Jag tog körkortet i höstas, och då fick jag lära mig att man ska försöka sätta ner höger fot. Just för att du bromsar med frambromsen, men du ska ha möjlighet att växla, lägga i friläge, peta i ettan när du står still. Blir jävligt knepigt annars.
Med vänsterfoten förutsätter det att du alltid stannar med ettan i, för att kunna starta sen. Eller neutralen, om du ställer hojen för att lämna den. Kärver klart mer planering än om du sätter ner högerfoten.
Sedan så sa de ju också att om du råkar sätta ner vänster, eller båda samtidigt, då och då å är det ju inte kuggen direkt, de har ju visst överseende med det.
Jag betalade 620 för 60 min och 1240 för dubbel när jag tog kortet. Blev klart dyrt, men samtidigt så blev det ju en gedigen utbildning också, klart överlärd för att klara uppkörningen, men det finns många scenarion som man faktiskt behöver öva på, framförallt i trafiken. 400 för en enkellektion (60 min?) låter riktigt billigt, klart ett kap, om skolan är bra.
Eftersom man är så pass utsatt på motorcykel så är all träning bra, även om jag av erfarenhet visste att det mesta av körningen lärdes efter man själv fått krotet och satt i bilen. Men bra grundkunskaper är AO, och framförallt synsätt. Tyvärr är det såna saker osm en del personer _aldrig_ lär sig, men de förblir hopplösa fall. Tyvärr får de körkort också, något som inte gör att man känner sig speciellt trygg i trafiken...