Körkort 2005

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ärretta
Då står det A+B på kortet!

DÄR SATT DEN!! :yoparty
Vaknade kl. 6 idag för att åka och hämta hojjen som står på andra sidan gbg, på vägen till uppkörningen spööregnar det...satt o svor hela vägen dit!
Kl. 07:45 samlas gänget och det är dags, regnet hade lugnat ner sig och kon-banorna gick galant, hehehe.....förrutom att man låste framhjulet vid inbromsningen, men det hade man hänsyn till pga. regnet. :tungan
Sen var det dags för trafikdelen....allt gick som det skulle och när man var på väg tillbaka frågade inspektören mig (över radio) ifall jag ville byta mitt körkortstillstånd mot ett körkort, vill ni veta hur jag kände mig? :banana :banana :banana

Last edited:

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Yes, Jag Fixa Det!

Nu har jag kortet, klarade uppkörningen nu i eftermiddags! Så här gick det till:

Kvällen innan började med otrolig angst p.g.a. att 2/3 av mina handledare hade dragit utomlands, hade mao ingen som jag kunde köra till uppkörningen med alt. värma upp med 1 timme innan så man har lite halvkoll på vad man håller på med liksom... Anyhow de löste sig: Min mest anonyme/hemlige handledare, som för övrigt skall bli polis, "fixade biffen". Han lovade att han skulle följa med mig på uppkörningen (äntligen hade han bestämt sig för att ta hojen ur vinteridet). Inte en dag för sent, för vi hade inte kört en sekund på det "nya" året= TACK SOM FAAN! :mad: Vi betämmer kl 12.00 imorgon. Det ger mig 1 timme å en kvart att värma på fine.
OK, nu kan jag andas ut tänkte jag. Jag har väl inte tränat idiotmycket på banorna,men näst intill. Jag har ju i alla fall tränat på lågfarten väldigt mycket vid en närliggande parkering (från där jag har hojen= lite olagligt är alltid kul). Så det är lungt. Sen har jag ju tränat ganska bra med Göran på högfartsbanorna, så det ska nog funka åxå. Å trafiken, det har ju alltid gått bra, även de gånger som jag luftat vingarna lite längre än parkeringen är (Läs 2 mil/2 ggr, tihihi...). Ja, ja det kan nog gå bra... Kl. 22.00 kvällen innan uppkörning så ringer telefonen: "Hej det är jag,mitt batteri har sprängt sig!" Vadå sprängt sig?(kontrar jag). "Det är paj, jag har ingen hoj för imorgon." Men har du ringt han me R 6:an då o frågat om du får låna den?" "Nä". Ja, men gör det då, för faan, å ring han med v-rodden åxå! Efter ytterliggare 2 timmar så ringer telefonen igen- "Ok, det är lungt jag åker v-rod imorgon". Perffa, säger jag då syns vi imorgon då!?" Morgondagen kommer o med den mer nervositet. Det är ju idag som jag ska köra upp!! Har typ sovit en kvart i taget hela natten. Går ned till garaget kl. 11.30 för att tvätta hojen o starta upp, då ringer mobilen "Du Araikaj (löjligt jag heter ju Andreas) jag har ingen hoj. Han med v-rodden hade jobbat skift på häktet så han var helt förstörd". Jag säger med min mildaste stämma" Ring han med R 6:an då för i helvete"!! "Han svarar inte" Ok, jag ska fixa detta, vänta vid telefonen... (too be continued)

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Veratio skrev:
Jag ska skriva om lite mindre än två veckor. Hur ska man plugga? Måste man köpa böcker eller räcker det att kolla lite på nätet och STR Teori dataprogrammet?

Mvh

Niclas Lindström

Rekommenderar att du pluggar m.h.a böcker. Libers serie böcker om körkort är bra, köpte själv Teoriboken och MC-boken, men ångrar nästan att jag inte köpte provboken också. MC-boken känns som riktigt rått ocker eftersom den enbart är på ca 70 sidor, men ändå kostar mer än Teoriboken, men den är värd pengarna eftersom det står en hel del riktigt viktig fakta i den.

När du sedan ska läsa på, så läs t.ex två sidor, gå sedan tillbaka, titta över det du läst och anteckna det viktigaste.

Har du t.ex läst två sidor om parkeringar, så kan anteckningarna se ut ungefär så här: "förbjudet stanna/parkera huvuled", "parkering 30 meter före/innan järnvägskorsning tillåten", etc etc.

Komplettera detta med t.ex Bonniers Trafikskola. Det bästa med Bonniers Trafikskola tycker jag är provet, utbildningsdelen var inte så nyttig. Lär mig helt enkelt bäst genom att läsa/skriva. Detta är givetvis individuellt.

Lycka till!

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Åker som en galning ned till alla mc-handlare och förnedrar mig ”Har ni en hoj jag kan låna”? Alla säger naturligtvis- ” Nej det har vi inte” Tack ändå, säger jag med tanke på framtida ”provkörningar” Ok, det är kört= ingen uppvärmning. Handledarfjollan åker med min hoj dit o jag kör hans bil. Sen sätter jag mig kall o ouppvärmd på hojen å försöker ta körkort= Skitkul! Mina chanser att fixa kortet är, nu, ungefär lika stora som en spyflugas pungkulor. Det är kört, ingen uppvärmning för mig. Ok, vi åker ut till uppkörningsplatsen. Väl där så får vi vänta typ 20 minuter extra, kontrollanten är sen. Kontrollanten anländer o visar sig vara en riktigt trevlig prick. Han öppnar ned- ”Privatister bedöms precis som alla andra i min skola”. Gött att höra, tänker jag. Jag kör sist av 3 så jag får vänta typ 30 min innan det är min tur. Öppnar med lågfarts- slalom med följande vänstersväng.

Last edited:

Exxpert

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Hoj
Bmw R1200rt
125kubik skrev:
Var ute och provade lågfartsdelen idag med en Honda MT50, satan vad lätt den var!

Körde den med konor, 4 meter mellan.

Först när man hade 2 meter mellan varje kon blev det lite svårt, men jag förstår att det förmodligen är lite skillnad om man rattar en NSR eller liknande.

Ska köra upp för A1 i Göteborg den 30:e maj, fan vad nervigt, här kuggas 50% :död

Kan man hyra en hoj av vägverket eller måste man ha en egen?

Har man egen hoj så är man tvungen att köra hojen på släp till uppkörningen eller?

Fan, jag har inte tränat, måste börja hårdplugga!

Mt50 :rolleyes: :hihi ,, Du ska pröva min Gsx-r 750 på lågfartsdelen,, DAMN!,, fattar inte hur jag ska fixa det i början av juni.. Knappt vändradie på 8 meter ju.. :huvet.. Bara att öva antar jag..

För att svara på dina frågor; måste ha egen hoj, el körskolans, Du kan ju ha din handledare med dig till uppkörningen så slipper du leda den dit.. :tummenupp

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Nu orkar jag inte skriva mer. Träna så mycket så att Ni vet att Ni kommer att klara det, det ska kännas lite "mätt" att Ni är trött på banorna. Allt gick bra, tack för allt! :banana :banana :banana :banana :banana :banana

Last edited:

TomTen6

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
VTR 1000
Exxpert skrev:
Mt50 :rolleyes: :hihi ,, Du ska pröva min Gsx-r 750 på lågfartsdelen,, DAMN!,, fattar inte hur jag ska fixa det i början av juni.. Knappt vändradie på 8 meter ju.. :huvet.. Bara att öva antar jag..

För att svara på dina frågor; måste ha egen hoj, el körskolans, Du kan ju ha din handledare med dig till uppkörningen så slipper du leda den dit.. :tummenupp

När jag körde upp var det en snubbe som körde en gsx-r 1000 och han klarade det, han sa att det inte var några problem bara att öva.
Lycka till

Exxpert

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Hoj
Bmw R1200rt
TomTen6 skrev:
När jag körde upp var det en snubbe som körde en gsx-r 1000 och han klarade det, han sa att det inte var några problem bara att öva.
Lycka till

Okai..för just nu känns det rätt tråkigt och det känns som om allt kommer att skita sig beroende på de där otäcka manöverproven och min oförmåga att få tag i en annan hoj för uppkörningen.. :( :huvet

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Sad Glad:
Fy så tråkigt, hoppas du får en tid snart igen då.

Grattis Lion & Araikaj
Kul att läsa era historier.

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Exxpert skrev:
Okai..för just nu känns det rätt tråkigt och det känns som om allt kommer att skita sig beroende på de där otäcka manöverproven och min oförmåga att få tag i en annan hoj för uppkörningen.. :( :huvet

Vet inte men hoppas att du får en lika shysst kontrollman som jag fick. Jag hade ju min egen hoj GSX 750 EF, modellen med helkåpor, o när jag skulle till att börja köra lågfarten sa han till mig: "Eftersom du har helkåpor så behöver du inte bry dig så mycket i begränsningslinjen vid svängen". "OK" sa jag o satte svängen ändå. När jag var klar sa han- " Ja, det var väl det bästa jag sett, i år, på den här banan". Han sa även på genomgången inför högfart att: "Nu vill jag inte se några överprestationer för det är ju ingen här som kör i Moto GP". "Det skulle nog krävas minst en Ducatijacka till för det". De kändes som en rätt kraftig pik mot personen med jackan att typ "Här ska det inte klaras några körkort för jag vet att du kommer köra som en galning på vägarna sen". Personen med jackan var ju naturligtvis jag! Men det var ett skämt, han var riktigt shysst den kontrollmannen. Expert: träna så att du blir mer än det. Träna så mycket så att du inte vill se det där banorna något mer. Kör hårt!

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Marcus74 skrev:
Yes! Där satt det. :) Efter alla timmar av nötande, misstag, sorg och glädje så har man äntligen fixat kortet. Surt bara att det är så förbannat dåligt väder, men skit samma - jag ska ut och åka! :yoparty

Grattis!
Jag tog hojen upp till Stockholm igår... Ösregnade halva vägen, men vafan, jag får köra hoj!!!!!!!! :tummenupp

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Kawasaki z750
dags för min uppkörning imorgon samling kl 06.00

:Bugar hoppas jag både har lite tur och mycket skicklighet med mig i bagaget. Har feber och en skallevärk från helvetet :mad:

Och hoppas att vädret håller i sig också....

usch

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Grattis!

Grattis Lion (tack för senast, haha) Araikai, Eken m.fl. som liksom mig körde upp och fixade det i onsdags! Kör försiktigt nu, var rädda om ert skinn - och ha roligt! :Bugar

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
knut-sporthoj skrev:
om man gör fel på tex teorin hur långt tid tar det tills att man får försöka igen? :tomten

Tror du kan boka tid redan nästa dag, sen när du får en tid beror på väntetiden. Du kan också ringa varje dag till vägverket o se om det finns avbokningar tidigare än den tid du har fått.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln