Körkort 2005

Speedmistress

Ny medlem
Gick med
9 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R (09:a)
4:e gången gillt!

Hej allihopa!

Ni som har svårt med körkortet ge för all del inte upp! Själv började jag med absolut noll förkunskaper i april förra året! Efter hur många lektioner som helst på trafikskola (säkert 20 bara på krypkörning) en massa pengar och slit samt 3 kuggningar har jag idag klarat körkortet!!!!! Kan knappt fatta det ännu, det här var första gången jag klarade alla manöverproven och därmed första gången jag fick köra i trafiken. Körde upp på Barkarby.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Speedmistress skrev:
Hej allihopa!

Ni som har svårt med körkortet ge för all del inte upp! Själv började jag med absolut noll förkunskaper i april förra året! Efter hur många lektioner som helst på trafikskola (säkert 20 bara på krypkörning) en massa pengar och slit samt 3 kuggningar har jag idag klarat körkortet!!!!! Kan knappt fatta det ännu, det här var första gången jag klarade alla manöverproven och därmed första gången jag fick köra i trafiken. Körde upp på Barkarby.

Grattis, va rädd om lappen
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
somebody skrev:
Hur mkt körning har du kvar då?
Och hur tycker du allt känns?
När är det dax för uppkörning?

lycka till :)
/marie

Njaa...har inte fått tid förrän 26 augusti på första lektionen. Men det går bra. Övar som bara den hemma på allt. Tror inte att jag behöver så många lektioner då jag har en handledare sm har fått vara med hos denna här skolan och utifrån hans bedömning så är det manöverbanorna som det behövs övas lite på. Annars verkar jag att ha fått bra betyg på min körning.
Det känns skitfint!

Uppkörning...hmm...ja. Det blir ju när trafikskolan anser att man är duglig nog. Men hoppas att ha hunnit slutföra kortet innan oktober slut.

Ride on!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Speedmistress skrev:
Hej allihopa!

Ni som har svårt med körkortet ge för all del inte upp! Själv började jag med absolut noll förkunskaper i april förra året! Efter hur många lektioner som helst på trafikskola (säkert 20 bara på krypkörning) en massa pengar och slit samt 3 kuggningar har jag idag klarat körkortet!!!!! Kan knappt fatta det ännu, det här var första gången jag klarade alla manöverproven och därmed första gången jag fick köra i trafiken. Körde upp på Barkarby.

Fan va kul o höra!!

GRATTIS!!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
JKay skrev:
Njaa...har inte fått tid förrän 26 augusti på första lektionen. Men det går bra. Övar som bara den hemma på allt. Tror inte att jag behöver så många lektioner då jag har en handledare sm har fått vara med hos denna här skolan och utifrån hans bedömning så är det manöverbanorna som det behövs övas lite på. Annars verkar jag att ha fått bra betyg på min körning.
Det känns skitfint!

Uppkörning...hmm...ja. Det blir ju när trafikskolan anser att man är duglig nog. Men hoppas att ha hunnit slutföra kortet innan oktober slut.

Ride on!

Kör upp som privatist när du känner dig redo istället!

Jag tog en körlektion veckan innan uppkörning, (efter 150 mil privat övningskörning) och visst ville han mjölka mig på mer pengar - även om allt satt som en smäck!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Anton_Ljunghusen skrev:
Kör upp som privatist när du känner dig redo istället!

Jag tog en körlektion veckan innan uppkörning, (efter 150 mil privat övningskörning) och visst ville han mjölka mig på mer pengar - även om allt satt som en smäck!

Jo förvisso...men det känns tråkigt om man råkar klota hojen på uppkörningen och sen inte kunna köra OM man väl klarar kortet.
Får se hur jag gör...Men denna skolan jag ska köra för (Thernströms i bjärred) har bra rykte om att vilja elevens bästa både ekonomiskt och praktiskt. Har en kompis som kör hos honom och han är sketanöjd.
Bara 150mil privat? Jag har nästan hunnit avverka 200 änså länge. Men det är ju knappt trafikmässigt som jag behöver (känns det som) utan högfartsbanorna och broms i 70 o 90.

Ähh....det ordnar sig nog.
Anton..säj till när du skaffat hojen och jag har hunnit ta kortet om du vill ut o köra en runda sen. Bor ju i grannbyn. ;)
 

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Speedmistress skrev:
Hej allihopa!

Kan knappt fatta det ännu, det här var första gången jag klarade alla manöverproven och därmed första gången jag fick köra i trafiken. Körde upp på Barkarby.

Grattis, att du orka fortsätta!
Hade det vart jag hade jag ng gett upp.
Vet hur det kändes när jag kuggade mej första gången :(

Go Quinna :hihi
/marie
 

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
Lågfartsdel

Har målat med dotterns kritor på en återvädsgata där vi bor, hade många nyfikna grannar som trodde att jag äntligen skulle ge henne lite kvalitétstid... Men icke, 4 halvfyllda Pet flaskor senare var man åter igenpå hugget med manöverproven. Denna gången målade jag bana 1-2 ( dvs. 4 koner slalom krypkörning ).

Nu till första frågan, är det någon som klarat provet genom att runda sista konen på tomgång?

Att krypköra fram till tredje konen går bra, men att göra 360 med slir fixar jag bara inte. ( Kör en Daytona 900, taskig svängradie som f_n ).

Andra frågan, om jag utläser skisserna från VV är den enda begränsningslinjen, i lågfartsdelen, 4 meters linjen bakom sista konen, och inte vid sidorna. Finns någon begränsning vid sidorna?

Klarar mig bra om jag tar ut svängen och "genar in" mot tredje konen, men fixar inte detta om det bara finns 4 meter till godo, vänster eller höger, om sista konen.

Grattis till alla som lyckats med kortet, är avundsjuk som den!!!
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Rossi 4 ever skrev:
Andra frågan, om jag utläser skisserna från VV är den enda begränsningslinjen, i lågfartsdelen, 4 meters linjen bakom sista konen, och inte vid sidorna. Finns någon begränsning vid sidorna?

Klarar mig bra om jag tar ut svängen och "genar in" mot tredje konen, men fixar inte detta om det bara finns 4 meter till godo, vänster eller höger, om sista konen.
Du får gå ut så långt du vill åt sidorna.. gå ut långt innan sista konan så att du i princip kör tvärs över banan inför svängen.. då får du en lång resa innan slutlinjen kommer och kan ta ut likadant åt andra hållet, sen är det bara tillbakavägen kvar! :banana
 
Last edited:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Minimorran skrev:
Du får gå ut så långt du vill åt sidorna.. gå ut långt innan sista konan så att du i princip kör tvärs över banan inför svängen.. då får du en lång resa innan slutlinjen kommer och kan ta ut likadant åt andra hållet, sen är det bara tillbakavägen kvar! :banana
Största begränsningen brukar vara bredden på asfalten. Be din lärare att få prova på det ställe du skall köra upp, så får du lite känsla för hur där ser ut. Det kan ju luta lite och så åxå...
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Lågfartstest 1-2

Jag postar den här bilden igen. Visar hur man kan lägga upp körningen för att inte 'komma i kläm' på vägen tillbaka.

PS: Min fru körde upp igår och fick följande kommentar: "Du kom väl långt ut i sidled inför rundningen, men själva krypkörningen var så pass bra att det blir godkännt" Detta innebär att besikningsmännen har synpunkter på hur långt ut man åker.
 

Bifogat

  • Körning.JPG
    Körning.JPG
    27.2 KB · Visningar: 111

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
Manöverbanan

Skall köra upp i Säve ( utanför Götet ), någon som vet hur banan ser ut där?

Tack för svaren, känns bra med alla som sitter med erfarenheterna av uppkörningen att dela med sig av dem. Lovar att berätta hur det går när det är dags, dvs den 29/8. ( Phuu vad nervös man blev bara av att skriva datumet... )
 

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Rossi 4 ever skrev:
Skall köra upp i Säve ( utanför Götet ), någon som vet hur banan ser ut där?

Tack för svaren, känns bra med alla som sitter med erfarenheterna av uppkörningen att dela med sig av dem. Lovar att berätta hur det går när det är dags, dvs den 29/8. ( Phuu vad nervös man blev bara av att skriva datumet... )

Nu kör du väl upp i morn så du hinner väl inte läsa detta,,, eller ens träna.
Men i Örebro när man kör upp,, så är det ca 4 m brett fr mitten,, alltså ca 4 m på var sida.
Jag har tränat på gräsmattan, perfekt m lite motstånd.
4 m mellan konerna, 4 m fr sista konen till strecket och 4 m åt vardera håll har jag lagt upp.
Blir väl typ bredden på asfallten.
Men det beror väl på hur det ser ut.

Önskar dej Lycka till

/marie
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
somebody skrev:
Nu kör du väl upp i morn så du hinner väl inte läsa detta,,, eller ens träna.
Men i Örebro när man kör upp,, så är det ca 4 m brett fr mitten,, alltså ca 4 m på var sida.
Jag har tränat på gräsmattan, perfekt m lite motstånd.
4 m mellan konerna, 4 m fr sista konen till strecket och 4 m åt vardera håll har jag lagt upp.
Blir väl typ bredden på asfallten.
Men det beror väl på hur det ser ut.

Önskar dej Lycka till

/marie

Ajaa...hur är det med tideräkningen??

29/8! Inte 29/7! ;)
 

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
JKay skrev:
Ajaa...hur är det med tideräkningen??

29/8! Inte 29/7! ;)

*flinar* jag kom just på de jueee,, å jag skulle ju ändra jueee :rolleyes: ,, men så hann ju du svara :hihi
Så då får de liasom stå :lol

Men då hinner hon ju läsa i alla fall :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top