Körkort 2006

Tyrus

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
DR 650 - 96:a
Huga.. uppkörning imorgon kl 15.00 i tullinge. Ska köra upp för Mellanhoj. Och som många av er andra är jag sjukt nervös.. Finns det något bra knep för nervositeten? Får vell bara försöka ta det lungt antar jag.. :3freak

SwedB

Nu utan fegrand
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -04 - Rör ej!
Ibland blir drömmar verklighet

Det här är en alldeles sann saga och det är killen som har skrivit inlägget som är med i.. ehum.. filmen.

Idag klarade jag körkortet.. tjohoooo! :tuttar

Tack Hoztic för all tid som du har lagt ned på att lyckas få mig att krypköra.
(Tyckte dock att 2,1 m mellan konerna vid krypkörningen var lite vääääl elakt. :) ) Sen vill jag tacka Malle för all mental support, hade inte klarat det utan dig. ;-)

Sist men inte minst, tack till Artrec(DEAB) som lyckades med bedriften att göra mig till en person som numera får öva på egen hand.

Så alla ni som kämpar på med kortet, ge inte upp, det kommer att gå vägen!

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Plugga ordentligt... kanske ltie sent nu... :D

Läs frågorna och resonera dig fram till svaren...
när du gjort alla... gå igenom svaren igen och tänk tänk tänk...
Säkerhet och miljö går före det mesta på provet...

Gillade reklamen förut på TV
"Vad gör du för växthuseffekten"
Mitt svar:" Massor! Jag kör trimmad V8! :D"

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Just ja... käka frukost! eller ja.. målet mat du skulle ätit innan skrivningen..
Lite socker i skallen brukar få den att funka bättre..

I sämsta fall en snickers eller två för att boosta sockret men det avtar rätt
snabbt...

Och gå och sov istället för att läsa hela natten... Bättre att vara utvilad..
Du kan ändå inte lära dig något inatt... :D

Och lycka till!

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Tänkte skriva en gång till innan :)

05:55 gick jag upp och duschade,
har nu käkat frukost och borstat tänderna och tagit på mig strumpor hehe.

om en kvart ungefär sticker jag till körskolan,
så sticker vi till bulltofta lite tidigare och övar lite innan.

om 2 timmar ska jag köra upp! :O

Nervös? lite måste jag erkänna hehe :D

frankan

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
r6 -99
körde ju som sagt upp igår...

kommer dit ca 30 min innan min tid är så man får sitta där o bli ännu mera nervös i ösregnet. först kommer chabo ut och kollar om det e mig han ska köra upp med, det va det inte tyvärr. efter kommer thommy johansson, visar sig att det e med honom jag ska köra med. han säger åt mig "kör ut till och värm upp med lite 8or o sånt till HÖGER om den gula containern"
kör ut o uppfattar det som att jag ska hålla mig till höger på banan vilket såklart e helt jävla fel. strax efter kommer chabo utkörande o säger åt mig lite irriterat att det var till HÖGER jag skulle köra. samtidigt så är min kompis nere där alla hojar står uppställda och han hör hur thommy säger "vafan jag sa ju åt honom var han skulle köra".

man kan ju få en bättre början, hur som helst, thommy kommer ut och vi börjar med säkerhetskontroll av bromsar, går ganska enkelt. sedan e det dags för krypkörningen, den där man ska stanna mellan konerna o sätta ner fötterna varje gång. nervös som ettt mindre nervrak som man e så tappar jag balansen o sätter jag ner fötterna i princip på första metern. får göra om det två gånger då den första gången hade jag inget flyt, det gick för ryckigt. sen var vare konbana med väjning som gällde, klippte en kon på väjningen och väjde körde på fel sida om konen när man har vänt längst bort. bara att köra om men jag klarade det.
sen körde vi bromsprov 50,70 ,90 gick bra på alla utom 70 där jag låste och fick göra om. tror också att de tog lite extra hänsyn till att det var plaskvått på asfalten.

kändes som en liten lättnad då han plcokade fram radion att jag klarat "första" delmomentet. han säger åt mig att nicka eller skaka på huvet om jag inte hör, det glömmer jag självklart bort efter cirka en milisekund o kommer intep å det själv förens i slutet haha...
först kör vi lite landsväg, allt går bra, sen lite grusväg o tillsist lite villaområde som också går bra. på vägen hem står vi o väntar på ett rödlyse när en snubbe thommy verkar känner kommer, koncentrerar mig på lyset men kollar snabbt på snubben och ser att han sitter o nickar huvet åt sidorna som att det "går sådär" om ni förstår. i min vilda fantasi så tänkte ju jag sjävklart att han frågat thommy hur det går o att han upprekar det thommy gjort (jaja ni fattar säkert)
men iaf, tillbaka till körskolan osså ska man smyga fram o få sin dom, han säger nåt i stil med "jaha, grattis då, försök att inte ta rondellerna så snävt bara, annars körde du bra"...sen var min lycka gjord o allt vara bara en enda glädjerus :)

lite långt men det e alltid kul med lite läsning kanske...

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Körlappen i handen... ÄNTLIGEN!!:yoparty
Kommer med lite info senare, måste låta det sjunka in först :D

Looped

Day dreamer
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
Hojlös
Äntligen!

Efter flera tusen riksdaler och massor av körlektioner klarade jag uppkörningen idag runt 11:00 tiden! Fast jag var helt övertygad om att det hela gått i stöpet när jag missar en väjningsplikts-skylt i en fyrvägskorsning, så jag smiter igenom bilarna i korsningen, (okej, så nära var det inte men man vet ju inte hur noga de är..) och förbannar mig själv innanför hjälmen. Vi vänder o kör igenom korsningen igen, den här gången visar jag ju självklart företräde.

Vi byter förare, jag hoppar bakpå uppkörningsinspektörens BMW och hinner beklaga mig själv en stund innan han vänder på huvudet och frågar om jag vill veta resultatet. Jo det är klart jag ville, så han frågar hur jag tror det gick och jag är ju tvungen att krypa till korset och erkänna mitt misstag men han tyckte att det var bra att jag tänkt på det själv och att jag hade god marginal annars så han gav beskedet GODKÄND! Jag ville ställa mig bak på den klumpiga BMW:n och dansa! :tummenupp

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Ett stort lycka till... Regnar i alla fall inte i Malmö just nu så jag hoppas
att du fick en torr uppkörning.

Håller tummarna för att du klarade det! :)

Oddjob skrev:
2383061 Tänkte skriva en gång till innan :)

05:55 gick jag upp och duschade,
har nu käkat frukost och borstat tänderna och tagit på mig strumpor hehe.

om en kvart ungefär sticker jag till körskolan,
så sticker vi till bulltofta lite tidigare och övar lite innan.

om 2 timmar ska jag köra upp! :O

Nervös? lite måste jag erkänna hehe :D

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
YEEES!!! :D

gick ganska fint, förutom att hojen dog mitt i krypkörningen (gasade inte, brukar inte behövas)
så vänsterfoten gick ner, men i övrigt gick det stabilt och bra så det var bara att gå vidare, behövde inte ens köra om :)

sen på högfarten höll jag 50 genom men han klagade
och sa att jag INTE höll 50 (dock ingen surgubbe, han var helt okej)
så jag körde om fast i lägre växel så den varvade lite mer :rolleyes:
så då tyckte han det var helt okej, bara att gå vidare till bromsningen :D

I övrigt gick allt bara fint :)

Har varit ute och kört endel nu hehe :p :)

Last edited:

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Fan vad jag blir avis! Ringde precis och fick tid den 13/9...
Total panik... Har inte kört på tolv år om man inte räknar dom 4 varven inne i bostadsområdet... Så nu gäller det att sätta fart...

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Kungen skrev:
2383680 Grattis Palma. välkommen till hojlivet.

tackar!
Började med o värma upp på banan, gick skitdåligt med krypkörningen kände mig helt stel o jäklig (berodde nog mycket på att jag var spänd inför uppkörnigen). Sedan när det var dax så gick det hur bra som helst, fick motorstopp mitt i krypkörningen men hann starta den innan jag behövde sätta ner någon fot o forsatte som inget hänt :D. högfarten o broms gick bra. Sedan bar det iväg med stadskörningen (efter jag väntat på min tur, trodde jag skulle dö av nervositet). Jag kuggade första gången jag körde upp på stadskörningen så jag ville verkligen inte kugga nu. Gick bra förutom att jag missuppfattade några anvisningar vart vi skulle åka.
När vi kom tillbaka och hon skulle säga hur det gick så vågade jag inte hoppas, sedan när hon sade att körningen var godkänd så släppte en stooor sten.
Så nu blir det o besiktiga hojjen o ut o köra !
:yoparty

fläderblomst

BARNVAGNAR!!!
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
CBR 1000RR
Oddjob skrev:
2383821 YEEES!!! :D

gick ganska fint, förutom att hojen dog mitt i krypkörningen (gasade inte, brukar inte behövas)
så vänsterfoten gick ner, men i övrigt gick det stabilt och bra så det var bara att gå vidare, behövde inte ens köra om :)

Fan va gutt, bara att gratulera :tummenupp

om exakt en vecka kan en annan vara lika glad :yoparty

Var körde du när du fick köra trafik? Vet inte om det gör någon större skillnad men det är alltid kul att veta ungefär vad som kan vänta. :)

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Ett stort GRATTIS!!!
Vad hette han från VV som du hade?
Körde själv upp i Malmö för ca 2 månader sedan och körde upp
för en som heter Anders (riktigt bra).

Oddjob skrev:
2383821 YEEES!!! :D

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
SÅDÄR! Nu är uppkörningen ombokad och klar! Hade först den 20e september men då hinner man ju nerva sönder innan det är daxs. Nu är siktet inställt på torsdag eller fredag nästa vecka.. minns inte vilket :p Men jaja jag kör med Tibbletrafikskola och dom verkar ha hissen ända upp, 8.00 barkaby smäller det!

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
fläderblomst skrev:
2384686 Fan va gutt, bara att gratulera :tummenupp

om exakt en vecka kan en annan vara lika glad :yoparty

Var körde du när du fick köra trafik? Vet inte om det gör någon större skillnad men det är alltid kul att veta ungefär vad som kan vänta. :)
Körde lite olika, förbi vägarbete, motorväg osv. lite olika situationer man kan hamna i.

LayDeeOmega skrev:
2384709 Ett stort GRATTIS!!!
Vad hette han från VV som du hade?
Körde själv upp i Malmö för ca 2 månader sedan och körde upp
för en som heter Anders (riktigt bra).
Anders Johansson :tummenupp
han var helt okej :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...