Körkort 2006

snikmange

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
ingen än
Tänkte ta körkortet nu i vår, teorin nu i veckan. Tänker nog inte ta så många lektioner på körskola, trafiken kan jag tillräckligt bra eftersom jag kört bil i 3 år. Tänkte att jag skulle ta några lektioner på konbana och sen öva momenten på min tzr 125 på landet.

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
Vad är dom nya reglerna iår ?
hade tänkt ta A koret föra sommaren men hittade alldrig tiden !
vist får man fortfarande automatiskt från A begrensat till A när man fyller 21 ?

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
micke85 skrev:
Vad är dom nya reglerna iår ?
hade tänkt ta A koret föra sommaren men hittade alldrig tiden !
vist får man fortfarande automatiskt från A begrensat till A när man fyller 21 ?

Du behöver bara köra upp från A (begränsad) till A

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
bad santa skrev:
lika bra att börja då :)
inte vår ännu men teorin är snart klar :tummenupp

Samma här, längtar som f*n tills körskolan tar ut motorcyklarna efter
ide-perioden. Lycka till med körkortet!!

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Z750 -04
Ang om man ska sätta ner höger ell vänster fot...
Min lärare sa till mig i början när vi krypkörde att jag skulle sätta ner vänster fot för att jag skulle bromsa med den andra. Vid krypkörning så har man ju i ettan hela tiden vilket gör att man inte behöver växla... Men gör du tex en effektiv bromsning eller om du inte växlat ner så är högerfoten att föredra...

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Juice skrev:
Ang om man ska sätta ner höger ell vänster fot...
Min lärare sa till mig i början när vi krypkörde att jag skulle sätta ner vänster fot för att jag skulle bromsa med den andra. Vid krypkörning så har man ju i ettan hela tiden vilket gör att man inte behöver växla... Men gör du tex en effektiv bromsning eller om du inte växlat ner så är högerfoten att föredra...

Fast jag fick lära mig att när du krypkör ska du inte bromsa, du ska reglera farten med koppling och gas.

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Z750 -04
Alicia skrev:
Fast jag fick lära mig att när du krypkör ska du inte bromsa, du ska reglera farten med koppling och gas.

Förklarade lite luddigt kanske.. inte under själva krypkörningen menar jag utan när du sen ska stanna helt och hållet.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Juice skrev:
Förklarade lite luddigt kanske.. inte under själva krypkörningen menar jag utan när du sen ska stanna helt och hållet.

Förmodligen varierar det från lärare till lärare och har man tur så får man en uppkörningsledare som inte bryr sig om vilken fot du sätter ner så länge allt går rätt till.

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Z750 -04
Alicia skrev:
Förmodligen varierar det från lärare till lärare och har man tur så får man en uppkörningsledare som inte bryr sig om vilken fot du sätter ner så länge allt går rätt till.

Ja huvudsaken är inte vilken fot du sätter ner utan att du kan hantera hojen bra. Sen exakt hur du gör med fötterna spelar ingen större roll om du gör det på ett sätt du hanterar...

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Alicia skrev:
I uppförslut förstår jag anledningen, men vissa säger att dom har fått det påpekat att dom ska göra det hela tiden, det är det jag inte förstår.

Tror det är ett fall av handledare som inte vet varför de lär ut som de gör, och som inte har fattat helt själva. Det eller missuppfattningar mellan elev och lärare.

allbjer

”Vad sägs om kåt, glad och tacksam?”
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
R1 -00
Man ska sätta ner högerfoten INTE vänster när man stannar i trafiken!!!!

Alicia skrev:
Att inte sätta ner högerfot??
Jag sätter alltid i högerfoten, tror inte att de är något uppkörningsledaren bryr sig om. Inte han körde för iallafall

Marron

Med mellanhoj..
Gick med
9 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC -05
The_Plumber skrev:
Du behöver bara köra upp från A (begränsad) till A

Nej, du behöver inte göra något... kör du upp för A begrännsad får du automatiskt köra fritt efter 2 år.

Däremot om du tar för lätt mc A1 så behöver du bara köra upp för att ta A begrännsad.

Rosell

Toooourer
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
2016 BMW R1200GS ADV, 2014 BMW F800GS ADV
Vill ha sommar! Jag klarade teorin i höstas, men jag hann varken ta några MC-lektioner eller köra upp pga av bilkörkort. Längtar tills man får ta ut henne igen! :)

Ska hänga på låset vid körskolan sen..... :tungan

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Marron skrev:
Nej, du behöver inte göra något... kör du upp för A begrännsad får du automatiskt köra fritt efter 2 år.

Däremot om du tar för lätt mc A1 så behöver du bara köra upp för att ta A begrännsad.

Så du menar att om jag kör upp för begränsad när jag är 18 får jag automatiskt köra tung när jag är 20 :confused: :va

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Alicia skrev:

Man får INTE bromsa med bakbromsen eller frambromsen under självakrypkörningen. Man skall reglera farten med gasen, ni blir kuggade om ni krypkör med tomgången och bakbromsen!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln