Körkort 2006

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
LayDeeOmega skrev:
. Något som jag inte lyssnade på förän ganska sent (eftersom det inte lät logiskt för mig) var UPP MED BLICKEN. Själv ville jag gärna kolla lite neråt på nästa kon, så upp med blicken.. det fungerar faktiskt!
!

Precis så,
UPP MED BLICKEN är precis det bästa rådet !! Kolla inte dit du vill kolla utan dit du skall kolla..dvs upp. Tillsammans med viktfördelningen kommer det gå skitbra

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
t-röd skrev:
2136386 grattis ni som grejat lappen!

jag blir snart gråhårig över lågfartsbanan.. allt annat känns stabilt. Jag klarar lågfarten ibland, men så fort jag misslyckas så är det kört för den dagen för jag blir så förbannad så jag inte kan koncentrera mig.. det stora kruxet jag har är att hojen vill välta inåt när jag slår på fullt styrutslag, varpå jag reagerar snabbare än en ninja med att flänga ut med dojan. :huvet

har läst alla poster i den här tråden, plöjde tillåme igenom körkort 05-tråden från början till slut, men trots alla matnyttiga tips får jag inte till vändningen. kära bullen, vad ska jag göra?

Jag lyckades för första gången idag och lyckades om och om igen! Blev RÄTT nöjd med den förbannade krypkörningen. Jag har listat ut en del saker,... håll lite varv på motorn, gyroeffekten från svänhjul och vevparti gör bågen stabilare av sig själv (naturlagar) dessutom blir det lättare att justera farten med kopplingen, blir inga hostanden iväg med gasrullen halvvägs mot botten! Vidare så gäller att hålla blicken högt men framförallt att att titta LÅNGT bort! jag tänker mig som om en ballerina eller en skridskodansare gör en piruett då delar de upp varvet i tre eller två delar och håller blicken där för att snabbt byta. Jag gör så att jag tittar på ett träd kanske hundra meter bort och tänker, jag skall köra till det trädet, när hojen har denna riktning så tittar jag snabbt ut ett annat mål att sikta på. när man skall köra den långsamma slalomen så titta hundra meter fram, konerna ser du i vinkeln ändå!

ok hoppas mina tips är lite unika och hjälper ngn!

förresten så tycker jag att den långsamma banan är ett överdrivet inslag i utbildningen (trots att jag nu klarade den),... borde tonas ner!

hoppas nu bara att det funkar för mig den 22 när det är dags!

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
sevehem skrev:
2136903
förresten så tycker jag att den långsamma banan är ett överdrivet inslag i utbildningen (trots att jag nu klarade den),... borde tonas ner!

hoppas nu bara att det funkar för mig den 22 när det är dags!

Kan inte annat än att hålla med... Känns lite väl att man ska krypköra såna banor. Krypkörning borde absolut finnas med, men jag anser att banorna är lite väl överdrivna.

Lycka till på uppkörningen!
Skriv gärna efteråt och berätta hur det gick och vilka banor du fick köra osv..
Har själv uppkörning dagen efter :3freak

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Tack för alla tips om krypkörningen som ni skrivit om.. även om jag testat en del av dem redan.. det där med att luta lite utåt har jag dock inte hunnit med.. Ska köra i eftermiddag så då blir det väl förhoppningsvis att prova det.

t-röd

Absolut Pikant
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
en skrapad & en fin
Tack för alla svar! jag har antagligen slarvat med blick och så omedvetet.. det blir hårdfokus på sjumilablick och rövuthäng nu i helgen, så får vi se om det löser sig :)

den 26e är det dags för mig. i västerås av alla ställen, har knappt ens varit i västerås ju. men men!

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
CBR 600f -89
t-röd skrev:

jag blir snart gråhårig över lågfartsbanan.. allt annat känns stabilt. Jag klarar lågfarten ibland, men så fort jag misslyckas så är det kört för den dagen för jag blir så förbannad så jag inte kan koncentrera mig.. det stora kruxet jag har är att hojen vill välta inåt när jag slår på fullt styrutslag, varpå jag reagerar snabbare än en ninja med att flänga ut med dojan. :huvet

Jag gjorde samma fel. Men jag fick tipset att jag skall ha rakare arm i innersvängen, nästan som om du har en pinne uppkörd, mao rak i ryggen och nästan helt raka armar.Då klarar man lättare av att styra tillbaka från fullt utslag.Och som alla andra säger, flytande blick lägst i horisonten, det funkar, lovar.Ha knäna mot tanken och använd dom som styrhjälp. Lycka till!

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Goiting skrev:
2137325 Jag gjorde samma fel. Men jag fick tipset att jag skall ha rakare arm i innersvängen, nästan som om du har en pinne uppkörd, mao rak i ryggen och nästan helt raka armar.Då klarar man lättare av att styra tillbaka från fullt utslag.Och som alla andra säger, flytande blick lägst i horisonten, det funkar, lovar.Ha knäna mot tanken och använd dom som styrhjälp. Lycka till!

Tackar.. ja jag får ju sälla mig till den skaran som inte klarar svängen tillbaka heller.. "slalomen" är jag bättre o bättre på men själva svängen runt o tillbaka gör jag precis likadant.. eller VÄRRE.. välte min hoj 2ggr i onsdags pga den där svängen.. och satte ner foten ett antal ggr.. Klarade väl banan 1 gång totalt.. :(

Var ska jag hålla blicken när jag påbörjar själva svängen runt ?.. Uppåt ja men ..?

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Motin skrev:
2137336 Tackar.. ja jag får ju sälla mig till den skaran som inte klarar svängen tillbaka heller.. "slalomen" är jag bättre o bättre på men själva svängen runt o tillbaka gör jag precis likadant.. eller VÄRRE.. välte min hoj 2ggr i onsdags pga den där svängen.. och satte ner foten ett antal ggr.. Klarade väl banan 1 gång totalt.. :(

Var ska jag hålla blicken när jag påbörjar själva svängen runt ?.. Uppåt ja men ..?

Om du ska göra en vänstersväng så håller du blicken så långt mot vänster som du kan, nästan så du vrider sönder nacken... Hehe, nej inte riktigt men titta mycket åt vänster, sedan när du påbörjat svängen en bit så tittar du fram mot horisonten igen.. Kanske lite kasst förklarat av mig. Hoppas att du förstår vad jag menar.

Ska också köra idag, snarare om 40min. Så vi får väl berätta efter våra lektioner om vi kommit på ngt nytt man kan ha nytta av :)

Lycka till

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
LayDeeOmega skrev:
2137414 Om du ska göra en vänstersväng så håller du blicken så långt mot vänster som du kan, nästan så du vrider sönder nacken... Hehe, nej inte riktigt men titta mycket åt vänster, sedan när du påbörjat svängen en bit så tittar du fram mot horisonten igen.. Kanske lite kasst förklarat av mig. Hoppas att du förstår vad jag menar.

Ska också köra idag, snarare om 40min. Så vi får väl berätta efter våra lektioner om vi kommit på ngt nytt man kan ha nytta av :)

Lycka till

Gott bra tack.. tänkte nästan att det var så .. bra förklarat men kanske lite svårare att få in det i (mitt) huvud.. Ska ut och puttra direkt efter jobbet med en arbetskamrat.

Lycka till själv !

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
t-röd skrev:

har läst alla poster i den här tråden, plöjde tillåme igenom körkort 05-tråden från början till slut, men trots alla matnyttiga tips får jag inte till vändningen. kära bullen, vad ska jag göra?

Håll högre varv på motorn, då blir hojen mycket stabilare!

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
Ripper skrev:
2135662 Grattis även till dig!!

Berätta om uppkörningen, vad var svårt, vad var lätt?

LÄTT Tycker jag inte det var... trodde jag skulle svimma av nervositet och svettningar

sen fick uppkörnings gubben en nära bögen upplevelse när jag slängde mig överhonom å :pannkyss

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
dsoders2 skrev:
2137652 LÄTT Tycker jag inte det var... trodde jag skulle svimma av nervositet och svettningar

sen fick uppkörnings gubben en nära bögen upplevelse när jag slängde mig överhonom å :pannkyss

Det är nog det som är det allra värsta.. att man är nervös.. blir nog mitt STORA problem när/om man väl lär sig allt man ska kunna till uppkörningen.. Bilkortet var ju 100000% lättare att ta som det känns..

Grattis förresten !

Last edited:

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Motin skrev:
2137679 Det är nog det som är det allra värsta.. att man är nervös.. blir nog mitt STORA problem när/om man väl lär sig allt man ska kunna till uppkörningen.. Bilkortet var ju 100000% lättare att ta som det känns..

Grattis förresten !

Känns som om nervositeten kommer bli mitt problem med.
Jag är nog ganska bra på att dölja att jag är nervös men sedan när man sitter
på mcn och ska börja med krypkörningen kommer jag förmodligen nästan spy av nervositet.
Körläraren sa idag på lektionen att det blir jag och tre killar från "våran" körskola. Så han tyckte att jag skulle börja... känns skönt men samtidigt lite nervöst också. Skönt eftersom man får det avklarat och får veta tidigt om man klarade den svåraste delen eller ej. Men samtidigt nervös eftersom man är allra först ut..

Hur gick lektionen idag föresten?

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
LayDeeOmega skrev:
2138334

Hur gick lektionen idag föresten?

Nu är jag hemkommen efter ca 1 ½ timmas körning på och trafik. Att köra själva slalomen är inga direkta problem för mig med CBR:en .. men nåt jag har problem med det är starten (sätter ner fot och ja tvekar..) och sen 180 graders svängen tillbaka... Inför sista konen så tar jag ju ut ordentligt men sen vet jag inte vad mitt huvud tar vägen.. släpper blicken då och då t och hmm.. hojen lutar inåt o jag ner med benet.. :mad: . Men nu står hojen parkerad på jobbet innanför inhängnat område så jag ska banne mig träna kryp imorn o söndag innan körlektion med skola på måndag !! Tränade även lite bromsning och det går ju bättre och bättre.

Den andra krypbanan har jag inte ens tänkt på ännu.... :3freak

En sak som är väldigt skön är att jag känner mig mer och mer som "ett" med hojen.. De första gångerna jag körde hoj så var jag ju rädd och nervös.. nu börjar det liksom kännas naturligt och framför allt SKOJ !

Hur gick det på din lektion då ? Jo .. men tror att mycket av nervositeten släpper sen när man väl är där .. så var det för mig med B-kortet.. men jaja den som lever får se. Du verkar ju kunna krypningen iaf YOU CAN DO IT.

Last edited:

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Hoj
Yamaha R6 -03
Grattis alla ny som lyckats med lappen och lycka till ni som ska köra upp snart

Jag var ute på premiärtur igår, å det ä så himla askul att köra båge :) . Ser säkert vingligt värre ut men det kändes skitbra i alla fall. Så nu är "oskulden" tagen å ja vill bara ut och köra igen, tur man har två handledare i alla fall så man inte tröttar ut dem :D .

Finns det några bra handledartips för MC? Hittat en del för bil, men inte hoj

hur får man med sin profilbild? Har laddat upp den å den visas på hemsidan men inte när jag postar. Fatta mindre :confused:

Hehe, kom på det till slut :hihi .

Hur länge höll ni på med privat övningskörning innan ni ev börja köra på skolan eller körde ni på skola direkt?

Last edited:

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
faan... ska köra upp på måndag... :huvet

krypkörningen sitter inte där det skall... :huvet :huvet :huvet

Hur lång tid skall man köra den svåra krypkörningen på - typ... en minut???? eler en minut och 30 secunder???

:va

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Motin skrev:
2138740

Hur gick det på din lektion då?

Jodå min lektion gick riktigt bra!
Först började vi med den "lätta" krypkörningen, alltså den där man får sätta ner foten. Den gick bra från båda hållen.. Sedan övade vi inbromsning i 70 och 90 och båda gick bra på första. Den enda han sa att jag skulle tänka på var att hålla in handbromsen under hela inbromsningen tills mcn står helt still. Tydligen släpper jag handbromsen när jag fått ner farten för att sedan dra in den igen. Sedan övade vi på den "svåra" högfartsdelen, den med slalom åt båda hållen. Välte bara ner en kona en enda gång. Så det hjälpte att luta mcn mer. Så den sitter väl mer eller mindre också nu. Så nu är det bara väntan kvar :3freak

BikerBanny skrev:
2138776
Hur länge höll ni på med privat övningskörning innan ni ev börja köra på skolan eller körde ni på skola direkt?

Nu i vintras var jag uppe hos mina föräldrar där hojen står. Då tog jag ut den en gång och körde ca 5 m i ettan med fötterna nere eftersom det var så mycket snö. Körde på deras garageuppfart fram och rullade tillbaka, fram och sedan rulla tillbka... Sedan har jag bara kört med skolan eftersom hojen står kvar hos mina föräldrar

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
sirSmokealot skrev:
2140859 faan... ska köra upp på måndag... :huvet

Hur lång tid skall man köra den svåra krypkörningen på - typ... en minut???? eler en minut och 30 secunder???

det är ingen tidtagning på krypkörningen, utan bara ta det lungt och ha rätt bra balans.

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
sirSmokealot skrev:
2140859 faan... ska köra upp på måndag... :huvet

Det kommer säkert gå görbra!
Finns det tid på hur "snabbt" den får ta? Tror inte det... Om inte din körlärare har sagt något om att du borde köra snabbare/långsammare så gör du väll rätt :)

Lycka till på måndag!
Hoppas du grejer det

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Igår körde jag och två kompisar upp samtidigt, alla tre blev godkända, ingen har tagit någon körlektion, men vi har haft lätt mc innan...

Rätt gött att körkortet bara kostade 840 kr :tummenupp Eller, ja, 940 kr för mig, hyrde en nyckel så man får va på manöverbanan här i stan o öva en hel kväll, perfekt...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln