Körkort 2005

Ayn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
CBR 600F '96
Klarade mitt kort idag i Uppsala! Vi var fyra stycken varav två kuggade på manöverbanan, tyvärr. För egen del gick det galant, så nu har jag varit ute och kört så länge jag vågade utan att få skäll på jobbet om att jag varit borta för länge... ;)

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Nu har även jag en uppkörningstid.
Denna sjukt nervösa dag kommer äga rum om ett par veckor.
Fan jag tror jag spyr.
Inte är det billigt heller att köra upp.
Nu går alla mina pengar till de sista lektionerna och uppkörningen.
Man kanske ska passa på att be en bön eller tre också. :hihi

Grattis till alla er som klarat sig! :tummenupp

/M

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Vad snabbt det gick att få körkortet från den dag man klarade uppkörningen :D
Hämtade ut mitt på posten idag (tisdag), och körde upp förra veckan i torsdags :tummenupp

bergeistra

Fly fishing freak
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
ZX10:a Gammal buse.....
Ta det lugnt bara o slappna av. Kör hellre för långsamt o försiktigt är fort o fel......

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
bergeistra skrev:
Ta det lugnt bara o slappna av. Kör hellre för långsamt o försiktigt är fort o fel......

Så det är ok om man kör lite för långsamt?
Körde uppkörningsvägarna förra veckan och de gick kanon sen körde jag dagen efter i Sundbyberg (smågator) det gick mindre bra. :rolleyes:

Har ju dock en del lektioner kvar. :)

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Så där ja! Äntligen sitter det ett stort fint A på körkortet. Körde upp i Västerås i morse och efter en tafflig start på lågfartsbanan där jag vinglade som en onykter fiskmås gick allt som det skulle. Vi var fyra som körde upp och alla klarade sig, gissa om det var fyra stora leenden som åkte tillbaka till körskolan utan några övningskörningsskyltar...

Det jobbiga kommer att vara tvungen att vänta på hoj till nästa säsong. Jag vill ju ut och gasa nu, men plånboken och det lilla vett jag har kvar i huvudet säger nej. Det känns aningen dumt att slå sönder spargrisen nu och köpa hoj då det bara är ungefär två månader kvar på säsongen (varav jag kommer att vara bortrest minst en...). Istället blir det att spara så många slantar som möjligt och investera i en Hornet till våren.

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Mr Mac skrev:
Så där ja! Äntligen sitter det ett stort fint A på körkortet. Istället blir det att spara så många slantar som möjligt och investera i en Hornet till våren.

Mkt bra val :)
Och Grattis ska jag väl säga oxå :banana
/marie som äger en Honda Hornet -05

knut-sporthoj

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
yamaha tzr
teoriprov

jaa då sumpade man teoriprovet igen med 50 poeng (som ni nog redan vet är det 52 som behövs för att bli godkend) 2 jävla poeng HOOOOOOOOORRRRRRRRAAAAAAAAA :mad:

aja nesta gong då jävlar....

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
954
Rikkard skrev:
Och förresten, De står ju inte med radar precis, så 50 km/h betyder 45 km/h. 90=85, 70=65..
Att hålla 45km/h i undanmanövern är ett snabbt sätt att kugga sig själv!
Skillnaden är markant och här ska du visa inspektören att du kan hantera hojen i högre hastigheter. Får han inte det kvittot så är det tack och på återseende.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Hoppsan skrev:
Att hålla 45km/h i undanmanövern är ett snabbt sätt att kugga sig själv!
Skillnaden är markant och här ska du visa inspektören att du kan hantera hojen i högre hastigheter. Får han inte det kvittot så är det tack och på återseende.

Prexis! Inspektörerna är grymma på att bedöma hastigheter. Tänk på att de gör det ca tio gånger om dagen, fem dagar i veckan och troligtvis har gjort det i många år. De märker direkt om du kör i 45 km/h. Träna lite extra och lär dig göra undanmanövern i 50 km/h. Det är inte speciellt svårt efter lite träning och du slipper risken att kuggas för att du kört för sakta.

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
.
RocketQueen skrev:
Så det är ok om man kör lite för långsamt?
Körde uppkörningsvägarna förra veckan och de gick kanon sen körde jag dagen efter i Sundbyberg (smågator) det gick mindre bra. :rolleyes:

Har ju dock en del lektioner kvar. :)

På te x motorväg så kuggar de dig om du inte kör i rätt hastighet, alltså 110 där det är 110 om det inte finns förmildrande omstädigheter som spöregn eller så.. Finns flera från min skola som blivit kuggade på det, men kör du på landsväg i skymda kurvor och dylikt så får man ju givetvis köra sakta, för där gäller det ju att kunna stanna snabbt om det behövs. Sen beror det ju på vart du ska köra upp, kör du upp i Barkarby behöver du inte köra småvägarna i Sumpan. Jag fick köra från McD i Barkarby mot Veddesta och Görvälns slott och nån liten grusväg mellan två landsvägar och tillbaka typ. Bara 50 och 70 vägar.

Lycka till!!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Milla skrev:
På te x motorväg så kuggar de dig om du inte kör i rätt hastighet, alltså 110 där det är 110 om det inte finns förmildrande omstädigheter som spöregn eller så.. Finns flera från min skola som blivit kuggade på det, men kör du på landsväg i skymda kurvor och dylikt så får man ju givetvis köra sakta, för där gäller det ju att kunna stanna snabbt om det behövs. Sen beror det ju på vart du ska köra upp, kör du upp i Barkarby behöver du inte köra småvägarna i Sumpan. Jag fick köra från McD i Barkarby mot Veddesta och Görvälns slott och nån liten grusväg mellan två landsvägar och tillbaka typ. Bara 50 och 70 vägar.

Lycka till!!

När jag körde motorväg på uppkörningen gick det väl i 90-100, låg bakom nån segpropp.. Klarade mig iaf

Skulle av nästa avfart så jag tyckte inte det va lönt att köra om!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ang hastighet på landsväg så kör bara efter huvudet! Är det skymda, snara kurvor med taskigt väglag ligger man ju givetvis inte i 70.. hoppas jag du inte gör när du har kortet heller

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
Kuggade i förrgår :huvet på att inspektören tyckte att jag höll lite för hög hastighet vid några skymda utfarter !!! Jag trodde jag skulle åka dit på att ev körde för långsamt, men icke !!!

Polaren som körde samma väg klarade sig trots att han körde hyfsat fort. Dock var det en annan insp.

Så nu är det bara o tracka Vv o fråga efter en ny tid.

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660R -07
vx800 skrev:
Kuggade i förrgår :huvet på att inspektören tyckte att jag höll lite för hög hastighet vid några skymda utfarter !!! Jag trodde jag skulle åka dit på att ev körde för långsamt, men icke !!!

Polaren som körde samma väg klarade sig trots att han körde hyfsat fort. Dock var det en annan insp.

Så nu är det bara o tracka Vv o fråga efter en ny tid.

Tråkigt att höra :( Men det är bara att göra ett nytt försök, nästa gång går det säkert bättre!
Vart körde du upp någonstans?

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Anton_Ljunghusen skrev:
Ang hastighet på landsväg så kör bara efter huvudet! Är det skymda, snara kurvor med taskigt väglag ligger man ju givetvis inte i 70.. hoppas jag du inte gör när du har kortet heller

Det viktiga är just att kunna anpassa hastigheten efter väglag/sikt/trafik m.m. Är det en rak väg med god sikt ska du hålla 70, är det kurvigt med många skymda korsningar är kanske 40 km/h mer lämpligt. Gör som Anton säger och kör efter huvudet. Det inspektören tittar på är om du håller ett bra tempo och om du är riskmedveten. Var noga med att markera bromsberedskap i villaområden.

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
Körde upp i Falkenberg.

Hade bromsberedskap o körde nog i ca 40-45. Hade jag bromsat till lite (bara markerat med bromsen) vid varje utfart hade man kanske klarat sig........
Tungt är det..... :(

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Milla skrev:

Lycka till!!

Då är jag med!
Jag ska köra upp i Barkaby. Gick bra att köra dom vägarna runt där. Igår körde jag mer i SUmpan och de gick mycket bättre än sist. Nu är jag inte lika orolig längre. Känner att jag absolut kan klara uppkörningen men risken är väl att man bli så nervös så man kuggar på första grejen. :brinnerup

Tack för tipsen!

/M

HaZTuR

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
Aprilia sxv 5.5
Jaha då var uppkörningsdagen snart tillända och här kommer mitt tillägg i tråden.

Dagen börjar med att man stiger upp och sticker till arbetet 02.15 så man är lagom trött till uppkörningen som är 12.30 i barkarby.
Efter uppvärming där ingenting funkade som det skulle med skolan så är dags för eldprovet, manöverdelen. Efter säkerhetskontroll, bromsar, så skulle man då göra krypkörningen, tänkte att detta kommer aldrig gå vägen. Men se det gjorde det för när man väl körde iväg så verkade det som all nervositet man hade i kroppen bara släppte och allt funkade finfint. Förutom broms i 90 km/h där jag slarvade och inte stannade riktigt utan fortsatte rulla med cykeln utav någon dum anledning. :confused:
Men som befälen man hade under värnplikten brukade säga: gör om, gör rätt!
Så då gjorde man väl om och gjorde rätt då.

Trafikdelen, mötte upp uppkörningssnubben vid Mcdonalds där en privatist körde innan mig (berätta gärna hur det gick för dig om du läser detta. du körde BMW hoj). Då jag kör budbil i arbetet så är trafiikrytmen inga konstigheter. Men närvös som man är ska man givetvis dumma sig. Åker på en av mig förmodad huvudled (hade aldrig sett något skylt dock), kommer fram till en utfart där det står bilar och väntar på att jag ska köra förbi. Vid utfarten finns det en lämna företräde skylt som är vriden 90 grader så den är tiktad mot mig och då tror man ju givetvis att jag ska lämna dem företräde åt dem. :kocko
Ser när jag åker förbi utfarten märker jag mitt misstag. Så då är det inget annat än be till gudarna att han bakom är snäll då detta var mitt enda riktiga misstag.
När vi väl är framme så kommer han fram och frågar vad det var jag gjorde där borta. Förklarar för han att jag trodde skylten gälde mig men när jag kom längre fram insåg jag ju mitt misstag. Sagt och gjort: Då glömmer vi det, du är godkänd!

:banana

Så nu har man dragit sitt strå till stacken och skrivit av sig lite.
Nu återstår bara att gå och lägga sig och gissa om man kommer sova gott inatt.

:yoparty

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Lika kul varje gång man läser om ett nytt kort. Grattis!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0