Körkort 2006

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Pr0bz skrev:
Hej har 2 frågor. Någon som kan rekommendera en billig bra körskola i Linköping?
Där man får låna mc.


Sedan, någon som vet om jag kan ringa redan idag och boka min uppkörning, eller är det stängt fram till ett visst datum?

Man kan inte boka uppkörning förren man klarat teorin.

Men om man ska stanna i uppförsbacke då? ska man inte sätta ner vänster för att lättare kunna gasa iväg sen...lite jobbigt annars men det går ju.
 

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Ort
ja
Hoj
Nån blå sak....
Ja fixa teorin för ca en månad sen...
Så nu e d bara å vänta på att snön ska försvinna så man kan boka körlektioner. D e lite svårt att låta bli cbr:en i garaget....
Mera sol :Bugar
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Ska också ta kortet nu i vår!
Har börjat läsa på teorin, har ju glömt bort en del sen man tog b-körkortet för tre år sen!

Körskolan där jag ska köra tar 600kr/h!
Om man kör med egen mc tar dom 490kr/h!

I mc-boken står det att man ska sätta ner höger fot!
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
The_Plumber skrev:
Man kan inte boka uppkörning förren man klarat teorin.

Men om man ska stanna i uppförsbacke då? ska man inte sätta ner vänster för att lättare kunna gasa iväg sen...lite jobbigt annars men det går ju.

Eh Har fixat teorin? :rolleyes:

Åter till frågan:
Kan ja boka en uppkörning nu så tidigt eller måste jag vänta tills de börjar med uppkörningar igen??
 

Magoo

Streetfucker
Gick med
27 Sep 2005
Ort
Skogen, Uppsala city
Hoj
Tomt på lagret för tillfället
Jag skrev i februari, bokade körskola samma dag.. körde sen 10 lekt under april/maj o en innan uppkörningen i juni... :yoparty Hade ju inte suttit på nå tvåhjuligt sen moppeåldern för drygt 10 år sen... :kocko hehe... Klarade uppkörningen på första försöket.. :D :tummenupp :banana Orsaken till att det dröjde ända till juni var att när läraren tyckte jag började bli klar var ju köerna till körningen gigantiska.. de bör man ha i åtanke, kan tänka mig att de e liknande i hela landet.. :död :( :brinnerup


Pr0bz skrev:
Eh Har fixat teorin? :rolleyes:

Åter till frågan:
Kan ja boka en uppkörning nu så tidigt eller måste jag vänta tills de börjar med uppkörningar igen??

Tror det inte går förrens ett visst datum... Ring VV o fråga... Säkrast så.. :confused:

Anghöger eller vänster fot, så hörde jag aldrig något om det under min utbildning... Spelar nog ingen roll!!! Sunt förnuft!!! :banana
 

AIK_81

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
stockholm
Hoj
R1-99
Tja..
Har nu kört drygt två år utan kort :kocko så nu tänkte jag ta det, måste man köra nått med trafikskolan för att få köra upp. eller e det bara ta en skriving o uppkörning??
 

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R6 -06-
Tog mitt kort 2005 i Augusti månad......har mer dilemma nu om jag ska köpa Nya R6 (Svart) på Norbecks motor för 99400kr eller Zx10r (Svart) -05- på Bike i Trollhättan för 110000kr. :va
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Racercukel skrev:
Tog mitt kort 2005 i Augusti månad......har mer dilemma nu om jag ska köpa Nya R6 (Svart) på Norbecks motor för 99400kr eller Zx10r (Svart) -05- på Bike i Trollhättan för 110000kr. :va

Vilket I-lands problem.. ;)

Jag ska försöka skriva upp denna månad eller början på Februari. Är helt nybörjare på mc och har aldrig ägt moped eller cross. Men köpte mig en cbr 600 94:a i somras och testkörde innanför inhängnat område. Teorin kommer jag klara det vet jag men körning kommer att ta ett tag att lära sig. Hej på Er förresten !
 

SMC

__________
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 690 SMC
AIK_81 skrev:
Tja..
Har nu kört drygt två år utan kort :kocko så nu tänkte jag ta det, måste man köra nått med trafikskolan för att få köra upp. eller e det bara ta en skriving o uppkörning??

Det är bara att ta en skriving o uppkörning.
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Men någon som vet, är det samma teori till mc som till bil? isf borde de väll räcka om jag skriver teorin en stund efter jag fyllt år så jag sedan kan använda den när jag ska ta bilkörkortet? :confused:

(Man kan väll skriva bil teori 2 år innan man tar uppkörning för bil?)
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
Alicia skrev:
Att inte sätta ner högerfot??
Jag sätter alltid i högerfoten, tror inte att de är något uppkörningsledaren bryr sig om. Inte han körde för iallafall

Du gör helt rätt! Du måste ju växla när du ska köra iväg (om du har neutralen i förstås..) och då ska du ju vara beredd. Att fippla med att byta fot osv verkar inte smart och säkert inte alltid så trafiksäkert? Att inte kunna sätta ner högerfoten först när du stannar kan göra att man ser osäker ut.. Det var iallafall vad jag fick lära mig på min körskola..

Oan skrev:
Men någon som vet, är det samma teori till mc som till bil? isf borde de väll räcka om jag skriver teorin en stund efter jag fyllt år så jag sedan kan använda den när jag ska ta bilkörkortet? :confused:

(Man kan väll skriva bil teori 2 år innan man tar uppkörning för bil?)

Nej det är inte samma. Många grundfrågor är lika,(som vägskyltar, miljö, mm) men sen så får du ju specifierade frågor om just mc på ditt MC-teori prov.
Du måste alltså göra teori test för varje sak du kör upp för.
 

Jansen

Långsam
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ZX7R -96
Alicia skrev:
Jag betalade 800 kronor för en 80 min lektion... tycker allt att dom borde vara lite billigare.
Hade tur och fick köra någon gratis så kortet blev inte så dyrt.
Har man möjlighet att köra bana, gör det. Hjälpte mig otroligt mycket.


Kom igen när ni ska ta CE istället och får betala 1400 för en dubbellektion... :4skrika
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jansen skrev:
Kom igen när ni ska ta CE istället och får betala 1400 för en dubbellektion... :4skrika

Förmodligen blir det att ta BE, ingen aning om vad det kostar dock.
 

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Nyköping
Hoj
GS 500E
Ska göra uppkörningen direkt när dom utlyser att man får köra upp. klarade teorin i oktober. ( Bonniers trafikskola är skit bra att ha gjort och TeoriVV.05.Snusk) Nån som vet någe ungefärligt datum till uppkörningar? för tanten på VV sa att man kunde boka nån månad innan...?
eller får man köra upp tx: i Frankrike?
 
Last edited:

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Ort
I ett hus
Hoj
Såld
Någon som vet om man kan köra upp på VV i "grannkommunen"?
I mitt fall så startar dom med uppkörningarna för hoj där 2 månader tidigare än där jag bor :kocko
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top