Körkort 2005

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Fixxxer skrev:
En annan fick köra sin första lektion idag... på en EU-moppe.... :arsele
Det var kanske tur det för fy fan, vad krångligt det var med krypkörningen med fötterna rakt framför sig och en gas som inte reagerade direkt...

Jaja, det är bara att se fram emot de riktiga tagen...

Eh, va? Fick du köra EU-moppe när du skall ta MC-kort? Även om det är första gången någonsin som du kör ett tvåhjuligt motorfordon så ifrågasätter jag det beslutet. Hade du fått köra en 125:a eller nåt liknande så ok, men att du fick köra en jäkla skooter förstår jag inte. Vilken förolämpning. Du skall ta mc-kort och får köra moppe istället hehe :)
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Sad Glad skrev:
Eh, va? Fick du köra EU-moppe när du skall ta MC-kort? Även om det är första gången någonsin som du kör ett tvåhjuligt motorfordon så ifrågasätter jag det beslutet. Hade du fått köra en 125:a eller nåt liknande så ok, men att du fick köra en jäkla skooter förstår jag inte. Vilken förolämpning. Du skall ta mc-kort och får köra moppe istället hehe :)
Ja, jag tyckte det var lite skumt med. Jag fick ingen balans med den sketna lilla mopeden när fötterna är rakt framför en och gasen liksom inte tar direkt utan det blir JÄTTEGAS när det väl kommer.
Sen har jag bara kört automatmopeder förut och så var EU-moppen idag med. Så jag har fortfarande ingen aning om hur koppling och växling sker... :kocko

Har nästa lektion på måndag. Fick dock beröm för att jag satt så bra bakpå läraren och följde med i svängarna. :yoparty
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Fixxxer skrev:
Ja, jag tyckte det var lite skumt med. Jag fick ingen balans med den sketna lilla mopeden när fötterna är rakt framför en och gasen liksom inte tar direkt utan det blir JÄTTEGAS när det väl kommer.
Sen har jag bara kört automatmopeder förut och så var EU-moppen idag med. Så jag har fortfarande ingen aning om hur koppling och växling sker... :kocko

Har nästa lektion på måndag. Fick dock beröm för att jag satt så bra bakpå läraren och följde med i svängarna. :yoparty

Fråga om inte du kan skippa moppen och ta en 125:a istället. Vem vet du
kanske är jättebra på att växla och har lättare för balansen på en vanlig
motorcykel. Tycker själv det är jätteäckligt att ha fötterna framför sig och
hålla balansen...dom ska ju vara på sidorna och så kan du lättare få balans
genom att klämma åt med låren runt tanken så du är ett med mc:n :)
 
Last edited:

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Fixxxer skrev:
En annan fick köra sin första lektion idag... på en EU-moppe.... :arsele
Det var kanske tur det för fy fan, vad krångligt det var med krypkörningen med fötterna rakt framför sig och en gas som inte reagerade direkt...

Jaja, det är bara att se fram emot de riktiga tagen...

Motiverade skolan varför du fick köra eu-scooter?
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
MBGIRL skrev:
Tycker själv det är jätteäckligt att ha fötterna framför sig och
hålla balansen...dom ska ju vara på sidorna och klämma åt om tanken :)


Ok att du är lärare och vi här är nybörjare men jag tvivlar ändå på din körställning. Fötterna på varsin sida och klämma åt tanken ? Jag har låren emot tanken.
:hihi

Äh nu drar jag på lektion 2 i trafik.
Som vanligt för er gäller : håll er inomhus.
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
tjockisbulle skrev:
Ok att du är lärare och vi här är nybörjare men jag tvivlar ändå på din körställning. Fötterna på varsin sida och klämma åt tanken ? Jag har låren emot tanken.
:hihi

Äh nu drar jag på lektion 2 i trafik.
Som vanligt för er gäller : håll er inomhus.

Haha menade såklart låren mot tanken och fötterna på pinnarna. :lol
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
sweborn skrev:
Motiverade skolan varför du fick köra eu-scooter?

Han ville se hur min balans var i lite olika övningar. Fick köra 8:an, konbana i ganska hög fart och sen tight konbana för krypkörning (det var där det gick åt skogen).... Jag som aldrig tidigare suttit på en MC antog att man ofta får testa upp sin balans för handledaren.

Jag fick även åka bakpå hojen till platsen och då svängde han fram och tillbaka och lutade hojen för att jag skulle testa hur jag hängde med och det funkade tydligen.
Men scootern var ingen höjdare, jag som är van att köra moped med fötterna på pedaler eller fotstöd VID SIDAN av mig, inte framför.

Vet inte alls hur det är planerat till nästa lektion, ska ta mig ensam till körbanan och sen se vad som händer.
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Fixxxer skrev:
Han ville se hur min balans var i lite olika övningar. Fick köra 8:an, konbana i ganska hög fart och sen tight konbana för krypkörning (det var där det gick åt skogen).... Jag som aldrig tidigare suttit på en MC antog att man ofta får testa upp sin balans för handledaren.

Jag fick även åka bakpå hojen till platsen och då svängde han fram och tillbaka och lutade hojen för att jag skulle testa hur jag hängde med och det funkade tydligen.
Men scootern var ingen höjdare, jag som är van att köra moped med fötterna på pedaler eller fotstöd VID SIDAN av mig, inte framför.

Vet inte alls hur det är planerat till nästa lektion, ska ta mig ensam till körbanan och sen se vad som händer.

Din lärare har säkert koll på vad han gör men fråga gärna så du vet vad som
ska hända till nästa lektion så kan även du förbereda dig om inte fysiskt så
mentalt. Så det är bara att fråga på...det är det han är till för! :)
 

larza

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Ingen ännu
övningsbana

Nån som vet vart körskolorna brukar ha sin manöverbana i sundsvall.
Tänkte dra dit nån kväll och köra själv dvs om det finns någon.
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
kurre3 skrev:
Klarade skiten med R6an !!! OBS! - SKITEN

Det där var en dans på rosor, men en dans med riktigt svåra steg. Inledningsvis tvingades jag lida med en stackare med sporthoj (äldra yama), som fick packa ihop efter 2 minuters körande av provet..
Han kuggade på lågfarten med de fyra konorna..

Grattis till körkortet!
Han/hon som kuggade hur pass usel var han/hon? Såg det i övrigt stabilt ut eller var hela krypkörningen usel? Behöver veta sånt här, kör upp om 5 dar:)
 
Last edited:

2e3r

Som en blixt från klar himmel...
Gick med
18 Oct 2004
Hoj
gr
ännu en nybliven motorcyklist...

Fixade min uppkörning idag, det var nog den mest nervösa timmen på väldigt länge för mig men det gick ju vägen iaf! :)
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Yadis skrev:
Grattis till körkortet!
Han/hon som kuggade hur pass usel var han/hon? Såg det i övrigt stabilt ut eller var hela krypkörningen usel? Behöver veta sånt här, kör upp om 5 dar:)

Han var inte så usel.. första försöket på lågfartsprovet med de fyra konorna så satte han i foten vid sista konen innan vinkelkorridoren. Vid andra försöket kom han vid samma ställe inte runt sista konan utan tvingades ge upp och köra ut ur banan. Hade en äldre sporthoj som verkade hysat lättmanövrerad, iaf i jämförelse med nya sportbågar. Kunde inte tro att det var sant när han inte fick fortsätta hela manöverprovet utan tvingades packa ihop efter 2 minuters körning och åka hem. Skapligt dyrt i timmen räknat: 850 spänn på 2 minuter. Det blir 25500 i timmen det!

Mitt råd är: Kör banan så bra som ni känner att ni behärskar för stunden och tänk på att köra sakta. Man bedömmer balans och vill endast se krypkörning dvs. koppla, släppa upp, koppla, släppa upp osv.
Han står inte ens så han ser om man kommer över någon linje vid vändningen...

Lycka till!
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Nån som vet! Är en Suzuki GSX 750 EF från 1984 (modellen med helkåpa) en lättkörd hoj och därmed lämplig att köra upp med? Är dess svängradie bra jämfört me dagens sporthojar???? Själv tycker jag att det går bra när jag tränar på konbanorna men jag har ju aldrig kört en annan hoj?!
 

2slow2old

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
luleå
Hoj
cbr 1100 xx
Araikaj skrev:
Nån som vet! Är en Suzuki GSX 750 EF från 1984 (modellen med helkåpa) en lättkörd hoj och därmed lämplig att köra upp med? Är dess svängradie bra jämfört me dagens sporthojar???? Själv tycker jag att det går bra när jag tränar på konbanorna men jag har ju aldrig kört en annan hoj?!
Jag ska själv köra upp med en sådan men med halvkåpa. Har även prövat med FJ 1100 från samma årsmodell och det är lätt ( nu kan man kugga än då :) ) Äger själv en blackbird som jag har tragglat med, den är kanon men den är inte bra på lågfartsbanan som är fyra koner med en vändning. Det är för litet styrutslag så man måste ligga mot stoppen under hela svängen, gissa hur lätt det är på en skala!!!!
Har pratat med han på VV som gjort proven och han ska i alla fall klarat provet med en sån cykel. Dumt är det att inte provet anpassas efter den svängradie hojen har utan att man måste anpassa hojen efter provet :kocko
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Grattis till er som klarat det! :) Ni som är nya körkortstagare här omkring lund får gärna höra av er om ni vill ta en liten nybörjarsväng med mig :)
 

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
GasGas FSE400, Highland Outback V2 950 (Till salu)
Yeees! klarade kortet idag... var den enda i min grupp på fyra som klarade det.. alla andra blev kuggade på manöverprovet.. Jag fick dock kritik för att jag körde för försiktigt på trafikdelen.. hehe.. undra hur ofta man kommer få höra det igen.. :hihi
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Araikaj skrev:
Nån som vet! Är en Suzuki GSX 750 EF från 1984 (modellen med helkåpa) en lättkörd hoj och därmed lämplig att köra upp med? Är dess svängradie bra jämfört me dagens sporthojar???? Själv tycker jag att det går bra när jag tränar på konbanorna men jag har ju aldrig kört en annan hoj?!


Japp! Kanonhoj att köra upp med!
Svänger hur mycket som helst och har bra bromsar med tanke på årsmodellen.
Tog körkortet på en sån.
:tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top