Körkort 2005

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Ouh jag förstår va MBGIRL menar.

Jag tycker nu att jag "känner" hojjen,
Men det har ju tagit sin tid också.
Har kört (ca) 10st 1h lektioner på gård och 3st dubbellektioner i trafik.

Krypkörningen sitter, det är lixom inga problem alls,
såfort jag behöver vända så testar jag mig själv och svänger max. Det går hurbra som hellst.

Idag gick jag tillbaks till gården och körde en av serpentinbanorna för första gången, vilken lättnad!
Jag trodde den skulle va tuff, tillochmed när jag satt bakpå och läraren körde.
Men det gick som en dans,
förmodligen för att jag litar nu mer på mig själv och cykeln, vågar luta och pressa mellan konerna.


Satan va kul det är när man känner att man kommer nånvart!

:tummenupp
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
hulkenstrong skrev:
Alla 70/90 vägar som bara har ett körfält i din riktning. Stanna på lämplig plats på högersida. Vänd vid fri sikt och gör en säker högersväng.

Vägren ok att stanna på?
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Yadis skrev:
Vägren ok att stanna på?

Jorå, du får använda vägrenen (om det inte är heldragen linje skall det väl vara?).

Stanna till höger och vänta på läge att svänga vänster direkt skall väl också vara OK, man behöver inte köra förbi och vända om det inte är klart lämpligare.
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
ft skrev:
Jorå, du får använda vägrenen (om det inte är heldragen linje skall det väl vara?).

Stanna till höger och vänta på läge att svänga vänster direkt skall väl också vara OK, man behöver inte köra förbi och vända om det inte är klart lämpligare.

Tack! En sista fråga: om jag stannar på väggrenen ska jag då blinka in mig i vägrenen eller bara glida över o stanna?
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Yadis skrev:
Tack! En sista fråga: om jag stannar på väggrenen ska jag då blinka in mig i vägrenen eller bara glida över o stanna?

Det är en sån sak som jag tänkte fråga om idag men glömde. :huvet

I MC-boken står det inget om blinka in till kanten. Noga specat att blinka ut vid start. När jag blinkade in en gång för att vänta in läraren som fastnat vid en väjningsplikt tyckte han att jag skulle ge fasen i att blinka i fortsättningen.

Det känns som en god idé att inte blinka. Visst, någon kanske blir irriterad för att man inte genast visar att man stannar till... men man riskerar inte att någon får för sig att man skall svänga av in på någon osynlig väg och försöker köra rakt genom den plats på vägen där man fortfarande är kvar.
 

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
På jakt!
tänkte bara kolla lite!

hej alla kk aspiranter, tänkte bara kolla med alla som börjat köra på skola nu var ni ligger i körningen efter typ 2 lektionen, ska ta min tredje och det skulle bli landsväg och motoväg, vill mest bara se hur man ligger till gentemot alla andra som strävar efter det där A:t på kortet :banana
mvh björk
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Bjork skrev:
hej alla kk aspiranter, tänkte bara kolla med alla som börjat köra på skola nu var ni ligger i körningen efter typ 2 lektionen, ska ta min tredje och det skulle bli landsväg och motoväg, vill mest bara se hur man ligger till gentemot alla andra som strävar efter det där A:t på kortet :banana
mvh björk


Hmm jadu, jag ska ta min första lektion imorn.. sen har jag bara bokat 6 st till innan det är dags för uppkörning. Har inte kört alls innan.. det går nog bra :banana
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Glöm inte manövern när ni räknar på antalet lektioner ni tror er behöva :banana
 

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Nära kontinenten
Hoj
954
tyson skrev:
för mig tog det väl nån timme att lära sig krypkörningen (den luriga banan) med den hojen jag körde var man tvungen att svänga i god tid innan man kom fram till konen så gick det fint sen är det bara att reglera farten med koppling och broms och inte kolla ner i backen. sen är det bara att träna så man lär känna hojen. lycka till!

:ajjabajja Farten ska regleras med gas och koppling. Bromsen får bara stötta vid behov.
 

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Nära kontinenten
Hoj
954
mikaelmats skrev:
Jag undrar om man måste hålla 50 kmh igenom högfartsdelen? är ju lite tight på tillbakavägen! efter vändningen.

Tempot på tillbakavägen är viktigt. Där ska du visa att du kan ta tag i hojen när tempot är lite högre (som i undanmanövern). Så upp i tempo och hitta en rytm och ett flyt i slalomen.
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
skoteridioten skrev:
Hmm jadu, jag ska ta min första lektion imorn.. sen har jag bara bokat 6 st till innan det är dags för uppkörning. Har inte kört alls innan.. det går nog bra :banana


Oj.
:va Inte kört alls innan och ska greja de på 6 lektioner.
Berätta gärna om du har nå knep. :7peta
 

Speedmistress

Ny medlem
Gick med
9 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R (09:a)
RocketQueen skrev:
Yadis & MBGIRL:

Tack så mycket för dina bra tips Yadis!
Jag börjar tro att min balans suger!
De gånger de har gått bra så har jag varit duktig på att kolla upp och åt rätt håll.
Men precis som du säger MBGIRL måste jag kanske även känna att jag blir ett med hojen liksom.
Antar att mitt tålamod inte va så bra igår på lektionen. :3freak

Ska verkligen tänka på att bra tips och ta de lugnt. Viktigt att få en bra strat på en gång.

:)

Ska ju köra upp nästa onsdag. Har tagit hur många lektioner som helst, hade noll förkunskaper innan, har tränat krypkörning en miljard gånger men fortfarande går det åt h-vete ibland. Klarade dock det på uppkörningen förra veckan men torskade på hinderbanan, som ju är enklare än krypkörning (tycker iaf jag) typiskt alltså nu ska man gå och vara nervös för krypkörningen igen. Tycker att man skulle slippa de delar man klarat, på nästa uppkörning!
 

Wheelie84

No Wheelie no ride
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Borlänge
Hoj
CBR 954RR -02 "Såld" ZX10R blir nog nästa hoj.
Idag fick jag mitt kort...fixade uppkörningen..skönt som fan..=) Så idag har jag varit ute och glidit med min CBR954..=) 25 mil blev det..helt underbart. =)
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Wheelie84 skrev:
Idag fick jag mitt kort...fixade uppkörningen..skönt som fan..=) Så idag har jag varit ute och glidit med min CBR954..=) 25 mil blev det..helt underbart. =)

Grattis! Berätta gärna om uppkörningen!
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
RocketQueen skrev:
Oj.
:va Inte kört alls innan och ska greja de på 6 lektioner.
Berätta gärna om du har nå knep. :7peta

Glömde säga att jag har kört ca 500 meter landsväg och rundat en rondell med en RD350 förra sommarn :näsblod
Sen har jag testat lite Enduro nu i vår, både på is och grus.. har funkat rätt så bra, så det räcker nog med nån timme på en stor hoj för att vara tillräckligt varm i kläderna inför uppkörningen (31/5) ;)

Har bokat 4 80-minuters här i stan, sen 3 till (varav en dubbel) i Mora där jag ska köra upp..
Som sagt, första lektionen imorn! Är lite orolig för att de inte ska ha några stövlar som passar mig bra, har de det så ska det nog fixa sig :tummenupp
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Yadis skrev:
Tack! En sista fråga: om jag stannar på väggrenen ska jag då blinka in mig i vägrenen eller bara glida över o stanna?

Beror på situationen skulle jag säga...

Det är varken rätt eller fel att blinka in till kanten MEN det kan bli ett fel som
kan ställa till problem för dig om du blinkar och bakomvarande tror du ska svänga
längre framme...som någon redan skrivit innan.

Men är du långt ifrån en korsning och blinkar in till kanten för att vara tydlig
är det inget fel med det. Men eftersom det kan vara svårt att veta när man
ska blinka och inte så brukar man lära ut att inte blinka in till kanten för att
slippa problem som kan uppstå.

Sen ska man ju såklart ALLTID blinka ut från kanten :)
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
MBGIRL skrev:
Beror på situationen skulle jag säga...

Om man kommer till den här situationen på en uppkörning, och har fordon bakom sig.. Då lär man väl få fortsätta och ta höger vid ett senare tillfälle, vända, åka tillbaks och sen höger in på den vägen som man skulle in på från början. Eller blir provgubben sur då? Det är ju så man gör med bil :va
 

JJL

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Jämtland
Hoj
CBR 600 F
Bjork skrev:
hej alla kk aspiranter, tänkte bara kolla med alla som börjat köra på skola nu var ni ligger i körningen efter typ 2 lektionen, ska ta min tredje och det skulle bli landsväg och motoväg, vill mest bara se hur man ligger till gentemot alla andra som strävar efter det där A:t på kortet :banana
mvh björk

Tja! Var på första lektionen förra veckan eller rättare sagt det blev en 60 min och en 80 min. Tidigare erfarenheter av 2 hjuligt är moped för ca 10 år sedan. Läraren frågade om jag verkligen inte kört MC tidigare så det måste vara ett bra tecken. Idag var jag på skolan för andra gången. Vi var och körde på hinderbana och det var inget bekymmer. Idag blev det två 60 min lektioner. Är meningen att jag ska ha två 60 min till och sedan uppkörning. Får väl se hur det går men bara jag inte tabbar mig på något löjligt på stadskörningen så tror jag inte det ska vara några problem. Kör förresten på en DR 650 borrad till "tung" mc.

// JJL
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top