Körkort 2006

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Paris
Hoj
Ninja zx6r
Marron skrev:
Nej, du behöver inte göra något... kör du upp för A begrännsad får du automatiskt köra fritt efter 2 år.

Däremot om du tar för lätt mc A1 så behöver du bara köra upp för att ta A begrännsad.

Idagenläge har jag ju A1 men jag ska ta begrännsad A till sommaren ! jag är nu 20 och och vad jag har förmig är att man får A automatiskt när man man är 20 om man har tagit A begrännsad när man är 18 och om man tar de när man är 19-20 så får man de när man är 21 !
men jag är lite osäker om dessa regler gjäller fortfaranade eftersom de var nå snack om att de skulle ändras.
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Marron skrev:
Nej, du behöver inte göra något... kör du upp för A begrännsad får du automatiskt köra fritt efter 2 år.

Däremot om du tar för lätt mc A1 så behöver du bara köra upp för att ta A begrännsad.

Just det ja....blandar lätt ihop det..

Loy skrev:
Så du menar att om jag kör upp för begränsad när jag är 18 får jag automatiskt köra tung när jag är 20 :confused: :va

JAPP :tummenupp Visst är det bra. Tar man inte mellan när man är 18 får man vänta med tung tills man är 21 år.
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
bad santa skrev:
kolla med körskolan 10lektioner 4000kr dyrt?

det e as billigt för mig gick det på 750 per lektion 60 min
 

Marron

Med mellanhoj..
Gick med
9 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC -05
The_Plumber skrev:
Just det ja....blandar lätt ihop det..


Jepp, de krånglar till allting :p

Jobbiga två år, har klarat mig ett halvt. Men då har det ju inte varit säsong heller. Finns inte många begrännsade hojar.
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Marron skrev:
Jepp, de krånglar till allting :p

Jobbiga två år, har klarat mig ett halvt. Men då har det ju inte varit säsong heller. Finns inte många begrännsade hojar.

Nä men det är ju bara att köpa ett begränsnings kit på http://www.mc-kompaniet.se/

De har till många modeller. Kostar inte så jätte mkt heller.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Argyle skrev:
Man får INTE bromsa med bakbromsen eller frambromsen under självakrypkörningen. Man skall reglera farten med gasen, ni blir kuggade om ni krypkör med tomgången och bakbromsen!

Vi diskuterar inte krypkörningen nu, utan vad som gäller i den vanliga trafiken.
 

Marron

Med mellanhoj..
Gick med
9 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC -05
The_Plumber skrev:
Nä men det är ju bara att köpa ett begränsnings kit på http://www.mc-kompaniet.se/

De har till många modeller. Kostar inte så jätte mkt heller.

Jo, det är faktiskt sant... men det är ändå lite bök med allt. Typa om den osv.. men klart värt det :)

Är sugen på en KTM 625 motard... får köras dirket på begrännsat kort.
 

MoYa

Made In Chile
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Kinna
Hoj
CBR 954 -02 :)
Argyle skrev:
Man får INTE bromsa med bakbromsen eller frambromsen under självakrypkörningen. Man skall reglera farten med gasen, ni blir kuggade om ni krypkör med tomgången och bakbromsen!

Jag kan säga att det blev inte jag, min lärare sa att jag skulle använda bakbromsen för att reglera farten, där imot så skulle jag inte hålla den intryckt hela tiden under krypkörningen..
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Argyle skrev:
Man får INTE bromsa med bakbromsen eller frambromsen under självakrypkörningen. Man skall reglera farten med gasen, ni blir kuggade om ni krypkör med tomgången och bakbromsen!

Man skall använda koppling och gas för att kontrollera farten, d v s man skall inte använda bakbromsen för att reglera hur fort det går. Däremot får man använda bakbromsen för att få ner farten. Liten men viktig distinktion. Lättare: Det är OK att bromsa, men inte att glida omkring och småbromsa mest hela tiden.
 

Ivul

Guest
Tjo, första inlägget på SH. =), ska antagligen också ta kortet till våren om allt går som det går.

Men iaf, ska man köpa sig en hoj att övningaköra på, eller ska man ta allt på skolan?, föräldrar betalar(18s-present). givetvis.

Känns som det blir lite billigare med övningskörnings själv, men man vill ju gärna kunna välja och vraka lite så man får en kulig hoj =).
 

Läderknutte

Läderknutte
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Såld
Ivul skrev:
Tjo, första inlägget på SH. =), ska antagligen också ta kortet till våren om allt går som det går.

Men iaf, ska man köpa sig en hoj att övningaköra på, eller ska man ta allt på skolan?, föräldrar betalar(18s-present). givetvis.

Känns som det blir lite billigare med övningskörnings själv, men man vill ju gärna kunna välja och vraka lite så man får en kulig hoj =).

Bara du har de som krävs för övningskörning hemma så går de ju bra. Jag har övningskört privat men även tagit ett fåtal lektioner på skola innan uppkörningen.
 

Malmeqvisto

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XR
micke85 skrev:
Idagenläge har jag ju A1 men jag ska ta begrännsad A till sommaren ! jag är nu 20 och och vad jag har förmig är att man får A automatiskt när man man är 20 om man har tagit A begrännsad när man är 18 och om man tar de när man är 19-20 så får man de när man är 21 !
men jag är lite osäker om dessa regler gjäller fortfaranade eftersom de var nå snack om att de skulle ändras.

Så om jag kör upp för mellan en vecka innan jag fyller 21, blir det tungt den dagen jag fyller 21 då? Låter skumt.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Malmeqvisto skrev:
Så om jag kör upp för mellan en vecka innan jag fyller 21, blir det tungt den dagen jag fyller 21 då? Låter skumt.

Nej, det tar två år.

Från den dagen du fyller 21 kan du däremot göra en ny uppkörning för tungt och få obegränsat.

Tar man begränsat innan man fyller 19 kan man m a o få tungt tidigare än om man kör upp för tungt, redan vid 20 om man tar begränsat direkt man fyller 18.
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Efter att ha läst om era extremt dyra körlektioner ska jag ge er ett gratis tips :)

Fransen och isrealson i Linköping lånade ut sin hoj till mig GRATIS under en helg.
Lektionerna gick på 480kr för 40min. Hyran för hoj till uppkörning var 240kr (fick ha den hela dagen).

Rekomenderas varmt! :tummenupp
http://user.tninet.se/~nhh444k/ (deras hemsida)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Röda Ninjan skrev:
Såfort som möjligt, dock tidigast de 30e Mars (fyller 18 då).

När du fixat kortet är det bara och plinga så tar vi premiärturen genom (förhoppningsvis) soligt Skåne! :tummenupp
 

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Rättvik
Hoj
R6RR 2008
hordac skrev:
http://www.rarlab.com/download.htm

Ska själv börja med kortet nu, planerar att ta teorin i februrari. Måste ha kortet innan jag rycker in i juli, går det att klara tro?? :gnissla

Föressten - Tibble trafikskola, hit or shit?


jag körde med jocke...det var ok... han e bra..

så jävla jobbigt å höra han sjunga "blinka lilla stjärna"...i lurarna helatiden bara.. så glöm inte blinkers om du kör där..! ..så slipper du den där jävla sången...

:yoparty
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
hordac skrev:
Föressten - Tibble trafikskola, hit or shit?

Jag körde på Tibble. Körde med både Jocke och Stefan (visst var det väl så dom hette). Var rätt okej tycker jag. Rätt lätt att få tider och dom var flexibla för det mesta. Kanske aningen negativa - tyckte att jag borde ha tagit mer lektioner innan jag körde upp, men det gick iaf bra.


Lycka till!




//Niclas
 

hordac

Guest
Tackar för svaren! Verkar ju bara rätt ok alltså. Får väl boka ett antal lektioner på första bästa tid som går.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top