Körkort 2006

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Nu vet jag ju inte om jag lärt mig rätt eller gör rätt men läraren tycker det går bra iaf...
jag håller 50, minst, fram till undanmanöverna, vrider av samtidigt som jag svänger undan, sen är det full sula igen.. Ligger i minst 50 och slår av och bromsar rätt aktivt med frambromsen endast och rullar igenom vändningen halvvägs tills cykeln vill tippa inåt... och sen 1,2,3 och 4 växel genom konerna så jag håller runt 55-60 när jag ska bromsa...

Den andra banan är det pretty much the same...
Slår av gasen samtidigt som undanmanövern i 50, på 3:an, på gasen igen och lägger i 4:an i konbanan. släpper av gasen samtidigt som jag passerar näst sista konan och sen aktiv frambomsning, rullar igenom vändningen halvvägs tills cykeln vill tippa inåt... gasar iväg och växlar till 4:an... minst 55 när jag bromsar...
Använder inte bakbromsen alls vid några bromsprov... Flyttar bara dit foten och trycker marginellt för att fejka att jag använder den...
Och klämmer runt tanken med bena som en galning... :D

Anledningen till fyran är för att det knappt behövs nån gas alls för att hålla 50på skolcykeln (gsx 750) vilket gör att jag kan koncentrera mig på att köra...

Tycker mer om den första banan med undanmanövern på halva banan för
då blir inte vinkel in i vändningen så skarp...
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Thyg0d skrev:
2482239 Nu vet jag ju inte om jag lärt mig rätt eller gör rätt men läraren tycker det går bra iaf...
jag håller 50, minst, fram till undanmanöverna, vrider av samtidigt som jag svänger undan, sen är det full sula igen.. Ligger i minst 50 och slår av och bromsar rätt aktivt med frambromsen endast och rullar igenom vändningen halvvägs tills cykeln vill tippa inåt... och sen 1,2,3 och 4 växel genom konerna så jag håller runt 55-60 när jag ska bromsa...

Den andra banan är det pretty much the same...
Slår av gasen samtidigt som undanmanövern i 50, på 3:an, på gasen igen och lägger i 4:an i konbanan. släpper av gasen samtidigt som jag passerar näst sista konan och sen aktiv frambomsning, rullar igenom vändningen halvvägs tills cykeln vill tippa inåt... gasar iväg och växlar till 4:an... minst 55 när jag bromsar...
Använder inte bakbromsen alls vid några bromsprov... Flyttar bara dit foten och trycker marginellt för att fejka att jag använder den...
Och klämmer runt tanken med bena som en galning... :D

Anledningen till fyran är för att det knappt behövs nån gas alls för att hålla 50på skolcykeln (gsx 750) vilket gör att jag kan koncentrera mig på att köra...

Tycker mer om den första banan med undanmanövern på halva banan för
då blir inte vinkel in i vändningen så skarp...

okey..ah men det låter ju rätt vettigt fast på banan där man kör koner även på nedvägen..har jag fått lära mig att typ endast använda bakbromsen och växla ned till ettan, göra svängen där nere frikopplad för att sen kunna gasa iväg. hmm, fan va detta sätter griller i huvudet på en!

vad är rätt? vad är fel? hur gör han? hur ska man göra? vad krävs för godkänt? vad kollar dom extra noga på? :mad:

och när du säger att du slår av gasen precis innan undanmanövern..slår du av gasen helt och hållet till "grundläge" dvs inget gasvrid alls eller drar du bara av delvis? Jobbar du mkt med knäna om tanken i själva undanmanövern?
Kanske lite löjligt detta men dessa banor har inte gått så bra för mig..
 
Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Hmmm alltså...
Innan vändningen så bromsar jag ner med frambromsen men krypkör inte genom vändningen... Som du säger, kopplingen intryckt med 1:an i redo att gasa.. Men skulle jag behöva bromsa i själva vändningen så använder jag bakbromsen helt klart...

Jo det är ju just dom där frågorna man ställer sig hela tiden..
Vad vill han se...

Kanske blev lite rörigt...
Den första delen gäller banan med undanmanövern i mitten och bara konkörning på vägen tillbaka...

Det jag kallar andra banan är den där man kör konbanan åt båda hållen...

Kul att du är osäker på den snabba banan... Personligen så håller jag på att få krupp på krypkörningen... Nu släppte det dom sista 20 minutrarna igår när jag körde men innan kändes det tamejfan helt omöjligt...
Sen att man inte fick nån hjälp från läraren på 1½ timme utan blev tvungen att be om hjälp från en konkurrerande lärare att visa var väl kanske inte direkt plus i kanten... :D
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
hmm.. skoja att jag e smått nervös för alla jävla manöverbanor, vette fan om jag kan dem eller ej, kört typ totalt en lektion manöverbanor, behövdes tydligen inte mer än så enligt läraren.. så antar att jag kan de.. men kan ja verkligen de?.

Säger dem hur man ska köra när man kör upp?.. o på bromsprovet, står de nån kon man ska stanna innan eller står gubben vid nå ställe han tycker man ska stanna.. har lättare för att stanna vid en bestämd punkt,annars brukar de bli för lång bromssträcka :D.. hah
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
AndreasNo skrev:
2482284 hmm.. skoja att jag e smått nervös för alla jävla manöverbanor, vette fan om jag kan dem eller ej, kört typ totalt en lektion manöverbanor, behövdes tydligen inte mer än så enligt läraren.. så antar att jag kan de.. men kan ja verkligen de?.

Säger dem hur man ska köra när man kör upp?.. o på bromsprovet, står de nån kon man ska stanna innan eller står gubben vid nå ställe han tycker man ska stanna.. har lättare för att stanna vid en bestämd punkt,annars brukar de bli för lång bromssträcka :D.. hah


tror inte det finns nån "exakt" punkt där man skall stanna.

min lärare sa att det självklart spelar in vissa faktorer, väger en kille 140kr och kör bromsprovet så bjuder man självklart på x antal extra meter stoppsträcka.

är vädret dåligt så fattar dom även självklart att det tar längre sträcka till totalt stopp.

thygOd: hur var det med gaspådraget genom undanmanövern, drar du av gasen helt eller bara delvis??
 
Last edited:

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
invisible skrev:
Som sagt stort grattis, jag vet hur det känns :tummenupp

Var det inte du som skulle vänta tills nästa år..:tungan
Kunde du inte hålla dig?:)

xt_660 skrev:
vad är rätt? vad är fel? hur gör han? hur ska man göra? vad krävs för godkänt? vad kollar dom extra noga på? :mad:
Jag växlade ner till ettan i vändningen för att inte riskera att vara utan växel vid gaspådraget igen.. (satte dessutom ned foten i vändningen vid uppkörningen... utan att hon påpekade något..)

Håll gasen hela tiden i jämn fart förbi undanmanövern. Annars kan det låta som om du går ner under 50..
 
Last edited:

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Minimorran skrev:
2482376 Var det inte du som skulle vänta tills nästa år..:tungan
Kunde du inte hålla dig?:)


Jag växlade ner till ettan i vändningen för att inte riskera att vara utan växel vid gaspådraget igen.. (satte dessutom ned foten i vändningen vid uppkörningen... utan att hon påpekade något..)

Håll gasen hela tiden i jämn fart förbi undanmanövern. Annars kan det låta som om du går ner under 50..


okey, jämn gas alltså men fan i 50 knyck? Är väl enbart en övningsfråga som allt annat men det är ju en jäkla skillnad på att köra manövern i 40 och 50 tycker jag.

Om några år kan jag säkert köra den i 70..men men.. :)

Åter igen, löjligt det här men "knep" för att INTE dra om konerna (manöverkonerna) i banan där man sicksackar koner på både dit och tillbakavägen?
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
xt660: jag drar bara av lite... Som minimorran skrev... Dom kan inte mäta din fart så dom lyssnar istället...
Edit: sorry... missade din knep fråga...
Det enda jag gör är att titta långt fram... och kör du i 50 så blir svängarna
automatiskt så stora att du inte hinner svänga in för tidigt... Vet inte riktigt
exakt om det finns något knep... Om jag säger, det sitter i ryggmärgen
så hjälper det ju inte dig så mycket...
Edit2: :D Kom på att det ska finnas en konbana vid livgardet i kungsängen
har jag hört men jag vet inte exakt vart den är... Men hittar du den så skulle jag rekommendera öva...

AndreasNo...
Finns inget speciellt avstånd, Du passerar kon 1 lägger upp händerna på bromskoppling samt flyttar upp foten på bromsen och kniper satan om tanken.
Kon 2: bromsa
Jag bromsar inte med bakbromsen eftersom den är relativt enkel att låsa
och det tar en-2 meter innan du märker det och då är det lite sent...
Vad du än gör när du bromsar... Kolla inte på vart uppkörningskontrollanten står... Han står där han tycker det är bekvämt... Inget mer... Skulle det stå en kona eller han står där an tycker du ska stanna så komemr du antingen mesbromsa eller bromsa omkull...
När du bromsar så ska du titta framåt... långt framåt...

Du kan säkert få en genomgång av banan om du vill men rent personligt så skulle det nog se bättre ut om du kunde dom från början... Typ som ett bevis på att du har tränat på den banan som f-n... Men det är som sagt var min personliga uppfattning.. Inte alls säkert att han ser det så...
 
Last edited:

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
xt_660 skrev:
2482407 okey, jämn gas alltså men fan i 50 knyck? Är väl enbart en övningsfråga som allt annat men det är ju en jäkla skillnad på att köra manövern i 40 och 50 tycker jag.

Om några år kan jag säkert köra den i 70..men men.. :)

Åter igen, löjligt det här men "knep" för att INTE dra om konerna (manöverkonerna) i banan där man sicksackar koner på både dit och tillbakavägen?

Det räcker med ca 45.. men saktare så märks det.

Tyvärr är tipset bara det klassiska: Håll blicken högt och titta dit du ska.

Har du tippat en kon så har du tittat på den.. och kommer säkert att titta på den igen = du tippar den igen.. Alltså: HÅLL BLICKEN HÖGT :)
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Minimorran skrev:
2482376 Var det inte du som skulle vänta tills nästa år..:tungan
Kunde du inte hålla dig?:)


Jag ska KÖPA hoj nästa år. Kortet ville jag ha i år. Jag gick kursen för 2v sedan men kuggade på första uppkörningen i trafiken.

Men nu är det fest :yoparty
 

CBR954Fireblade

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Södra S
Hoj
Fireblade
Thyg0d skrev:
2482429 xt660: jag drar bara av lite... Jag bromsar inte med bakbromsen eftersom den är relativt enkel att låsa
och det tar en-2 meter innan du märker det och då är det lite sent...
...
Lite antitips mot dina tips:
Undanmanövern ska göras i bibehållet tempo, alltså INGET avslag på gasen, jämt tempo.
Att inte bromsa med bakbromsen och visa att man behärskar den tekniken är ett snabbt sätt att kugga sig själv.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Tja... Det är vad min lärare har gett mig som råd iaf...
Han har uttryckligen sagt att för att verkligen vara säker på att man inte
låser bakhjulet under bromsdelen så sätter man bara dit foten och trycker ytterst lite... D.v.s. bara för syns skull...

Sen visst kan jag hålla med om att undanmanövern ska göras i bibehållet tempo men du tappar kanske 3 km/h under själva manövern om du slår av i 50 på fyrans växel... Och återigen, min lärare har inte haft några invändningar mot hur jag kör de snabba konbanorna... Det är allt jag har att gå på...
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
AndreasNo skrev:
2482284 hmm.. skoja att jag e smått nervös för alla jävla manöverbanor, vette fan om jag kan dem eller ej, kört typ totalt en lektion manöverbanor, behövdes tydligen inte mer än så enligt läraren.. så antar att jag kan de.. men kan ja verkligen de?.

Säger dem hur man ska köra när man kör upp?.. o på bromsprovet, står de nån kon man ska stanna innan eller står gubben vid nå ställe han tycker man ska stanna.. har lättare för att stanna vid en bestämd punkt,annars brukar de bli för lång bromssträcka :D.. hah

Det är bra att du är nervös, det gör dig mer fokuserad.

Ja killen från vv kommer tala om för dig hur du ska göra. Finns ingen regel hur dom gör, väldigt individuellt har jag hört. Gör bara bra ifrån dig så blir det inga problem. Personligen så tyckte jag att bromstesterna var det lättaste, men nu talar jag för mig själv.

Lycka till!

xt_660 skrev:
2483256 tack för alla tips! återkommer i tråden om det blir succé..! :)

Ja, lycka till nu! :)
 
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
xt_660 skrev:
2483256 tack för alla tips! återkommer i tråden om det blir succé..! :)

Mitt råd skulle bli...

Slappna av och fundera inte så mycket på detaljer när det gäller undanmanövern. Knip benen runt tanken och tryck ner cykeln mycket bestämt med knäna. Håll aningens lägre fart än 50, men absolut inte under 45 för det märks, som någon redan påpekat. Men dessa få km/h gör faktiskt en enorm skillnad på resultatet, vilket du kommer att upptäcka...

Med detta enkla recept kommer du att lyckas! Lycka till!

Och förresten... jadå, de kommer att berätta mycket noga för dig hur banorna skall köras. Oroa dig inte för den saken!
 
Last edited:

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Spirit skrev:
2485314 Mitt råd skulle bli...

Slappna av och fundera inte så mycket på detaljer när det gäller undanmanövern. Knip benen runt tanken och tryck ner cykeln mycket bestämt med knäna. Håll aningens lägre fart än 50, men absolut inte under 45 för det märks, vilken någon redan påpekat. Men dessa få km/h gör faktiskt en enorm skillnad på resultatet, vilket du kommer att upptäcka...

Med detta enkla recept kommer du att lyckas! Lycka till!

Och förresten... jadå, de kommer att berätta mycket noga för dig hur banorna skall köras. Oroa dig inte för den saken!

Kunde inte ha skrivit det bättre själv....bra sammanfattning.
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Jag skall köra upp om 8 dar och det enda jag direkt oroar mig över är att jag skall köra fel på nån av banorna, mest högfartsbanorna. Hur hårda är dom egentligen på det? vad händer om jag råkar köra på fel sida om nån kona?
// Mayer
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Mayer skrev:
2485392 Jag skall köra upp om 8 dar och det enda jag direkt oroar mig över är att jag skall köra fel på nån av banorna, mest högfartsbanorna. Hur hårda är dom egentligen på det? vad händer om jag råkar köra på fel sida om nån kona?
// Mayer

Allt är ju så olika från person till person.

Jag rev en kona på serpentinbanan, då fick jag köra om den..Vad man ska göra då är att rikta blicken längre fram sen går det bra..

Personen från vvkommer tala om för dig om du ska göra manövern till höger eller vänster men sen får du välja själv om du vill börja ta serpentinen från höger eller vänster. Välj den sida som du har lättast och köra runt hojen med.

Om du t ex har lättare och svänga runt åt vänster så ska du köra till vänster om den första konan, är du med?

Skulle du köra fel där då tror jag du får ett nytt försök.

Lycka till.
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
:)
invisible skrev:
2485442 Allt är ju så olika från person till person.

Jag rev en kona på serpentinbanan, då fick jag köra om den..Vad man ska göra då är att rikta blicken längre fram sen går det bra..

Personen från vvkommer tala om för dig om du ska göra manövern till höger eller vänster men sen får du välja själv om du vill börja ta serpentinen från höger eller vänster. Välj den sida som du har lättast och köra runt hojen med.

Om du t ex har lättare och svänga runt åt vänster så ska du köra till vänster om den första konan, är du med?

Skulle du köra fel där då tror jag du får ett nytt försök.

Lycka till.
Okej, tack för hjälpen! Man får väl försöka tänka att man bara har ett försök och ta det eventuella extra försök som en bonus om man klantar sig...
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Spirit skrev:
2485314 Mitt råd skulle bli...

Slappna av och fundera inte så mycket på detaljer när det gäller undanmanövern. Knip benen runt tanken och tryck ner cykeln mycket bestämt med knäna. Håll aningens lägre fart än 50, men absolut inte under 45 för det märks, som någon redan påpekat. Men dessa få km/h gör faktiskt en enorm skillnad på resultatet, vilket du kommer att upptäcka...

Med detta enkla recept kommer du att lyckas! Lycka till!

Och förresten... jadå, de kommer att berätta mycket noga för dig hur banorna skall köras. Oroa dig inte för den saken!


TACK! Bra tips! :tummenupp Jag anammar detta!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top