Körkort 2006

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
GSX1000R 03
Klarade det

:)
Nu har man äntligen klarat det.
På lågfartsbanan kom jag inte runt sista konan, hoppade över den och fick göra allt annat istället. Sen var det dags för försök nr2 på lågfartsbanan. den här gången satte jag ner foten i vändningen på sista konan, men blev godkänd endå:)
Han sa att han själv kört sporthoj, så han visste hur svårt det var o svänga med en sådan.
bara hunnit köra i 2 timmar, men här framför datorn ska man inte sitta länge. när det inte känns så mycket i handlederna, rygg o rumpa så är det bara å gasa ut igen:D

frankan

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
r6 -99
ska köra imorn i tullinge, e det något speciellt man ska vara väldigt uppmärksam på lr som man lätt kan missa?

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 600
Propp-Fia skrev:
2375937 tack detsamma då!!:) Jag kör upp kl 15... uschia mig.... jobbigt, men körlektionen idag gick jättebra, så det finns hopp om livet!:) Allt sitter som en smäck! Hoppas verkligen det går bra för dig med!!!

Önskar jag kunde säga det samma. Jag hade sista lektionen idag. Högfartsbanan, bromsningarna och körning i trafik(fick köra i stan för första gången idag!) sitter fint men den där :mad: :mad: krypkörningen känns mycket osäker fortfarande. Om jag får den lätta banan tror jag att jag fixar det men annars vete katten.. Jobbigt!
Lycka till. Vi får väl höras här sen.

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 600
Dr. Zoidberg skrev:
2375747 (ny på forumet så detta kan vara off topic men försöker ändå)
Ni som inte klarat kortet, har ni kört upp som privatiskter eller genom körskola?

/Viktor, som Börjar med kortet nästa vecka.

Jag kör med körskola vilket jag börjar ångra. Jag har haft det så Jäääkla jobbigt med krypkörningen. Har övat mycket hemma och klarar banorna perfekt med den hojen men den är lite för klen att köra upp med. Jag har spenderat många tusenlappar på att försöka hitta teknik och känsla med körskolehojen men det går sådär... Nu kör jag upp för andra gången i morgon. Klarar jag det inte då kommer jag nog köpa en större hoj och köra upp privat nästa vår. Fast jag hoppas att det går:yoparty .
Hur ska du göra?

Dan_ne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
Ducati Monster 9
Har mina nadra uppkörning på fredag. Börjar bli jääävligt nervös!
Eftersom Min Ducce är omöjlig i konbanan har ja nu sett till att få låna en..... R1:a!! Va sägs om det :/ man tager vad man haver, va ute o prövade konbanan med den idag, de gick rätt bra om man bara hade lite fart. Eftersom jag klarade hela manöverdelen sist ja körde upp hoppas jag att dom kan ha liiiite översende denna gång ( eftersom jag faktist klarat det än gång innan ). Den gången hade ja en Kawa 750 från 81 som vände på en femma. "Wisch me luck"

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
frankan skrev:
2378931 ska köra imorn i tullinge, e det något speciellt man ska vara väldigt uppmärksam på lr som man lätt kan missa?

Nej, men ta det JÄVLIGT lugnt i villa området, för där är det 30! i hela skiten, håll koll på skyltarna.. och alla korsningar , med massa buskage..

Ifall du får köra på villa området, så var försiktig ifall du får köra ned för en ganska så brant backe som är kurvig (30km/h) , där efter så kommer inspektören be dig ta höger, det blir typ 150 grader sväng höger, kör försikgti och sakta! upp me blicken för där så får du inte missa att det är 30km/h upp för backen sen :D

lycka till! det kommer gå kanon.!

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
JAA!! efter någon veckas regn, och sol/regn och sen sol och sen regn igen,
så är det nu nästan molnfritt på himmeln och 20++ (vet inte vad den står på)

Hoppas det fortsätter såhär nu och att jag får kortet imorgon :)

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
SheDevil skrev:
2378573 Hej på er!

Kul med en tråd för oss som håller på att ta kortet!! :D Jag ska köra upp på torsdag och håller på att skita på mig, så nervös är jag!!

Juni 2005 gick jag glad i hågen in på körskolan och skrev in mig, nu jäklar skulle jag minsann ha mc-kort. Skrev upp inom några veckor och började köra. Fick traggla en del på lågfartsbanan, men till slut satt den. Juli 2005 skulle jag köra upp. Några dagar innan uppkörningen övade jag högfartsbanan och mitt i skiten körde jag omkull! På en ren impuls hade jag greppat frambromsen mitt i en sväng (nej, det gör jag aldrig om). Modet försvann och med omkullkörningen färskt i minnet skulle jag köra högfarten på provet. Nej, det gick inte.

Körde vidare med inställningen att köra upp på hösten igen, men bröt ihop på högfartsbanan, pallade inte med att köra den, så beslutet var att köra upp nästa vår.

Våren 2006 bytte jag körskola och startade om, det gick hyfsat på banan, men för sakta! De sa att jag behövde mängdträna. Så, jag fick efter mycket om och men tag i en skitsnälll grabb som ville ö-köra med mig. Jag köpte hoj och sen har vi kört 400 mil på ngn månad i sommar.

Fick skriva om teorin juli- i Gävle...

Nu har jag kört igen med körskolan och högfarten funkar asbra!! Det är bara tack vare min egen hoj, helt underbart! Och jag ska köra upp på torsdag! Det kan gå om jag lyckas hålla mig mentalt i schack!

Vägen till kortet är mkt längre och krokigare än vad jag vågat drömma om, men jag ger aldrig upp, det är så jäkla nära nu!!! Håll tummarna för mig, så håller jag dom för er oxå :tungan

Men, denna nervositet, är det ngn som har recept på vad fan man gör åt den?? Den kan helt klart ställa till en uppkörning!! :va /SheDevil

Jag gjorde precis samma sak som dig förra året..högfartsbanan..sladd och bruten handled på två ställen...operation och en återstår...
Nervositeten är ett gissel...men ta ett par djupa andetag och fokusera i minnet på alla ggr som det gått bra på banorna....och hoppas på att du får en förstående inspektör..jag fick en toppenkille....Jag håller alla tummar...:tummenupp

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Halvvägs nu iaf... Klarade teorin idag... 63 rätt får väl anses rätt okay
Sen får vi väl se om man hinner köra upp i år... verkade inte finns så där
många tider direkt... :(

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Andra försöket för uppkörning för mig på fredag nästa vecka.. Nu börjar det kännas.. 6 veckor fick man vänta... uselt men vad gör man.

frankan

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
r6 -99
klarade det idag! fick thomas johansson lr vad han heter men det gick bra iaf! kan komma med en mer utförlig beskriving sen för det gick lite si och så med allt....

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Motin skrev:
2381212 Andra försöket för uppkörning för mig på fredag nästa vecka.. Nu börjar det kännas.. 6 veckor fick man vänta... uselt men vad gör man.

Det är lugnt, du klarar det denna gången. Sen är det minst två månader kvar av säsongen att köra på. Minst! :yoparty

DjPacMan

LättviktarN^
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 06 GP White ! :D
Teorin avklarad i lördags !! :D Nån som har lite tips inför uppkörning?? vet att det säkert finns skrivet nånstans i tråden.. men det är 100 sidors läsning och det känns lite för mkt o läsa..

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
KTM 525 -06
Uppkörningstid bokad fredag den 1 september!!

Är riktigt laddad! :D

Thyg0d skrev:
2381006 Halvvägs nu iaf... Klarade teorin idag... 63 rätt får väl anses rätt okay
Sen får vi väl se om man hinner köra upp i år... verkade inte finns så där
många tider direkt... :(

Kolla uppkörningstider i andra län då! Jag fick bara två veckors väntetid här i Västerås!

Last edited:

Dr. Zoidberg

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Hojlös
Ilma skrev:
2379065 Jag kör med körskola vilket jag börjar ångra. Jag har haft det så Jäääkla jobbigt med krypkörningen. Har övat mycket hemma och klarar banorna perfekt med den hojen men den är lite för klen att köra upp med. Jag har spenderat många tusenlappar på att försöka hitta teknik och känsla med körskolehojen men det går sådär... Nu kör jag upp för andra gången i morgon. Klarar jag det inte då kommer jag nog köpa en större hoj och köra upp privat nästa vår. Fast jag hoppas att det går:yoparty .
Hur ska du göra?
Var nere och snackade med körskolan idag och det får nog bli den vägen tyvärr. Har ingen att övningsköra med men hoppas på att slippa ta så många lektioner då jag tagit militärt kort och kört mc konstant i nästan en månad.
Mycket pengar blir det nog till slut, men det är det garanterat värt.
/Viktor

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag