Körkort 2006

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Alicia skrev:
Att inte sätta ner högerfot??
Jag sätter alltid i högerfoten, tror inte att de är något uppkörningsledaren bryr sig om. Inte han körde för iallafall

Jo det är ganska viktigt eftersom du hela tiden måste bromsa när du står stilla och då ska du ha foten på bromsen så mycket som möjligt. En del blir faktiskt kuggade bara för att de sätter ner högerfoten hela tiden.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Seriöst?? Det var inte något min trafiklärare sa till mig, du har fortfarande frambromsen, har dom glömt bort den eller?

The_Plumber skrev:
Jo det är ganska viktigt eftersom du hela tiden måste bromsa när du står stilla och då ska du ha foten på bromsen så mycket som möjligt. En del blir faktiskt kuggade bara för att de sätter ner högerfoten hela tiden.

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
CB1000R -09
Tobark skrev:
Jag skrev teorin i förrgår och det var inga problem direkt. Ska börja köra i början av maj och räknar med att ha kortet några veckor senare. :tummenupp

Jag skrev också i förrgår! Gick bra det med, eller jag klarade mig iaf. 58 av 65 rätt. Hade inte pluggat riktigt tillräckligt märkte jag.... men men det gick.
Hoppas på att få körkortet i juni kanske, beroende på vädret. Kör så mycket privat som möjligt men har även tänkt att ta lite proffslektioner.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
The_Plumber skrev:
Sen när man kör upp vad är viktigt att tänka på där förutom att sätta ner vänsterfoten (ej höger) kolla i speglarna och på mätarn hela tiden (fast kolla på vägen imellan också) och följa alla skyltar???

MC-Boken säger förvisso att man ska sätta ner höger fot - inte vänster. Likaså sa körskolan det men jag som alltid tidigare satt ner vänster fot fortsatte med det och ja, det var ingen som klagade.
Vad gäller speglar och instrument och så så gäller det bara att hålla koll, visa med all önskvärd tydlighet att du kollar i spegeln, döda vinkeln, åt båda hållen i korsningar och så vidare och håll rätt hastighet! Annars så spelar inte instrumenten nån roll, det som de flesta kollar mycket på är helt enkelt hur du manövrerar hojen, så att du inte vinglar fram och tillbaka över vägen, håller bra avstånd och tänker på säkerhetsmarginalerna. Det är nog inga problem, ta ett par lektioner, det hjälper!

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
The_Plumber skrev:

Det har även jag hört. Men jag min körskolelärare sa inget, inte heller uppkörningsgubben. Sen om du tänker efter låter det lite korkat - du behöver faktist växla...

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Itacha75 skrev:
Det har även jag hört. Men jag min körskolelärare sa inget, inte heller uppkörningsgubben. Sen om du tänker efter låter det lite korkat - du behöver faktist växla...

Jag tycker också det är ganska korkat...men jag måste ibland växla innan jag stannar...växellådan är lite konstig ibland...så då har jag ju alltid växlat klart om inte något oväntat inträffar.

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Jag tog körkortet i höstas, och då fick jag lära mig att man ska försöka sätta ner höger fot. Just för att du bromsar med frambromsen, men du ska ha möjlighet att växla, lägga i friläge, peta i ettan när du står still. Blir jävligt knepigt annars.

Med vänsterfoten förutsätter det att du alltid stannar med ettan i, för att kunna starta sen. Eller neutralen, om du ställer hojen för att lämna den. Kärver klart mer planering än om du sätter ner högerfoten.

Sedan så sa de ju också att om du råkar sätta ner vänster, eller båda samtidigt, då och då å är det ju inte kuggen direkt, de har ju visst överseende med det.

Jag betalade 620 för 60 min och 1240 för dubbel när jag tog kortet. Blev klart dyrt, men samtidigt så blev det ju en gedigen utbildning också, klart överlärd för att klara uppkörningen, men det finns många scenarion som man faktiskt behöver öva på, framförallt i trafiken. 400 för en enkellektion (60 min?) låter riktigt billigt, klart ett kap, om skolan är bra.

Eftersom man är så pass utsatt på motorcykel så är all träning bra, även om jag av erfarenhet visste att det mesta av körningen lärdes efter man själv fått krotet och satt i bilen. Men bra grundkunskaper är AO, och framförallt synsätt. Tyvärr är det såna saker osm en del personer _aldrig_ lär sig, men de förblir hopplösa fall. Tyvärr får de körkort också, något som inte gör att man känner sig speciellt trygg i trafiken...

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
Student?
Man ska väl helst sätta ner högerfoten?
Det fick iaf jag lära mig att man skulle göra. Det var mest för att om man skulle råka ha fel växel i så skulle man snabbt kunna åtgärda det.
Sen att ha höger fot på bromsen.. Det spelar väl ingen roll, du har ju även en handbroms.
//Jax

KAS-CBR900RR

Egen värld!!!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Retta
melord skrev:
Hoppas du menar 750 kr / dubbellektion (80 min). annars tycker jag du ska
byta skola omedelbart. Och om så är fallet så är dina lektioner billigare än
10 st enkel för 4000:-

jag tog kortet i maj 05 men jag betala 750kr/lektion 60min betala alltid 1500 för 120min 20min gick för kläder o start....det var ass dyrt men tog de lektionerna för att låna mc o få lite risk medsvetande!!!

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda 1000RR 2008
Rikkard skrev:
Jag betalade 700 för 60 min. Men det var värt varenda öre.
Släng inte tid på o köra i stan om ni har bil kort sen innan. Lägg merparten på bana.

Japp blir mycket bana...haft B-kort i 8 år

melord

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Cbr 600
KAS-CBR900RR skrev:
jag tog kortet i maj 05 men jag betala 750kr/lektion 60min betala alltid 1500 för 120min 20min gick för kläder o start....det var ass dyrt men tog de lektionerna för att låna mc o få lite risk medsvetande!!!

Man får vara glad att man körde det mesta privat med de ockerpriserna.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Uh ja. Ska ta å skriva teorin i början av feb. tror jag. Ska bara köpa det där teoripaketet från VV med en polare, så ser man hur man ligger till. Uppkörning ska väl kunna grejas nu i vår, har kört ca 200 mil redan, dock endast ca 10 mil (MAX) övningskörning, de övriga 190 har varit för skojs skull. Mängdträning är faktiskt jävligt bra, man lär sig en hel del på det och får trafikvana.

Ska nog inte ta några riktiga lektioner på trafikskolan här i byn då jag känner en av lärarna som ger mig tips etc när vi ses. :p

En mclektion här på 60 minuter går på 495kr tror jag. Rätt okej jämfört med vad ni andra har uppgett tror jag. :)

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Alicia skrev:
Seriöst?? Det var inte något min trafiklärare sa till mig, du har fortfarande frambromsen, har dom glömt bort den eller?

Instämmer. Höger eller vänster är inte tokviktigt om det är plant. Det är när man gör start i backe som man inte bör sätta ned höger. Det som ger minst krångel när man står/skall starta och köra iväg är såvitt jag vet det som är "rätt" sätt. Hur man gör sen när man fått kortet är ju upp till var och en.

Annars är det ju bara att sätta ned båda fötterna vid rödlyset :hihi

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hej har 2 frågor. Någon som kan rekommendera en billig bra körskola i Linköping?
Där man får låna mc.

Sedan, någon som vet om jag kan ringa redan idag och boka min uppkörning, eller är det stängt fram till ett visst datum?

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Bennybeach skrev:
Jag betalade 1300:- per dubbel 60x2. :4skrika

samma här, 650:- / timme men vi körde alltid dubbelt för läraren tyckte det var meningslöst att bara köra en timme och det kan jag hålla med honom om =) Så 1300 per tillfälle, tur man inte kuggade på uppkörningen
:)

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda 1000RR 2008
[- sNaIjK -] skrev:
samma här, 650:- / timme men vi körde alltid dubbelt för läraren tyckte det var meningslöst att bara köra en timme och det kan jag hålla med honom om =) Så 1300 per tillfälle, tur man inte kuggade på uppkörningen
:)

Japp en timme hinner man inte mycke på så jag håller helt med din lärare...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!