt ögonmått = :3freak ) i sidled, men det var inga problem att vända inom markeringarna iaf.


27:e, ängelholm...ca kl15.00, då vet jag om det blir :squid eller :gråta i sommar
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Inget gör en så bajsnödig som en uppkörning.
Hotet av ett överhängade kärnvapenkrig är inget i jämförelse!

Måtte det gå väl den 18 Maj, orkar inte vänta på en ny tid. :(
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
knut-sporthoj skrev:
vilka böcker ska man läsa. är det körboken och någon mera eller??

MC-boken innehöll en del matnyttigt den med... åsså hade jag fått med något papper med alla vägmärken på. Allt som är rött betyder "kör snabbare". Med några undantag. ;)
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
savage skrev:
Helt jävla omöjligt att vända på lågfartskonbanan! Jag hamnade en bra bit utanför de 8m som verkar vara tillåtet. Och då har jag inte ens en sporthoj! (Sporttourer)
Fick en knäck i självförtroendet när jag testade.. Måste boka lektioner!!

Vad har du för hoj med så taskig svängradie? Man måste väl minst kunna göra en U-sväng på en vanlig 6 meter bred landsväg :va

Sätt igång och fila på styrstoppet :rolleyes:
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Bara jag som tycker att första lågfartsbanan är en apkonst utan dess like? :huvet

Ni som tyckt att den gått galant, hur mycket behöver ni styra ut för att klara den? På min feta sak behöver jag hålla fullt styrutslag genom hela saken för att ha någon som helst chans att klara den (dvs. fullt vänster, fullt höger, fullt vänster, osv.). Då har jag dessutom moddat banan lite så det är extra utrymme att svänga runt på i slutet.

Just nu känns det väldigt fjärran att kunna klara detta så pass pålitligt att man fixar uppkörningen. :(
 

2slow2old

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
luleå
Hoj
cbr 1100 xx
Anton_Ljunghusen skrev:
Samma som jag då :)


Första konbanan tycker jag var väldigt enkelt, inga probs med min lillknarr


Edit: Har man 8m att vända på (bredden) i slutet av den första lågfartsbanan? Står det inget om här http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm :confused:
Nej du har bara begränsningslinjen 4 meter från sista konen! På högfartsleden har du dock 8 meter.
Själv har jag ingen som helst chans att klara det :( Det går inte att ta ut hur mycket som helst innan man kommer till sista konan. Har prövat att styra med fullt styrutslag och innan jag kommit runt har jag passerat på fel sida om konen som jag ska tillbaka genom :huvet Har en hjulbas på 1490! Hur f.. ska man göra???
 

Audiman

jaaadåååå
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawa ZX6R Ninja | Såld + Fiddy
DrZeus skrev:
Bara jag som tycker att första lågfartsbanan är en apkonst utan dess like? :huvet

Ni som tyckt att den gått galant, hur mycket behöver ni styra ut för att klara den? På min feta sak behöver jag hålla fullt styrutslag genom hela saken för att ha någon som helst chans att klara den (dvs. fullt vänster, fullt höger, fullt vänster, osv.). Då har jag dessutom moddat banan lite så det är extra utrymme att svänga runt på i slutet.

Just nu känns det väldigt fjärran att kunna klara detta så pass pålitligt att man fixar uppkörningen. :(

Håller med dig!

Körde banan idag och den första är riktigt knixig...satte nästan alltid ner ett ben. Den andra är betydligt lättare!

Men men skam den som ger sig!

Mvh A
 

Davidk

Guest
Extreem_ skrev:
Ni som vill öva inför uppkörning, ta fram mallen för banorna och öva hemma! Ta några tomma drickaflaskor och fyll med lite vatten, funkar fint som koner... :hihi
Leta bara reda på en ledig parkering eller öppen plats, nyttigt och lära sig känna hojen. Föreskrifterna och banorna (med instruktioner) finns på följande länk: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Ett bra tips! :)
Lycka till.. :tomten
/mvh Johan
kan nån typ dra den exakta säkerhetskontrollen med alla delar noga berättat, kan hela hojjen men hur vill dom ha den utförd??
ska köra upp snart!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ni som tycker låghastighetsbanan nr 1 är väldigt svår borde fundera på att låna en hoj av en polare.. ruskigt lätt med min lillknarr (125a) och den är knappast optimerad för det heller
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Usch idag är inte min dag!

I lördags gick de så jävla bra att köra idag gick de inte alls.
Jag vinglade, vinglade och ramlade och gjorde illa mig. :(

Nu känns de som jag aldrig kommer kunna köra en hoj! :4skrika

Hur kan de va sån skillnad från ena dagen till den andra?

Ja ja jag är ju nybörjare så man får väl bara ge de lite tid...


/Ledsen RQ
 

Körkort 05

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen än
Lågfartsbana 1 är klart jobbigare än 2 an. Det svåra är sista svängen, det gäller att inte räta ut styret när man rundat sista konan utan fortsätta runt.

Men det är en vettig övning som jag kan förstå. Jag tänkte ta körkort förra året men sket i det när det drog ut på tiden.

Nya lågfartsbanan är en barnlek jämfört med den meningslösa garagevändningen.

Efterlyser även lite tips angående grusvägskörning. Är det helt förbjudet att använda frambroms på grus eller ?
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Körkort 05 skrev:
Lågfartsbana 1 är klart jobbigare än 2 an. Det svåra är sista svängen, det gäller att inte räta ut styret när man rundat sista konan utan fortsätta runt.

Men det är en vettig övning som jag kan förstå. Jag tänkte ta körkort förra året men sket i det när det drog ut på tiden.

Nya lågfartsbanan är en barnlek jämfört med den meningslösa garagevändningen.

Jag håller inte med. Har provat garagevändningen och jag upplever den som enklare än denna bana. Iaf på min hoj. Men det är väl det som är riktigt :fatta! med den nya uppkörningen. Vilken hoj man kör på har nu enorm betydelse.
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Anton_Ljunghusen skrev:
Ni som tycker låghastighetsbanan nr 1 är väldigt svår borde fundera på att låna en hoj av en polare.. ruskigt lätt med min lillknarr (125a) och den är knappast optimerad för det heller

Får ju fel kort om jag kör upp på en 125:a bara :hihi
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
DrZeus skrev:
Jag håller inte med. Har provat garagevändningen och jag upplever den som enklare än denna bana. Iaf på min hoj. Men det är väl det som är riktigt :fatta! med den nya uppkörningen. Vilken hoj man kör på har nu enorm betydelse.


Min körskolare lärare sa idag. Stackars er som ej får köra garagevändningen. Detta är MYCKET svårare. :brinnerup
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top